• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenskt B- körkort i Schweiz.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
För det första måste vi förstå att en myndighet i ett land kan aldrig skriva ett intyg som ger dig behörigheten att köra ett fordon över 3.5 ton på ditt B-körkort i ett annat land.

Så ni som vill ha ett sådant intyg får nog tänka om..

Men inom EU och EES har man kommit överens om att regeln som kallas grandfathers ruels skall gälla, det är en regel som ger dig behörigheten att köra fordon som väger över 3.5 ton på ditt B-körkort om ditt körkort är utfärdad före en viss datum..

Så ni som kör inom EU och EES kan hänvisa till detta dokument, nu skrivs det här i forumet att Schweiz inte godkänner detta avtal/regel och där kan ni "arbeta" vidare så vi får klarhet i detta.

Men kör man däremot utanför EU och EES så finns det inga dokument som de i EU och EES...
Utan här måste du själv ansöka om ett intyg hos transportstyrelsen, ett intyg som visar att du har rätt att framföra ett fordon som väger över 3.5 ton på ditt B-kort ... Och då är det bästa att be om ett intyget på engelska.
Detta intyg ger dig sen inte rätten att framföra ett fordon på över 3.5 ton i ett land utanför EU och EES.
Så nästa steg blir att fråga skriftligt landets ambassad om det är ok för dig att köra i landet med din svenska behörighet...
Så lycka till...
Vi väntar fortfarande med spänning när (om) du kommer att få detta intyg från TS.....
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Finns det någon som läser detta forum som råkat ut för problem i Schweiz vid framförande av fordon som kräver att "farfarsregeln" åberopas ?
Hur gick det ?
Min bästa husbils vän var i Schweiz förra året, dom var 2 husbilar en med ”farfar” körkort o en med körkort för tungtrafik. när Dom blev stoppade av polisen fick ”farfar” dryga böter pga icke giltigt körkort.
alla gör som dom vill, men jag skulle inte åka dit utan giltigt körkort i.e tungtrafik eller liknande körkort.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Min bästa husbils vän var i Schweiz förra året, dom var 2 husbilar en med ”farfar” körkort o en med körkort för tungtrafik. när Dom blev stoppade av polisen fick ”farfar” dryga böter pga icke giltigt körkort.
alla gör som dom vill, men jag skulle inte åka dit utan giltigt körkort i.e tungtrafik eller liknande körkort.
Fick "farfar" köra vidare?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja! det är helt klart värt att kämpa för, att på något vis kunna dokumentera sin behörighet. övergångsreglen kan jo för vissa vara giltigt i ännu ca 24 år.
Jag har inte hört talas om någon som lyckats få ut det dokumentet från TS, dom hänvisar envist till EUdirektivet.
Men om tillräckligt många envisa så kanske något sker
 

4Evigt

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
39038
Medlemskap
2024
Jag har inte hört talas om någon som lyckats få ut det dokumentet från TS, dom hänvisar envist till EUdirektivet.
Men om tillräckligt många envisa så kanske något sker
Nej inte jag heller och efter att ha fått svar på Min fråga från den schweiziska myndighet (Transportstyrelse) 2024-02-20 kommer jag inte att vistas med min husbil i Schweiz.
Men när man kör i resten av Europa/Eu skulle det ju vara skönt, att på ett lätt sätt kunna dokumentera sin behörighet utöver att skulle hänvisa till en övergångsreglen eller hur?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ett svenskt körkort är i grunden en urkund och ska givetvis redovisa de aktuella behörigheter körkortsinnehavaren innehar. Även personliga sådana. Det tycker jag vi ska kräva av Transportstyrelsen. Det hade förenklat, snabbat upp och gjort körkortskontroller betydligt säkrare. Både här hemma och inte minst internationellt! Vid förändringar i behörigheter, tillverkas ett nytt körkort blixtsnabbt och kostnaderna tar jag gladeligen. Dessvärre håller det svenska körkortet på att förvandlas nån sorts hyggligt legitimationskort! Skandal!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Övergångsregel
BE (utfärdat före den 19 januari 2013)
Det innebär att man får dra släpvagnar utan någon begränsning av totalvikten så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 19 januari 2013.
Sådana körkort får kod 79.06 på baksidan av körkortet.

Mycket märkligt att ovanstående övergångsregel markeras på körkortet, men att nedanstående är stört omöjligt att markera.

Övergångsregel
B (utfärdat före den 1 juli 1996)
Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Mycket märkligt att ovanstående övergångsregel markeras på körkortet, men att nedanstående är stört omöjligt att markera.
Jag har BE-behörighet utfärdad 81-03-20 (B-behörigheten utfärdad 67-8-01) och kan inte se att den övergångsregel du hänvisar till finns markerad på mitt körkort, trots att detta förnyades 19-10-20 p.g.a. högre behörigheter.

Övergångsregeln finns däremot – precis som ditt nedre exempel – beskriven i det EU-dokument som det så ofta hänvisas till i dessa sammanhang.

Pålle
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Märkligt. Jag har tillägget 79.06 efter BE-raden men frugan har inget alls trots att hon haft körkort sedan 1969 och det har inte varit återkallat någon gång.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har frugan din BE?
Det har hon inte och jag fick det i samband med CE-kortet. Men hon omfattas av farfarsregeln och jag tycker det skulle finnas med efter B.

Då är ju frågan hur det går med mina behörigheter om jag skulle tröttna på läkarundersökningarna för C-kortet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det har hon inte och jag fick det i samband med CE-kortet. Men hon omfattas av farfarsregeln och jag tycker det skulle finnas med efter B.

Då är ju frågan hur det går med mina behörigheter om jag skulle tröttna på läkarundersökningarna för C-kortet.
Då är det inte konstigt att din fru inte har 79.06 i körkortet.
Denna övergångsregel (79.06) gäller specifikt BE kortet.
Se citatet inlägg #133.
 
Toppen