• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Fantastiskt fint och roligt bygge som du gör!
Massor av finurliga lösningar.
Jättekul att följa din tråd.
Önskar dig fortsatt lycka till med bygget!!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Jag kan bara hålla med, jag är mycket imponerad av din fyndighet!
Att använda udda och befintliga material på ett bra sätt som du gör, det gillar jag! :):)
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Tackar så mycket för inläggen Lecvip och Montreal. Alltid kul med feedback och beröm :wink:

I morse vaknade man av att mobilen vibrerade till, Paket från husvagns svensson.
Taklucka och annat smått att hämta ut idag. Sen även hämta lilla goa grabben min, så blir nog inte så donande under helgen men lite smågrejor hinne rman nog allt med :)
Bilder kommer under denna dag eller kväll.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Nu hatr man vart ute och lekt med grabben några timmar,, Nu är det katten Findus som gäller och chilla lite. :wink:

Hittade 2 bilder på limningen av baklämmen jag missade..

DSC01989-1.jpg


DSC01997.jpg


Sen en bild på grejorna som kom idag..
Taklucka, grilltunna, förvaringsväska, golv ventilation, wc tillbehör, bottenventil till hon, lite krokar och förvaringsburkar..

DSC02003.jpg


Blir nog ut i kväll och dona på om man har orken och dona lite ;)
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Söndag morgon klockan 09:00 så var Lilla Olga fullttankad, Resan startades via Harads - Glommersträsk - Lycksele - Ramsele - Stugun där resan slutade. 55,5 mil senare.. :wink:
Hade vart framme vid 16:00 tiden men fick en punktering efter vägen ca 3 mil från slutmålet. Annars så spann bilen på gott hela vägen. Lite socialt surr och bädda bilen för natten och en snabb pizza så sov man gott den natten och vart in till Östersund idag på shopping. Blir ev. en liten fisketur idag om regnet blir lite mera nådigt..
Lite bilder från färden, Punkteringsbilderna vart helvita så dom raderades..
Blir lite små pysslade här nere med lilla olga under tiden.. :wink:

Lite bilder under resans gång, Ville fram fort så fotade i farten, förutom ett pink stopp :twitcy:

Någon ynka mil hemifrån..

DSC02035.jpg


Många mil grusväg vart det lite över 20 mil totalt..

DSC02036.jpg


DSC02046.jpg


DSC02037.jpg


Och gott om regn var det och många vattenplaningar..

DSC02039.jpg


DSC02042.jpg


In mot Lycksele..

DSC02040.jpg


Sen lite bilder i farten. Undra om bron håller??

DSC02047.jpg


DSC02048.jpg


DSC02049.jpg


Vid något vattenkraftverk i Sveriges inland..

DSC02043.jpg


DSC02045.jpg


DSC02044.jpg


Ca 7 mil från målet. frikopplade i nerförsbackarna. för att spara på soppan, var tjurig och vägrade tanka någon mera gång under färden. tanken rymmer ganska precis 40 liter.

DSC02050.jpg


Nära målet nu.

DSC02054.jpg


DSC02053.jpg


Framme och bäddningen fixad..

DSC02055.jpg


DSC02057.jpg


DSC02056.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Då har man vaknat här utanför Stugun, svalaste morgonen ännu i skåpet +18,5.
Fått göra visssa justeringar och insett att jag behöver förvaringsfickor inne i bodelen. fick bocka in gardinskenorna i hytten längts bak mot mellanväggen för att kunna fälla ned mellanväggen. Blir nog lite mera småfix och fiske under dagen idag, regnat mestadelen av natten ser det ut som, men uppehåll nu så bara att kliva upp nu och få sig lite hett starkt morgonkaffe..

Igår så fixade man till hålet längst bak i golvet för att kunna montera och lossa reservhjulet.

DSC02078.jpg


DSC02077.jpg


Sen lite bilder på bilen där man står..

DSC02076.jpg


DSC02074.jpg


DSC02075.jpg


Sen någon bild från sjön vi var till med brorsan Lada niva i regnet 2:a dagen man var här.

DSC02071.jpg


DSC02070.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Igår vart det fiske nästan hela dagen och grillning, sen som avslut på gårdagens kväll fick brorsan en fix ide att köra över viken med hans 4-hjuling,, han kom över till andra sidan nästan, på strandkanten var det ett djuphål så vattnet låg i jämnhöjd med sadeln, så vi hjälptes åt att putta tillbaka den över viken och sen genom skogen och uppförs hela tiden så klart och sen hem på gården.. sen vart det fika..
kröp in i bodelen igår vid 23 tiden var ca +16 grader då, steg snabbt till nästan +18 la mig och sov, vaknade vid 05 tiden och kollade på termometern, endast +13 grader i bodelen, drog bara över täcket över huvudet och somnade om, vid 08 då man vaknade så var det +16 grader nu är det +20,6..

Fixade reservdäcket idag,, Stuguns Ok/Q8 fixade det direkt och för en mkt billig penning. Så stort tack till dom.. sen har man i tankarna ett campingbord fällbart a la årsmodell 1950-1960 tal med 3 fällbara pallar en saknas dock,,:wink:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Planen var att åka hem på söndags morgonen men drog tidigare redan på fredags morgon, fick hemlängtan och saknade grabben min :wink:

Lite bilder från stugun trakten brorsan och hans hund.

DSC02086.jpg


DSC02082.jpg


DSC02094.jpg


Sen en morgon hittade man denna en tidig morgon i brorsans reservdels bil..
Släppte ut den så den fick dö en naturlig död förhoppningsvis av ålderskrämpor..

DSC02080.jpg


Sen lite bilder på hemfärden vart 63 mil hem då jag tog e45:an hemåt för variationens skull.. och lite mindre grusväg. Bilen packad först.

DSC02097.jpg


DSC02099.jpg


DSC02105.jpg


DSC02114.jpg


Fikapaus och lite snabbvila och olje påfyllning, har konstaterat att den dricker ca 1 liter olja på 30 mil haha.. dags för en ordentlig koll elelr vad säger ni??

DSC02117.jpg


DSC02120.jpg


Efter halva vägen hände detta.. igen, suck!! Jaja bara att fixa,, gick mkt smidigare denna gång,

DSC02122.jpg


Medans man bytte däck såg man detta och funderade om det skulle sitta någon bult med bricka där fär att hålla en länkarmen bak på plats, ville inte ens titta hur det såg ut på andra sidan så förträngde det bara och bytte däcket och tog det väldigt soft och lugnt, sen fick man för sig att hjullagret var dåligt men det var dubbarna på reservdäcket som ven och lät. och tur var väl det, beslöt mig att svänga in på nästa rastplats elelr parkering dkör över ett krön och ser en rastplats, slåpper gasen och då ser man en polis med laserpistol så jag glider förbi han och parkerar bredvid polisbilen, frilägger bilen och rular bilen för hand och lyssnar vid bakhjulet, sneglar på polisen som tittar mot mig då och då, sen reser man sig upp ser att ena baklyset ej lyser, Polisen sneglar ännu, bankar till baklyset med handflatan då börjar det lysa fint, sätter mig i bilen och drar vidare,, polisen sneglar på bilen tills man lämnat rastplatsen..

DSC02123.jpg


DSC02125.jpg


DSC02127.jpg


DSC02128.jpg


Precis när man var stensäker på att nu är det bara enkel och fin väg kvar utan otrevliga överraskningar så mot arvidsjaur så får man detta i ca 3 mil. .det var tradigt allt.

DSC02131.jpg


DSC02134.jpg


DSC02136.jpg


Ahh några km kvar nu bara tänkte man här..

DSC02142.jpg


Här kommer lilla hembyn.. hemresan tog hårdare än resan nedåt landet..

DSC02145.jpg


Packade upp det viktigaste och sen slöade man gott och somnade tidigt ganska precis 8 timmar ned och 8 timmar hem igen.. bilen har i genomsnitt dragit 0,72 och på hemvägen lät jag bara tankmätaren sjunka till 30 liters strecket sen fyllde man upp den fullt igen så man visste med säkerhet att man skulle ta sig hem..

Inte hänt så mkt, städat ur bilen och hämtade grabben från dagis idag så nu har man full rulle hemma tills på Torsdag elelr fredag och sen blir det nog lite pyssel och check av takluckan allt..
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Takluckan ligger i orginalkartong ännu, Får se om det hinns med monteringen i år, blivit massa sommar och höst pysslor nu på senaste tiden och snart ska ytterdörren flyttas in lite för att slippa kallraset, sen vedbodan flyttas osv osv. :twitcy: Vart lite små saker inköpta på dollar store för någon vecka sedan i alla fall. Annars har det inte hänt så mkt alls med Lilla Olga.. Så kan hända hon går i vinter ide nu den kallare delen av året.. :wink:

Lite burkar och matta som får duga tills vidare..

DSC02193.jpg


DSC02191.jpg
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Hej Wire72!

Har det hänt något mer med din lilla husbil?
Saknar dina härliga inlägg -ett tag fick man nytt varje dag :)
Kan du inte summera nu inför vintern var du står och hur läget är?
Tackar på förhand!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Byggandet står stilla, men Lilla olga är helt funktionsduglig nu i alla fall, Har inte hänt något sen sist och lär nog inte göra det förrän till våren förutom en tvätt och montering av vinterdäck och allmän service på motorn. Besiktning på Torsdag nu.
Det som är planen till våren är montering av takluckan, lite mera beklädnad och lite trådkorgar/fack. ev. 1 st sidofönster samt ventilation som ska monteras. Sen lite betsning och lackering :wink: Blir kanske inköp av kompressorkyl och annat smått nu i vinter.
Blir endast hus fix i vinter och annat gårds/förråds plock..
Tanken svävar dock på en försäljning ev, till våren eller som den står nu, då behovet av en större projektbil finns ;) Ska ta lite bilder nu någon varmare dag, i morse kl 04 så var det -5 grader här uppe i norr, Men ska tvättas och skrubbas innan vintern ;) Så jag återkommer :rolleyes:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

I morse drog man mot Boden på besiktningen, Var lite dimma allt :wink:

DSC00002.jpg


Var helt säker på en ombesiktning och det vart det men inte alls på det jag trodde :confused:
Men kollat upp priser så om någon dag blir det att beställa nya delar, blir 2 st nya stötdämpare bak a 1290:-/paret sen en spindel led a 355:- Men nu kör man en månad till, hade blivit körförbud i morgon :rolleyes:

Lite bilder när fransyskan var ny tvättad ;)

DSC00005.jpg


DSC00006.jpg


DSC00003.jpg


DSC00004.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Japp. visst gör den det :wink: Nya dämpare och styrled kommer nu i veckan, så blir nog lite bilder nu till helgen mest troligt. sen ombesiktning och skatten betalas nu denna månad :rolleyes: Ps. bedrägeri förekommer på blocket, kommer sms med mail adress, sen vill dom överföra pengar till paypal osv, Fått 2 olika sms med olika mail adresser.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Idag så fick man lite renault delar, men råkades få en spindelled istället för en styrled men dom hade dom hemma så ner till Boden innan helgen och kastbyta bara :wink:

DSC00155.jpg


Sen lite bilder på inredningen :rolleyes:

DSC00070.jpg


DSC00069.jpg


DSC00068.jpg


Sen förra veckan i Torsdags då man skulle ut på friarstråt såg det ut så, vart byte till vinterdäck, bara för säkerhetens skull :)

DSC00139.jpg


DSC00140.jpg


DSC00141.jpg


Men så klart tinade den bort under början av veckan, men nu på morgonen såg det ut så här.. :D

DSC00156.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

En rättelse till att börja med, var en styrdel jag fick och skulle ha spindelled :wink:

Nu på morgonen så gick man ut och hissade upp bilen på gården och bytte spindelled och bakre stötdämparna, så nu i morgon blir det en snabb resa till Boden och rulla igenom besiktningen med gröna papper :wink: Lite bilder nu på dagens jobb..

Sen imorgon blir det nog ur montering av inredningen, så man har någon nytta av den vintertid, Ps. 2 spekulanter har det varit på bilen, men kan hända den får stanna kvar, men jag får se :D

DSC00176.jpg


DSC00175.jpg


DSC00177.jpg


DSC00178.jpg


DSC00179.jpg


DSC00182.jpg


DSC00184.jpg


DSC00180.jpg


DSC00181.jpg


DSC00183.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Hallå,
gillar ditt sätt att jobba ute och få frisk luft. kanske kallt om händerna så småningom men det finns ju stugvärme.
En fråga nu: var har du pallbockarna????
Hälsningar Bror
som passerade Harads i går i full fart mot fjollträsk. Sökte efter trädhotellet men hittade det inte trots skyltar. Alltid för bråttom...
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Hehe,, Ja kall garaget är ju kallare och frisk luft har man inte dött av precis :wink:
Hmm, ja just det pallbockarna visste det var något jag hade glömt :rolleyes:
Jasså vart det turbofart genom lilla Harads, var faktiskt där vid trädhotellen igår en snabb sväng, man bor i byn men har inte vart tittat på dom förrän nu, skäms på mig :twitcy:
Men dom syns inte från vägen är placerade efter en outmärkt väg faktiskt :wink:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Skall nog hitta hotellet till slut.
Glöm inte pallbockarna!!!!!!
Hälsn Bror
 
Toppen