• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenskt B- körkort i Schweiz.

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Och jag förstår det - om Transportstyrelsen utfärdar ett intyg daterad 2024.02.22 att körkortsinnehavare N.N är omfattat av regelverket och körkortet per detta datum ej varit återkallad vad hjälper det 2024.02.23 ?? Polismannen i Schweiz står likt förbannat med en obesvarad fråga. Det blir en nullitet.
Om Schweiz godkänner EU direktivet så är det samma situation om föraren befinner sig i Tyskland eller Danmark.
Men vi ska kanske hålla oss på hemmaplan i fortsättningen? För man vet ju aldrig.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Om Schweiz godkänner EU direktivet så är det samma situation om föraren befinner sig i Tyskland eller Danmark.
Men vi ska kanske hålla oss på hemmaplan i fortsättningen? För man vet ju aldrig.
Jag tror att det är tydligt att regeln finns visserligen, men det kan bli en uppgift att styrka behörigheten i realtid.

Sen får man lyfta blicken.
Husbil utomlands.
Farfar som sitter och viftar med Eu-direktivet.
Farfar anser sig ha rätt att framföra husbilen.
Är det troligt att farfar och medföljande farmor skulle bege sig på tur om farfar ändå inte skulle vara omfattad = olovlig körning och riskera försäkringstäckning och få frakta hem husbilen till Sverige med biltransport ?

Sannolikheten att gubbfan har rätt borde rimligen vara ganska hög.

Det finns förmodligen en hygglig chans att man får köra vidare, men står polisman på sig........................
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag ställde frågan om ett intyg på att körkortet gäller för fordon över 3500kg, för resa utanför EU/EES.
Ett utdrag från körkortsregistret att körkortet inte varit indraget, men nej inget av detta går att få.
Klart med den frågeställning så får nog alla ett nej.... Eftersom transportstyrelsen kan inte ge dig ett tillstånd som gäller i andra länder...

Man bör nog skriva att man skall köra i land xxxxx.... Och att man har varit i kontakt med landets ambassad... Och att personalen på ambassaden sa att man behöver ha ett dokument som styrker behörigheten för ens fordon.....

Gör det enkelt.. ;)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Klart med den frågeställning så får nog alla ett nej.... Eftersom transportstyrelsen kan inte ge dig ett tillstånd som gäller i andra länder...

Man bör nog skriva att man skall köra i land xxxxx.... Och att man har varit i kontakt med landets ambassad... Och att personalen på ambassaden sa att man behöver ha ett dokument som styrker behörigheten för ens fordon.....

Gör det enkelt.. ;)
Gör ett försök,lycka till!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Gör ett försök,lycka till!
Det svåra med ett utdrag ur körkortsregistret är att det sträcker sig bara till datum för utfärdandet, det hjälper alltså inte att ha ett sådant i handskfacket, för det är redan utdaterat när det utfärdas. Uppgifterna måste ju vara färskvara.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såja... Nu har TS fått min ansökan om att jag behöver ha ett intyg på min behörighet.. att mitt körkort ger mig rätten att framföra ett fordon på över 3.5 ton,... Och som jag kan visa upp om det skulle behövas när jag kör utanför EU eller EES...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Såja... Nu har TS fått min ansökan om att jag behöver ha ett intyg på min behörighet.. att mitt körkort ger mig rätten att framföra ett fordon på över 3.5 ton,... Och som jag kan visa upp om det skulle behövas när jag kör utanför EU eller EES...
Vi väntar med spänning på svaret..
Problemet är väl att farfarsrätten bara gäller i EU/EES om inte landet i fråga accepterar det också
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi väntar med spänning på svaret..
Problemet är väl att farfarsrätten bara gäller i EU/EES om inte landet i fråga accepterar det också
Det är sen upp till varje land utanför EU och EES om de vill acceptera mina körkorts behörigheter....
Det är ju därför du sen måste fråga landets ambassad om du får köra i landet.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det svåra med ett utdrag ur körkortsregistret är att det sträcker sig bara till datum för utfärdandet, det hjälper alltså inte att ha ett sådant i handskfacket, för det är redan utdaterat när det utfärdas. Uppgifterna måste ju vara färskvara.
Det gäller väl så länge man har aktuellt körkort? Om det blir återkallat av någon anledning så lägger väl polisen beslag på det och man har inget körkort att visa upp.

Har ingen erfarenhet av situationen men antar att man blir av med det fysiska kortet.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Det gäller väl så länge man har aktuellt körkort? Om det blir återkallat av någon anledning så lägger väl polisen beslag på det och man har inget körkort att visa upp.

Har ingen erfarenhet av situationen men antar att man blir av med det fysiska kortet.
Inte jag heller, men man skulle kunna köra >+ 30 framför en fågelholk - få ett beslut om återkallande, men rulla på tur.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag får verkligen säga att TS har hög kvalitet på att svara snabbt....

Även om svaret inte handlar ett dugg om min frågeställning.. :swoon::twitcy:

För Jag frågade ju efter ett dokument/intyg som gäller när jag kör utanför EU och EES.... som styrker mitt nuvarande svenska körkorts behörigheter att jag får framföra min husbil som väger över 3.5ton.

Då fick jag bla. denna länk av TS...



Jag svara TS bla detta...

Hej Sussane..

Tusen tack för ditt snabba svar....
Men när jag tittar på länken du skickat till mig så inser jag att du har nog inte läst min frågeställning.... Eller förstått min fråga...
Så jag är tacksam om ni snarast svara på min ursprungliga fråga...

Så nu är vi tillbaka till ruta ett...
 

4Evigt

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
39038
Medlemskap
2024
Jag får verkligen säga att TS har hög kvalitet på att svara snabbt....

Även om svaret inte handlar ett dugg om min frågeställning.. :swoon::twitcy:

För Jag frågade ju efter ett dokument/intyg som gäller när jag kör utanför EU och EES.... som styrker mitt nuvarande svenska körkorts behörigheter att jag får framföra min husbil som väger över 3.5ton.

Då fick jag bla. denna länk av TS...



Jag svara TS bla detta...

Hej Sussane..

Tusen tack för ditt snabba svar....
Men när jag tittar på länken du skickat till mig så inser jag att du har nog inte läst min frågeställning.... Eller förstått min fråga...
Så jag är tacksam om ni snarast svara på min ursprungliga fråga...

Så nu är vi tillbaka till ruta ett...
Då väntar vi med spänning igen igen :cool:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag kom detta svar från TS.....

Tack för ditt meddelande!

Då vi inte kan få fram ditt tidigare mejl så behöver vi din frågeställning på nytt.

Med vänlig hälsning

Öhrn Elisabeth
Avdelning Körkort

Transportstyrelsen
701 97 Örebro

Jag är verkligen förvånad över svaret eftersom de också fick föregående ärende nummer.... :swoon:

Trodde att en myndighet hade bättre koll på sina inkommande ärende eftersom ärendet får ett ärende nummer...

Saken blir inte enklare av att när man skriver frågan på deras hemside formulär och klickar på skicka.... Så får man ingen kopia av det.. :eek:... Får framöver göra screen print.... Så jag har bevis.

Verkar som TS betyder..... TokStollar :twitcy:

Då hamnade vi igen på ruta ett....
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
I länken du skickar med i inlägg 111 skriver Transportstyrelsen:

"Transportstyrelsen ansvarar bara för regler i Sverige och kan därför inte svara på frågor om vad som gäller i andra länder."

Kan vi inte nöja oss med detta så får vi vända oss till Schweiz och där förmodligen vara nöjda med uttrycket "i allmänhet" då de skriver vad som gäller.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I länken du skickar med i inlägg 111 skriver Transportstyrelsen:

"Transportstyrelsen ansvarar bara för regler i Sverige och kan därför inte svara på frågor om vad som gäller i andra länder."

Kan vi inte nöja oss med detta så får vi vända oss till Schweiz och där förmodligen vara nöjda med uttrycket "i allmänhet" då de skriver vad som gäller.
Jag är tacksam om du sätter dig in i saken innan du påstår något annat. :rolleyes:

Sen har jag aldrig frågat eller skrivit att TS skall svara på vad som gäller i andra länder...

Att TS sen svara rent upp åt väggarna är ju deras problem... ;)....
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag är tacksam om du sätter dig in i saken innan du påstår något annat. :rolleyes:

Sen har jag aldrig frågat eller skrivit att TS skall svara på vad som gäller i andra länder...
Har inte påstått något annat än att du skickade med en länk i inlägg 111 och att det i den länken stod att Transportstyrelsen inte kan svara på det denna tråden handlar om.

Sen kan jag inte förstå varför du skulle behöva bli arg för att jag hänvisade till en länk du själv skickat.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har inte påstått något annat än att du skickade med en länk i inlägg 111 och att det i den länken stod att Transportstyrelsen inte kan svara på det denna tråden handlar om

Läser du allt i inlägg no 111 så borde du ju också ha insett att svaret T S gav, inte är svar på mina frågor som dyckt upp i tråden...

Hur som helst så väntar vi nu på nästa svar från TS...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För det första måste vi förstå att en myndighet i ett land kan aldrig skriva ett intyg som ger dig behörigheten att köra ett fordon över 3.5 ton på ditt B-körkort i ett annat land.

Så ni som vill ha ett sådant intyg får nog tänka om..

Men inom EU och EES har man kommit överens om att regeln som kallas grandfathers ruels skall gälla, det är en regel som ger dig behörigheten att köra fordon som väger över 3.5 ton på ditt B-körkort om ditt körkort är utfärdad före en viss datum..

Så ni som kör inom EU och EES kan hänvisa till detta dokument, nu skrivs det här i forumet att Schweiz inte godkänner detta avtal/regel och där kan ni "arbeta" vidare så vi får klarhet i detta.

Men kör man däremot utanför EU och EES så finns det inga dokument som de i EU och EES...
Utan här måste du själv ansöka om ett intyg hos transportstyrelsen, ett intyg som visar att du har rätt att framföra ett fordon som väger över 3.5 ton på ditt B-kort ... Och då är det bästa att be om ett intyget på engelska.
Detta intyg ger dig sen inte rätten att framföra ett fordon på över 3.5 ton i ett land utanför EU och EES.
Så nästa steg blir att fråga skriftligt landets ambassad om det är ok för dig att köra i landet med din svenska behörighet... Och svaret från Ambassaden (om du får något) säger dig då om du får eller inte köra i landet... Och är det ok.... glöm då inte intyget från TS hemma... :twitcy:

Så lycka till...
 
Senast ändrad:
Toppen