• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Är medveten om det med tryckacc. Det är ju en "Fiat Proffesional-verkstad". Vi får väl se hur det går. Var & lämnade bilen nu på morgonen. Fick då verkligen förklara att det var de TVÅ oljorna till "robot-delen" som skulle bytas. Då visar det sig att han gjorde beställningen hade även lagt på byte av "vanliga växellådsoljan". Dessutom hade han bara beställt hem just oljan till själva lådan. Rätt så trött poängterade jag att inte ville komma åter för att hämta bilen & ni har gjort fel. Då blir det jobbigt både för mig och er. Jag är en erkänt tjurig jävel då företag gör fel.
Spänningen är oooliiiidlig!
Som jag befarade gällande "alla 3 oljor gällande robotlådan ska bytas inkl den vanliga växellådsoljan". Ser meningen konstig eller svår ut att begripa? Tydligen... Hämtade hem bilen efter bytet av oljorna. Kollade igårkväll på fakturan & ser att de bytt växellådsoljan & "tryckoljan" för roboten. Inte bytt oljan till urtrampningslagret. "Det ingår inte i den servicen" Va fasen! Jag beställde inte någon speciell service utan byte av TRE oljor. De hade tom gjort dubbelkoll an att det var 3 oljor. "Det finns bara 2 behållare att byta olja i". Dit med bilen & ut med gubben & pekade var behållaren sitter. "Ja men den behöver aldrig bytas". Mät fukthalten tack! Det visar sig att den låg på drygt 4%.
Så fredag nästa vecka blir det byte även av den... Det blir rätt kul/spännande när de ska ha mer betalt...
Allt över 500kr kan de glömma...
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Som jag befarade gällande "alla 3 oljor gällande robotlådan ska bytas inkl den vanliga växellådsoljan". Ser meningen konstig eller svår ut att begripa? Tydligen... Hämtade hem bilen efter bytet av oljorna. Kollade igårkväll på fakturan & ser att de bytt växellådsoljan & "tryckoljan" för roboten. Inte bytt oljan till urtrampningslagret. "Det ingår inte i den servicen" Va fasen! Jag beställde inte någon speciell service utan byte av TRE oljor. De hade tom gjort dubbelkoll an att det var 3 oljor. "Det finns bara 2 behållare att byta olja i". Dit med bilen & ut med gubben & pekade var behållaren sitter. "Ja men den behöver aldrig bytas". Mät fukthalten tack! Det visar sig att den låg på drygt 4%.
Så fredag nästa vecka blir det byte även av den... Det blir rätt kul/spännande när de ska ha mer betalt...
Allt över 500kr kan de glömma...
Ovanstående förstärker ju det som skrivits i denna och tidigare trådar om Fiats Comfortmatic "robotlåda". Många verkstäder, inkl. Fiats egna, har dålig eller ingen koll på service och underhåll av den här växellådsautomatiken. Det är kanske inte så konstigt att det finns de som klagar på funktionen av den här växellådan. Det kan ju tyvärr vara så att trots man har fullservat sin husbil under flera år och många tusen mil, så har ingen kontroll eller service av robotautomatiken utförts. Det leder ju på sikt att funktionen nedsätts eller slutar fungera.

Att man måste säga till, och till och med peka, när man är på en märkesverkstad för att de ska utföra "rätt" arbete är ju helt uppåt väggarna...
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Som jag befarade gällande "alla 3 oljor gällande robotlådan ska bytas inkl den vanliga växellådsoljan". Ser meningen konstig eller svår ut att begripa? Tydligen... Hämtade hem bilen efter bytet av oljorna. Kollade igårkväll på fakturan & ser att de bytt växellådsoljan & "tryckoljan" för roboten. Inte bytt oljan till urtrampningslagret. "Det ingår inte i den servicen" Va fasen! Jag beställde inte någon speciell service utan byte av TRE oljor. De hade tom gjort dubbelkoll an att det var 3 oljor. "Det finns bara 2 behållare att byta olja i". Dit med bilen & ut med gubben & pekade var behållaren sitter. "Ja men den behöver aldrig bytas". Mät fukthalten tack! Det visar sig att den låg på drygt 4%.
Så fredag nästa vecka blir det byte även av den... Det blir rätt kul/spännande när de ska ha mer betalt...
Allt över 500kr kan de glömma...
Det är ju den som ska bytas enligt serviceboken :mad:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Som jag befarade gällande "alla 3 oljor gällande robotlådan ska bytas inkl den vanliga växellådsoljan". Ser meningen konstig eller svår ut att begripa? Tydligen... Hämtade hem bilen efter bytet av oljorna. Kollade igårkväll på fakturan & ser att de bytt växellådsoljan & "tryckoljan" för roboten. Inte bytt oljan till urtrampningslagret. "Det ingår inte i den servicen" Va fasen! Jag beställde inte någon speciell service utan byte av TRE oljor. De hade tom gjort dubbelkoll an att det var 3 oljor. "Det finns bara 2 behållare att byta olja i". Dit med bilen & ut med gubben & pekade var behållaren sitter. "Ja men den behöver aldrig bytas". Mät fukthalten tack! Det visar sig att den låg på drygt 4%.
Så fredag nästa vecka blir det byte även av den... Det blir rätt kul/spännande när de ska ha mer betalt...
Allt över 500kr kan de glömma...
Glöm inte och fråga när du lämnar i bilen igen hur dom har tänkt byta bromsvätskan till kopplingen,risken finns att dom bara byter i behållaren.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Glöm inte och fråga när du lämnar i bilen igen hur dom har tänkt byta bromsvätskan till kopplingen,risken finns att dom bara byter i behållaren.
Bra att du nämnde just det. Ska be att de filmar då de tar ut den gamla soppan. De börjar ju med att byta i behållaren och sen ska det i ledningen ut. Där vill jag ha bevis. Hade inte kusarna funnits runt oss hade begärt att få vara med och glott live men det lär ju inte gå.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det är ingen svår operation, har visserligen 3,0 motorn men det är nog samma på alla som har "kombi" urtrampningslager med slavcylinder,
är en låsning som skall dras ut sedan släppa ur vätskan därefter sätta till baks i första läget lufta trycka till så att låsningen fastnar, finns en visning på "tuben" hittar den inte nu, hitta den så ser du alla moment i bytet, lycka till.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är ingen svår operation, har visserligen 3,0 motorn men det är nog samma på alla som har "kombi" urtrampningslager med slavcylinder,
är en låsning som skall dras ut sedan släppa ur vätskan därefter sätta till baks i första läget lufta trycka till så att låsningen fastnar, finns en visning på "tuben" hittar den inte nu, hitta den så ser du alla moment i bytet, lycka till.
Det du beskriver fungerar inte på robotlådan som tråden handlar om,läs tidigare inlägg.
 

PeterFredriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Borås
HBK-Nr
32871
Medlemskap
2023
Hej fick stopp på bilen och vi kom till verkstad där man bytte EV0 ventilen men sedan gick det inte att kalibrera kopplingen är det något ni känner igen man bytte sedan ventilen igen och det funkade att klaibrera,Men fick med mej från verkstaden att kopplingen var nästan slut bilen har gott 3000mil och jag har kör bilen some det står i Fiats manual,,
växellådan funkar fint förövrigt och har aldrig fått någon info om Överhettad koppling,
vad tror ni kan det vara så att kopplingen är slut eller ett mätt fel från växelådan eller fel tolkning från verkstaden, all info jag fick var på tyska och jag kan ha missförstått,
Jag vet hur man kör en sådan växellåda,I mitt jobb utbildar jag förare i gruvindustrin och där kör vi med typ 300Ton och jag vet att man inte håller bilen med gaspedalen,,
Är det något ni känner igen
Mvh Peter
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej fick stopp på bilen och vi kom till verkstad där man bytte EV0 ventilen men sedan gick det inte att kalibrera kopplingen är det något ni känner igen man bytte sedan ventilen igen och det funkade att klaibrera,Men fick med mej från verkstaden att kopplingen var nästan slut bilen har gott 3000mil och jag har kör bilen some det står i Fiats manual,,
växellådan funkar fint förövrigt och har aldrig fått någon info om Överhettad koppling,
vad tror ni kan det vara så att kopplingen är slut eller ett mätt fel från växelådan eller fel tolkning från verkstaden, all info jag fick var på tyska och jag kan ha missförstått,
Jag vet hur man kör en sådan växellåda,I mitt jobb utbildar jag förare i gruvindustrin och där kör vi med typ 300Ton och jag vet att man inte håller bilen med gaspedalen,,
Är det något ni känner igen
Mvh Peter
Jag har läst om problemet att kopplingen inte gick att kalibrera efter ventilbyte. I det fallet berodde det på att man monterat fel ventiltyp. Det finns fyra ventiler och de är av TVÅ olika typer. Kan verkstaden ha valt fel?
 

PeterFredriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Borås
HBK-Nr
32871
Medlemskap
2023
Jag har läst om problemet att kopplingen inte gick att kalibrera efter ventilbyte. I det fallet berodde det på att man monterat fel ventiltyp. Det finns fyra ventiler och de är av TVÅ olika typer. Kan verkstaden ha valt fel?
Det är det jag mistänkte läste rätt mycket om växellådan under de tre veckor den var på verkstad och tyskarna var rätt hemliga vad man har gjort blev typ 2000euro för ett ventill byte, men vad tror du om kopplingen?
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hur kan man se om kopplingen är slut utan att plocka isär och okulärbesikta den, min teori är att dubbelmassehjulet fått för mycket stryk, i mina ögon en riktig skitkomponent.
 

prokuratoren

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026
Hej fick stopp på bilen och vi kom till verkstad där man bytte EV0 ventilen men sedan gick det inte att kalibrera kopplingen är det något ni känner igen man bytte sedan ventilen igen och det funkade att klaibrera,Men fick med mej från verkstaden att kopplingen var nästan slut bilen har gott 3000mil och jag har kör bilen some det står i Fiats manual,,
växellådan funkar fint förövrigt och har aldrig fått någon info om Överhettad koppling,
vad tror ni kan det vara så att kopplingen är slut eller ett mätt fel från växelådan eller fel tolkning från verkstaden, all info jag fick var på tyska och jag kan ha missförstått,
Jag vet hur man kör en sådan växellåda,I mitt jobb utbildar jag förare i gruvindustrin och där kör vi med typ 300Ton och jag vet att man inte håller bilen med gaspedalen,,
Är det något ni känner igen
Mvh Peter
Hei, lurer på hvilken årsmodell og motor det er i bilen. Mvh Torgeir.
 

PeterFredriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Borås
HBK-Nr
32871
Medlemskap
2023
Hur kan man se om kopplingen är slut utan att plocka isär och okulärbesikta den, min teori är att dubbelmassehjulet fått för mycket stryk, i mina ögon en riktig skitkomponent.
Hej som jag har fatta det hela så finns det en hall sensor/ lägesgivare på kopplings cylinder som mäter slaget och, man en kalibrera av drag läget så räknar ECU ut hur mycket det är kvar på kopplingen,så jag tror att verkstaden kan se med sitt diagnos verktyg hur mycket som är kvar,,det är alltså ett uträknat värde,, Detta är min kill gissning
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej som jag har fatta det hela så finns det en hall sensor/ lägesgivare på kopplings cylinder som mäter slaget och, man en kalibrera av drag läget så räknar ECU ut hur mycket det är kvar på kopplingen,så jag tror att verkstaden kan se med sitt diagnos verktyg hur mycket som är kvar,,det är alltså ett uträknat värde,, Detta är min kill gissning
Ja det finns några olika millimetermått och en dimensionslöst förslitningsindex baserade på lägesgivaren i robotens ”huvudcylinder” för kopplingen. Det enda som mig veterligen mäts direkt vid själva kopplingen är varvtalet.
Gissning: Kanske är det möjligt att något fel i huvudcylindern eller signalen från lägesgivaren kan leda till en felaktig information om hur sliten kopplingen är.
 

PeterFredriksson

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Borås
HBK-Nr
32871
Medlemskap
2023
En 3 år gammal bil som körts med robotlåda som kopplingen rasar på, en del på forumet verkar tycka att det är fullt normalt, vet inte om jag skall skratta eller gråta herre min je.
berra koppling har inte rasat uta enligt verkstade n väldigt sliten felet från början var en trasig hydraliskventil till kopplingen EV0
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen