• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenskt B- körkort i Schweiz.

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
4: Den information som står där, er den information som police och andra myndigheter har tillgång till och det vill också framgå om ditt körkort har varit återkallat!
Stämmer detta? Det har varit uppe till diskussion i något annat sammanhang att man inte själv kan få fram uppgifterna. Jag har inte haft återkallat körkort så jag kan inte kolla. Kan någon som haft återkallat körkort någon gång kolla om det framgår på Transportstyrelsens mina sidor.
Här är rätt länk dit:
Om Mina sidor - Transportstyrelsen
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Stämmer detta? Det har varit uppe till diskussion i något annat sammanhang att man inte själv kan få fram uppgifterna. Jag har inte haft återkallat körkort så jag kan inte kolla. Kan någon som haft återkallat körkort någon gång kolla om det framgår på Transportstyrelsens mina sidor.
Här är rätt länk dit:
Om Mina sidor - Transportstyrelsen

Mitt körkort har varit återkallat i 3mån. men jag själv som inloggad kan inte se detta.

behörighet.JPG
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Den problematiken har du ju även om du kör inom EU eller EES.
Som jag ser det så är det en principiell skillnad. Inom EU och EES så förbinder man sig att godkänna svenska undantaget, medan man i Schweiz kanske kan göra det om polismannen (eller domstol), finner det styrkt att föraren har behörighet för fordonet. Kanske kommer det att krävas ett skriftligt intyg från Transportstyrelsen, vilket denna tidigare har nekat till att utfärda.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Som jag ser det så är det en principiell skillnad. Inom EU och EES så förbinder man sig att godkänna svenska undantaget, medan man i Schweiz kanske kan göra det om polismannen (eller domstol), finner det styrkt att föraren har behörighet för fordonet. Kanske kommer det att krävas ett skriftligt intyg från Transportstyrelsen, vilket denna tidigare har nekat till att utfärda.
Vad !!??
Endera godkänner Schweiz direktivet eller inte.
Erkännandet av direktivet kan väl inte vara villkorat av om en enskild förare har rätt till undantaget.
Vi ska nog inte göra det mer komplicerat än vad det är.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Vad !!??
Endera godkänner Schweiz direktivet eller inte.
Erkännandet av direktivet kan väl inte vara villkorat av om en enskild förare har rätt till undantaget.
Vi ska nog inte göra det mer komplicerat än vad det är.

Min professionella erfarenhet är att juridik visst är komplicerat i många fall, speciellt när regelverken inte är harmoniserade vilket de definitivt inte är mellan EU och Schweiz i allmänhet och Sverige (i detta fall) och Schweiz i synnerhet. En körtkortskontroll med aktuella förutsättningar kan säkert gå hur bra som helst, men det jag är ute efter är att man nog inte vara helt säker innan ett prejudikat har fastställts.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Min professionella erfarenhet är att juridik visst är komplicerat i många fall, speciellt när regelverken inte är harmoniserade vilket de definitivt inte är mellan EU och Schweiz i allmänhet och Sverige (i detta fall) och Schweiz i synnerhet. En körtkortskontroll med aktuella förutsättningar kan säkert gå hur bra som helst, men det jag är ute efter är att man nog inte vara helt säker innan ett prejudikat har fastställts.

Som jurist gör man klokt i att först identifiera vad som är grundförutsättningarna för ställningstagandet.
Här är det frågan om Schweiz accepterar EU direktivet eller inte.
Vi har fått svaret att Schweiz accepterar direktivet för förare som kommer från ett EU-land.
Då återstår att kontrollera huruvida vår förare uppfyller kraven.
Det vill säga ett B-kort som inte blivit återkallat.
Det behövs inte någon rättsprocess för att lösa den frågan och således inte heller att skapa ett prejudikat för tillämpningen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag ställde en fråga till Transportstyrelsen,fick svar:

Hej!

Tack för din fråga med ärendenummer TSM 2024/2342.

Fråga: Jag har ett B- kort tagit 1976, vilket jag har rätt att köra hubil över 3,5 ton, skall resa till Schweiz, och trafikmyndigheten kräver ett intyg på att jag har rätt att köra min tunga husbil på B-kort.
Kan ni utförda ett intyg eller utdrag från körkorts registret där detta framgår?
Helst med engelsk och tysk översättning.
Jag har EUdirektivet utskrivit men man behöver ett papper från utfärdande myndigheten dvs. er.

Med vänlig hälsning, Olof Georgsson


Svar: Övergångsregeln gäller inom EU/ EES och Norge, Schweiz godtar ej denna övergångsregel så där krävs en högre behörighet för dessa fordon som har en registrerad totalvikt över 3500 kg.

Via EUR-Lex är det dock möjligt att hämta hem beslutet på alla de språk som för närvarande talas inom unionen. Den aktuella informationen står på sidorna 76-78 i den svenska utgåvan, och återfinns på ungefär samma ställe i övriga språkversioner. Det är också lämpligt att skriva ut de inledande sidorna i respektive dokument
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag ställde en fråga till Transportstyrelsen,fick svar:

Hej!

Tack för din fråga med ärendenummer TSM 2024/2342.

Fråga: Jag har ett B- kort tagit 1976, vilket jag har rätt att köra hubil över 3,5 ton, skall resa till Schweiz, och trafikmyndigheten kräver ett intyg på att jag har rätt att köra min tunga husbil på B-kort.
Kan ni utförda ett intyg eller utdrag från körkorts registret där detta framgår?
Helst med engelsk och tysk översättning.
Jag har EUdirektivet utskrivit men man behöver ett papper från utfärdande myndigheten dvs. er.

Med vänlig hälsning, Olof Georgsson


Svar: Övergångsregeln gäller inom EU/ EES och Norge, Schweiz godtar ej denna övergångsregel så där krävs en högre behörighet för dessa fordon som har en registrerad totalvikt över 3500 kg.

Via EUR-Lex är det dock möjligt att hämta hem beslutet på alla de språk som för närvarande talas inom unionen. Den aktuella informationen står på sidorna 76-78 i den svenska utgåvan, och återfinns på ungefär samma ställe i övriga språkversioner. Det är också lämpligt att skriva ut de inledande sidorna i respektive dokument
Återigen ett blaha blaha svar från Transportstyrelsen. Jag tror att det hade varit bra om vi som organisation frågade/ställde krav på transportstyrelsen att de ändrar i sitt system så att en eventuell återkallning syns på mina sidor. Samt att man ska kunna beställa ett utdrag som gäller för en begränsad period. En del av problematiken är ju om ett intyg utfärdas och körkortet därefter återkallas kanske tom samma dag så är ju intyget fel. Nu har jag inte klart för mig vilken kortaste återkallningstid är men ett intyg bör kunna gälla för samma period för då saknar ju intygstagaren körkort om det blir återkallat under tiden.

Hälsningar
Peter
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Återigen ett blaha blaha svar från Transportstyrelsen. Jag tror att det hade varit bra om vi som organisation frågade/ställde krav på transportstyrelsen att de ändrar i sitt system så att en eventuell återkallning syns på mina sidor. Samt att man ska kunna beställa ett utdrag som gäller för en begränsad period. En del av problematiken är ju om ett intyg utfärdas och körkortet därefter återkallas kanske tom samma dag så är ju intyget fel. Nu har jag inte klart för mig vilken kortaste återkallningstid är men ett intyg bör kunna gälla för samma period för då saknar ju intygstagaren körkort om det blir återkallat under tiden.

Hälsningar
Peter

Det som är mest besvärande är att Transportstyrelsen inte vet att Schweiz accepterar EU direktivet.
Med det som utgångspunkt är det ju självklart att de svarar som de gör.
Jag har mailat "M" i frågan men ännu ej fått svar.
Notera att trådskaparen, "tillan", fick info-bild med ("M" logan) och text på flera språk från den schweiziska myndigheten som visar att undantaget accepteras.

Osökt kommer jag att tänka på det tyska uttrycket "die dumme schweden". Kanske inte helt oförtjänt ?
 

4Evigt

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
39038
Medlemskap
2024
PeterK hade rätt ✅
Jag hade blivit fel informerad eller också hade jag missförstod informationen gällande ”Mina sidor” på Transportstyrelsens hemsida. Nu har jag igen pratat transportstyrelsen och information om ett återkallat körkort finns bara att se på Trafikverket och ditt går det inte att logga in… sitter nu i skriven stund i telefonkö till polisen ..
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
PeterK hade rätt ✅
Jag hade blivit fel informerad eller också hade jag missförstod informationen gällande ”Mina sidor” på Transportstyrelsens hemsida. Nu har jag igen pratat transportstyrelsen och information om ett återkallat körkort finns bara att se på Trafikverket och ditt går det inte att logga in… sitter nu i skriven stund i telefonkö till polisen ..
Om vi konstaterar att det är svårt/omöjligt att se om körkortet varit återkallat skiljer sig inte problematiken vare sig det är en dansk/fransk/tysk polis som vill titta närmare på en svensk B-kort förares rätt enligt övergångsregeln.
Eller?
 

4Evigt

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
39038
Medlemskap
2024
Om vi konstaterar att det är svårt/omöjligt att se om körkortet varit återkallat skiljer sig inte problematiken vare sig det är en dansk/fransk/tysk polis som vill titta närmare på en svensk B-kort förares rätt enligt övergångsregeln.
Eller?
Helt rät… men JAG acceptera inte att någon myndighet har tillgång till information om mig.. Som jag inte har tillgång till. Mitt körkort har aldrig varit återkallat, men jag vill kunna dokumentera att detta inte har varit tillfället.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Häromdagen frågade jag Transportstyrelsen via mail om uppgifter om indraget körtkort stod på mina sidor. Jag har nu fått följande svar:

Tack för ditt meddelande!

Där framgår det inte om ditt körkort har varit återkallat, det du kan göra är att begära ett utdrag ur väg och trafikregistret så kan du få uppgifter på om ditt körkort varit återkallat.


Med vänlig hälsning

Johansson Susanne
Avdelning Körkort

Transportstyrelsen
701 97 Örebro
www.transportstyrelsen.se

Telefon: 0771-81 81 81

Söker man på "väg och trafikregistret" kommer man till Transportstyrelsen och får veta:

Företag, myndigheter och organisationer som i sin verksamhet hanterar fordon eller behöver information om fordon och dess ägare har möjlighet att få åtkomst till vägtrafikregistret.

Som privatperson kan man alltså inte få tillgång till registret men det är väl så att man alltid har rätt (enligt GDPR?) att få veta allt som finns lagrat om sig själv. Det är kanske ett mail med krav till Transportstyrelsen om att få veta allt de har registrerat om mig. Men jag kommer inte att begära det.
 

4Evigt

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
39038
Medlemskap
2024
hej igen igen
Åkte in till polisen i Kungsbacka istället.. gick jo Fa.. inte att komma fram via telefon.
Fick prata med en Överordnad/Chef, och berättade om problematiken angående ”farfarsreglen”.
Jag viste upp mitt körkort och frågade om jag fick köra en husbil över 3500 kg, svaret blev ett ja, min nästa fråga var hur såg du det? På mitt körkort står det vid bokstav B 25.01.94 Och 96+70 på samma linje.
Hade mitt körkort varit återkallat för till exempel rattfylleri hade det inte stått 96. Ok det var jo klart och tydligt. Ett körkort kan återkallas på grund av olika anledningar och inte alla blir av med övergångsregler och är beroende av vilket brott som har begått.
så långt så gott men det känns ändå inte som om man är i mål än.
 
Toppen