• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har läst i den här tråden och själv deltagit i diskussionen och trodde sedan tidigare jag att jag hade koll på läget. Vätskan i både bromsar och koppling skulle varit bytta vid en service för snart två år sedan. På skoj nu i samband med den här tråden så mätte jag fukthalten med en enkel bromsvätskemätare i behållaren till kopplingen. Mätaren gick i botten!! Tänkte att det var nåt fel, så jag mätte även i behållaren till bromsarna. Helt OK. Mätte även min personbil som också var OK. Men även nästa test i kopplingsbehållaren gav max utslag, >4% vatten i vätskan. Så det var bara att kavla upp ärmarna, och efter en timmes svärande, och blodiga knogar så var den bytt. Funkade bra med Biltemas lilla sug.

Frågan är nu; Blev vätskan verkligen bytt samtidigt som den till bromsarna byttes? Eller är det så att behållaren till kopplingen på något sätt släpper in mer fukt? Eller någon annan anledning? Vet ej, men nu är det ny fräsch vätska i kopplingen.:D

Visa bilaga 208973
Har du papper på vad som gjordes vid service,som du beskriver är det svårare att byta vätska i kopplingen,med största sannolikhet bytte man aldrig där,hoppades kanske på att ingen skulle upptäcka problemet.
Hur såg vätskan ut som du bytte? min var helt svart.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Har du papper på vad som gjordes vid service,som du beskriver är det svårare att byta vätska i kopplingen,med största sannolikhet bytte man aldrig där,hoppades kanske på att ingen skulle upptäcka problemet.
Hur såg vätskan ut som du bytte? min var helt svart.
Vätskan var inte farligt mörk, lite färgad och grumlig som den brukar vara när man luftar bromsar.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Så såg det ut i finska boken på en Fiat 3.0 2009 robot Iveco 3 axlad låda.
 

Bilagor

  • ED48218E-E8F9-488D-A511-399D8C966ADB.jpeg
    ED48218E-E8F9-488D-A511-399D8C966ADB.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 71

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har läst i den här tråden och själv deltagit i diskussionen och trodde sedan tidigare jag att jag hade koll på läget. Vätskan i både bromsar och koppling skulle varit bytta vid en service för snart två år sedan. På skoj nu i samband med den här tråden så mätte jag fukthalten med en enkel bromsvätskemätare i behållaren till kopplingen. Mätaren gick i botten!! Tänkte att det var nåt fel, så jag mätte även i behållaren till bromsarna. Helt OK. Mätte även min personbil som också var OK. Men även nästa test i kopplingsbehållaren gav max utslag, >4% vatten i vätskan. Så det var bara att kavla upp ärmarna, och efter en timmes svärande, och blodiga knogar så var den bytt. Funkade bra med Biltemas lilla sug.

Frågan är nu; Blev vätskan verkligen bytt samtidigt som den till bromsarna byttes? Eller är det så att behållaren till kopplingen på något sätt släpper in mer fukt? Eller någon annan anledning? Vet ej, men nu är det ny fräsch vätska i kopplingen.:D

Visa bilaga 208973
På ett tyskt forum har jag hittat ett par olika inlägg från användare som mätt en mycket snabbare ökning av fukthalten i kopplingskretsen (ungefär 1% per år) än i bromskretsen.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
ABS systemet är inte ett slutet system och det är ännu viktigare för att inte skada ABS enheten att byta bromsvätska i enligt serviceschema.
Nja.... vi har nog olika syn på detta.
Jag tänkte på Fiatlådan som diskuteras vs en Dubbelkopplingslåda som är väldigt lik en ATM låda.
Dom flesta av den senare har ett hydraulsystem som har en lågtrycksida vs högtrycksida som hanterar aktuatorn till kopplingarna samt till växlingsgafflarna.
Dessa lådor har samma olja till lågtryck (axlar o kugg) som till högtryck.
Här finns variationer på olika lösningar där vissa lådor har två separata system
Ett standard bromssystem har inte samma lösning, dvs mer likt ett Fiat högtryckssystem, där av min kommentar på ett ”slutet” system, dvs det finns inget oljeflöde utan vi pratar om tryckförändringar i systemet.
Tillför inget i tråden om service på Fiat lådan, men försöker förklara hur det fungerar.....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Lite översättning tack :)
Så här står det i min manual.

UNDERHÅLLSSCHEMA
Kontroll av oljenivå varje
växellåda 45 000 km
Kontroll av oljenivå i systemet var
i hydraulsystem för styrning av kopplingen 45 000 km
Byte av olja i systemet var
i hydraulsystem för styrning av kopplingen 90 000 km (eller vartannat år)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
I Finska boken skall man byta olja vid 45000 km
kontroll 30000 km det finns ju 2 helt olika lådor.

3.0 har 3 axlad låda 2.3 har 2 axlad låda som kom senare.
Första tiden fick man Comfortmatic endast till 3.0 motor det var en Iveco motor och låda. Vad 2.3 är för låda vet jag inte har endast haft 2 st bilar med 3.0 motorer.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Varför inkluderar inte FIATverkstäderna byte av vätska i kopplingen vid 2års service.
Det framgår klart av manualen att det skall göras, men det verkar vara få som gör det.
Kan det vara så att en redan dyr service skulle passera smärtgränsen, gissningsvis ytterligare
1500-2000kr,eller är det helt enkelt okunnskap.
 

VegaMyran

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Haninge
HBK-Nr
30055
Medlemskap
2025
Se inlägg #1 för introduktion till tråden, och förbehållet i inledningen av inlägg #2.

Underhåll av Comfortmatic
Vad underhållsschemat i instruktionsboken säger om Comfortmatic tycks ha varierat under årens lopp. För modell 2018 står det att nivåerna i de två vätskebehållarna (bild i inlägg #2) skall kontrolleras vartannat år/4800 mil och att vätskan i hydraulsystemet för kopplingen skall bytas vart 4:e år/9600 mil, "eller vartannat år". I den separata instruktionsboken för Comfortmatic (2014) står det att samma byte skall ske efter 9600 mil eller vartannat år. Som flera skrivit om tidigare här på HBK så är det inte ovanligt att verkstäderna har dålig koll på detta. Bytesintervall för oljan i systemet för växelmanövring nämns inte alls.

På ett par tyska husbilsforum finns det trådar med inlägg från engagerade medlemmar som gått på djupet i ämnet och rekommenderar fler och delvis annorlunda åtgärder än instruktionsboken gör. En stor del av rekommendationerna kan ha sitt ursprung hos firman F1-Hydraulik.de som är verksam inom "Service, support and repairs to electro-hydraulic circuits and automatic transmissions" och därför borde veta vad de talar om.

Vätskan i hydraulsystemet för kopplingen (lilla behållaren):
Kopplingens hydraulsystem innehåller DOT4 bromsvätska som behöver bytas ut eftersom den med tiden tar upp vatten och dessutom förorenas av slitagepartiklar från tätningar och annat. I likhet med ett bromssystem är det just ingen cirkulation i detta system, därför räcker det inte att enbart byta vätskan i den lilla plastbehållaren. Bytesintervallet finns det lite olika rekommendationer om. Definitivt minst det som FIAT anger, gärna oftare. En forummedlem har gjort en djupdykning i bromsvätskors specifikationer och kommit fram till att Bosch ENV6 är bäst.

  1. Gör rent behållarens och lockets utsida ordentligt.
  2. Tag av locket och sug ur behållarens innehåll med lämplig REN suganordning. Varningar: Behållaren är inte så stadigt monterad, håll därför fast den med andra handen när locket skruvas av eller på. Bromsvätska är aggressiv mot lack, undvik att spilla.
  3. Fyll på ny DOT4 bromsvätska i behållaren.
  4. Anslut en suganordning till luftnippeln vid slavcylindern. På växellådans utsida, åtkomlig när luftfilterburken plockats bort. Det kan också underlätta om kabeln till luftflödesmätaren kopplas ur.
  5. Öppna luftnippeln 1/2 - 1 varv åt vänster, sug ut gammal vätska och fyll efterhand på med ny i vätskebehållaren så att den inte töms. När man ser att ny vätska kommer fram vid nippeln (eller efter c:a 2,5 dl) är det klart.
  6. Stäng luftnippeln, fyll behållaren till strax under överkanten och sätt tillbaks locket.

Oljan i hydraulsystemet för växelmanövrering (stora behållaren):
Regelbundet utbyte rekommenderas starkt också för detta system, varje eller vartannat år. Här finns det en återcirkulation av oljan, därför kan det räcka att enbart byta innehållet i vätskebehållaren. Man bör dock se till att restvolymen är så liten som möjligt, dvs systemtrycket måste ha sjunkit så att oljan i tryckackumulatorn pressats ut ur den (och vätskebehållarens nivå stigit i samma grad).

  1. Ta bort elmatningen till systemets oljepump, t.ex. genom att plocka ur pumpens säkring (för 290/250 Facelift: F69 i bilden nedan). Alternativt ställ motorhuven på glänt så att du kan öppna den utan att först öppna förardörren (och därmed starta pumpen) när arbetet sedan skall fortsätta.
  2. Vänta 2 dygn så att tryckackumulatorn töms på olja.
  3. Gör rent behållarens och lockets utsida ordentligt.
  4. Tag av locket, notera oljenivån och sug ur behållarens innehåll med lämplig REN suganordning. Fyll på ny olja till samma nivå, eller om du misstänker att det var fel mängd i den, till rätt nivå. Vad som är "rätt" kan vara knepigt att avgöra. En del årsmodeller har nivåindikering på behållarens sida, andra inte. Finns det två "Max" indikeringar gäller antagligen båda med trycksatt system, den övre varmt och den nedre kallt. FIAT anger att systemet rymmer 7 dl så med kompensation för restvolymen som inte blivit bytt bör den påfyllda volymen vara något lägre. FIAT skriver att oljan skall vara TUTELA CAR CS SPEED, en "Specialolja med tillsats av typen ATF DEXRON III”. Sedan ett antal år avvisar F1-Hydraulik den föreskriften och rekommenderar i stället LiquiMoly Central Hydraulic System Oil LM-1127 (betecknas förmodligen LM-2366 på svenska marknaden). Anledning: ATF-tillsatser är till för komponenter som finns i automatlådor men Comfortmatic är ingen automatlåda, det är ett hydraulsystem, och LM 1127 är överlägsen i de egenskaper som är viktigast för ett sådant! ATF-tillsatserna gör här mer skada än nytta. Argumentationen finns på den här länken
  5. Sätt tillbaks locket, koppla åter in pumpen/strömmen om den varit bortkopplad.
  6. Om man vill få bort mer av den kvarvarande restoljan, t.ex. om den såg kraftigt förorenad ut, gör om proceduren efter att kört ett tag med bilen så att nya och gamla oljan blandats.
Länk till en illustrerad procedurbeskrivning. Här har man valt att ta bort vänstra strålkastaren för bättre åtkomst.

Att byta oljan i det här systemet och att byta oljan i själva växellådan är alltså två helt olika saker!

Tryckackumulatorn:
Tryckackumulatorns membran nöts av att töjas fram och åter när trycket ändras i systemet men åldras också av tiden. Ackumulatorn bör därför bytas åtminstone vart 10:e år, även om bilen inte körts mycket. Bytet är någorlunda enkelt, den är åtkomlig underifrån och bara att skruva loss och ersätta.
MYCKET VIKTIGT: säkerställ att systemet inte är trycksatt innan ackumulatorn skruvas bort, annars finns risk för personskada! Använd skyddsglasögon och handskar för säkerhets skull.

Elpumpens relä:
Systemets oljepump startas/stoppas via ett 50 A relä (för 290/250 Facelift: T55 i bilden nedan). Det finns fall där relät slutat fungera pga dålig kontakt i sockeln. Om man plockar ur relät ur hållaren bör det gå att se "repor" på anslutningsstiften, annars finns det risk att det är dåligt kontakttryck. Isåfall bör hylsorna i sockeln kollas upp.
Hur ofta relät får jobba beror naturligtvis på i vilken typ av trafik och med vilken körstil bilen körs. Det finns räkneexempel (antagande 15A last från pumpen) som visar att relät kan ha gjort sitt maximala antal till/frånslag efter 10.000 mil. Ett byte av relät någon eller några gånger under bilens livstid är alltså befogat. Eventuellt kan man byta till ett 70A relä istället, och klara sig 30.000 mil.
(T56 i bilden är startförreglingsrelät som ger klart-att-starta-motorn-signal till bilens centraldator när robotens oljetryck och övriga mätvärden är OK)

Elpumpen:
Om pumpen krånglar är det oftast elmotorn det handlar om. Ur slitagesynpunkt kanske det i första hand är kolborstarna som kan behöva bytas så småningom. Fel i andra delar av systemet, som tryckackumulatorn eller pumpens relä, kan göra att pumpen får jobba mycket mer än normalt och snabbt tar stryk. På ett av de tyska forumen finns bilder på en isärplockad pumpmotor från en bil som gått 10.000 mil och den ser fräsch ut, så uppenbarligen kan motorn hålla länge om allt annat är OK. Motorn är sig ganska enkel att plocka bort från pumpenheten men det sitter svåråtkomligt. Det går att demontera hela pumpenheten underifrån, men trångt och besvärligt. Här gäller SAMMA VARNING som i avsnittet om tryckackumulatorn!

Övriga kontroller, felsökningsscheman mm:
Den bifogade filen Selespeed_docu är en översättning till engelska av ett dokument jag fått på tyska från F1-Hydraulik.de, som också godkänt att det delas här på HBK. Det har några år på nacken och är dessutom skrivet för Alfa Romeo. Men likheterna med FIAT:s version av roboten är stora. En stor skillnad är att kopplingen manövreras på annat sätt, den mediekonverterare/huvudcylinder vi har för kopplingen finns inte hos Alfa, där är det istället ett ställdon på roboten som manövrerar kopplingen mekaniskt. Bortser man från det och lite annat Alfa-specifikt innehåll så är resten högintressant. (Multiecuscan har liknande funktioner som det i dokumentet nämnda verktyget Examiner.)

Visa bilaga 203384
Tack Mats för en bra beskrivning, det var mycket man inte viste om FIAT:s Comfortmatic.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På ett tyskt forum har jag hittat ett par olika inlägg från användare som mätt en mycket snabbare ökning av fukthalten i kopplingskretsen (ungefär 1% per år) än i bromskretsen.
Jag har varit i kontakt med F1-Hydraulik i Tyskland, dom anser att man bör byta oljor enligt nedan.
Som tidigare rekommenderar dom LiquiMoly 1127 i roboten.

Båda vätskorna i roboten, 2år/4000mil

Transmissionsolja är "lifetime" enligt FIAT ,men bör bytas efter 8000mil ingen tidsgräns. (manuell och robotlåda)
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Varför inkluderar inte FIATverkstäderna byte av vätska i kopplingen vid 2års service.
Det framgår klart av manualen att det skall göras, men det verkar vara få som gör det.
Kan det vara så att en redan dyr service skulle passera smärtgränsen, gissningsvis ytterligare
1500-2000kr,eller är det helt enkelt okunnskap.
Eller värre ändå. Ska iväg med min bil med robotlåda för att byta de 2 oljorna på "Adria" i Sundsvall. 6000kr jämnt. Plus att jag själv tagit ut tryckackumulator som också ska bytas i samma veva. Kostnad för service hittills i år: 6000 (lådan) + 2500kr (tryckackumulatorn)+ 11200 (oljebyte + byte bromsklossar fram). Så 20 papp in alles...
Det kostar & ligga på topp...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Eller värre ändå. Ska iväg med min bil med robotlåda för att byta de 2 oljorna på "Adria" i Sundsvall. 6000kr jämnt. Plus att jag själv tagit ut tryckackumulator som också ska bytas i samma veva. Kostnad för service hittills i år: 6000 (lådan) + 2500kr (tryckackumulatorn)+ 11200 (oljebyte + byte bromsklossar fram). Så 20 papp in alles...
Det kostar & ligga på topp...
Har du frågat någon annan verkstad, om dom "bara" ska göra det du skriver är det hutlöst dyrt!
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Har du frågat någon annan verkstad, om dom "bara" ska göra det du skriver är det hutlöst dyrt!
Ja. Första ville ha ca halva pengen men det visade sig att bilen var lång för deras lokal. Andra var lite dyrare. Men de gav upp då de inte begrep hur man fick bort trycket på högtryckssidan. Lär ju finnas fler en bit längre bort. Frågan är bara var?
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Ja. Första ville ha ca halva pengen men det visade sig att bilen var lång för deras lokal. Andra var lite dyrare. Men de gav upp då de inte begrep hur man fick bort trycket på högtryckssidan. Lär ju finnas fler en bit längre bort. Frågan är bara var?
Eftersom du inte bara ska "byta" hydrauloljan utan även tryckaccumulatorn är det ju ett lite större jobb. Då tömmer man ju oljan och efter bytet av accumulatorn ska det ju fyllas och "luftas" på rätt sätt. Samtidigt är det ju bra om man då gör en kalibrering av växellägena. Sådana här jobb måste göras av en verkstad som har rätt utrustning och kompetens. Går inta att anlita en verkstad som har "klia sig i huvudet-metoder"...
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Eftersom du inte bara ska "byta" hydrauloljan utan även tryckaccumulatorn är det ju ett lite större jobb. Då tömmer man ju oljan och efter bytet av accumulatorn ska det ju fyllas och "luftas" på rätt sätt. Samtidigt är det ju bra om man då gör en kalibrering av växellägena. Sådana här jobb måste göras av en verkstad som har rätt utrustning och kompetens. Går inta att anlita en verkstad som har "klia sig i huvudet-metoder"...
Rätt, de måste ha kunskap om saken. Utöver tid för oljebytet bör det för den vane ta mindre än en timme att byta ackumulatorn och köra bra-att-ha-gjort kalibreringen. Den kan göras med t.ex. Multiecuscan.
(Där finns också funktion för att sänka trycket på högtryckssidan om man har bråttom och inte kan vänta in tiden som behövs för att det skall sjunka av sig själv.)


1618904262042.png
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Rätt, de måste ha kunskap om saken. Utöver tid för oljebytet bör det för den vane ta mindre än en timme att byta ackumulatorn och köra bra-att-ha-gjort kalibreringen. Den kan göras med t.ex. Multiecuscan.
(Där finns också funktion för att sänka trycket på högtryckssidan om man har bråttom och inte kan vänta in tiden som behövs för att det skall sjunka av sig själv.)


Visa bilaga 209055
Kunskap tycker man att dom borde ha,jag mailade min autoriserade FIATverkstad som servar många husbilar varje år,förklarade
tydligt vilka oljor det gällde och fick följande svar:

Det finns ingen rekommendation om att byta de oljorna från Fiat utan de anses "filled for life"
Men vill du ha ett kostnadsförslag på det så behöver jag ett reg nummer på bilen det gäller
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Eftersom du inte bara ska "byta" hydrauloljan utan även tryckaccumulatorn är det ju ett lite större jobb. Då tömmer man ju oljan och efter bytet av accumulatorn ska det ju fyllas och "luftas" på rätt sätt. Samtidigt är det ju bra om man då gör en kalibrering av växellägena. Sådana här jobb måste göras av en verkstad som har rätt utrustning och kompetens. Går inta att anlita en verkstad som har "klia sig i huvudet-metoder"...
Är medveten om det med tryckacc. Det är ju en "Fiat Proffesional-verkstad". Vi får väl se hur det går. Var & lämnade bilen nu på morgonen. Fick då verkligen förklara att det var de TVÅ oljorna till "robot-delen" som skulle bytas. Då visar det sig att han gjorde beställningen hade även lagt på byte av "vanliga växellådsoljan". Dessutom hade han bara beställt hem just oljan till själva lådan. Rätt så trött poängterade jag att inte ville komma åter för att hämta bilen & ni har gjort fel. Då blir det jobbigt både för mig och er. Jag är en erkänt tjurig jävel då företag gör fel.
Spänningen är oooliiiidlig!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Så var då vätskebytet gjort på vår 2018 plåtis med 2,3 liters motorn/150 hk.

Jag var inställd på att behöva ta bort hela luftrenarburken för att komma åt avluftningsnippeln för kopplingen men det räckte med att ta bort burkens överdel och själva filtret. Det tog dock en god stund att hitta rätt läge på kroppen, armen och handen för att lyckas öppna nippeln; och precis som Talbot skrev i #96 kostade det en del svordomar och blodiga knogar :mad:.
För att suga ut vätskorna ur behållarna och via avluftningsnippeln använde jag min gamla oljebytarpump, men skarvade i en ny och ren slangände varje gång. Följde också Olofs exempel i #88 och använde en 33 cl petflaska för påfyllning av bromsvätska i kopplingskretsen. Till det mindre påfyllningshålet för hydrauloljan fanns en oanvänd förlängningspip (den gröna i bilden nedan) till Biltemas tratt med slang i förrådet, passade perfekt. Det kan ha funkat utan den också, för det visade sig att hydrauloljans flaska hade en behändig inbyggt påfyllningspip :)

1618944403585.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen