Svaret var att "det är inget fel", dock var den förra bilen från 2015 betydligt bättre i lådan och den växlade bättre i både backe och inbromsning.Och vad var svaret?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Svaret var att "det är inget fel", dock var den förra bilen från 2015 betydligt bättre i lådan och den växlade bättre i både backe och inbromsning.Och vad var svaret?
Svaret var att "det är inget fel", dock var den förra bilen från 2015 betydligt bättre i lådan och den växlade bättre i både backe och inbromsning.
En fundering gällande byte av oljan enl inlägg #3 i tråden
"Oljan i hydraulsystemet för växelmanövrering (stora behållaren):
Regelbundet utbyte rekommenderas starkt också för detta system, varje eller vartannat år. Här finns det en återcirkulation av oljan, därför kan det räcka att enbart byta innehållet i vätskebehållaren. Man bör dock se till att restvolymen är så liten som möjligt, dvs systemtrycket måste ha sjunkit så att oljan i tryckackumulatorn pressats ut ur den (och vätskebehållarens nivå stigit i samma grad). "
Min fråga blir om det är "Fiats orginal-olja" i systemet, räcker det ändå att byta bara det som finns i behållaren?
Är den gamla oljan & ex LM 1127 "kompatibla/blandbara"?
Eller kanske man förvärrar genom att bland 2 st icke blandbara vätskor med lite/helt olika karaktär?
Har inte våga chansa det är ju inte fråga om pengar så hållit mej till vad står i boken. Kört 189000 km helt utan bekymmer.
Hej Mat SIntro till tråden:
Jag har läst på lite om FIAT:s Comfortmatic växlingsrobot, både för att kunna göra grundläggande underhåll själv och för kunna ha en någorlunda insatt dialog med en verkstad om en sådan skulle behöva anlitas någon gång. Under resan gång väcktes tanken att vi kanske skall ha en egen tråd på temat här på forumet. Det finns i och för sig redan trådar och inlägg som handlar om Comfortmatic men de har oftast berört någon enskild fråga/problem och har sedan stannat av.
Förhoppningen är att den här tråden lever vidare och undan för undan fylls på med era tips och erfarenheter, t.ex.:
• "Hur göra", "så här gjorde jag" o.s.v.
• Reparationer. Hur visade sig felet, vad var orsaken, hur åtgärdades det?
• Inköpsställen för förbrukningsmaterial och reservdelar.
• Tips om verkstäder med specialistkompetens om växlingsrobotar (alltså inte de som bara lagar bilen genom att byta ut hela roboten istället för att lokalisera och förstå i vilken komponent felet sitter och fixa den).
• O.s.v.
Men inte med inlägg om:
• Hur mycket bättre eller sämre Comfortmatic är jämfört med andra växlingsalternativ (manuell växling, nya 9-stegslådan, andra bilmärkens lösningar).
• Man överhuvudtaget skall meka själv eller om man alltid skall anlita verkstad.
Sådana diskussioner kan vara nog så intressanta men helst i egna trådar.
Jag öppnar med några inlägg nedan
Skall byta vätskor i robotlådan, Liqui Moly 1127 som rekommenderas verkar var svår att få tag, på trots att diverse siter annonserar att den finns på lager,vilket den inte gör.Tänkte att det kan vara bra att ha en reservdelslista utifall det olyckliga inträffar att det behövs en reservdel till roboten, för den dagen kanske informationen är svårare att hitta än idag. Så jag knåpade ihop bifogade lista. Det är en kombination av info från FIAT:s ePer och Magneti Marelli:s katalog. Tyvärr är det är flera delar som, trots att man kan se Magneti Marellis logotyp på googlade bilder av delen, inte finns med i deras katalog. Antingen finns de inte med överhuvudtaget eller också finns de med för andra modeller än Ducato.
Ibland anges samma del för alla årsmodeller från 2006 och uppåt, ibland dyker nya nummer upp för senare modeller. Det är för mig oklart om delen verkligen har ändrats eller om det bara handlar om administrativa justeringar i nummerserierna.
Tips: om man googlar på ett reservdelsnummer kan det i sökresultaten dyka upp länkar som kan fungera som genvägar till skisserna från ePer, t.ex. 7zap.com. Via en sådan "ingång" kan man sedan klicka vidare i meny-hierarkin. Exempel nedan. Klickar man "Gearbox" kommer man upp en nivå i strukturen o.s.v.
Visa bilaga 205170
Hej Olof,Skall byta vätskor i robotlådan, Liqui Moly 1127 som rekommenderas verkar var svår att få tag, på trots att diverse siter annonserar att den finns på lager,vilket den inte gör.
Det blir FIAT Tutela 380kr/L på lokala verkstaden.(samma till Lamborginis automat)
Helintegrerad bil mycket svåråtkomligt,tagit bort luftfiltret blir lite plats,konstaterar att det finns Max/Min markering nivån på stora burken ligger mitt i mellan.
Att pumpen skulle starta med öppen dörr sker inte på min bil ,inget surrande ljud eller skillnad i nivån i behållaren,har inte dragit några säkringar.
Det svåraste blir att lufta "bromsvätskan" möjligen åtkomligt under bilen, annars blir det byte i behållaren endast,har beställt Bosch Env6 bromsvätska.
Bilen har varit avstängd länge,har aldrig hört pumpen tidigare heller, troligen har tillverkaren kopplat det över tändningen på min bil.Hej Olof,
Liqui Moly har inte samma beteckning på centralhydraulikoljan i alla länder. Den heter 1127 i Tyskland och några till, i Sverige kallas den 2366. Jag hittade den på hyllan på min närmaste Autoexperten-butik för 211kr (fast på deras hemsida såg det ut som om den inte fanns i sortimentet). Har dock inte bytt själv ännu, det blir om några veckor. Börjar nog med demontering av luftrenaren för att komma åt bättre, får se om det räcker. Kopplingens avluftare skall sitta upptill på kåpan, intill slangens anslutning . Högra bilden nedan är för en 2,3 manuellt växlad, det skall ju vara samma koppling också på de robotväxlade. Jag antar att det ser snarlika ut på 3-litersmotorn också.
Konstigt att pumpen inte hörs när du öppnar förardörren, det borde den göra. Hade du möjligen vridit om startnyckeln strax innan, så att pumpen redan hade startat och kommit upp i tryck? Annars kanske de avvikit från FIATs originalkoppling i förardörren till din helintegrerade?
Visa bilaga 208424 Visa bilaga 208425
Hej.Så har jag fått det förklarat för mig ! Sevallbo
Mycket riktigt har Autoexperten Liqui Moly oljan i lager trots att den inte finns på hemsidan,pumpen till växellådan är kopplad till tändningen på min bil ,kanske är det så på helitegrerade som saknar FIAT dörr,när pumpen startat sjunker nivån i behållaren ca 1cm.Hej Olof,
Liqui Moly har inte samma beteckning på centralhydraulikoljan i alla länder. Den heter 1127 i Tyskland och några till, i Sverige kallas den 2366. Jag hittade den på hyllan på min närmaste Autoexperten-butik för 211kr (fast på deras hemsida såg det ut som om den inte fanns i sortimentet). Har dock inte bytt själv ännu, det blir om några veckor. Börjar nog med demontering av luftrenaren för att komma åt bättre, får se om det räcker. Kopplingens avluftare skall sitta upptill på kåpan, intill slangens anslutning . Högra bilden nedan är för en 2,3 manuellt växlad, det skall ju vara samma koppling också på de robotväxlade. Jag antar att det ser snarlika ut på 3-litersmotorn också.
Konstigt att pumpen inte hörs när du öppnar förardörren, det borde den göra. Hade du möjligen vridit om startnyckeln strax innan, så att pumpen redan hade startat och kommit upp i tryck? Annars kanske de avvikit från FIATs originalkoppling i förardörren till din helintegrerade?
Visa bilaga 208424 Visa bilaga 208425
Har studerat diverse tyska forum och skall försöka lokalisera avluftningen till kopplingen,man skall enligt dessa byta ca 2.5dl bromsvätska ur kopplingen medan den lilla burken innehåller 0.5 dl.Mycket riktigt har Autoexperten Liqui Moly oljan i lager trots att den inte finns på hemsidan,pumpen till växellådan är kopplad till tändningen på min bil ,kanske är det så på helitegrerade som saknar FIAT dörr,när pumpen startat sjunker nivån i behållaren ca 1cm.
Avluftningsnippeln letar jag fortfarande efter,kanske måste jag ta bort nedre delen av luftfilterburken också,vilket inte är helt lätt,det är nog inte tänkt man skall göra service på den.
Har då hittat avlufningen,den sitter minsta sagt oåtkomligt till,lyckas nå den med fingertopparna men komma åt skruva på den är näst intill omöjligt,montera bort kabeln till luftmassesensorn står det i beskrivningen,men detta hjälper knappast hela insugningsröret måste lossas om det ska gå att komma åt,röret är monterat med fabrikspressade kopplingar vet inte om det är bra att ersätta dessa med slangklämma,helst bör man även ta bort nederdelen på luftburken.Har studerat diverse tyska forum och skall försöka lokalisera avluftningen till kopplingen,man skall enligt dessa byta ca 2.5dl bromsvätska ur kopplingen medan den lilla burken innehåller 0.5 dl.
Det rekommenderas också att man fyller den stora behållaren till Max, med trycklöst system,min nivå ligger mitt mellan max/min vet inte hur mycket vätskan expanderar eller om den överhuvudtaget blir varm.
Har då hittat avlufningen,den sitter minsta sagt oåtkomligt till,lyckas nå den med fingertopparna men komma åt skruva på den är näst intill omöjligt,montera bort kabeln till luftmassesensorn står det i beskrivningen,men detta hjälper knappast hela insugningsröret måste lossas om det ska gå att komma åt,röret är monterat med fabrikspressade kopplingar vet inte om det är bra att ersätta dessa med slangklämma,helst bör man även ta bort nederdelen på luftburken.
Nivå i den större behållaren är uppe på normalniva efter ett dygn utan pumpstart.
Att göra service på lådan på en helintegrerad bil är inte lätt,förstår att verkstäderna undviker detta.
Tyvärr inte nippeln sitter på ovansidan av lådan,motorluckan är precis så stor att jag får in huvudet för att få en skymt av luftnippeln, men inte så mycket utrymme att man får in hela handen,blir mycket att montera bort för att få några extra centimeter,sedan gäller det att det blir tätt om man tar bort dom stora rören som luftmassesensorn sitter på, annars blir det fel värden till motorstyrningen.Är du säker på att du inte kommer åt underifrån?
Luftningsnippeln till kopplingen sitter ovanpå vinkelstycket där tryckslangen går ned i kopplingskåpan. Inte lätt att komma åt, ens på en ”vanlig” Fiat Ducato. Ta bort luftrenaren till att börja med är ett måste...Tyvärr inte nippeln sitter på ovansidan av lådan,motorluckan är precis så stor att jag får in huvudet för att få en skymt av luftnippeln, men inte så mycket utrymme att man får in hela handen,blir mycket att montera bort för att få några extra centimeter,sedan gäller det att det blir tätt om man tar bort dom stora rören som luftmassesensorn sitter på, annars blir det fel värden till motorstyrningen.