• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

F

F.d. 5106

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Helt enkelt lysande :p
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Lång dag idag och soligt och blåsigt som bara den har det vart ute. så nu blir det sängen snart.. Bara en het dusch så sover man som en baby sen.. Stötte på lite problem idag med bygget. har insett att en portti potti inte får plats, jaja budget byggen är ju så, så får nog ev. gå ned från en lyxig wc stol till en snidad skitbräda som man lägger mellan 2 stockar eller stenar.. :p Sen kan jag inte göra fällbara sitsar heller då hela skåpet är triangelformat :rolleyes: skiljer 5 cm fram och bak och för behålla ett hýfsat mått för 2 fullvuxna samt ett rektangulärt bord så funkar det ej med fällbara sitsar om jag inte vill gå ned från 55 cm brett matbord till precis 40 cm brett. :confused:

Sektionerade ned ryggdelen från chevan samt sitsarna idag i alla fall.

DSC00690.jpg
'

DSC00694.jpg


DSC00693.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Haft grabben och frugan på besök under helgen, vart ut i lilla Olga på gång efter dom hade åkt,, slet bort bägge sitsarna då jag kommer försöka att gå tebax till orginalplanen vinkelsoffa med ett högskåp.. då jag mest troligt endast åker ut med den med grabben min.. Så kör på 1½ personers husbil :rolleyes:

Ps. även beställt en Wc, ett pyttelitet enkel kylbox, sen var man på väg att beställa ett batteri 72 amps, men vet inte om det räcker,, Man behöver väl inte direkt något batteri men bra s tartegenskaper osv, i köld, då det endast ska användas som bodelsbatteri eller tänker man galet nu.. Funderar på ett 90-120 amperes. Vad har ni era husbilar??
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Till bodelen använder jag ett s.k. fritidsbatteri.
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Häftigt bygge..
Kul med någon som tänker lite annorlunda, ser fram mot hur du kommer lyckas med din lilla pärla.
ha det gott
mvh Claes
HusbilsBjörk
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Vart en full dag idag på lilla Olga.. Just kommit in och fixat eld i pannan i huset, hade +17 inne,, och är ännu +14 ute.. Rev borta ena långbänken och började om,, Främre väggen och sittbrunnen på korta delen till soffan.. Wc toan ska under den delen med.. Så återgår helt och hållet till orginalskissen. ;) Detta är dock bara en tillfällig test inredning som kommer att brukas under denna sommaren, Tanken är att under vintern så ska det köpas in mindre 4-kantsrör i stål och annat och funkar inredningen så kör jag på samma stuk,, Man hittar ju alltid förbättringar. Vart lite pyssel igår kväll och man hade ju splitternya högtalare liggandes och en Mp3 spelare så öppnade upp gallrena och då förstod jag varför det skorrat om radion :)
Ps. Fick i mig någon öl för mkt. så kapade sitsen för lite, tur att det inte vart för kort i alla fall, samt ryggdynan på bilden är från andra sidan med 2 soffor längs efter ska kortas imorgon.. Så nya tag i morgon med inredningen.. Göra gavlarna klara, fixa ryggstödet och sitsen och panelen..

DSC00695.jpg


DSC00696.jpg


DSC00697.jpg


DSC00704.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Ojoj en lång dag i dag,, Just fått i mig dagens första måltid, gräddstuvad pyttipanna och en kall öl.. :wink: Gick ut vid kl 10:00 idag och kom in lite efter kl 21:00..

Köpte mig ju en ny wc igår på Jula men enligt internet och katalogen skulle tanken vara på 10 liter och total höjd på 300 mm. Men det visade sig vara ändrat sedan förra året. så tanken var på 20 liter och 400 mm hög, Men gjorde ett kastbyte mot farsan begagnade Porta potti.. Får lägga en 12 mm skiva på sits ramen så ryms den precis.. Ska ha den inskjuten sidled, dock så byggde panelen ut lite för mkt, så får fixa det senare..

DSC00706.jpg


DSC00707.jpg


Sen så fick man äntligen lite användningen av en träpanel som är på gränsen att vara för tunn. Brorsan köpte denna som var 2:a sortering och på extra pris, Men den drog sig lite så han fick problem att fästa takpanelen, så köpte den till en billigare peng, men den har legat upp på kallvindan i några år. Har ca 14 kvm... Fixade även sitsen samt en massa småbitar här och där för att stadga upp allt. Skönt att det bara är en tillfällig inredning så man beöver inte vara så noga.. :) Ryggdynan får jag dona med i morgon.

DSC00709.jpg


DSC00710.jpg


DSC00711.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Häftigt bygge..
Kul med någon som tänker lite annorlunda, ser fram mot hur du kommer lyckas med din lilla pärla.
ha det gott
mvh Claes
HusbilsBjörk

Tackar Claes.. Alltid kul med lite åsikter och uppmuntran..
Ja ibland så undrar man om det var rätt att ge sig in på ett så litet bygge,, Men det rullar på i stadig takt, Vart dock inget donande alls idag, mest städning hemma och plock och har grabben nu i 2 dagar så tar jag en mini semester..
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Det är extra spännande eftersom det är så litet. Funderar på: Blir det större eller mindre innerutrymme än i Saabs camper?
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Det är extra spännande eftersom det är så litet. Funderar på: Blir det större eller mindre innerutrymme än i Saabs camper?

Snabb kollade på nätet och hittade en planritning på en camper till Saab Toopola eller vad den nu hette.. Kan nog lätt påstå att Saabs camper ser större ut.. även om man räknar bort höjden.. För hade jag lagt 2 soffor längs med skåpet så hade bredden på bordet endast blivit 40-45 cm brett.. Och min en längsgående soffa är 120 cm lång.. skåpet bak med uppfällbar mellanvägg är skåpet ca 130 x 130 cm. och höjden 140 cm hög..
Så tajt blir det.... :wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Ojoj vad det suger i tarmen att gå ut och dona lite i Lilla Olga.. Men blir nog lite småplock i morgon om nu bara huvudvärken släpper, Lagomt att vara med lilla grabben nu..
Beställde igår kväll 2 st sidorutor till skåpet, Har dock ej hittat någon stol med samma funktion som min!! Väntar och väntar på Liggunderlagen känns som det gått flera veckor fast det bara gått någon ynka dag sedan man beställde dom, Ska sätta mig ikväll och beställa lite onödigt tjafs som termometer och klocka och klura ut vilken typ av musik/radio anläggning man ska ha, samt någon typ av ledlampa.. Nä dags att fixa middag till mig och lilla grabben nu..
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Hann ut och dona lite, gjorde någon extra kotling samt gavelsidorna, Ska dock bli en lucka på längst ned på gaveln till skåpet..

DSC00714.jpg


Sen funderar jag på denna parkett, Var ju egentligen inne på en grå/svart klinkers imitation, men vet inte riktigt, men denna i körsbärsstuk har jag hemma och kostar inget..

DSC00715.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Puhh!! Återligen en mkt sen kombinerad frukost/lunch/middag..
Man tog sig en sovmorgon till kl 09:30 idag då grabben är hemma hos mamma sin..
Men sen vart det kaffe hos farsgubben och sen hem och projektera lite..
Kortade av lilla vinkeldelen på så Wc:n går in sidledes och inte sticker inte ut..

DSC00731.jpg


Sen fixade man lite skivor som ska skruvas fast och sågas upp så facken under kommer fram.. Samt för att soffdelen skulle gå över Wc:n.

DSC00732.jpg


DSC00733.jpg


Sen lade man in en tunnare brädbit på skåpet, så bänkskivan och någon mellanvägg kan förankras senare. Sen la man även in en bottenskiva som separerar undre och övre delen av skåpet..

DSC00734.jpg


DSC00736.jpg


Sen insåg jag att min rostfria skål på 4 liter från Cheva:n tog för mkt utrymme samt att montering av kranen tog ännu mera plats pga. av den större skålen, Så gick upp till Morsan och tog deras hund:s vattenskål på 2 liter och hunden Dolly såg då glad ut då hon fick en splitterny vattenskål.. Har dock ej bestämt mig om ho:n ska sitta här eller i andra ändan..

DSC00737.jpg


DSC00738.jpg


DSC00739.jpg


Sen sågade man till den sista ryggdelen, vart dock ej riktigt bra, så ny modifering i morgon..

DSC00740.jpg


DSC00741.jpg


DSC00742.jpg


Sen så kom det lite paket idag... :wink:

DSC00743.jpg


DSC00745.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Skissade snabbt upp var inredningsdetaljerna ska sitta, sedan åkte allt ut och golvskivorna med. rengjorde upphöjningarna i golvet..

DSC00747.jpg


Sen fixade man dom gamla hålen i golvet sen började monteringen av dom främre och bakre lastöglorna.. Dom bakre hamnade mitt stommen på skåpet och soffan, så dessa får av på monteras för varje besiktning..

DSC00748.jpg


DSC00749.jpg


DSC00750.jpg


Sen så började jag täta med silikon, körde upp 2 tuber, går nog åt lite till, så en tub till hamnade först upp på nya inköpslistan. Har haft problem med att det kommit in vatten på passagerargolvet vid regn och snö, såg idag att det saknades en skarvbit i mitten längst ned på framrutan, så dit med lite silikon tills vidare så får man se om det slutar komma in vatten..

DSC00751.jpg


DSC00752.jpg


DSC00753.jpg


DSC00754.jpg


I morgon så ska man hämta och ha grabben över natten så blir inte så många knyck då, men tänkte hinna stryka på underredsmassan undertill så man skyddar dom igenlagda hålen i lastgolvet..
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Vart mest lite småplock och framtida lösningar och prototyper idag..
Täckskivan som ska sitta inne i kupe:n passade absolut inte då. orginal mellanväggen gick mera bakåt, så vart till at mäta och ta bort lite..

DSC00764.jpg


DSC00765.jpg


DSC00770.jpg


DSC00771.jpg


Sen började projekt fällbar framstol med provisoriska test fästen.. Den nya stolen..

DSC00760.jpg


Denna del vart över..

DSC00761.jpg


DSC00769.jpg


DSC00766.jpg


DSC00768.jpg


DSC00767.jpg


Sen lite koll av den fällbara mellanväggen som jag fick premiör öppna hela vägen ned idag för första gången..

DSC00763.jpg


DSC00762.jpg
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Wow..... väg(g)en till friheten :p
Tack för alla bra bilder föresten, jag älskar när det är mycket av den varan, jag själv tar kort på allt och lite till :D

En bild säger mer än tusen ord
72118.gif
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Häftigt projekt men en liten undran .... du skall inte ha någon förvaring under diskbänken och sittlådorna för det är ju värdefulla utrymmen för diverse saker .
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Tackar.. Visst blir det förvaring i skåp och under sitsarna,, I hög skåpet blir det ett avlångt fack längst ned som lucka bak mot lämmen kommer att finnas sedan blir det toppmatade fack resten, Sitsarna kommer monteras med pianogångjärn och hål ska sågas ur dom fasta skivorna på sittdelen.. Gjorde bara en grundinredning nu så jag ser att det på ett ungefär funkar, så nu ska det kläs skåpet sen in med inredningen igen och sen kommer allt finlirkande...

Hehe ja visst förenklar det med bilder Lasse, ibland så läser man vissa forum om världens beskrivning om något men inte en enda bild, ibland vet man inte ens vad dom försöker få fram, :wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Varit en lugn helg med grabben så man har haft lite semester och krattat gården, bara lite snö kvar nu här uppe..
Gjorde ett ryck idag och monterade in den nya framstolen klart, Vände stolsfästena fel på första bilden, började fundera hur jag hade tänkt, när jag insåg att en enkel förflyttning gjorde susen.

DSC00776.jpg


DSC00777.jpg


DSC00778.jpg


DSC00781.jpg


DSC00780.jpg


DSC00784.jpg


DSC00779.jpg


Sen så funderar jag på att bygga en skiva för 2 st högtalare en på varje sida, Men får får se eller om man använder detta utrymme till annat som förvaring för verktyg och dylikt eller om det räcker till både och..

DSC00782.jpg


DSC00783.jpg


Sen tog man fram vatten tanken, snål som man är så köpte man en bränsletank på biltema till Chevan och den är som formgjuten, fast den ska dock monteras bakom förarstolen istället.. ca 2-3 mm. till godo.. Blir att bygga in denna samt ett fint fika bord till grabben med saft och vällinghållare.

DSC00785.jpg


DSC00786.jpg
 
Toppen