• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

PeterFredriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Borås
HBK-Nr
32871
Medlemskap
2023
Var står det att kopplingen rasade,jag tyder det som ett ventilfel.
Ja det finns några olika millimetermått och en dimensionslöst förslitningsindex baserade på lägesgivaren i robotens ”huvudcylinder” för kopplingen. Det enda som mig veterligen mäts direkt vid själva kopplingen är varvtalet.
Gissning: Kanske är det möjligt att något fel i huvudcylindern eller signalen från lägesgivaren kan leda till en felaktig information om hur sliten kopplingen är.
Jag tror också på ett mät fel men ska till fiat verkstaden och dubbel kolla här i sverge,
 

PeterFredriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Borås
HBK-Nr
32871
Medlemskap
2023
hej mitt problem jag hade vara nu "kill gissar jag" men vi hade problem med EV0 ventilen den sköter koppling, verkstaden byte denna men fick förmodligen fel ventil en EV1 ex vis, koppling funkade men denna ventil men det gick inte att kalibrera dragläget eller som fiat säger kisspoint,växeln lägs i men kopplingen släpper inte efter 2 veckor felsökining så byter man samma ventil igen en rekomendation från helpdesk fiat.då gick det att kalibrera,Det var lite infefterat på verksataden få fakturan blev dubbel så dyr, så jag glömde att få se på reservdelarna som var bytta,nu funkar allt som det ska men fick med mej att koppling var väldigt sliten,, personligen tror jag detta är en histria från verkstaden, det jag undrar var om andra har hatt samma erfarenhet med kort livslängd på koppling, Då jag vet att jag har kört enligt fiat instrutioner och kör liknade växellåda i tjänsten. Så funderar man vad som har gått fel, byter jag koppling och försätter att kör så som man ska och får bara 3000mil så känns detta inte rätt,
 

PeterFredriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Borås
HBK-Nr
32871
Medlemskap
2023
Ja det finns några olika millimetermått och en dimensionslöst förslitningsindex baserade på lägesgivaren i robotens ”huvudcylinder” för kopplingen. Det enda som mig veterligen mäts direkt vid själva kopplingen är varvtalet.
Gissning: Kanske är det möjligt att något fel i huvudcylindern eller signalen från lägesgivaren kan leda till en felaktig information om hur sliten kopplingen är.
jag tor också att det är något mät fel
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
jag tor också att det är något mät fel
Att kopplingen skulle vara slut efter 3000 mil är inte troligt,mer troligt att man mätt fel som du skriver,jag har haft två bilar med den växellådan utan kopplingsproblem.
Hur svårt är det att mäta kopplingen,hör med en FIATverkstad vad dom anser,måste man riva kopplingen?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Har också läst här att servicen har blandat på oljorna och satt fel olja i fel burk.
 

PeterFredriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Borås
HBK-Nr
32871
Medlemskap
2023
Att kopplingen skulle vara slut efter 3000 mil är inte troligt,mer troligt att man mätt fel som du skriver,jag har haft två bilar med den växellådan utan kopplingsproblem.
Hur svårt är det att mäta kopplingen,hör med en FIATverkstad vad dom anser,måste man riva kopplingen?
koppling funkar presis likadant nu som den gjorde när bilen var ny och när man lyssnar på hur den växlar så växlar den presis som om jag hade gjort med en vanlig koppling, tids mässigt så tar det lika lång tid och, kan inte känna att det är något fel,Det kan vara så att man i verkstaden i tyskland inte riktigt var med på bannan och använde detta med koppling som en orsak till att man inte hittade felet från början,, man har inte gett mej en bra förklaring, vill vi se loggen från fiat help desk så säger man att man inte får lämna ut denna!!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En 3 år gammal bil som körts med robotlåda som kopplingen rasar på, en del på forumet verkar tycka att det är fullt normalt, vet inte om jag skall skratta eller gråta herre min je.
Tanken med tråden är att den skall handla om konkreta tekniska frågor, erfarenheter och tips om skötsel och reparationer av roboten. Inget annat, tack.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Tanken med tråden är att den skall handla om konkreta tekniska frågor, erfarenheter och tips om skötsel och reparationer av roboten. Inget annat, tack.
Bilen bärgad till verkstad 30/9 pga att det inte går att få i någon växel in på felsökning 4 eller 5/10 varit på plats 6/10 servicesäljare sjuk ringt 8/10 säljare fortfarande sjuk men bilen på liften. Bil Pössl årsm 2013,148hk, 3350mil,robotlåda. Återkommer Kenneth
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bilen bärgad till verkstad 30/9 pga att det inte går att få i någon växel in på felsökning 4 eller 5/10 varit på plats 6/10 servicesäljare sjuk ringt 8/10 säljare fortfarande sjuk men bilen på liften. Bil Pössl årsm 2013,148hk, 3350mil,robotlåda. Återkommer Kenneth

Har det gjorts service på växellådan med byte av hydrauloljan och "bromsvätskan"? Annars se till att det görs först och inget annat!
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Har det gjorts service på växellådan med byte av hydrauloljan och "bromsvätskan"? Annars se till att det görs först och inget annat!
Hej har själv inte haft bilen så länge men då jag följt denna tråd var tanken att göra service på lådan i höst nu blev det inte riktigt som tänkt,skall försöka att återkoppla bättre än de flesta andra gjort då jag tycker det är viktigt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej har själv inte haft bilen så länge men då jag följt denna tråd var tanken att göra service på lådan i höst nu blev det inte riktigt som tänkt,skall försöka att återkoppla bättre än de flesta andra gjort då jag tycker det är viktigt.

Många verkstäder vet inte hur dom skall göra service på robotlådan, så stå på dej att dom skall byta bägge vätskorna inte bara uppe i behållarna
utan lufta igenom ledningarna. Behållarna sitter gömda längst in i motorrummet och är inte så lätta att se!
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Så var då vätskebytet gjort på vår 2018 plåtis med 2,3 liters motorn/150 hk.

Jag var inställd på att behöva ta bort hela luftrenarburken för att komma åt avluftningsnippeln för kopplingen men det räckte med att ta bort burkens överdel och själva filtret. Det tog dock en god stund att hitta rätt läge på kroppen, armen och handen för att lyckas öppna nippeln; och precis som Talbot skrev i #96 kostade det en del svordomar och blodiga knogar :mad:.
För att suga ut vätskorna ur behållarna och via avluftningsnippeln använde jag min gamla oljebytarpump, men skarvade i en ny och ren slangände varje gång. Följde också Olofs exempel i #88 och använde en 33 cl petflaska för påfyllning av bromsvätska i kopplingskretsen. Till det mindre påfyllningshålet för hydrauloljan fanns en oanvänd förlängningspip (den gröna i bilden nedan) till Biltemas tratt med slang i förrådet, passade perfekt. Det kan ha funkat utan den också, för det visade sig att hydrauloljans flaska hade en behändig inbyggt påfyllningspip :)

Visa bilaga 209071
hej...kan man göra det själv menar du..vad gäller varvet när lådan växlar tycker jag att det varvar för mycket innan den växlar upp...kan man ändrta det på¨något vis...den har bara gått 2000 mil...blir det bättre efter oljebyte...är en plåtis.fiat malibo 2018..
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
hej...kan man göra det själv menar du..vad gäller varvet när lådan växlar tycker jag att det varvar för mycket innan den växlar upp...kan man ändrta det på¨något vis...den har bara gått 2000 mil...blir det bättre efter oljebyte...är en plåtis.fiat malibo 2018..
Man kan göra det själv med rätt utrustning och väl insatt, det är trångt att komma åt,luftfiltret måste bort först,finns beskrivning på forum.
Du kan inte ändra på växellådan den är fabriksprogrammerad, det blir ingen förändring efter service.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
hej...kan man göra det själv menar du..vad gäller varvet när lådan växlar tycker jag att det varvar för mycket innan den växlar upp...kan man ändrta det på¨något vis...den har bara gått 2000 mil...blir det bättre efter oljebyte...är en plåtis.fiat malibo 2018..
Jag kör också Malibu plåtis 2018 och tycker snarare att den växlar upp för tidigt. Framförallt 6:an vill jag gärna att den lägger i senare. Men du kanske trampar hårdare på gasen vid acceleration än jag gör. Tung-last-knappen ger ju högre varv innan uppväxling, passar ofta mig att använda den.

Tips för hur oljebytet görs finns i början av tråden.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Jag kör också Malibu plåtis 2018 och tycker snarare att den växlar upp för tidigt. Framförallt 6:an vill jag gärna att den lägger i senare. Men du kanske trampar hårdare på gasen vid acceleration än jag gör. Tung-last-knappen ger ju högre varv innan uppväxling, passar ofta mig att använda den.
,den
Tips för hur oljebytet görs finns i början av tråden.
ok..tycker att jag gasar mjukt men kanske inte tillräckligt...har en vw t cross den växlar mycke tidigare...men som sagt har inte kört så mycket än..
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Jag kör också Malibu plåtis 2018 och tycker snarare att den växlar upp för tidigt. Framförallt 6:an vill jag gärna att den lägger i senare. Men du kanske trampar hårdare på gasen vid acceleration än jag gör. Tung-last-knappen ger ju högre varv innan uppväxling, passar ofta mig att använda den.

Tips för hur oljebytet görs finns i början av tråden.
ok..jag menar att sexan går inte att lägga i manuellt före 70 km...min låda växlar för tidigt tycker jag...vill inte ha ett varv över 2000 då den växlar...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
ok..jag menar att sexan går inte att lägga i manuellt före 70 km...min låda växlar för tidigt tycker jag...vill inte ha ett varv över 2000 då den växlar...
Det är bra för dieslar att varva mer än 2000 med jämna mellanrum,du får annars problem med avgasreningen bla.,vid 70 kmh kör jag på 5 an,undvik att segdra på lågt varv.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Bilen bärgad till verkstad 30/9 pga att det inte går att få i någon växel in på felsökning 4 eller 5/10 varit på plats 6/10 servicesäljare sjuk ringt 8/10 säljare fortfarande sjuk men bilen på liften. Bil Pössl årsm 2013,148hk, 3350mil,robotlåda. Återkommer Kenneth
Hej igen.Så här gick det efter många om och men verkstaden tog hjälp av konsult som konstaterade kopplingsbyte hämtat bil 13/12 och kört till vintervila.Slutsumma 21143kr efter att jag fått lite rabatt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej igen.Så här gick det efter många om och men verkstaden tog hjälp av konsult som konstaterade kopplingsbyte hämtat bil 13/12 och kört till vintervila.Slutsumma 21143kr efter att jag fått lite rabatt.
Vet du vad som havererat i kopplingen? med tanke på priset verkar det vara mycket, att detta jobb skall ta 2 månader, och kräva konsult verkar amatörmässigt, jag förutsätter att det inte gjordes på en FIATverkstad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen