• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenskt B- körkort i Schweiz.

tillan

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
20683
Medlemskap
2024
Jag vill dela med mig av information jag nyligen fått gällande att köra husbil med totalvikt över 3,5 ton i Schweiz på B-kort taget före 1/7 1996. Framgår tydligt att det får man.
 

Bilagor

  • 20240215_163253.jpg
    20240215_163253.jpg
    470,8 KB · Visningar: 156
  • 20240215_163916.jpg
    20240215_163916.jpg
    356 KB · Visningar: 136
  • 20240215_163602.jpg
    20240215_163602.jpg
    251,4 KB · Visningar: 135

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Eftersom tillan dubbelpostar inlägg gör även jag det, jag kör inte tung bil på B-kort i Schweiz.
Problemet är att det inte framgår av ditt B-kort att det gäller för bilar över 3.5ton, som det tydligt står i informationen ovan,
EU direktivet gäller inte utanför EU .

Jag har fått detta svar från M-Sverige båda gällande UK och Schweiz, ganska tydligt vad som gäller.

Hej Olof!
I min telefonkontakt med den engelska körkortsmyndigheten fick jag samma besked att den svenska undantagsregelns bestämmelser måste stå särskilt på körkortet för att den ska gälla i UK. Så dessväre gäller övergångsregeln inte i UK. (samma sak i Schweiz) Du bör komplettera ditt körkort med behörighet C eller C1 beroende på vad ditt behov i framtiden kommer att vara.
Det hjälper dessvärre inte att ta med en förklaring av den svenska övergångsregeln i ett separat dokument.
Med vänlig hälsning,
Katja Runestam Prinzell
 

tillan

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
20683
Medlemskap
2024
Som dokument har man från Schweiz rekommenderat detta från M
 

Bilagor

  • Screenshot_20240214-214003_Gallery.jpg
    Screenshot_20240214-214003_Gallery.jpg
    762,8 KB · Visningar: 127

tillan

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
20683
Medlemskap
2024
Eftersom tillan dubbelpostar inlägg gör även jag det, jag kör inte tung bil på B-kort i Schweiz.

Jag har fått detta svar från M-Sverige båda gällande UK och Schweiz, ganska tydligt vad som gäller.

Hej Olof!
I min telefonkontakt med den engelska körkortsmyndigheten fick jag samma besked att den svenska undantagsregelns bestämmelser måste stå särskilt på körkortet för att den ska gälla i UK. Så dessväre gäller övergångsregeln inte i UK. (samma sak i Schweiz) Du bör komplettera ditt körkort med behörighet C eller C1 beroende på vad ditt behov i framtiden kommer att vara.
Det hjälper dessvärre inte att ta med en förklaring av den svenska övergångsregeln i ett separat dokument.
Med vänlig hälsning,
Katja Runestam Prinzell
Så information från lagstiftande Schweizisk myndighet litar Du alltså inte på, Du litar alltså mer på M än på Schweizisk myndighet, menar Du att informationen från Schweiz är felaktig och att M kan detta bättre ?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så information från lagstiftande Schweizisk myndighet litar Du alltså inte på, Du litar alltså mer på M än på Schweizisk myndighet, menar Du att informationen från Schweiz är felaktig och att M kan detta bättre ?
Jag har fått detta förklarat tidigare, det skall stå på ditt körkort att det gäller över 3.5ton inget svenskt B-kort har detta, läs informationen du fått.
Detta är mitt sista inlägg i ämnet, var och en gör som han vill, jag kör inte i Schweiz på mitt B-kort samma gäller UK.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag läser ovan som den snälla tillämpning eller den strikta. Du kan kanske ha tur att slippa, men jag fattar polisen som står där. Det är ju faktiskt så att farfarsregeln endast ger rätten om körkortet inte någon gång varit återkallad. Hur lätt är det snabbt att kolla vid en
kontroll ?
Jag har c1, men jag skulle aldrig fundera på att åka med B utan skriftlig bekräftelse från mitt försäkringsbolag. Om Schweiz inte godkänner då är det ju frågan om försäkringsbolaget kan betala ersättning vid skada/olycka. Har du tur skulle du kunna få en skriftlig bekräftelse från dom på engelska som styrker ditt case - men - frågan om inte återkallad kvarstår. Kan man få ett registerutdrag från Trafikverket ?
 

tillan

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
20683
Medlemskap
2024
Jag har fått detta förklarat tidigare, det skall stå på ditt körkort att det gäller över 3.5ton inget svenskt B-kort har detta, läs informationen du fått.
Detta är mitt sista inlägg i ämnet, var och en gör som han vill, jag kör inte i Schweiz på mitt B-kort samma gäller UK.
Du måste missat den del av svaret där det där det står att ett B-kort tillsammans med ett förklarande dokument om våra svenska körkortsregler ger Dej samma rättigheter att köra personbilsregistrerad fordon över 3,5 ton i Schweiz på samma sätt som i Sverige.
 

tillan

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
20683
Medlemskap
2024
Jag läser ovan som den snälla tillämpning eller den strikta. Du kan kanske ha tur att slippa, men jag fattar polisen som står där. Det är ju faktiskt så att farfarsregeln endast ger rätten om körkortet inte någon gång varit återkallad. Hur lätt är det snabbt att kolla vid en
kontroll ?
Jag har c1, men jag skulle aldrig fundera på att åka med B utan skriftlig bekräftelse från mitt försäkringsbolag. Om Schweiz inte godkänner då är det ju frågan om försäkringsbolaget kan betala ersättning vid skada/olycka. Har du tur skulle du kunna få en skriftlig bekräftelse från dom på engelska som styrker ditt case - men - frågan om inte återkallad kvarstår. Kan man få ett registerutdrag från Trafikverket ?
Man kan kontakta Svensk polis via telefon dygnet runt alla dagar i veckan så detta är inget problem.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Ett förklarande dokument måste ha tyngd - det funkar inte att jag författar det. Ditt körkort kan återkallas 24 timmar i dygnet sen 1996 - inte buslätt att kolla på en alptopp.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man får alltså köra husbil enligt farfarsreglerna i Schweiz. Inget att diskutera där enligt: https://www.husbilsklubben.se/attachments/20240215_163253-jpg.232357/

För att tillgodose det efterföljande kravet:
1708015598782.png
Kan det knappast bli mer officiellt än tillämpbar flik på denna site:
farfarsregel på alla språk

Jag kan tänka mig att det vore en bra ide att ladda ner dokumentet från Eur Lex i Polismans åsyn om det behövs.
Då ser denne att dokumentet är officiellt, och inte snickrat i en ölstuga.

Hur var och en väljer att göra med husbilsturer till olika länder är en annan diskusion.

 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Sista inlägg - en allmän beskrivning att det är möjligt innebär inte att ju du och just då är omfattat av regeln.

Jag släpper detta.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Jag har fixat detta förra året. Skickade ansökan till Transportstyrelsen om utökad körkortsbehörighet, fixade läkarintyg. Hade C-kortet 4 veckor senare...
Låter osanorligt så du menar att du fick C behörighet utan att ha haft den behörigheten tidigare?
Har man tagit C så kan man få tillbaka den om man inte förnyat den tidigare men att få den bara genom ett läkarintyg köper jag bara inte.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det gamla B-kortet hade behörigheten för framförande av tungt fordon. Fr.o.m. -97 så fick Sverige ett undantag inom EU (dock ej Schweiz och något land till) för att de med körkort före -97 fick framföra tunga fordon med B-kortet. Det var inget som helst problem att få till mitt C-kort efter att jag var i kontakt med Transportstyrelsen om proceduren för detta. Dvs. skicka in ansökan och läkarintyg.
Observera dock att vi med "gammalt" BE får fortfarande köra tung husbil med tungt släp enbart med hjälp av undantaget.
 
Toppen