• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Lite avvaktande på nya delar och annat..
Men gjorde ett litet ryck idag i alla fall, Varit på väg att koplla in 12 volts uttaget men bestämde mig för att vänta på 220 volts uttaget som man får hämta ut i morgon.
Men man kollade vxl. låds oljan och andra vätskor, sen vart det lite efterdragning på diverse bultar och annat bara för att, oljepluggen var lite lös och 2 tändstift satt inte mkt alls, sen tätade man ett avgasläckage, en skarv som behövde justeras lite, sen konstaterades det att nya bromsbackar behövs bak snart..
dessa saker fyndades in igår under stads turen.
I morgon har man grabben så blir inte mkt gjort då. men sen har man 4 dagar på sig :wink:

DSC01777.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Bra väder på förmiddagen, men då klippte man gräsmattan och städade huset innan pojken skulle komma.. Bara regn nu sedan eftermiddagen. Men vi hämtade ut detta på våran lokala konsumbutik där våra paket kommer. Lite smått och kul och allt i budget pris.. Tror ju inte på denna batteriladdare, men man vet aldrig förrän man har testat :twitcy: Blir nog en c-tek senare..
Batterivakt och en transformer, litre mera silikon och lim samt myggnät, 220 volts uttaget, en midjeväska som får funka som fiske väska :wink: Sen nya stövlar då dom gamla som jag använde sist för ca 4-5 år sedan var helt torrspruckna..
Men i morgon blir det lek hela dagen till middagsdags sen blir det nog ett ryck.. när grabben åker till mamma sin.. :wink: Ps. laddat upp med kalla öl i kylen redan så man klarar hela helgens mekande :)

DSC01800.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Vart sovmorgon idag men var i gång med el intallationen vid kl 10:00 sen vart det 5 aktiva timmar med lek och skruvande och letande efter lite diverse saker.. Nu har man fått i sig lite mat och nu blir det slöa med en kall öl :wink:

Började dagen med att ta ut vars 220 volts och 12 volt uttagen, sen vart det borrmaskin och rasp :) Vart en fin Smiley!! Fick tänka på att montera cigg. uttagen precis ovanför nedre luckan övre kant då det annars blivit för trångt. när någon anordning är ansluten.

DSC01814.jpg


DSC01815.jpg


DSC01816.jpg


DSC01818.jpg


DSC01823.jpg


DSC01826.jpg


DSC01821.jpg


DSC01822.jpg


DSC01829.jpg


Sen lite kabeldragning och anslutning m.m. :wink:

DSC01830.jpg


DSC01824.jpg


Snabb dragning inne i bänken, Ska monteras in ett plaströr sedan när inredningen är ute för besiktningen.. Samt dragning längs mellan väggen och uttag där med för enkel isärmontering när man inte ha bodels inredningen i skåpet..

DSC01833.jpg


DSC01832.jpg


DSC01836.jpg


Sen kom man ut i hytt delen.. Använder mig av ordinarie kupe uttag tills vidare.. Får lossa själva motorvärmar anslutningen unde rmotor huven vid användning av 220 volt..

DSC01838.jpg


DSC01842.jpg


DSC01841.jpg


Testning av 220 volt uttaget. inga gnistor eller rykande kablar..

DSC01839.jpg


Sen brummande man igång den pytte lilla termo elektriska kylboxen på grymma 5,5 liter.. :twitcy: Ska dra ca 3,5 amp.

DSC01840.jpg


Kan tillläggas att den köptes in för ett kortvarigt bruk och ska mest användas i bilen senare under färd.. Under testkörning så vid +18 inne i skåpets och efter 1½ timmes körning av kylboxen så låg kylboxens temp på + 4,9 nå kallare än det vart det inte, Så efter ca 1 timmes efter man slagit av av kylboxen så var den kylboxens temp på +14 grader. Konstant gång ingen givare som slår av nått på denna kylbox. Så ca 13 grader under rumstempraturen verkar det som,, Blir nog på gränsen för varmt vid varmare temp ute men ska testa den igen i morgon då man får hoppas det blir varmare ute. Blir nog en perfekt öl och läsk kyl under färd mest troligt. :wink:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Idag har man pysslat på i 7 timmar men i sakta mak och njutit av dagen då och då i solen med en kall öl..

Gardinskenans fästen limmades på morgonen och montering senare på eftermiddagen, får se nu om PL400 lim håller..

DSC01852.jpg


DSC01872.jpg


DSC01873.jpg


Sen så skar man ut lite madrass delar som används för att inte ryggdynan ska ramla ned och sen vid bäddning så används samma bitar till bädden, då ryms bägge ryggdynorna bakom ena sitsen.

DSC01856.jpg


DSC01860.jpg


DSC01859.jpg


Sen fick man ett ryck och började fixa och sektionera en mittenkonsoll från en Mitsubishi L200.. Ska limmas lite sen och handbromsgummit limmas fast. Fick problem med skäkerhetsbältes hållarna som sitter mellan stolarna, lossade dom och vände dom upp och ner samt bytte sida på dom och böjde om dom lite, vart tajt men det funkar..

DSC01861.jpg


DSC01862.jpg


DSC01863.jpg


DSC01866.jpg


DSC01864.jpg


DSC01865.jpg


DSC01867.jpg


DSC01869.jpg


Sen monterades myggnätet upp a la 29:- :wink: Kardborre list på gummi listen sen invändigt i skåpet.

DSC01881.jpg


DSC01879.jpg


DSC01878.jpg


DSC01882.jpg


Fäste 2 äldre krokar från huset som suttit i köket tidigare när man köpte det.

DSC01853.jpg


Sen monterades sopkorg och batterivakt inne i förarhytten..

DSC01877.jpg


Sen var klockan över 19:00 och det var dags att överge ölen och fixa frukost ;)
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Regn hela dagen här uppe i norr.. Men lite spring och limning av gardinskenans fästen och skruvande vart det allt, nu får det torka tills i morgon, Blir eventuellt en beställning ikväll på en taklucka och ventilations grejor. Sen fick man sålt en bil från gården idag, så nu börjar det kännas riktigt tomt på gården :(

DSC01886.jpg


DSC01888.jpg


DSC01891.jpg


DSC01887.jpg


DSC01889.jpg


DSC01892.jpg


DSC01893.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Kvavt som få igår, man ville bara vara inomhus där svalkan fanns. Fixerade snabbt fast främre skenan. Och idag hade man ingen energi eller lust till så mkt. Klippte till gardintyget. Gardinerna ska få lite kant söm senare. Fick dock rensat stuprörena och fixade till avrinningen runt om huset idag,, Känns skönt med lite semester och slöa lite..

Gårdagens jobb.. Ska putsas och målas i hörnen senare. Samt justera den sneda skarvningen :eek:

DSC01926.jpg


DSC01924.jpg


DSC01925.jpg


Klippte av dom gamla och bockade om så man fick en krok på varje klämma.
Perfekt kvällsjobb med en kall öl men öm i fingrarna var man sen..
Kostar inte mkt. att köpa in nya, men resan på 9 mil enkel väg och spara in några kronor hit och dit gör sitt i slutändan.. :wink:

DSC01933.jpg


Morgonens jobb.. Insåg dock att jag får köpa in ett gäng klämmor. :twitcy:

DSC01937.jpg


DSC01936.jpg


DSC01934.jpg
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Hej!

Har du limmat skenorna på plats eller har du skruvat fast dem?

Funderar Alve
:mcride:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Hej!

Har du limmat skenorna på plats eller har du skruvat fast dem?

Funderar Alve
:mcride:


Morgon Alve..

På övre luckan bak så gick det inte att skruva (tunn glasfiber vägg bara) Så där limmade jag bara själva glidskensfästena 5 st fästen på ca 1 meter skena.

Fram till mot framrutan så limmades även bara fästena med, 6 st har jag för mig, endast en tunn plåtvägg, så själjva fästena ligger hälften på plåt och hälften på gummilist, så kletade på rejält där..

Sidorna fram är skruvade då det var dubbelplåt där.. 3 fästen på varje sida.

Inga färsten har släppt förutom ett på framrutan, men hade böjt skenan för lite så det vart mycket sneddragning, hade jag tagit mig tid att fixa till det hade det inte släppt..

Endast använt Jula:s PL400 lim så finns säkert bättre lim.. Bättre blir det säkert hel limmad skena, men det ville jag göra i första hand..
Ska även tilläggas att att böja skenan i ca 90 grader var inga problem men när sen samma böj skulle vridas i ca 45 grader uppåt då vart det inte så kul och den snygga böjen försvann fort :twitcy:Få till det rakt från början då det bara var plastfästen på mina skenor, Ena vill ploppa ut ur fästen vid gupp.. :rolleyes:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Sitter här och grubblar på djungeln på bilbatteri laddare. Har ju ett 120 amps gele batteri som ska laddas, Laddaren ska ju då även kunna ladda det från början så att säga.. Men dom flesta laddarna man ser står det ju bara till blybatterier? Tänkte beställa lite andra saker nu ikväll. så några tips vore jätte bra angående laddning till gele batterier. :spinny:
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Hej!
CTEC MXS 7000 klar även GEL batterier. Jag har en själv och använder den till både bly- och GEL-batterier. Den kan även användas för rekonditionering av batterier. Jag kan rekomendera denna laddare.
Hälsningar
Per
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Hittar inga priser på den och naturligtvis så söker jag så billig och enkel laddare som möjligt. Max pris ca runt 1000:- :wink: ska snart göra en bestälning från Jula Tex. duger någon av deras?? Står inget alls om att dom klarar gele eller inte, ,Usch vilken djungel :wub:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Hittar inga priser på den och naturligtvis så söker jag så billig och enkel laddare som möjligt. Max pris ca runt 1000:- :wink: ska snart göra en bestälning från Jula Tex. duger någon av deras?? Står inget alls om att dom klarar gele eller inte, ,Usch vilken djungel :wub:
Denn jag tittar mest på är väl Zafir 100 modellen av ctek, men på hemsidans deras står det lite luddigt och inom parantes. bra elelr dåligt??
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

JULA har en CTEC Zafir 100 för 1195:-. Den klarar både blysyra, AGM och Gel enl manualen på CTEC:s hemsida. Skilladen mellan Zafir och MXS 7000 är att Zafir klarar 140Ah och MXS 7000 klara 225Ah batterier.
MXS 7000 säljs av Mekonomen ofta till specialpris.
Hälsningar
Per
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Blir nog en Zafir 100 då. Då 120 amp är det största batteriet i denna familj..
Tackar Per för hjälpen :wink:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Blir nog en Zafir 100 då. Då 120 amp är det största batteriet i denna familj..
Tackar Per för hjälpen :wink:

Kan även tilllägga att taklucka och en massa annat är beställt nu i afton. försvann bra med slantar i afton. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Kolla på Tradera.com efter CTEK-laddare. Brukar finnas ett antal nya till hyfsade priser. Tex en ONYX för 740kr. Tror det är Classes version av 7000.
 

olall

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Norrbotten
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Är Biltema batteriet verkligen ett GEL batteri och inte ett helkapslat
blysyra batteri ? Annars kan du ju använda en enklare laddare.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Är Biltema batteriet verkligen ett GEL batteri och inte ett helkapslat
blysyra batteri ? Annars kan du ju använda en enklare laddare.

Vad tur att det finns människor som tänker bättre än en själv :wink:
Så här står det om mitt batteri i alla fall är ett 120 amps..
Kan tillägga att jag trodde var ett gele batteri pga den gröna indikatorn :twitcy:
men tyckte det skvalpade mkt för ett gele batteri men jag tänkte ju att det var ju ett biltema kvalitet så dom har väl blaskig gele bara :rolleyes:
Klarar man sig på en vanlig laddare då till detta bara det klarar av 120 amp???

SMF-batteri

Biltemas SMF batterier är helt täta och underhållsfria. De finns i en mängd olika utförande och modeller som passar till olika fritidsändamål, båt, husvagn, husbil, snöslungor, åkgräsklippare m.m. Batterierna bygger på kalcium/kalcium-teknologin, de har lång livslängd, de är underhållsfria samt försedda med en speciell typ av ventilation som minimerar risken för att ångor kan tränga ut. SMF-batterierna laddas på vanligt sätt och laddningen håller längre än i ett konventionellt batteri. Batterierna är dessutom försedda med inbyggd laddningsindikator som visar statusen. Höljet är av förstärkt polypropylen, försett med praktiskt bärhandtag och integrerat flamskydd. Ingen risk för syraläckage (max 45° lutning). Mycket stor hållbarhet mot vibrationer och slag. Batterierna finns endast som 12 V. Samtliga priser inkluderar bly- och miljöavgifter.
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Vart lite småpyssel igår efter man skjutsat hem grabben efter helgens lekande och busande, lite knoppar som man fyndade på en möbel nere i källaren :wink:
Sen började man klippa till ett liggunderlag till baklämmen. Blir att limma fast det idag har dock ej bestämt mig vad jag ska ha på för matrial sen, det får tiden utvisa, och allmänt dona och förbereda för en liten längre tur nu snart :)

DSC01986.jpg


DSC01985.jpg


DSC01984.jpg


DSC01987.jpg


DSC01989.jpg


DSC01988.jpg
 
Toppen