• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

F

F.d. 5106

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Wow..
shockkk.gif
Vilka bra gardinskenor, hur har du fått så fina böjar
stupido2.gif
Vi pratade ju om sådana i gårkväll :p
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Köpte dessa på Biltema.. 1,2 meter komplett förutom gardin näbborna..
Pris 89.90 har jag för mig,,
Satt inne i bilen och bände dom över knät, sakta men säkert och flyttade stången eftersom. :wink:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Lämnade grabben på dagis idag, och satt igång direkt när jag kom hem,, Gav upp för dagen för någon timme sen,, Så man har full energi i morgon då man är barnledig..
Mkt, inpassande då allt lutar hit och dit, I morgon blir det kliva upp i ottan och börja limma allt, och försöka hinna fixa allt klart även till mellanväggen och övre luckan bak.. Nåja lite bilder nu..

Bitar som ska limmas under soffdelen och bakom bänken.

DSC01048.jpg


DSC01045.jpg


Sidoväggarnas bitar..

DSC01046.jpg


DSC01047.jpg


Bara en liten bit kvar nu av det olivgröna..

DSC01049.jpg


Sen var det någon tok som dumpade detta på min gård i helgen.. Grabben funderar på vad vi ska gör med allt..

DSC01044.jpg


DSC01043.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Ja igår fick man inget gjort alls på projektet, Fick besök av en kusin från Göteborg som är förbi någon få gång per år,, så vart någon öl och en massa surr,,
Men gjorde ett litet ryck nu på förmiddagen innan man hämtar grabben..
Alla styckena till sidoväggarna snart klara.. Blir klippa till hörnen ikväll och limning under dagen medans grabben är på dagis.. :wink: Har grabben nu under veckorna så blir barnfri nu dom närmsta helgerna, då lär det donas på järnet nu.. :)

DSC01050.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Han nästan klart ena sidoväggen idag medans grabben var på dagis, Dom lösa bitarna fram och bak ska limmas fast fast blir i sista stadiumet när andra väggen sitter där + tak och mellanväggen är klar.. Ps. var nog mitt eget fel att det inte fastnade första gången jag provade, var nog att jag hade haft burken med kontaktlim förlänge uppe.. öppnade en ny en och provade och det funkade kanon. Sen fick jag slut penslar och tog en tapetserar spade och gick mkt fortare och limmet hann inte torka lika fort.. + att det går åt mkt mindre lim. Ps. hoppar över rutan i plexiglas, satsar på ett öppningsbart begagnat husvagnsfönster sen och en beg. eller ny taklucka.. Planen i helgen är att hinna klart med andra sidan i morgon och börja med dom mindre styckena på mellanväggen och på övre bakluckan. och så klart taket. tog fulla bredder på liggunderlagen 50 cm, så vart 3 sektioner dels och så för att underlätta limningen.. Skrvan mitt i försvinner sedan med ett fönster där, andra väggen ska skarven läggas nedåt så det förhoppningsvis försvinner bakom ryggdynan.. Så här kommer en drös med bilder.. :wink:

DSC01056.jpg


DSC01057.jpg


DSC01060.jpg


DSC01061.jpg


DSC01062.jpg


DSC01059.jpg


DSC01058.jpg


DSC01063.jpg


DSC01064.jpg


DSC01065.jpg


DSC01066.jpg


DSC01067.jpg


DSC01072.jpg


DSC01068.jpg


DSC01071.jpg


DSC01070.jpg


DSC01069.jpg


DSC01073.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Vart några timmars ryck idag,, Samt ev. lite kvällspyssel snart om jag tar mig upp från soffan :) Var på snäppet för vamt idag, solen låg på den sida jag limmade på. men det verkar ha gått bra får se i morgon om det sitter kvar..

Andra sidoväggen på plats med hjälp av en kratta och en skiva från en bokhylla.

DSC01076.jpg


DSC01085.jpg


DSC01077.jpg


Sen åtgärdades denna. ska slipas och spacklas, målas senare..

DSC01081.jpg


DSC01083.jpg


DSC01082.jpg


Detta tog mest tid idag. Bitarna som ska sitta på mellanväggen. Allt med en sax.. :rolleyes:

DSC01086.jpg


DSC01088.jpg


DSC01089.jpg


DSC01090.jpg


DSC01087.jpg


Naturbild genom bakre fönstret,, ej smuts på kameran eller rutan utan bladlöss.

DSC01079.jpg


Lite bilder på skåpet, dags att städa ur den snart igen :wink:

DSC01084.jpg


DSC01085.jpg


DSC01092.jpg


DSC01091.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Vart ute i projektet hela dagen.. 10-18 så nu ligger man på soffan och slöar med mätt mage,, nytt ryck i morgon.. fast då kommer kusinen på besök, men tänkte fixa övre luckan färdig i morgon i alla fall :wink:

Började morgonen med lite småpiller.

DSC01093.jpg


DSC01094.jpg


Limmade styckena för mellanväggen.

DSC01095.jpg


Passning och montering..

DSC01096.jpg


DSC01098.jpg


DSC01099.jpg


DSC01102.jpg


DSC01118.jpg


DSC01116.jpg


DSC01106.jpg


Lite vila.. och kaffe i mängder..

DSC01107.jpg


Klippte, skar,, fixade till bakre kanten av väggen med..

DSC01110.jpg


DSC01113.jpg


DSC01114.jpg


DSC01120.jpg


Sen limmades kanten vid portalen fast.

DSC01125.jpg


DSC01124.jpg


DSC01122.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Inget donande idag, fullt upp med hämtiningen av 2 st mb bilar och umgås med kusinen idag. Allt lim har fått torka nu under natten så var ut i morse inget som hade ramlat ned och provade fälla upp liggdelen nu.. Funkade kanon, lagomt tajt. Måste dock ned till luleå och köpa mera kontaktlim.. Så får bli lite annat småpyssel under kommande vecka när man hinner. Så här var det med väggen uppfälld.

DSC01127.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Go kväll..
Fy vad man är slut nu!! Pressade tiden att åka från byn till Luleå (9 mil enkel väg) samt en storhandlig av mat för (månadshandlar) Sen 4 andra affärer då biltema hade slut på kontaktlim :mad: men till slut hittade man det hyfsat billigt på Beijers. Sen hem igen. Allt detta inkl. restiden tog 3 timmar och 15 mins.. förra gången tog det precis under 4 timmar.. :wink: Kom även på att under turen att jag ej fixerad fast den fällbara mellanväggen när den dråsade ned i skallen under färden ned mot Luleå. :rolleyes: Sen när man var hemma och hade rastat hunden och plockat upp allt och paketerat frysvarorna så en promenad till farsan och snika sig lite kaffe sen hem och började klippa och limma konstskinn på liggunderlagen.. Hann med 4 bitar sen gjorde sig kroppen hörd och sa att nu var det dags för frukost,, så packade ihop och gick in och då var klockan 21:00 (snacka om att man tappar bort tiden när man donar på, Vart en grandiosa pizza med cola. Bara att ladda för en tidig uppgång i morgon och då limma och skära till nya bitar hela dagen lång.. Fast det verkar komma regn nu i afton, så man kan få limma inne i morgon ev. Tänkte hinna få klart taket och övre luckan bak. Sen blir det mindre saker under dagarna hela veckan medans grabben är på dagis, nu ska turbo farten in så den blir hyfsat klar innan den sista denna månad.. b Nu lite bilder..

DSC01179.jpg


DSC01180.jpg


DSC01182.jpg


DSC01181.jpg


DSC01183.jpg


DSC01184.jpg


DSC01186.jpg


DSC01187.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Helt slut i afton med, men gav upp vid 21 tiden, orkade inte fixa middagen, måste skaffa mig en fruga som kan ge mig depå stopp då och då.. :wink:
Vart en öl eller nr 4 i afton och en chips skål och en stor bit rökt kassler som man skar bitar från.. Nu till lite bilder och text till bilderna då brorsan är inne och tjuvtittar och klagade :rolleyes:

Klippte till och limmade delen som sitter mot övre bakluckan..
2 mindre bitar för att runda av lite.

DSC01188.jpg


DSC01189.jpg


DSC01190.jpg


DSC01193.jpg


DSC01195.jpg


DSC01194.jpg


Fixade in 2 små. bitar mot främre mellanväggen..

DSC01191.jpg


DSC01198.jpg


DSC01197.jpg


Sen den vinklade biten uppe i taket. Lär fylla igen lite springor med vitt silikon senare..

DSC01200.jpg


DSC01199.jpg


DSC01202.jpg


DSC01201.jpg


DSC01204.jpg


DSC01203.jpg


Sen den stora takbiten som jag råkade vända fel (spegelvänt) men får skära till den lite i morgon. Regnigt och svalt så låter det sitta så här tills i morgon då den bakre och sista delen ska limmas och stöttas upp.

DSC01208.jpg


DSC01205.jpg


DSC01209.jpg


DSC01211.jpg


DSC01210.jpg


DSC01214.jpg


DSC01213.jpg


DSC01212.jpg


Den bakre biten.. som limmas i morgon.

DSC01216.jpg


DSC01215.jpg


DSC01217.jpg


Sen en en bild på Lilla Olga och min duktiga hjälpredare.. ;)

DSC01207.jpg


DSC01206.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Kunde inte somna igår kväll så somnade vid 05 tiden och sov till 13 tiden :)
Men pysslade på nu till 22 tiden så i morgon blir sista touchen på beklädnaden..
Regnat hela dagen med små korta uppehåll bara..

Tog bort stöttorna nu och klippte till ena sidan.. La på lite vitt silikon i springorna och limmade upp den sista biten,, Men då det bara vart 8-10 grader idag så får dom sitta kvar tills i morgon..

DSC01218.jpg


DSC01222.jpg


DSC01220.jpg


DSC01224.jpg


DSC01225.jpg


Sen började man lossa övre luckan bak och beklä den med. Ska kantlimmas i morgon och monteras tebax.. Naturligvis började det regna så fick regnskyddda bilen tillfälligt för natten.

DSC01226.jpg


DSC01229.jpg


DSC01227.jpg


DSC01230.jpg


DSC01231.jpg


DSC01236.jpg


DSC01232.jpg


Blir nog klar med beklädnaden nu i morgon. Den bakom sittbänk och skåpbänken får vänta till senare. Varför finns det inte olivgrönt silikon?? Har lilla grabben hela veckan så då blir det bara lite småpyssel på lilla Olga.. Men nu är det värsta gjort.. ;)
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Vart montering av övre luckan idag och borttagning av stöttor och täta taket lite med silikon.. Snart dags att hämta pojken. Men nu är den i rullbart skick igen och det värsta är gjort, lite mindre limmande och förbättrande efter hand. Var lite för mörkt för min mobilkamera så fick lura den lite därav lite konstigt ljus på en del bilder på den gröna beklädnaden..

















 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Halloj på kvällskvisten..
Bilderna kommer tebax snart.. Överskridit gränsen på Photobucket.. :)
Vart ändrade planer med sonen idag så han vart med mamma sin och då passade man på att göra ett till ryck.. Ville märka upp vinkelhakarna för den nedfällbara så ville kolla ligg nivån med soffdelen.. Märkte dock att jag fick flytta delarna lite längre bak mot baklämmen, men det gjorde inte så mkt.. sågade även upp för lastöglorna, fick flytta någon stomme regel med..







Ingen kul sågning detta..









2 bilder bara..





Sen var man på väg att göra tidig kväll då min brorsa kom på iden att jag skulle sova i den.. :) Så kapade av en stol och fixade 2 bänkskivor och lastade in en ström kabel och bäddade och gjorde nattfika osv.. så nu sitter man i Lilla olga och skriver detta, var +13 ute när jag kröp in och ca efter 1½ timme utan uppvärmning förutom min och hundens utandningsluft så har tempen stigit till +17,5 och med lite hjälp av min gamla Ibm dator som lätt blir het. har även laddat upp med värmeljus bara ifall.. Så nu ska det sovas gott i natt förhoppningsvis, hunden sover redan. :wink:







Sov gott nu alla i natt :twitcy:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Nu har det gått en timme, ute tempen har sjunkit till +9,5 enligt brorsan så kunde tempen gå ned till +5 i natt och inne i campingbilen droppade det till precis under +17 så nu tar man startade man värmekällan 3 st värmeljus, ska köra dom en timme och se vad tempen ligger på då. Inga mygg alls inne så tätt verkar det ha blivit.. nu blir det film på datorn ett tag.. Så uppdatering följer kl 00:00 :twitcy:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Gäsp!!! nu börjar tröttheten komma.. :wink:
Ca +19 grader i huvudändan,, och ca +17 i fotändan mot hytten,, lite isolering på rutorna skulle ha vart fint nu och blir att limma på liggunderlag omgående under soffdelen och bänken, väldans kall plåten blir, varmt och skönt på dom färdiga väggarna,, Nä nu blir det allt att krypa under täcket och somna in så ser man om man har blivit en pingvin i morgon :rolleyes: Natti på er nu..
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Pingvinen har rymt från camping bilen och in i den sköna husvärmen på +19 :swoon:

Kall om näsan som bara den.. Men klockan 02:00 rymde jag och hunden fältet +17 från 60 cm och uppåt mot taket med 6 tända värmeljus. +15 i bädd/ligg nivån, tryckte mera kyla från hyttdelen och bakrutan.. plåten under soffdelen och baklämmen var iskalla.. Fullt med fukt på rutorna, så drog ner lakanet jag hängt upp mot hytten, Världens antarktis kyla kom in i bakre bodelen. Andades ut och fullt med andningsdimma precis som när det är -40 grader ute här uppe.. Väl inne med dator och övriga tillbehör så konstaterades det att det var härliga +2,5 ute med härlig iskall fuktighet i luften..
Lite isolering på dom kalla plåt ytorna gör nog sitt och fixa lite isolering till rutorna och kåpdelen som inte är isolerad. Kan då informera att jag är ändå är imponerad vid denna kyla. Inte ens myggen var utanför bilen, dom hade visst åkt på solsemester till något annan solig och varm turistort på sydligare breddgrader hörde jag ryktesvis. Nu en het kopp kaffe eller nä.. en Whiskey som värmer magen och krypa ner i sängen så är jag nog redo att campa igen om en ca 10 år eller så.. :wideeyed:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Jag kan knappt tro detta. En riktig norrlänning som flyr vid 17-19 grader-----varmt!!!???

Skämt åsido. Du får väl titta över isoleringen igen och kanske ställa in en liten elvärmare.
Ha det gott
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Haha.. denna norrlänning börjar bli till åren säger dom som vet.. Dålig blodcirkulation och sånt kommer visst då :) Hade det nu vart 17-19 grader där jag låg så hade det vart en sak men det var på 60 - 140 höjd, Bädd delen på ca 35 cm höjd så låg tempen på ynka 14 -15 grader och det var inget mysigt :wink: Jo blir allt att isolera nedre partierna som inte blir synlig egentligen.. bakom soffsitsen och bänken.. Men ska snart prova det igen, till helgen tänkte jag om natt tempen bara håller sig runt +10 så ska det nog inte vara några problem alls. Grabben gillade att leka runt i den idag,, men nu har vi bäddat upp den så vi kan köra till dagis i morgon bitt. :wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen