• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Svaret var att "det är inget fel", dock var den förra bilen från 2015 betydligt bättre i lådan och den växlade bättre i både backe och inbromsning.

Då bör du nog kräva ordentliga svar, t.ex. om dom har kollat uppdatering av mjukvaran och vilken version som nu är inlagd.
Jag tror mej ha sett att det finns en uppdatering som adresserar det nervösa växlandet i uppförsbackar.
Sätt lite press på dom, om du inte får respons, byt verkstad!
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
En fundering gällande byte av oljan enl inlägg #3 i tråden
"Oljan i hydraulsystemet för växelmanövrering (stora behållaren):
Regelbundet utbyte rekommenderas starkt också för detta system, varje eller vartannat år. Här finns det en återcirkulation av oljan, därför kan det räcka att enbart byta innehållet i vätskebehållaren. Man bör dock se till att restvolymen är så liten som möjligt, dvs systemtrycket måste ha sjunkit så att oljan i tryckackumulatorn pressats ut ur den (och vätskebehållarens nivå stigit i samma grad). "

Min fråga blir om det är "Fiats orginal-olja" i systemet, räcker det ändå att byta bara det som finns i behållaren?
Är den gamla oljan & ex LM 1127 "kompatibla/blandbara"?
Eller kanske man förvärrar genom att bland 2 st icke blandbara vätskor med lite/helt olika karaktär?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En fundering gällande byte av oljan enl inlägg #3 i tråden
"Oljan i hydraulsystemet för växelmanövrering (stora behållaren):
Regelbundet utbyte rekommenderas starkt också för detta system, varje eller vartannat år. Här finns det en återcirkulation av oljan, därför kan det räcka att enbart byta innehållet i vätskebehållaren. Man bör dock se till att restvolymen är så liten som möjligt, dvs systemtrycket måste ha sjunkit så att oljan i tryckackumulatorn pressats ut ur den (och vätskebehållarens nivå stigit i samma grad). "

Min fråga blir om det är "Fiats orginal-olja" i systemet, räcker det ändå att byta bara det som finns i behållaren?
Är den gamla oljan & ex LM 1127 "kompatibla/blandbara"?
Eller kanske man förvärrar genom att bland 2 st icke blandbara vätskor med lite/helt olika karaktär?

Ja det är en naturlig fråga, det kan kännas "vågat" att byta till en ny oljetyp. Informationen i inlägg #3 utgår från rön och rekommendationer från F1-Hydraulik.de och finns också på några tyska husbilsforum, Alfa Romeo-forum och annat. Jag vet inte om det finns någon laboratorieundersökning som bekräftar blandbarheten med "Fiats (och Alfas m.fl.) original". Underhåll av sådana här system är ett av F1-Hydraulik:s huvudområden och de frångick "originaloljan" någon gång innan 2014 och har rekommenderat LM1127 baserat på sina erfarenheter sedan dess. Jag tycker de verkar trovärdiga men var och en måste naturligtvis besluta själv vilken olja man vill använda.

Nedan en text från F1-Hydrauliks blog

1611148818569.png
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Intro till tråden:

Jag har läst på lite om FIAT:s Comfortmatic växlingsrobot, både för att kunna göra grundläggande underhåll själv och för kunna ha en någorlunda insatt dialog med en verkstad om en sådan skulle behöva anlitas någon gång. Under resan gång väcktes tanken att vi kanske skall ha en egen tråd på temat här på forumet. Det finns i och för sig redan trådar och inlägg som handlar om Comfortmatic men de har oftast berört någon enskild fråga/problem och har sedan stannat av.

Förhoppningen är att den här tråden lever vidare och undan för undan fylls på med era tips och erfarenheter, t.ex.:
• "Hur göra", "så här gjorde jag" o.s.v.
• Reparationer. Hur visade sig felet, vad var orsaken, hur åtgärdades det?
• Inköpsställen för förbrukningsmaterial och reservdelar.
• Tips om verkstäder med specialistkompetens om växlingsrobotar (alltså inte de som bara lagar bilen genom att byta ut hela roboten istället för att lokalisera och förstå i vilken komponent felet sitter och fixa den).
• O.s.v.

Men inte med inlägg om:
• Hur mycket bättre eller sämre Comfortmatic är jämfört med andra växlingsalternativ (manuell växling, nya 9-stegslådan, andra bilmärkens lösningar).
• Man överhuvudtaget skall meka själv eller om man alltid skall anlita verkstad.

Sådana diskussioner kan vara nog så intressanta men helst i egna trådar.

Jag öppnar med några inlägg nedan
Hej Mat S
"citat" Underhåll av FIAT Comfortmatic växlingsrobot
• "Hur göra", "så här gjorde jag" o.s.v.
• Reparationer. Hur visade sig felet, vad var orsaken, hur åtgärdades det? " Slut Citat" .

Jo lådan har gått 13500 mil cirka nu.
Den började "klydda" vid ca; 12000 mil, Stannade strax efter start, slog av motorn, brukar trycka på bromsen, startade & körde på manuel.
Nu mera " trampar" jag "hårt" på bromspedalen, så ofta jag kommer i håg!
Peppar & Salt, rycker inte ens nu vid backning.
Har Fot Bromsen, med detta att göra, vänster bak hjul har " klyddat " i bland , vid "körning"!!!!
Hoppas jag inte spårade ur, " så Gjorde jag".
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Tänkte att det kan vara bra att ha en reservdelslista utifall det olyckliga inträffar att det behövs en reservdel till roboten, för den dagen kanske informationen är svårare att hitta än idag. Så jag knåpade ihop bifogade lista. Det är en kombination av info från FIAT:s ePer och Magneti Marelli:s katalog. Tyvärr är det är flera delar som, trots att man kan se Magneti Marellis logotyp på googlade bilder av delen, inte finns med i deras katalog. Antingen finns de inte med överhuvudtaget eller också finns de med för andra modeller än Ducato.
Ibland anges samma del för alla årsmodeller från 2006 och uppåt, ibland dyker nya nummer upp för senare modeller. Det är för mig oklart om delen verkligen har ändrats eller om det bara handlar om administrativa justeringar i nummerserierna.

Tips: om man googlar på ett reservdelsnummer kan det i sökresultaten dyka upp länkar som kan fungera som genvägar till skisserna från ePer, t.ex. 7zap.com. Via en sådan "ingång" kan man sedan klicka vidare i meny-hierarkin. Exempel nedan. Klickar man "Gearbox" kommer man upp en nivå i strukturen o.s.v.



1611768011676.png
 

Bilagor

  • Reservdelsnummer, FIAT Ducato växlingsrobot.pdf
    616,5 KB · Visningar: 137

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänkte att det kan vara bra att ha en reservdelslista utifall det olyckliga inträffar att det behövs en reservdel till roboten, för den dagen kanske informationen är svårare att hitta än idag. Så jag knåpade ihop bifogade lista. Det är en kombination av info från FIAT:s ePer och Magneti Marelli:s katalog. Tyvärr är det är flera delar som, trots att man kan se Magneti Marellis logotyp på googlade bilder av delen, inte finns med i deras katalog. Antingen finns de inte med överhuvudtaget eller också finns de med för andra modeller än Ducato.
Ibland anges samma del för alla årsmodeller från 2006 och uppåt, ibland dyker nya nummer upp för senare modeller. Det är för mig oklart om delen verkligen har ändrats eller om det bara handlar om administrativa justeringar i nummerserierna.

Tips: om man googlar på ett reservdelsnummer kan det i sökresultaten dyka upp länkar som kan fungera som genvägar till skisserna från ePer, t.ex. 7zap.com. Via en sådan "ingång" kan man sedan klicka vidare i meny-hierarkin. Exempel nedan. Klickar man "Gearbox" kommer man upp en nivå i strukturen o.s.v.



Visa bilaga 205170
Skall byta vätskor i robotlådan, Liqui Moly 1127 som rekommenderas verkar var svår att få tag, på trots att diverse siter annonserar att den finns på lager,vilket den inte gör.
Det blir FIAT Tutela 380kr/L på lokala verkstaden.(samma till Lamborginis automat)
Helintegrerad bil mycket svåråtkomligt,tagit bort luftfiltret blir lite plats,konstaterar att det finns Max/Min markering nivån på stora burken ligger mitt i mellan.
Att pumpen skulle starta med öppen dörr sker inte på min bil ,inget surrande ljud eller skillnad i nivån i behållaren,har inte dragit några säkringar.
Det svåraste blir att lufta "bromsvätskan" möjligen åtkomligt under bilen, annars blir det byte i behållaren endast,har beställt Bosch Env6 bromsvätska.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Skall byta vätskor i robotlådan, Liqui Moly 1127 som rekommenderas verkar var svår att få tag, på trots att diverse siter annonserar att den finns på lager,vilket den inte gör.
Det blir FIAT Tutela 380kr/L på lokala verkstaden.(samma till Lamborginis automat)
Helintegrerad bil mycket svåråtkomligt,tagit bort luftfiltret blir lite plats,konstaterar att det finns Max/Min markering nivån på stora burken ligger mitt i mellan.
Att pumpen skulle starta med öppen dörr sker inte på min bil ,inget surrande ljud eller skillnad i nivån i behållaren,har inte dragit några säkringar.
Det svåraste blir att lufta "bromsvätskan" möjligen åtkomligt under bilen, annars blir det byte i behållaren endast,har beställt Bosch Env6 bromsvätska.
Hej Olof,

Liqui Moly har inte samma beteckning på centralhydraulikoljan i alla länder. Den heter 1127 i Tyskland och några till, i Sverige kallas den 2366. Jag hittade den på hyllan på min närmaste Autoexperten-butik för 211kr (fast på deras hemsida såg det ut som om den inte fanns i sortimentet). Har dock inte bytt själv ännu, det blir om några veckor. Börjar nog med demontering av luftrenaren för att komma åt bättre, får se om det räcker. Kopplingens avluftare skall sitta upptill på kåpan, intill slangens anslutning . Högra bilden nedan är för en 2,3 manuellt växlad, det skall ju vara samma koppling också på de robotväxlade. Jag antar att det ser snarlika ut på 3-litersmotorn också.

Konstigt att pumpen inte hörs när du öppnar förardörren, det borde den göra. Hade du möjligen vridit om startnyckeln strax innan, så att pumpen redan hade startat och kommit upp i tryck? Annars kanske de avvikit från FIATs originalkoppling i förardörren till din helintegrerade?


1617726323823.png 1617727090387.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej Olof,

Liqui Moly har inte samma beteckning på centralhydraulikoljan i alla länder. Den heter 1127 i Tyskland och några till, i Sverige kallas den 2366. Jag hittade den på hyllan på min närmaste Autoexperten-butik för 211kr (fast på deras hemsida såg det ut som om den inte fanns i sortimentet). Har dock inte bytt själv ännu, det blir om några veckor. Börjar nog med demontering av luftrenaren för att komma åt bättre, får se om det räcker. Kopplingens avluftare skall sitta upptill på kåpan, intill slangens anslutning . Högra bilden nedan är för en 2,3 manuellt växlad, det skall ju vara samma koppling också på de robotväxlade. Jag antar att det ser snarlika ut på 3-litersmotorn också.

Konstigt att pumpen inte hörs när du öppnar förardörren, det borde den göra. Hade du möjligen vridit om startnyckeln strax innan, så att pumpen redan hade startat och kommit upp i tryck? Annars kanske de avvikit från FIATs originalkoppling i förardörren till din helintegrerade?


Visa bilaga 208424 Visa bilaga 208425
Bilen har varit avstängd länge,har aldrig hört pumpen tidigare heller, troligen har tillverkaren kopplat det över tändningen på min bil.
Har försökt hitta Moly1127 i Tyskland men alla har "slut" trots att dom går att beställa,ska kolla Autoexperten,tack för tipset.
Kopplingen är svåråtkomlig att lufta ,omöjlig att se man får känna sig fram genom brevlådan(motorluckan)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det finns över 60 parametrar att läsa ut från Comfortmatics styrenhet, med Multiecuscan eller annat lämpligt diagnosverktyg. Några av dem ger en uppfattning om hur sliten kopplingen är, några kan visa på andra saker att åtgärda för att förebygga senare problem. Så jag bestämde mig för att fortsättningsvis göra en årlig avläsning och spara alla värden. Framtiden får utvisa till vilken nytta det blir. Första avläsningen gjordes förra veckan och eftersom bilen bara gått 1000 mil hoppas jag att de kan ses som normala. Av praktiska skäl kunde jag bara göra avläsningarna på stillastående bil, en del av parametrarna säger därför mindre än vad de kan göra annars.

Trots att vi mest åkt utanför tätort är det ett stort antal växlingar som registrerats, genomsnittet är nästan 16 växlingar/mil . Det känns som väldigt många, tydligen bidrar växlingarna i stadstrafiken mycket mer till totalantalet än man först tror (eller så var räknaren inte noll från början). Antalet pumpstarter indikerar att pumpreläet kommer att nå sin specificerade livslängd efter c:a 10.000 mil. Specifikationen gäller dock 50 Ampere och pumpen drar mindre än det, men det blir nog ändå på ett förebyggande reläbyte efter den sträckan.

Som komplement till avläsningarna testade jag också hur ofta pumpen startar i förhållande till hur många växlingar som görs, och hur snabbt systemet tappar trycket p.g.a. "inre läckage".
Resultat:
6 pumpstarter på 13 växlingar Neutral <-> 1:an, dvs c:a 1 pumpstart per 2 växlingar. Pumpdrifttiden varje gång var ungefär 2 sekunder. På ett annat forum har flera rapporterat samma resultat så det torde vara normalt.
Tryckförlust c:a 0,54 bar/minut*. Pumpen måste därför starta var 18:e minut även om man inte gör några växlingar. Jag vet inte om detta är ett normalt värde. Om någon gjort/gör ett liknande test vore det intressant att jämföra.
*) Linjär approximation inom pumpens arbetsområde 36,5 - 46 bar. Egentligen är det inte en linjär funktion men approximationen funkar OK inom intervallet.

Dessa tester går förstås att genomföra också utan diagnosverktyg:
Lägg i/ur växeln några gånger, lägg märke till hur ofta pumpen startar och hur länge den går varje gång.
Låt bilen stå en tid med tändningen på (egentligen kanske det normalt räcker att bara ha förardörren öppen och tändningen avslagen - skall prova detta senare). Notera hur ofta pumpen startar.
 

Bilagor

  • Comfortmatic 210330.pdf
    422,9 KB · Visningar: 98
F

f.d. 53452

Guest
Så har jag fått det förklarat för mig ! Sevallbo
Hej.
Är det Fiat eller husbilsförsäljare som förklarat? Intressant frågeställning eftersom jag har kört personbil med automatlåda i 35 år och då körde "normalaggressivt". Sedan jag började med husbilen så har hela mitt körsätt lugnats en hel del. Nu märker jag att med det lugnare gaspådraget så växlar roboten suveränt (bättre än vad jag någonsin gjort manuellt) och körningen blir njutbar. Så det kanske är så att inte bara roboten lär sig förarens körsätt utan även utvecklar förarens körsätt:).
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej Olof,

Liqui Moly har inte samma beteckning på centralhydraulikoljan i alla länder. Den heter 1127 i Tyskland och några till, i Sverige kallas den 2366. Jag hittade den på hyllan på min närmaste Autoexperten-butik för 211kr (fast på deras hemsida såg det ut som om den inte fanns i sortimentet). Har dock inte bytt själv ännu, det blir om några veckor. Börjar nog med demontering av luftrenaren för att komma åt bättre, får se om det räcker. Kopplingens avluftare skall sitta upptill på kåpan, intill slangens anslutning . Högra bilden nedan är för en 2,3 manuellt växlad, det skall ju vara samma koppling också på de robotväxlade. Jag antar att det ser snarlika ut på 3-litersmotorn också.

Konstigt att pumpen inte hörs när du öppnar förardörren, det borde den göra. Hade du möjligen vridit om startnyckeln strax innan, så att pumpen redan hade startat och kommit upp i tryck? Annars kanske de avvikit från FIATs originalkoppling i förardörren till din helintegrerade?


Visa bilaga 208424 Visa bilaga 208425
Mycket riktigt har Autoexperten Liqui Moly oljan i lager trots att den inte finns på hemsidan,pumpen till växellådan är kopplad till tändningen på min bil ,kanske är det så på helitegrerade som saknar FIAT dörr,när pumpen startat sjunker nivån i behållaren ca 1cm.
Avluftningsnippeln letar jag fortfarande efter,kanske måste jag ta bort nedre delen av luftfilterburken också,vilket inte är helt lätt,det är nog inte tänkt man skall göra service på den.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Mycket riktigt har Autoexperten Liqui Moly oljan i lager trots att den inte finns på hemsidan,pumpen till växellådan är kopplad till tändningen på min bil ,kanske är det så på helitegrerade som saknar FIAT dörr,när pumpen startat sjunker nivån i behållaren ca 1cm.
Avluftningsnippeln letar jag fortfarande efter,kanske måste jag ta bort nedre delen av luftfilterburken också,vilket inte är helt lätt,det är nog inte tänkt man skall göra service på den.
Har studerat diverse tyska forum och skall försöka lokalisera avluftningen till kopplingen,man skall enligt dessa byta ca 2.5dl bromsvätska ur kopplingen medan den lilla burken innehåller 0.5 dl.
Det rekommenderas också att man fyller den stora behållaren till Max, med trycklöst system,min nivå ligger mitt mellan max/min vet inte hur mycket vätskan expanderar eller om den överhuvudtaget blir varm.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har studerat diverse tyska forum och skall försöka lokalisera avluftningen till kopplingen,man skall enligt dessa byta ca 2.5dl bromsvätska ur kopplingen medan den lilla burken innehåller 0.5 dl.
Det rekommenderas också att man fyller den stora behållaren till Max, med trycklöst system,min nivå ligger mitt mellan max/min vet inte hur mycket vätskan expanderar eller om den överhuvudtaget blir varm.
Har då hittat avlufningen,den sitter minsta sagt oåtkomligt till,lyckas nå den med fingertopparna men komma åt skruva på den är näst intill omöjligt,montera bort kabeln till luftmassesensorn står det i beskrivningen,men detta hjälper knappast hela insugningsröret måste lossas om det ska gå att komma åt,röret är monterat med fabrikspressade kopplingar vet inte om det är bra att ersätta dessa med slangklämma,helst bör man även ta bort nederdelen på luftburken.
Nivå i den större behållaren är uppe på normalniva efter ett dygn utan pumpstart.
Att göra service på lådan på en helintegrerad bil är inte lätt,förstår att verkstäderna undviker detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har då hittat avlufningen,den sitter minsta sagt oåtkomligt till,lyckas nå den med fingertopparna men komma åt skruva på den är näst intill omöjligt,montera bort kabeln till luftmassesensorn står det i beskrivningen,men detta hjälper knappast hela insugningsröret måste lossas om det ska gå att komma åt,röret är monterat med fabrikspressade kopplingar vet inte om det är bra att ersätta dessa med slangklämma,helst bör man även ta bort nederdelen på luftburken.
Nivå i den större behållaren är uppe på normalniva efter ett dygn utan pumpstart.
Att göra service på lådan på en helintegrerad bil är inte lätt,förstår att verkstäderna undviker detta.

Är du säker på att du inte kommer åt underifrån?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är du säker på att du inte kommer åt underifrån?
Tyvärr inte nippeln sitter på ovansidan av lådan,motorluckan är precis så stor att jag får in huvudet för att få en skymt av luftnippeln, men inte så mycket utrymme att man får in hela handen,blir mycket att montera bort för att få några extra centimeter,sedan gäller det att det blir tätt om man tar bort dom stora rören som luftmassesensorn sitter på, annars blir det fel värden till motorstyrningen.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Tyvärr inte nippeln sitter på ovansidan av lådan,motorluckan är precis så stor att jag får in huvudet för att få en skymt av luftnippeln, men inte så mycket utrymme att man får in hela handen,blir mycket att montera bort för att få några extra centimeter,sedan gäller det att det blir tätt om man tar bort dom stora rören som luftmassesensorn sitter på, annars blir det fel värden till motorstyrningen.
Luftningsnippeln till kopplingen sitter ovanpå vinkelstycket där tryckslangen går ned i kopplingskåpan. Inte lätt att komma åt, ens på en ”vanlig” Fiat Ducato. Ta bort luftrenaren till att börja med är ett måste...

Inked20210409_115926_resized (002)_LI.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen