• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av fuktskadad Eura Mobil -97

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
kolla detta innan du köper ny startmotor
Fantastiskt, tack så hemskt mycket för länkarna!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
I morse var det tyvärr dags att checka ut från Bruksvallarnas Fjällhotell (och säga hejdå till Sigge, Mimmi och Ida som sliter med att få det att fungera, pandemi till trots)!

Efter nästan 6h resa med ett snabbstopp I Leksand för att tömma latrin så står vi åter parkerade på rad 10 i Romme Alpin, denna gång duggregn ar det dock (och är +4)..

Med plusgrader för första gången sedan renoveringen blivit klar så bar det bara att sätta på sig pannlampa, hälla varmvatten i en hink, lägga i list och gå ut i duggregnet och börja sätta fast iläggslist.
Mäktade med ganska precis en lucka innan jag fick nog. Inte helt optimala förhållanden!
IMG_20220103_182517.jpg

Fortsättning följer!
PS. Nytt år, dieseln kostade 19.99 i morse på macken i Bruksvallarna, 20.32 på OK Q8 I Funäsdalen. DS
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan igen, du kanske vet om det, jag tänkte skriva tidigare om de här små täcklisterna, men "hann" inte.

Nu gör du monteringen på vintern men med uppvärmda lister (som behövs) så kan det vara idé att tänka på detta.
Plastlisterna är ju väldigt mjuka och töjbara när det är varmt ute i solen eller de är uppvärmda. Det gör att om de monteras uppvärmda så krymper de rätt mycket när de kallnar och ännu mer när de utsätts för vinterkyla om man monterar på sommaren i värme.
Det är lätt att dra lite extra i dem vid montering för att få dem på plats samt att räta ut dem vartefter, men det kan tyvärr göra att de krymper så mycket i kyla att de t.o.m. krymper ur alulisten där den svänger, eller på långa raka alulister kryper iväg från ändarna så mycket att de släpper även om de är fastklämda i ändarna.
Man behöver klippa till ungefär samma längd på dem när de är kalla som alulisten har, och sedan se till att allt kommer in i listen utan att behöva klippa bort någon bit när man är framme i andra änden på alulisten/spåret.
Så kort sagt, dra och sträck dem inte mycket alls vid montering.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Hejsan igen, du kanske vet om det, jag tänkte skriva tidigare om de här små täcklisterna, men "hann" inte.

Nu gör du monteringen på vintern men med uppvärmda lister (som behövs) så kan det vara idé att tänka på detta.
Plastlisterna är ju väldigt mjuka och töjbara när det är varmt ute i solen eller de är uppvärmda. Det gör att om de monteras uppvärmda så krymper de rätt mycket när de kallnar och ännu mer när de utsätts för vinterkyla om man monterar på sommaren i värme.
Det är lätt att dra lite extra i dem vid montering för att få dem på plats samt att räta ut dem vartefter, men det kan tyvärr göra att de krymper så mycket i kyla att de t.o.m. krymper ur alulisten där den svänger, eller på långa raka alulister kryper iväg från ändarna så mycket att de släpper även om de är fastklämda i ändarna.
Man behöver klippa till ungefär samma längd på dem när de är kalla som alulisten har, och sedan se till att allt kommer in i listen utan att behöva klippa bort någon bit när man är framme i andra änden på alulisten/spåret.
Så kort sagt, dra och sträck dem inte mycket alls vid montering.

M.v.h. JANKRO.
Tack @JANKRO, jag vet att de krymper, och den jag satte igår får jag nog göra om pga det.
Men ivrig som jag är så tar jag det, bara jag får se hur det blir först :)
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Hemkommen från semester, vilket i mitt fall betyder åter till arbete med husbilen :)

Idag blev det till att fixa iläggslist runt dörren, och sedan den långa från det bakre hörnet hela vägen fram till hytten!
IMG_20220105_111935.jpg
IMG_20220105_140243.jpg

Lite småpilligt kring några skruvar som satt lite snett, men gick på det stora hela bra, men tar som allt tid!

Förutom detta städa ur efter resan, samt rengöra diskbänk och spis noggrannare än vad som skett på flera år.
IMG_20220105_085127.jpg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ett tips: Ompackning av ventilerna till vreden.
Om du åker till Fogas kolla med dom om du kan göra det själv eller få hjälp av dom. Enligt dom är det rekommenderat att göra det vart tionde år.

Jag har en gammal Cramer spis från 1989. Din är också en gammal Cramer.
Jag fick ett läckage vid ett av vreden för några år sen. Kylen var på samtidigt. Det small en del inkl. en eldslåga.

Jag lämnade in spisen till Fogas, kostnad 800 kr för ompackning av två vred.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Ett tips: Ompackning av ventilerna till vreden.
Om du åker till Fogas kolla med dom om du kan göra det själv eller få hjälp av dom. Enligt dom är det rekommenderat att göra det vart tionde år.

Jag har en gammal Cramer spis från 1989. Din är också en gammal Cramer.
Jag fick ett läckage vid ett av vreden för några år sen. Kylen var på samtidigt. Det small en del inkl. en eldslåga.

Jag lämnade in spisen till Fogas, kostnad 800 kr för ompackning av två vred.
Det här är dock inte packningen till vreden, utan packningen under själva brännaren / fördelaren av gasen vid plattan. Den sittar alltså mot plåten brevid (under brännaren till vänster i bild t.ex). Är det fortfarande vad du avsåg i ditt inlägg?
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Idag var jag och hämtade ut paket, och har fått svar från åtminstonde 3 firmor för installation av värmare.

Blandad kompott när det kommer till priset för montage, men klart står att en firma en bit från Stockholm nog är billigare (vilket var varför jag frågade flera, både i och utanför stockholm).

IMG_20220111_190912.jpg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det här är dock inte packningen till vreden, utan packningen under själva brännaren / fördelaren av gasen vid plattan. Den sittar alltså mot plåten brevid (under brännaren till vänster i bild t.ex). Är det fortfarande vad du avsåg i ditt inlägg?
Jag avsåg ompackning av vreden, inte brännarna. Om du skulle åka till fogas för att skaffa nya packningar till brännarna. Då kunde du passa på och fråga om vreden. Dom håller till i Älvsjö.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Jag avsåg ompackning av vreden, inte brännarna. Om du skulle åka till fogas för att skaffa nya packningar till brännarna. Då kunde du passa på och fråga om vreden. Dom håller till i Älvsjö.
Det låter ju klart intressant, får försöka få till ett besök (då jag bor i närheten). Tack för tipset!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Fredag 14/1.

Åter i bilen.

Under gårdagen gick premiären för säsongens skidskola av stapeln för mig i form av en privatlektion för tre unga tjejer som lär sig åka bräda, roligt med elever som sprudlar av energi, och som efter passet var nöjda och mycket säkrare på att ta sig ner!
Minus för de glansiga backarna i Flottsbro, men svårt att förvänta sig annat efter flera dagar med 5-10 plusgrader och stark vind.

Efter att åter stuvat in alla verktyg och material så började jag med att fylla igen ett elakt kvisthål i bakre överskåpet. Vet inte vad jag tänkte på när jag valde skivan, eller när jag skar ut fronten.. Uppenbart inte eventuella kvisthål!
IMG_20220114_192023.jpg

Efter att ha fått kämpa lite med kemiskt trä som nog överskridit sitt bäst före med flera år så får det nu härda, om så någonsin kommer ske!
IMG_20220114_193235.jpg

Därefter blev det att ta sig an något helt annat! Nämligen min läsplatta som tyvärr börjar få väl kort batteritid. I samband med att jag beställde nytt batteri till den så tittade jag även på videos på Youtube om hur man byter det, vilket var bra!
När jag sen skulle byta så visste jag ju precis hur det går till!

Trodde jag iaf.

Det visade sig skilja en del i demontering, tur att man är försiktig och uppmärksam. Min ram var skruvad, under en klistrad front som sitter runt skärmen.
IMG_20220114_195351.jpg

När jag väl fått loss själva modermodemet i dat... Jag menar plattan, så konstaterade jag nöjd att det iaf var rätt batteri jag beställt.
IMG_20220114_195539.jpg

Byte och återmontering gick snabbt och smidigt, efter vilket den glatt startade upp och fungerade felfritt!
IMG_20220114_195822.jpg
IMG_20220114_200628.jpg

I morgon är tanken att limma bordsskivan som laminaten lossnat på, samt samma med ett hyllplan i ett underskåp.
Medans detta torkar så hoppas jag på lite blidväder så att jag kan byta ut återstående iläggslister utvändigt, i alla fall runt luckorna!

Finns det sedan tid över så är det laga plast som gäller, och till en början luckan till toaletten där gångjärnet åter spruckit :(
Har jag nämnt att jag inte är ett fan av plast?

Ursäkta det något off-topic inlägget, men lite relevant smög sig i alla fall in!
 
Senast ändrad:

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Halvtid nu.
Min dans till vädergudarnas ära togs inte väl emot, idag är det runt nollan, med en ny isfläck under avgasröret till Truma värmaren.

Började ändå inne i värmen med att plocka bort skåpluckor, slipa, maskera och slutligen måla fronten till överskåpet.
IMG_20220115_093355.jpg
IMG_20220115_095633.jpg
IMG_20220115_102626.jpg

Fortsatte med att peta i PU-lim i springorna mellan laminat och skiva på hyllplanen och bordsskivan, för att sen sätta press på det med tvingar och torka bort limresterna.
IMG_20220115_105524.jpg

När jag var färdig kunde jag ta av mig gasmasken och istället gå ut, där jag tog bort den gamla iläggslisten runt näst sista luckan.
IMG_20220115_110153.jpg

Skönt att byta den till slut, då utseendet inte är det bästa längre.
Fick till slut nya på plats, temperaturen till trots, även om det är betydligt enklare när det är varmt ute!
IMG_20220115_124948.jpg

Tur att det är varmt i bilen, för jag var genomfrusen när jag äntligen gick in för att äta lite lunch.
Idag går jag ifrån traditionen med frystorkat till förmån för västerbottenostpaj, svårt att motstå att köpa när det såldes för 39kr för 1.6kg(!).
IMG_20220115_125854.jpg
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Eftermiddagen blev lite hattig, för kallt ute för att ordna list runt sista luckan.
Fick istället måla ett lager lack på köksskåpet, så att det sen kunde torka under eftermiddagen.

Passade även på att skruva fast en bit vägg vid insteget till bodelen som jag glömt, och var löst fortfarande.

Plockade sen försiktigt bort serviceluckan till toan och lade in i värmen för att laga spruckna gångjärnen. Började med att limma ihop plasten med superlim.
IMG_20220115_153209.jpgIMG_20220115_153415.jpg

Åkte efter detta till biltema för att handla lite skruv och lastnät.
Kom hem med både fuktslukare, USB-uttag och termometer.. Utöver det jag åkt för.

Tillbaka vid husbilen plockade jag fram en bit aluminiumplåt jag bockat i våras, samt borr, pop-nitar och tång.
Sedan var det bara att borra hål i plåten, märka upp och borra hål i kjolen under dörren och så slutligen nita fast den. Nu ska man kunna knacka av snö och skräp innan man kliver in!
IMG_20220115_165527.jpg

Borde fästa den även upptill, men inte helt bestämt hur än. Nu är den bara kilad under den lilla läppen på dörrkarmen.

Fortsatte sedan inomhus med toaluckan som nu torkat, fram med nyinköpta plasthäftpistolen och sätta ett par stift på baksidan av gångjärnen, nu borde det hålla bättre.
IMG_20220115_183437.jpg

Så fick även bodelsdörren ett par förvaringsfickor, välbehövt, särskilt vintertid med alla mössor och vantar!
IMG_20220115_193608.jpg

När detta var avklarat så pillade jag bort maskeringen runt köksskåpet, och monterade tillbaka luckorna.
Tycker det blev riktigt snyggt!
IMG_20220115_190327.jpg

Något saknas dock.. Fog runt om!
Fram med fokspruta och vit fog. Pressar lite och ser att det trycks ut halvtorr ur den öppnade tuben, tar i och försöker få ut det torkade ur pipen.. Efter mycket våld så lyckas jag till slut! Tyvärr inte med att få ut färsk fog, men att ha sönder fogsprutan :(
Går och lånar en av bror min, och skruvar nu av pipen först: ut kommer en tjock halvtorr sträng! Gissar att den inte tycker om frost :(
IMG_20220115_195852.jpg
IMG_20220115_195010.jpg

Sist av allt blev det till att montera den nyinköpta fuktslukaren utanför toaletten, perfekt storlek och passform!
IMG_20220115_201135.jpg

Nu sitter jag här med en öl och funderar på att montera ett extra USB-uttag vid sittgruppen, då damerna ofta vill ladda diverse utrustning när vi åker!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Kan såklart inte bara sitta overksam, så jag fortsatte!

Först ut var ny o-ring till handtaget till duschen, som ser till att det sitter stadigt i fästet på väggen.
IMG_20220115_211118.jpg

Plockade sedan ur och rengjorde lådan under passagerarplatserna med intentionen att montera usb-uttaget. Insåg dock att jag inte har någon bra kabel att dra för det, så det fick bero.
IMG_20220115_213825.jpg

Gick sedan vidare till utrymmet där bodelsbatteriet är monterat, och började förbereda för montering av ett andra batteri, som ju var tanken att införskaffa när motorvärmare tillkommer som förbrukare.
Skruvade bort det gamla fästet, och likaså spännbandet. Inser sen att det sitter en nödavrinning ivägen, men så fort jag tar tag i den förstår jag att den är helt lös. Nåväl, bara att dra bort den.

Tvärställer befintligt batteri, måttar lite och kommer fram till att det går utmärkt med ett till likadant.
IMG_20220115_221506.jpg

Monterar tillbaka delar av batterifästet för den nya tvärställda positionen, och sätter mig sedan att skriva inköpslista, det blir en del saker som ska till. Stackars bankkonto!

I morgon blir det bara arbete på förmiddagen, sen hem och tvätta på eftermiddagen.
Har fortfarande en gedigen lista kvar med saker att göra. På något konstigt vis växer den bara, trots att jag betar av saker!
IMG_20220115_230325.jpg
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Otrolig vad energi du har, bara att gratulera till en fin renovering av en blivande klassiker.
Att du sedan fixar den med målsättningen att verkligen kunna bruka den och dessutom året runt innebär många extra stjärnor i kanten.
Hälsningar
Peter
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Otrolig vad energi du har, bara att gratulera till en fin renovering av en blivande klassiker.
Att du sedan fixar den med målsättningen att verkligen kunna bruka den och dessutom året runt innebär många extra stjärnor i kanten.
Hälsningar
Peter
Tack så mycket, jag gör så gott jag kan!

Man har så mycket energi man tillåter sig att ha, man måste bara ignorera när man blir trött. För mig är det enkelt, då jag alltid är trött! :)

Ja, det där med att nyttja, och dessutom året runt... Det blir ju lite knepigare när man som oss dessutom mest fricampar. Jag vill dock att mina grejer fungerar, och väl. Funktion är oftast viktigast, och ibland blir det då små kompromisser med formen / utseendet (tex sparkplåten).

På tal om sparkplåten, jag hade en idé om att bocka den utåt istället, och fälla in trappsteg i den för att slippa stegen! Blir nog troligtvis inte av dock.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Jaha, vad har jag då hunnit med nu på förmiddagen?
Inte så mycket känns det som.

En ordentlig avstädning uppe i sovalkoven har det dock blivit, vilket verkligen behövdes.
När jag ändå var där uppe och bökade så passade jag på att snida till ett par nya klykor för fall-nätet, då en av de gamla i plast varit trasig sen vi köpt bilen.
IMG_20220116_082202.jpg

Det var lite pill att få till det bra utan bandsåg, men man kan lösa det mesta med ett multiverktyg!
IMG_20220116_085200.jpg
IMG_20220116_092307.jpg
IMG_20220116_093537.jpg
IMG_20220116_094608.jpg

Även städat av ovriga ytor och börjat plocka undan verktyg, då det nog blir uppehåll ett tag framöver nu pga åtaganden i skidskolan.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Efter en snabb lunch blev det en vända till biltema igen, denna gång för att köpa batteri och en del småplock till detta.

Sedan fick jag snabba mig lite med att skruva batterierna på plats, jag skulle ju hem till en tvättid.
IMG_20220116_124557.jpg

Lyckades iaf få allt på plats, och även om det finns lite plats kvar nu så börjar det ändå bli rätt fullt!
IMG_20220116_124656.jpg

Och som referens såg det tidigare ut såhär
IMG_20220115_215131.jpg

Det fick bli allt för denna helg, och det var bara att städa av och packa in verktygen i bilen.

Innan jag åkte passade jag på att måtta tejp-ränderna.
Är det någon som vet var man lämpligt köper dylik?
IMG_20220116_130145.jpg
 
Toppen