• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenskt B- körkort i Schweiz.

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Det strämmer inte.

Läs inlägg #11.
Där framgår det vad som gäller.
Som medlem av "M" kan även jag ta del av vad de skrivit om "övergångsreglerna" gällande Schweiz.
Det står i klartext att de inte gäller i Schweiz.
Schweiz är vare sig medlem av EU eller EES varför reglerna inte kan binda Schweiz att acceptera våra övergångsregler.
Om du ska övertyga om att Schweiz skulle godta våra regler, behöver du presentera lagtext/direktiv på något av Schweiz officiella språk.
Skulle det vara fallet att någon "klarat sig" vid en kontroll tyder det snarare på en välvilligt inställd polis.

Per.S
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som medlem av "M" kan även jag ta del av vad de skrivit om "övergångsreglerna" gällande Schweiz.
Det står i klartext att de inte gäller i Schweiz.
Jag litar inte alls på M, om lagstiftaren har en annan uppfattning, vilket verkar vara fallet här.


Är nedanstående sanning, har M helt uppenbart fel.
(läs så långt ner i texten som till andra stycket)

@tillan
Har du nedanstående dokument/skrivelse i original, dvs ej på Svenska?

1708257103043.png
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Jag litar inte alls på M, om lagstiftaren har en annan uppfattning, vilket verkar vara fallet här.


Är nedanstående sanning, har M helt uppenbart fel.
(läs så långt ner i texten som till andra stycket)

@tillan
Har du nedanstående dokument/skrivelse i original, dvs ej på Svenska?

Visa bilaga 232386

Driving in Switzerland on a foreign licence​


Article 42 of the Ordinance on the Licensing of Persons and Vehicles for Road Traffic Purposes (SR 741.51) stipulates that drivers from other countries may drive motorised vehicles in Switzerland provided that they are holders of:
  • a valid national driving licence, or
  • a valid international driving licence (in accordance with the International Convention on Motor Traffic [SR 0.741.11] and the Convention on Road Traffic [SR 0.741.10]), together with the relevant national driving licence.


A foreign, national or international licence entitles the holder to drive all categories of vehicles for which that licence is valid on Swiss roads.
If no international driving permit (which serves as a translation of the original licence) can be presented with the original national driving licence, the driver must carry a translation of his national driving licence. A French, German, Italian or English translation should suffice, but it must be issued by an official service (for example, the national authority in charge of issuing national driving licences, a public notary or a professional translator approved on the spot).
The first name and surname of the holder should appear in Roman script in both the international driving permit and the translated version, as this will allow the police to identify the person from an identity document that is recognised by Switzerland.

Detta finns att läsa på en officiell Schweizisk sida, fast på engelska.

Det gäller således att få en av schweiz accepterad officiell myndighet att intyga att föraren har rätt att framföra fordonet ifråga, så det låter ju enkelt.

Då löste vi det.

God tur.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har du möjlighet att lägga in svaret du fick från Schweiz ? Såg ditt inlägg lite för sent och fick tyvärr iväg ett Mail till trafikmyndigheten i Schweiz
Jag ställde frågan om farfarsregeln gällde,tung bil på B-kort enligt EU- direktivet.

Dear Sir,

I refer to your email and inform you as follows:

A C/C1 or D/D1 driving license is required to drive a vehicle over 3.5 tons in Switzerland.

For further information please contact the Federal Roads Office FEDRO directly.


Best regards,



Pascal Wenger

Head of Regional
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Jag ställde frågan om farfarsregeln gällde,tung bil på B-kort enligt EU- direktivet.

Dear Sir,

I refer to your email and inform you as follows:

A C/C1 or D/D1 driving license is required to drive a vehicle over 3.5 tons in Switzerland.

For further information please contact the Federal Roads Office FEDRO directly.


Best regards,



Pascal Wenger

Head of Regional
Då kan jag glädja dig med att den texten som jag kopierat in, om körkort, är hämtad från FEDRO´s hemsida.
Det vill säga att den som besvarade din fråga refererar till texten jag kopierade.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.181
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske ni skulle skriva att ni är turister och vill köra en runda i Schweiz....
För nu vet ju inte den som svarar om ni bor där eller tänka flytta dit... Det finns säkert andra regler för turister.. :rolleyes:;)
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Jag vet inte det ger någon större glädje, problemet kvarstår.
Den väsentliga meningen i texten jag tidigare kopierat är nedanstående:

A foreign, national or international licence entitles the holder to drive all categories of vehicles for which that licence is valid on Swiss roads.

Fritt översatt lyder den; ett utländskt eller internationellt körkort berättigar innehavaren/föraren att köra alla kategorier fordon som gäller för körkortet, på Schweiziska vägar.

Kravet som finns är dock att utfärdande myndighet eller utfärdaren av internationella körkort anger i ett dokument att personen ifråga har rätt att framföra fordonet enligt övergångsreglerna.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.181
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vet inte det ger någon större glädje, problemet kvarstår.
Ungefär såhär... Man skickad en säljare för skor till Afrika..... Han kom snabbt hem....Och sa att ingen använder ju skor där...
När en medarbetare hörde detta sa han.... Använder de inga skor.?? .. Då är där ju mycket att göra...

Va inte så negativ...
 

4Evigt

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
39038
Medlemskap
2024
Hej igen
Som jag lovade återkommer jag med svarat på mina förfrågningar från den Schweiziske myndighet. (Transportstyrelse).
Dette är ett exakt kopia på svaret jag fik… jag kommer inte att lägga ut en översättning av mailet, inte heller skriva någonting om vad jag tycker och tänker andra ska gör, men jag har tagit MITT beslut hur jag ska vistas i Schweiz med min husbil på 4250 kg.
Kopiera nedanstående och lägg det in i GoogleTranslate mvh Heine


Sehr geehrter Herr Hansen

Sofern Sie gemäss dem schwedischen Recht mit einem Führerschein der Klasse B ein Motorfahrzeug mit einem Gesamtgewicht von mehr als 3,5 t führen dürfen, und sofern das schwedische Recht diese Fahrberechtigung nicht auf das Gebiet von Schweden beschränkt, dürfen Sie mit Ihrem B-Führerschein bei einem vorübergehenden Aufenthalt in der Schweiz (z.B. Tourist) grundsätzlich auch in der Schweiz fahren (Art. 42 Abs. 1 und 2 der Verkehrszulassungsverordnung). Ihre Fahrberechtigung muss aber für die hiesige Polizei überprüfbar sein. Falls daher auf Ihrem Führerschein nur die Klasse B ohne eine EU-weit harmonisierte Zusatzangabe (01 – 99) stehen sollte und Sie kein Dokument vorweisen, welches bestätigt, dass Sie gemäss dem schwedischen Recht mit einem Führerschein der Klasse B, der vor dem 1.7.1996 ausgestellt wurde, ein Fahrzeug mit einem Gesamtgewicht von mehr als 3,5 t führen dürfen, dann dürfen Sie in der Schweiz kein Fahrzeug mit einem Gesamtgewicht von mehr als 3,5 t führen. Der Grund dafür ist, dass die Kategorie B im schweizerischen Recht und die Klasse B gemäss der Richtlinie 2006/126/EG (konsolidierte Fassung vom 1. November 2020) auf Motorfahrzeuge mit einem Gesamtgewicht von nicht mehr als 3,5 t beschränkt sind.



Unseres Erachtens (Rechtsetzungsbehörde) sollten Sie in einer Verkehrskontrolle in der Schweiz keine Probleme haben, wenn Sie zusammen mit Ihrem gültigen B-Führerschein z.B. das angehängte Dokument vorweisen. Vorbehalten bleibt die Einschätzung des Polizeibeamten oder der Polizeibeamtin (Vollzugsorgan) vor Ort: Er oder sie muss zweifelsfrei beurteilen können, ob Sie ein Wohnmobil mit einem Gesamtgewicht von mehr als 3,5 t führen dürfen. Deshalb muss er oder sie entscheiden, ob ein solches Dokument als Zusatz zu Ihrem Führerschein genügt oder ob weitere Abklärungen notwendig sind (z.B. Nachfrage bei der Behörde, die den Führerschein ausgestellt hat).





Freundliche Grüsse



Jeannette Soltermann

Juristin



Eidgenössisches Departement für Umwelt, Verkehr, Energie und Kommunikation UVEK

Bundesamt für Strassen ASTRA

Abteilung Strassenverkehr

Vorschriften Verkehrsteilnehmende

Personenzulassung



Postadresse: 3003 Bern, Standortadresse: Pulverstrasse 13, 3063 Ittigen

Tel +41 58 463 42 55

jeannette.soltermann@astra.admin.ch

www.astra.admin.ch
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det är ju klarlagt att svenska körkort gäller i Schweiz; den behörighet som gäller i Sverige gäller alltså även i Schweiz. Detta torde då även gälla den så kallade farfarsregeln, som dock inte framgår i körkortshandlingen. Schweiziska myndigheter kräver då att kontrollerande polisman med kompletterande dokument ska kunna styrka denna behörighet. En utskrift av undantaget på ett i Schweiz giltigt språk underlättar då att för polismannen ska förstå vad undantaget gäller. Dock räcker detta inte för att körkortsinnehavaren ska kunna bevisa att undantaget gäller, då det inte framgår av körkortshandlingen att b-behörigheten varit återkallad. Detta kan därför endast göras vid kontroll i körkortsregistret.

Om polismannen är villig att utföra denna kontroll på plats eller om denne önskar en separat utredningen styr detta därefter vidare handläggning. I det senare fallet torde detta innebära stor olägenhet för körkortsinnehavaren, då fortsatt färd inte torde medges. Hur det hela sedan avlöper torde vara lite osäkert. I mången rättskipning är lagtexten inte täckande för alla tänkbara scenarier, utan det hela får avgöras i domstol som ett rättesnöre för kommande liknande fall. För i det aktuella fallet i tråden finns nog inte sådant rättesnöre (prejudikat). Men det skulle vara intressant att veta om någon med hänvisning till aktuellt undantag skulle bli kontrollerad i Schweiz.

Det är i alla fall som jag ser det.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Äntligen och klart och tydligt besked från en schweizisk myndighet!

Pålle
Ja det var bra.
Vi har fått ett översatt svar från denna Jeannette Soltermann tidigare i tråden med samma innebörd.

Kanske har det ställts "fel" fråga när vi eftersökt svar.
"Rätt" fråga bör vara om det efterfrågade landet accepterar/godkänner EU Direktivet 2006:126 ( om körkort )

Jag har tagit del av svar från Storbritannien (DVLA) och där godkänner man EU Direktivet.
(I och för sig inte så konstigt då det var "lag" i UK fram till 2020)

Det borde stå i det Internationella körkortet, eftersom det ska vara en översättning av det svenska körkortet.
Någon som vet?
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Det är ju klarlagt att svenska körkort gäller i Schweiz; den behörighet som gäller i Sverige gäller alltså även i Schweiz. Detta torde då även gälla den så kallade farfarsregeln, som dock inte framgår i körkortshandlingen. Schweiziska myndigheter kräver då att kontrollerande polisman med kompletterande dokument ska kunna styrka denna behörighet. En utskrift av undantaget på ett i Schweiz giltigt språk underlättar då att för polismannen ska förstå vad undantaget gäller. Dock räcker detta inte för att körkortsinnehavaren ska kunna bevisa att undantaget gäller, då det inte framgår av körkortshandlingen att b-behörigheten varit återkallad. Detta kan därför endast göras vid kontroll i körkortsregistret.

Om polismannen är villig att utföra denna kontroll på plats eller om denne önskar en separat utredningen styr detta därefter vidare handläggning. I det senare fallet torde detta innebära stor olägenhet för körkortsinnehavaren, då fortsatt färd inte torde medges. Hur det hela sedan avlöper torde vara lite osäkert. I mången rättskipning är lagtexten inte täckande för alla tänkbara scenarier, utan det hela får avgöras i domstol som ett rättesnöre för kommande liknande fall. För i det aktuella fallet i tråden finns nog inte sådant rättesnöre (prejudikat). Men det skulle vara intressant att veta om någon med hänvisning till aktuellt undantag skulle bli kontrollerad i Schweiz.

Det är i alla fall som jag ser det.
Precis så.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Det är ju klarlagt att svenska körkort gäller i Schweiz; den behörighet som gäller i Sverige gäller alltså även i Schweiz. Detta torde då även gälla den så kallade farfarsregeln, som dock inte framgår i körkortshandlingen. Schweiziska myndigheter kräver då att kontrollerande polisman med kompletterande dokument ska kunna styrka denna behörighet. En utskrift av undantaget på ett i Schweiz giltigt språk underlättar då att för polismannen ska förstå vad undantaget gäller. Dock räcker detta inte för att körkortsinnehavaren ska kunna bevisa att undantaget gäller, då det inte framgår av körkortshandlingen att b-behörigheten varit återkallad. Detta kan därför endast göras vid kontroll i körkortsregistret.

Om polismannen är villig att utföra denna kontroll på plats eller om denne önskar en separat utredningen styr detta därefter vidare handläggning. I det senare fallet torde detta innebära stor olägenhet för körkortsinnehavaren, då fortsatt färd inte torde medges. Hur det hela sedan avlöper torde vara lite osäkert. I mången rättskipning är lagtexten inte täckande för alla tänkbara scenarier, utan det hela får avgöras i domstol som ett rättesnöre för kommande liknande fall. För i det aktuella fallet i tråden finns nog inte sådant rättesnöre (prejudikat). Men det skulle vara intressant att veta om någon med hänvisning till aktuellt undantag skulle bli kontrollerad i Schweiz.

Det är i alla fall som jag ser det.
Det är nog enklare än så.
För den som tänker sig resa utanför EU- eller EES-land, ladda ned eller skriv ut de sidor i EU direktivet som visar svenskt körkort.
Det rör sig om fem sidor.
Därefter frågar du kontrollerande funktionär/polis om de känner till EU direktivet.
Om vederbörande inte vet så får de fråga sin central.
Efter godkännandet kör du vidare.

Per.S
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Mailen som 4Evigt erhållit innebär:
  • Schweiz erkänner EU förordningen
  • Farfarsregeln gäller i princip
  • Utskrift på Eu direktivet är bra att ha med
MEN

Det återstår att få bekräftat att just du och just nu är omfattat = aldrig återkallad. Det kan endast bekräftas från Sverige.
 

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Mailen som 4Evigt erhållit innebär:
  • Schweiz erkänner EU förordningen
  • Farfarsregeln gäller i princip
  • Utskrift på Eu direktivet är bra att ha med
MEN

Det återstår att få bekräftat att just du och just nu är omfattat = aldrig återkallad. Det kan endast bekräftas från Sverige.
Den problematiken har du ju även om du kör inom EU eller EES.
 

4Evigt

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
39038
Medlemskap
2024
1: Gå in på Transportstyrelsen.se
2: logga in på mina sidor
3: Mitt körkort

Giltiga körkortsbehörigheter​

tryck på B personbil och lätt lastbil

4: Den information som står där, er den information som police och andra myndigheter har tillgång till och det vill också framgå om ditt körkort har varit återkallat!
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Problemet med att visa om ett körkort varit återkallat gäller i stort sett alla länder förutom Sverige där polisen har direkt tillgång till registret. Har blivit kontrollerad och utskrift EU direktivet har fungerat.
Krävs nog en väldigt misstänksam polis om han skall bry sig om en registerkontroll. Då måste det ha hänt något allvarligt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
1: Gå in på Transportstyrelse.se
2: logga in på mina sidor

3: hitta!

Giltiga körkortsbehörigheter​

4: Den information som står där, er den information som police och andra myndigheter har tillgång till och det vill också framgå om ditt körkort har varit återkallat!

VARNING!

Sidan du länkar till är en sida som kan tänkas stjäla era inloggningsuppgifter!
Du har angett fel adress.

varning.JPG
 
Toppen