• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Med ett antal värmeljus går det åt rätt mycket syre, men det klart när ljusen slocknar så är det ju också ett tecken på att behöver ta sig ut illa kvickt, förutsatt att man är vaken.
Dett sagt som en liten men vällvillig påminnelse om ventilationshål på låga ställen så att koloxiden kan smita ut.
EssoJ
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Låg faktiskt och tänkte på syrebrist i natt.. Men farsan konstaterade snabbt att en förarhytt är aldrig helt tät, ska inte extra isolera framtill bara bakre delen av förarhytten, sen har man ju ventilations utblåsen där det kommer in friskluft alltid, så tror det ska funka fint utan ,men får prova en hel natt här framöver innan man har lilla grabben i den.. Men tanken din var mkt god.. :wink:
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

en ventil i taket bör man nog ha , kondens på rutorna har dom flesta husbilar som är dubbelt så stora lycka till med bygget vi väntar på uppföljning mvh håkan
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Hejsan och glad midsommar på alla från mig och grabben..

Ska monteras taklucka och en takventil i denna inom sin tid..

Vart lite pyssel medans grabben var på dagis idag..
Lossade inredningen och lade dit lite mellan läggs bitar mot mellanväggen sen montering tillbaka sen så skar man ned ena ryggstödet så det passade..

DSC01371.jpg


DSC01370.jpg


DSC01367.jpg


DSC01365.jpg


DSC01366.jpg


Sen så igår var jag och grabben en kort tur med lilla olga till grabbens farfars stuga och det var dags för hans första premiär fisketur.. vi vart kvar där i 2½ timme och fiskefångsten löd grabben 3 st mörtar och jag 2 st mörtar :wink:
men grabben brydde sig inte vilken fisk det var :) sen ska det avslöjas att vi fusk övade dagen före på gården med träpinne istället för krok.

DSC01348.jpg


DSC01349.jpg


DSC01351.jpg


DSC01355.jpg


DSC01356.jpg


DSC01357.jpg


Morgondagen blir lek med grabben förmiddag sen ska han till mamsen sin, och då blir det kaffe och ut i lilla Olga hela dagen.. Och lördagen lite grillning sen olga resten av dagen och söndag ja men Olga så klart hela dagen, :wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Var för trött igår för att orka lägga in gårdagens jobb, för inte kan det varit promillehalten. Var kanonväder igår här uppe..

Monterade in dessa fällbara stöd till mellanväggen..

DSC01374.jpg


DSC01373.jpg


DSC01375.jpg


Sen så sågade man ut hålen för skivan under sitsarna och skruvade fast pianogångjärnet..

DSC01377.jpg


DSC01378.jpg


DSC01379.jpg


DSC01380.jpg


Idag vaknade man sent vid kl 11 med en lagom baksmälla, hällde i sig två glas vatten och gick ut och klippte gräset, lagomt straff anser jag för mitt syndiga beteende :)
Sen så vart det grillning med grabben och X:et, dock regn och uppehåll blandat så vart till att äta inomhus och grillningen fick ske ute under ett stort rönnträd i regnet.

Kapade till bänkskivan idag, dock bara grovt fixat nu sen ska den putsas och behandlas. sågade även ur för vattenhon och kranen..

DSC01381.jpg


DSC01382.jpg


DSC01383.jpg


DSC01384.jpg


DSC01386.jpg


DSC01385.jpg


Sen fixade man hållarna till bord skivorna.. och grovsågade ut dom med. Nu har man både bäddhöj och mathöjd.. :wink:

DSC01389.jpg


DSC01391.jpg


DSC01394.jpg


DSC01393.jpg


Och är man själv behöver bara en bordskiva användas. Dom ska sågas upp mot väggskenorna så dom går tätt mot skåpet.

DSC01395.jpg
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Fantastiskt
eusa_dance.gif


Har du funderat något mer på nått fönster då
stupido2.gif
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Ja äntligen Lasse börjar man se ljuset där borta någonstans. Mkt. fin donande kvar, men nu gör jag den bara så den blir användbar sen ta en bit i taget. Projekttiden var från början tnkt bli max en månad, men nu är man snart uppe i 3 månader :wink: Grubblar ännu på ett ev. 2 sidofönster. Men insynen blir ju väldigt stor då. haha.. Men i alla fall en ny taklucka ska köpas in runt den 18:e nästa månad.. Så får man se hur det blir med ljuset i den.. lite mörkt i den nu men det gillar jag.. :wink: Så kan hända jag skippar sidorutor helt utan bara kör med bakre rutan och en taklucka det får framtiden utvisa..

Startade igång på morgonen nu och donande på ett tag men gjorde tidig afton och fixade igång en tvätt maskin och nu ska det fixas go middag och sen ett hett bad och sen blir det att riktigt slöa hela aftonen..

Började med att snitsa till skivorna, och fixade madrass delen, sen la man på en avlastningslist på sitsdelen för bordsskivorna.. Rundade av borden även mot mitten då man har grabben...

DSC01397.jpg


DSC01400.jpg


DSC01399.jpg


DSC01404.jpg


DSC01402.jpg


Sen så fixade man till ett golv :wink: Man tar det man har hemma, gick åt 3 st längdbitar bara.. :) Första bilden är sett från baklämmen och ned..

DSC01412.jpg


DSC01408.jpg


DSC01410.jpg


DSC01411.jpg


Sen 2 mörka bilder tagna från insidan och utåt..

DSC01413.jpg


DSC01414.jpg


Blir lite små donande i morgon innan man ska hämta grabben :wink:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Såg ut att vara ett fint förtält det där. hade passat bra allt..
Händer inte så mkt med bygget just nu, :wink:
Pysslade med huset och gjorde en ritkig städning inne och allmänt på gården sen fixade man avloppet..

Men lyckade få till detta...

DSC01416.jpg


DSC01417.jpg


Sen så igår fm drog jag och grabben iväg på en lite halvdags tur igen..

DSC01441.jpg


DSC01462.jpg


DSC01445.jpg


DSC01451.jpg


DSC01454.jpg


DSC01458.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Lite barnledig nu så hann med en lugn start idag på lilla Olga..

Kortade av, fräste och slipade till bänk och bordskivorna.
Hur jag än funderade så vart det 3 st hål :) Så får fuska igen dom i morgon bitti.

DSC01482.jpg


DSC01483.jpg


DSC01484.jpg


DSC01485.jpg


DSC01473.jpg


DSC01474.jpg


DSC01478.jpg


DSC01480.jpg


DSC01477.jpg


DSC01486.jpg


DSC01488.jpg


Har dock ej bestämt mig ännu om jag endast ska lägga på klarlack eller lägga på en bets typ syrabetston och sen lack eller bara olja in dom.. :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Vilken energi du har :)

Olja är vackert (kanske inte mest praktiskt).

Peter :)
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Ett uppvaknande tidigt i morse av ett bankande, trodde först det var någon granne som tagit fel på huset sitt och mitt och börjat spika på mitt hus :confused: Det visade sig vara dags att byte ut min ca 30 år gamla telefonstolpe på gården tydligen, så nu står det en fin ny 10 meters stolpe och denna står mkt rakare än den gamla och svajar inte med vinden :twitcy:

DSC01513.jpg


Sen bestod dagen av mkt finjustering och vart till slut syrabets på bänk & bords skivorna, Hade vart finast med olja men opraktiskt som sagt av tidigare inlägg, så bäst med lack, vart sugen på mahoney röd men kändes som det vart för mörkt, så får bli något sådant här.. Mest troligt ett lager syrabets till i morgon bitti för att mätta lite extra sen 2-3 lager lack nu under veckan då man har grabben så blir det great kvällsjobb efter sövningen, varje lager får torka i ett dygn då.. :wink:

DSC01491.jpg


DSC01490.jpg


DSC01492.jpg


DSC01493.jpg


DSC01495.jpg


DSC01494.jpg


Sen kapade man till lite träplugg och limmade igen hålen i den fällbara delen av bänkskivan..

DSC01508.jpg


DSC01509.jpg


DSC01510.jpg


DSC01511.jpg


DSC01512.jpg


Sen hittade grannen 4 st. nog långa träskruvar i sin källare till mina bords konsoller så dom vart fast skruvade med.. :wink: Så nu kan man snart dra första fikat i lilla olga..
Ps. hittade även en billig termometer a la rostfritt stuk (lackad plast för att var ärlig) på dollarstore för 40:-

DSC01505.jpg


DSC01515.jpg


Sen en bild av mig sittande rakt på lägsta stället i bodelen Ganska tajt just där. Jag har en längd på 1,69 meter och sittande på längsgående sitsen har man allt från 5-10 cm till godo till taket..

DSC01500.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

I går kväll efter grabben somnat, så var man ut och lackade första varvet,, Blir en lätt putsning idag och sen lacka på ett varv till i kväll :wink: Grabben ska till sin mamma i morgon bitti och jag lyckades få golv listen av farsan till slut :twitcy:
Så blir slipa panel och montera golv och täcklister i morgon.

DSC01558.jpg


DSC01559.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Ojoj så man blir svettig att bara få in bilderna och komma in på sidan,, Gått åska och regnat här nyligt, så strömmen har kommit och gått, fått starta om modemet 4 ggr :(
Men nu borde det snart bli uppdaterat..
Lackat bänk och bordsskivorna 4 ggr nu och det får nog räcka,, Sen kapade och slipade man till golvlister och några täcklister.

DSC01572.jpg


DSC01571.jpg


DSC01561.jpg


DSC01560.jpg


Lite listjobb då..

DSC01562.jpg


Där försvann den sista lastöglan

DSC01563.jpg


DSC01564.jpg


DSC01565.jpg


DSC01566.jpg


DSC01570.jpg


Regnet stod riktigt spö i backen men syns inte så mkt på bilderna tyvärr..

DSC01574.jpg


DSC01575.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

I morse tog man sig lite sovmorgon till kl 10:00, regnade smått hela dagen men gick fint under luckan och under bro taket, sen kom solen fram och det klarnade upp..
Vart mkt små plotter idag men skönt att få det bort gjort :wink:

Efter att man pysslat klart vid 18:00 tiden så var det dags att gå in och fixa disken, städa lite smått och blåsa ballonger som bara den, grabben fyller 3 år i morgon.. Eller nu om ca 5 minuter, haha.. får se vad man ska hitta på i morgon eftermiddag. Hmm. Kanske lite donande.. Ha en trevlig söndag nu alla.

Började morgonen med att fixa den lilla luckan och förstärkningar till väggskenorna för borden. Och lade även in hyllplanet tills vidare..

DSC01590.jpg


DSC01591.jpg


DSC01592.jpg


DSC01593.jpg


DSC01594.jpg


DSC01599.jpg


DSC01608.jpg


Sen fixade man ett hål i bänken mot hytten.. blir en checklucka..

DSC01596.jpg


DSC01598.jpg


DSC01607.jpg


DSC01609.jpg


DSC01612.jpg


Sen var det dags för Wc luckan.. allt matrial nallade från bänkenskåpet jag gjorde till Chevan.. blir en enkel klämlucka med magnetlås som ska köpas in..

DSC01595.jpg


DSC01606.jpg


DSC01605.jpg


DSC01611.jpg


DSC01610.jpg


Sen skruvade bänkskivan fast och kranen fixerades.. Vatten hon får vänta då jag måste ned på plåtverkstaden här i byn och be dom borra ur för silen och göra en försänkning.

DSC01613.jpg


DSC01614.jpg


Sen 2 avslutningsbilder så klart..

DSC01617.jpg


DSC01618.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Lite knepande och knåpande idag i alla fall. :wink:
Fast var smått olidigt i +35 graders värme så höll mig mest till mindre småjobb idag :)

Hörnlisterna på plats.

DSC01633.jpg


DSC01634.jpg


Sen den övre listen på bänkskivan, Om ni kollar noga så ser ni hur snett vinklat skåpet är, Mkt smalare bakåt med andra ord..

DSC01635.jpg


DSC01636.jpg


Sågade till bakre gardinskenan. Lägg märke till takbelysningen :wink:

DSC01648.jpg


DSC01649.jpg


Sen fixerades en tätningslist baktill.. Sprang på den i vedbodan passade mkt bättre än den jag hade tänkt från början,, funderar ännu om man ska köra parkett hela vägen ut eller heltäckningsmatta så det blir skönt att sitta på då lämmen kommer att användas som soffa..

DSC01650.jpg


DSC01651.jpg


DSC01652.jpg


Sen blir det denna placeringen bakom framstolarna.. ska dock byggas en vadderad låda över allt i stort sett.. Madrassen som är till för att täcka över bordsytorna ska hänga där på mellanväggen.. Blir nog kanske att klä in den in den i vinyl så den smälter in :)

DSC01639.jpg


DSC01640.jpg


Sen provade jag kasta ned sakerna som ska med ut på tur. Ska köpas in lådor eller byggas något så man snålar in mera utrymmer, skafferi varor i mitten. Glömde fota lilla förvaringen under, men 2 kastspön, fiskeväskan. och duschsetet gick in där utan problem. Väskan är spisen och refilltuber under.

DSC01638.jpg


DSC01647.jpg


DSC01641.jpg


DSC01645.jpg


DSC01646.jpg


Sen lite kompletterings limmning och 2 avslutningsbilder.

DSC01644.jpg


DSC01643.jpg


DSC01642.jpg


Nu blir det en god whiskey med is efter maten som bestod potatis och löksill :rolleyes:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Var uppe med tuppen idag kl 07:00 :)
Regn på G här uppe och tungt i luften och självfallet så känns kroppen efter detta omslag, så vart en kort dag ute och fixar tvätt och annat tråkigt nu..
Kan bli en utgång senare om man känner sig mer alert,, Även åkt på en snuvig näsa igen + lite matt i kroppen! Ska leta upp lite el artiklar för el dragning nu framöver någon dag, så man ser vad man har för kul att återanvända..

Detta fixade efter ett sent kvälls ryck igår kväll.. Borrning, dragning igår och montering nu i morse efter ha fått 2 st klammer av farsan.. :wink:

DSC01663.jpg


DSC01656.jpg


Sen fick man ett ryck och slet bort en gammal tätningslist som gjort sitt till den mindre glasfiberkåpan fram.. Slipade bort lite ytrost behandlade och på med vitt silikon.
Märkte tidigare att han tog in lite vatten vid spöregn, så lika bra att få det gjort,
Tätade även efter hela sidorna på stora kåpan med utvändigt :wink:

DSC01659.jpg


DSC01658.jpg


DSC01657.jpg


DSC01660.jpg


DSC01662.jpg


DSC01661.jpg


DSC01664.jpg


DSC01665.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Igår var det lite borrning för elkabel och små jobb mestadels.. Började även med en buckla men vart less, Lite dålig sug nu och väntar på beställda grejor för att fortsätta..

Gjorde en provisorisk ljudämpning till vattenho :wink: Lite fönsterlist gjorde susen..

DSC01671.jpg


DSC01673.jpg


DSC01674.jpg


Bucklan och dom 12 volts uttag jag tänkt montera bak i skåpet 2 st,, sen kommer det ett kromat ett 220 volt förhoppningsvis innan nästa helg.

DSC01675.jpg


DSC01676.jpg


DSC01677.jpg


DSC01679.jpg


Sen snabbkastade vi in lite grejor idag jag och grabben, då det blir en liten tur i morgon och tanken är att vi ska premiärsova i den under natten nu. Tror jag tar med mig någon typ av filt och kastar på framrutan.. funkar dom bra dessa silver isoleringfiltar man ser på husbilar??

DSC01686.jpg


DSC01696.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Igår Morse vid 10:00 tiden drog jag och grabben till min fars stuga för att premiär sova i Lilla Olga.. Mulet och grått men inget regn.. Senare på eftermiddagen så sprack det upp och solen sken på fint, Vart mest lek och bus och fiske då det bara var jag och grabben där.. ja far kom en kort sväng för att mäta ett mått på bryggan. Senare på kvällen efter att grabben somnat så mulnade det till. Valde denna dag enbart att det skulle vara mulet och ev .regn under natten, vart ytterst lite regn kan tilläggas. Kardemumman av det hela vart att med övreluckan öppen till lefter kl 21:00 och sido fönstrena framtill öppna någon ynka mm, Så var det riktigt varmt och skönt, Fuktigt visst men inte ens hälften av vad det var då man försökte premiärsova i den tidigare.. Då var det +2,5 ute och +14-15 gradder inne i bodelen, Nu glömde man ju ju så klart termometern, det enda som glömdes :wink:
men tippar att det ute var ca 13-15 grader under natten och minst +22 inne i bodelen, Så blir nog perfa när man får till in och ut ventilationen.. På morgonen vid 06:00 mådde vi gott och bäddade till allt igen, Tar ca 30 minuter att fixa allt, då hade man bara med seg påsar för alla grejor och förvarade detta på golvet + att hunden var inne i skåpet och grabben, Grabben tyckte det var skitkul då man kröp runt där inne och puttade han ur vägen och ryckte här och där och drog i lakan och madrasser. Nåja lite bilder och små text nu..

Just framme, En kort godisstund medan man ställde lite i ordning, har halva bänken tom och allt utrymme under sistarna tomt.. :wink: Grabben har lärt sig att korslägga blicken..

DSC01712.jpg


DSC01714.jpg


Lunchdags och gårdagens rester var på menyn, Enbart för att testa butangas köket.
Lätt använt och kändes tryggt, vart ej varmt förutom där det skulle bli varmt.. Är hel negativ mot gasol ska tillläggas :)
Men detta kan man lätt använda inne i bilen vid stor aktsamhet som allt annat fast detta rekomenderas ute, Men vid regn kommer man nog att öppna luckorna bak, båder regnskydd och lätt att kasta ett brinnande föremål in i skogen :wink: Maten intogs naturligtvis inne i bodelen..

DSC01719.jpg


DSC01718.jpg


Liten ritstund under dagen och allmän röra.. Mkt planerande kvar, :wink:
Hunden trivdes stort på främre golvet,, Insåg att den provisoriska kylboxen var för hög för att stå i skåpet vid nedbäddningen så den fick stå på förarsidans golv..

DSC01755.jpg


DSC01751.jpg


DSC01752.jpg


DSC01753.jpg


Sen lite kvälls himmel..

DSC01757.jpg


Och så klart dagen efter kl 06:00

DSC01765.jpg


Har dock insett att skaffar man en babe som ska ta med sig, så Blir det riktigt tajt och valet av babe måste då baseras på vikten då smalhet är en sak att föredra i denna min camping hydda, var nog tajt för mig och grabben, då han lätt kastar ut lite armar och ben ibland så tog han nog upp en size som en normal vuxen.. ;)

Sen något jag tänkt men glömt alla ggr. Är en rekomendation ang. Liggunderlagen Köp för guds skull ett med luftbubblor/ hål, tänker nu på det täta billiga som jag köpte på Jula. Dom med luft i sig har bättre värme isolering samt mkt. lättare att hålla formen efter man skurit och limmat på annat matrial som jag har gjort. Detta som jag använde gick knappt att skära utan klippa var bästa även svårt att rita upp på. Kan man däremot använda det som enbart isolering och kan limma det och klippa det på plats så har detta billiga lite mera fördelar, Mjukt, och mkt, följsamt och mkt, formbart, vatten tätt enligt infon.. drar ej åt sig fukt eller bevarar det. :wink:

I morgon blir det nog en resa till närmsta stad, hade behövt längre ned men var ej så sugen, Vill kolla upp ett gnisslande i styrningen och ett skrapande ljud vid inbromsning, Olja tar den med. Renault service efter ca 100 mil :twitcy:
 
Toppen