• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenskt B- körkort i Schweiz.

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Det gamla B-kortet hade behörigheten för framförande av tungt fordon. Fr.o.m. -97 så fick Sverige ett undantag inom EU (dock ej Schweiz och något land till) för att de med körkort före -97 fick framföra tunga fordon med B-kortet. Det var inget som helst problem att få till mitt C-kort efter att jag var i kontakt med Transportstyrelsen om proceduren för detta. Dvs. skicka in ansökan och läkarintyg.
Observera dock att vi med "gammalt" BE får fortfarande köra tung husbil med tungt släp enbart med hjälp av undantaget.
Jag tror du försöker hänvisa till övergångsregler och hävdunna rättigheter och jag är fortfarande tveksam till ditt påstående då du blandar i hop sakerna i ditt inlägg.
Du måste ha tagit C behörigheten någongång.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Jag har fixat detta förra året. Skickade ansökan till Transportstyrelsen om utökad körkortsbehörighet, fixade läkarintyg. Hade C-kortet 4 veckor senare...
Hej. jag tycker detta låter fantastiskt, kan det vara något som missats i alla år, kanske man till och med kan få ett E efter det C jag intygade mig till
1984 eftersom jag 1980 avlade examen för tungt släp efter personbil.
En fråga i sammanhanget är om transportstyrelsen hade en mall man fyller eller om du författade en ansökan på egen hand.
Mvh Frididsbonden.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är väl så att om du ansökte om C-behörighet i och med att reglerna för tungt fordon på B-behörighet ändrades 1984 (tror jag det var) så fick man det. Det innebar dock att körkortet skulle förnyas var tionde respektive femte år med läkarintyg. Gjorde man inte det togs C bort från körkortet.

Vill du ha tillbaka C så behövs bara ett läkarintyg och ansökan om att få tillbaka C. Det innebär dock inte att det skulle gå lika enkelt om man inte haft C tidigare. Den gamla C-behörigheten ligger således kvar men får bara användas efter att läkare kontrollerat att man är frisk och fått ett nytt körkort med C angivet.

//Michael, medlem
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det är väl så att om du ansökte om C-behörighet i och med att reglerna för tungt fordon på B-behörighet ändrades 1984 (tror jag det var) så fick man det. Det innebar dock att körkortet skulle förnyas var tionde respektive femte år med läkarintyg. Gjorde man inte det togs C bort från körkortet.

Vill du ha tillbaka C så behövs bara ett läkarintyg och ansökan om att få tillbaka C. Det innebär dock inte att det skulle gå lika enkelt om man inte haft C tidigare. Den gamla C-behörigheten ligger således kvar men får bara användas efter att läkare kontrollerat att man är frisk och fått ett nytt körkort med C angivet.

//Michael, medlem
Det stämmer med 1984. Kunde du intyga att du hade ett behov av C körkortet på grund av ditt arbete till exempel, så fick du C inskrivet i körkortet.
(Själv hade jag behovet att köra lastbil som lackerare för tunga fordon, rangering hämtning leveranser.)
Senaste förnyelsen av körkortet, skrevs även C1 ut.DSC_1128~2.JPG
Och så ser det ut numera.

Krister
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Körkortsbehörigheten är nog inte begränsad till EU, det är bara EU's ekvivalenstabell som begränsas till EU länder. Det går ju att hyra bil i många länder utom Europa och det svenska körkortet fungerar ibland med översättning, sk internationellt körkort. Det är nog någon gammal Geneve och Wien konvention som reglerar detta.
Beträffande Schweiz så hade vi väl samma problem med Norge för några år sedan men det är väl löst.
Om man har med EU,s tabell så går det nog bra och i dagens moderna värld kan nog polisen online verifiera giltigheten om de blir tveksamma.

Har blivit stoppad 2 gånger i Polen och då har Eu.s ekvivalenstabell fungerat.

Fast visst hade det underlättat om transportstyrelsen kunde göra en anteckning på körkortet.

Men jag undviker Schweiz pga av kostnadsläget, Österrike får duga.

 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.578
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Körkortsbehörigheten är nog inte begränsad till EU, det är bara EU's ekvivalenstabell som begränsas till EU länder. Det går ju att hyra bil i många länder utom Europa och det svenska körkortet fungerar ibland med översättning, sk internationellt körkort. Det är nog någon gammal Geneve och Wien konvention som reglerar detta.
Beträffande Schweiz så hade vi väl samma problem med Norge för några år sedan men det är väl löst.
Om man har med EU,s tabell så går det nog bra och i dagens moderna värld kan nog polisen online verifiera giltigheten om de blir tveksamma.

Har blivit stoppad 2 gånger i Polen och då har Eu.s ekvivalenstabell fungerat.
Polen lyder under EU:s regler. Det gör inte Schweiz.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Körkortsbehörigheten är nog inte begränsad till EU, det är bara EU's ekvivalenstabell som begränsas till EU länder. Det går ju att hyra bil i många länder utom Europa och det svenska körkortet fungerar ibland med översättning, sk internationellt körkort. Det är nog någon gammal Geneve och Wien konvention som reglerar detta.
Beträffande Schweiz så hade vi väl samma problem med Norge för några år sedan men det är väl löst.
Om man har med EU,s tabell så går det nog bra och i dagens moderna värld kan nog polisen online verifiera giltigheten om de blir tveksamma.

Har blivit stoppad 2 gånger i Polen och då har Eu.s ekvivalenstabell fungerat.

Fast visst hade det underlättat om transportstyrelsen kunde göra en anteckning på körkortet.

Men jag undviker Schweiz pga av kostnadsläget, Österrike får duga.

Norge är ett EES-land, därför gäller farfarsundantaget där.
Schweiz är inte ett EES-land, ej heller EU-land, alltså gäller B-kort upp till 3.5 ton, inte mer.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Jag förstår inte. Trådar av det här slaget dyker upp lika regelbundet som restskatten. Vi kan tolka i det oändliga men det är ju i slutändan polisen på plats som avgör vad som gäller och håller man inte med så är det bara att gå vidare med ärendet. Vad vi i husbilsklubben tycker skiter nog farbror blå högaktningsfullt i. Vi läser tydligen samma text och får olika svar. Så man tar beslutet och gör det man tycker är rätt. Att söka bekräftelse på sin egen åsikt gör inte någon skillnad.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det strämmer inte.

Läs inlägg #11.
Där framgår det vad som gäller.
Vilket dokument skulle det vara?
Det Euro-Lex-dokument som många tänker på gäller inte i Schweiz som inte är ett EU- eller EES-land.
Ett utdrag ur svensk lag på ett språk som en lokalpolis i Schweiz begriper skulle möjligen duga, men något sådant känner inte jag till...

Enl Hans Östh, utredare på Transportstyrelsen, sektionen för regelinformation, gäller INTE farfarsregeln i Schweiz, och det väljer jag att tro på.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240218_075305_Gallery.jpg
    Screenshot_20240218_075305_Gallery.jpg
    330,3 KB · Visningar: 45
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag ger ett annat lands lagstiftande myndighet (i detta fall Schweiz) högre trovärdighet gällande det lagarna man själva skapat, än en en Svensk myndighetspersons tolkning av lagar han uppenbarligen inte känner till.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag ger ett annat lands lagstiftande myndighet (i detta fall Schweiz) högre trovärdighet gällande det lagarna man själva skapat, än en en Svensk myndighetspersons tolkning av lagar han uppenbarligen inte känner till.
Jag har skrivit till trafikmyndigheten i Schweiz och UK, fått exakt samma svar, behörigheten skall framgå av ditt körkort ,som ett tillägg på B-kortet att du får framföra ett fordon över 3.5ton, EU direktivet i tillägg duger inte,utan det skall stå på kortet.
Helt tydligt tolkar olika personer på myndigheterna det olika, samma sak är troligt om du blir stoppad av polis, så var och en får bedöma om man ska ta risken eller inte.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.181
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har skrivit till trafikmyndigheten i Schweiz och UK, fått exakt samma svar, behörigheten skall framgå av ditt körkort ,som ett tillägg på B-kortet att du får framföra ett fordon över 3.5ton, EU direktivet i tillägg duger inte,utan det skall stå på kortet.
Helt tydligt tolkar olika personer på myndigheterna det olika, samma sak är troligt om du blir stoppad av polis, så var och en får bedöma om man ska ta risken eller inte.
Detta är ju ett skäl till varför det borde stå på våra kk...
Konstigt att man har en typ av behörighet som är godkänd av en svensk myndigheter..... Men man får inget bevis på behörigheten.. o_O

Kanske detta är något Hbk kunde lobba för..?
 

4Evigt

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
39038
Medlemskap
2024
Hej hej
Har nu skickat en e-mail till Den Schweiziska ” Transportstyrelse” och hoppas såklart att får ett snabbt svar.
Återkommer med information från denna myndighet när jag vet mer.
 

4Evigt

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
39038
Medlemskap
2024
Jag har skrivit till trafikmyndigheten i Schweiz och UK, fått exakt samma svar, behörigheten skall framgå av ditt körkort ,som ett tillägg på B-kortet att du får framföra ett fordon över 3.5ton, EU direktivet i tillägg duger inte,utan det skall stå på kortet.
Helt tydligt tolkar olika personer på myndigheterna det olika, samma sak är troligt om du blir stoppad av polis, så var och en får bedöma om man ska ta risken eller inte.
Har du möjlighet att lägga in svaret du fick från Schweiz ? Såg ditt inlägg lite för sent och fick tyvärr iväg ett Mail till trafikmyndigheten i Schweiz
 
Toppen