• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

F

F.d. 28653

Guest
Min tanke var ju att ev, sälja Chevan och någon till bil för att typ köpa en Vw caddy eller liknande, Chevan står kvar och lär nog bli kvar som det ser ut men man donar lite fix och reparation på den under tiden, råkades se denna, kom ut igår 15:00 på blocket såg den först dock vid 23:00 lite för sent att ringa sen var det ett företag som hade den, så ringde i morse och begav mig ned med farsan och hans campingbil som är en Vw LT31 diesel. Vart lite prutning och testkörning sen upp med slantarna och tanka upp lilla Olga som bilen ska få heta, sen den 5 mil långa färden hem. Sen vid hemfärden så fick man en Datsun pickup:en dieseln såld så dom pengarna går direkt till lilla Olga..
Bilen var nybesiktad (dock före ord. besiktningsperiod så blir en till besiktning snart tror jag) Sen var den skattad till och med Oktober. Olga har rullat hela 12350 mil eller nått nu efter hemfärden. Hade egentligen tänkt mig ett skåp i plåt, denna har flak med kåpa, men lite tätning osv, gör sitt, Dock är flaklängden minimala 1330mm motför skåpets 1650mm men lite klurande på plats så bestämde jag för mig att köpa den då jag även behövde en bil i körbart skick. Bredden liger strax över 1320mm. Så nu skissar man hej vilt och bygget börjar snart, när an ändå ska ha en löstagbar inredning så kan man ju även köra med den. En bild på första skissen kommer senare i afton/natten. Soppasnål och billig skatt. Men nu lite bilder på Olga kommer här..

DSC00619.jpg


DSC00618.jpg


DSC00620.jpg


DSC00621.jpg


DSC00623.jpg


DSC00624.jpg


DSC00626.jpg


DSC00625.jpg


DSC00627.jpg
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Det blir spännande att följa detta lilla bygge. Liten, men då blir det betydligt viktigare att få en bra funktion.
Lycka till
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Heheh... Hur lång är du :rolleyes:

Jag tror du skulle bygga en camper till den igentligen ? Det gjorde jag till en gammal Caddy för länge sedan. Byggde i plywood och sedan plastade den utv. med glasfiber
:p Den blev så stor att två fick plats .

Eller så här kanske :twitcy:

mini-h1.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Är ca 169 cm :wink:
Så här ser första kladd skissen ut, verkar som den mest logiska med maximalaste utrymmet. Ps. Bäddmåttet ska vara 1900x1000-1100 mm :)
Varje bordsmått ska vara 600x400 mm. Så den grymma totala golv ytan med nedfällda bord blir 800x600 mm.

Den avlånga bänken blir den höjden den blir anpassat till fönstret och för att kunna sitta ned och laga mat hyfsat behändigt. Sofforna blir sittvänlig standard höjd, dock ingen husbil man bjuder in någon snubbe på 185 cm lång med tanke på takhöjden :D
Mkt soffa för att kunna förvara mkt under sofflocket.
Tanken är att den ska vara anpassad till 2 vuxna och en unge, mestadels så är det nog jag och grabben som drar ut på fisketur :wink:
Ps. sen ska ju så klart våran hund med, tur att hon är liten (finnspets)

DSC00629.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Suttit och grubblat på den invändiga beklädnaden i skåpet/kåpan.
Blir ju absoult ingen isolering :)
Man vill ju absolut inte skruva eller ha onödiga nitar utvändigt på skåpet. så funderar på att köpa en ljus vinyl på löpmetar och limma fast invändigt, Lättrengjort och enkelt. :)
Sen var man ut och måttade sitsarna i Chevan och dom passar perfekt med mina mått, så nallar dom från Chevan och behöver bara längdkapa dom lite. sen åker vattenho och allt i batteri väg och elektriskt som säkringspanelen osv i skåpet till lilla Olga.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

När jag byggde min förra husbil använde jag billigt liggunderlag som jag limmade direkt på plåten. Klädde sedan med nå'n sorts vinyl som var lite töjbar. Jag inbillade mig att det isolerade lite mer på så sätt .......

Det blev iaf lite mjukare och kanter, hål mm "försvann"
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Var en bra ide med ett tunt liggunderlag matrial. Har en del kanter och grabben är ju snart 3 år och sen blir det ju behagligare när man bäddat ned för natten.
Idag var det -6,5 grader vid 05:30. Men nu skiner solen och precis +0,2 nu så blir nog varmt och skönt, ska ta bort lite täckskivor i förarhytten idag hittade ett dolt utrymme i taket, så det måste jag försöka ta fram så man kan använda det, sen blir det eventuellt att prova borra ut popnitarna till mellanväggen mellan hytten och kåpan och se om det stycket går att lossa så man får lite mer känsla hur det blir, hade tänkte avvakta med det då bilen var besiktad före sin ordinarie besiktning men kollade upp det och får körförbud först den sista September. sen så kanske man hinner ta fram dom fällbara stolarna och se hur mkt dom behöver sänkas ned och göra fasta fästen på dom, Då dom just nu är utlyftbara stolar. sen plocka fram ett 1½ hytts pickup fällbart säte och se om det passar, kommer nog till användning efter ca 4 år nere i källaren.. och blir det inte funktionellt får jag prova med en 2 sitssoffa eller helsoffa. Återkommer med lite bilder senare i afton. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Ja idag vid kl 13:00 när grabben åkt hem till sin mamma så sprang man direkt till lilla Olga..

Putsade upp inredning då den var mkt. dammig och skitig.. Ska ta golvet och pedalerna osv, i morgon..
DSC00638.jpg


Hade tänkt göra om 2 andra framstolar då dom orginal inte var fällbara, endast provat förarstolen, men insåg idag att passagerarstolen var av en helt annan modell, så jag tror allt att jag ska leta upp en till passagerstol och montera in på förarplatsen.
DSC00636.jpg


Tog bort 2 bitar som var ämnat som ljudisolering. Sen lossade man panelbitarna i utrymmet bakom stolarna för att se hur det såg ut där och om mellanväggen i glasfiber var ihopgjuten eller inte.. Hittade lite dolt utrymme som man kanske försöker använda då det lär behövas..
DSC00637.jpg

DSC00634.jpg

DSC00635.jpg


Sen så studerade man skåpet bak.. Och ville kolla under golvskivan.
DSC00639.jpg


Lossade lite lastöglor och borrade bort lite popnitar, men den satt, visade sig ligga rikligt med underredsmassa under skivan, Jobbigt att rengöra det sen men ingen rost alls.
DSC00640.jpg


Sen tänkte jag ju att det är lika bra att göra sig ett försök på mellanväggen. Borrade ur popnitarna och sen fick man ta en pannkakslagg och skära sig igenom ca 3 cm underredsmassa för att få fram underkanten och popnitarna där.
Sen så gick man in i hytten och tryckte, stenpall, Suck tänkte man, Fram med den vässade pannkakslaggen och pressade in här och där till man fick den att släppa lite, sen in med 2 breda skruvmejslar och en pyttebit i taget dubbelhäftande tejp samt fogmassa eller nått samt att allt var övermålat ihop. Men efter ca 2 timmar petande och bändade så blev det så här.. Måttet fram till baksidan av framstolarna vart från ynka 1330mm till otroliga 1800 mm. sen ska ju bdden även gå över framstolarna så ca 400-500 mm. till där att vinna.. ;)
DSC00644.jpg

DSC00643.jpg

DSC00641.jpg

DSC00642.jpg
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Hejsan.
Du har inte funderat på en slideout baktill för att utöka den invändiga volymen. Ex en kökssdel. Med den kan du stå och laga mat. Ute men i allafall med sträckta ben. Eller köksdel upptill och mer utrymme för benen när det är sovdags. Vet inte om det är möjligt rent konstruktionsmässigt. Men följer detta med stort nöje.
Ha det
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Hejsan.
Du har inte funderat på en slideout baktill för att utöka den invändiga volymen. Ex en kökssdel. Med den kan du stå och laga mat. Ute men i allafall med sträckta ben. Eller köksdel upptill och mer utrymme för benen när det är sovdags. Vet inte om det är möjligt rent konstruktionsmässigt. Men följer detta med stort nöje.
Ha det

Hejsan Peter..
Funderat lite grand över det i början, men då bilen ska vara typ en helgs semesterbil som max så har jag mer tänkt att det ska ätas grillad mat utomhus var eviga dag, om nu vädret ej tillåter och regnet står i spön i backen så ska den 30 cm avlånga bänken innehålla kylbox, vattenho, skärbräda, gasolplatta + kastruller och övriga tillbehör. Så då får man laga mat sittande på soffan ;)
Färdigt bäddmått hamnar på ca 100 x 200 cm + en extra slaf åt grabben på ca 50 x 135 cm..
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Var väldigt seg idag i ryggen efter gårdagens timmar i det ofantligt stora skåpet :)
Men dammsög ur bilen och skåpet, sen vart det lite testning med det fällbara sätet från en 1½ hytts pickup, men det funkade inte, får prova med grabben när han kommer imorgon. Ev, fästa bilbarnstolen direkt på den upphöjda plåtdelen och sen bulta fast bälte. men det måste jag kolla upp med tekniska på bilprovningen, Säkerheten går före allt :wink:
Snabbskruvade ut en sits från Chevan bara för att se hur sitthöjden blir och lutningen på ryggstödet. som på bilden så vilar hela sitsen nu på nedre sido lämmarnas balk. nästan 10 cm till godo upp till taket och man sitter riktigt rakt, 90 grader emd benen, sitsen måste dock förlängas ut ca 8 cm till, så man får minst 40 cm sittyta. Dynan är 40 cm nu så blir mest troligt en enkel extra skiva under bara. Sitt och skåpstommen blir enkel till att börja med, det vill säga det matrial man har liggandes hemma. Blir stomme i furu och tunn panel som jag har massvis av, Bordet återstår att se och bänken blir nog panel med får se när man börjar.. Dock så bantas nog bänken ned till ynka 20 cm precis så brett att hjulhuset döljs, då jag siktar på en barnsits bak och har då utrymme på sidorna för bodels batteri samt kylbox, allt hamnar under bädddelen när man fäller ut. Måste bara klura ut hur jag ska lösa mellanväggen i kombination med nedfällbar del till säng så det funkar. Lite vin och öl och skissande i afton och i morgon så undrar man nog vad fanken man har tänkte med :D
Beställde även konstskinn/galon precis för 99:- per löppmeter a 140cm brett. Vart 6 m olivgrönt till väggarna, 2m grått till hytten del. 2m vitt till tak har dock inte bestämt mig om det blir vit galon där eller om jag ska limma fast en tunn furu/laminat skiva där. Golvet blir nog parkett stuk lite dyrare som tål bra med väta i grått/svart klinkersstuk. Sitsarna blir dom svarta på bilden från Chevan. Sen har man nog fått tag i lite reservdelar till bilen, har en läckande stötdämpare bak, samt några fjuttiga detaljer som har en spricka eller saknas.
Sen beställde man en ny bromscylinder och ventilkåpspackning så är bilen felfri än så länge, det är ju dock en Renault :rolleyes:

DSC00645.jpg


DSC00646.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Ja idag vart det lite extra mätningar bara gjort på förmiddagen, sen innan man hämtade grabben så insåg man att bromsoljebehållaren var helt tom. vistste ju om ett mindre läckage, men verkar ha blivit mera, Vart en smygkörning och motorbromsningar, hade litte lite bromsverkan i alla fall, men nu får den allt stå tills jag får hem det nya bromsoket och får bromsarna i ordning, sen såg jag att en polare var i sitt garage så svängde in bara för att surra samt att kolla längden på 245 sidorutor, men dom var alldeles för stora,, kollade med en glasfirma idag och med plexiglas och ny list så skulle 2 sidorutor gå på 800:- begagnade husvagnsfönster verkar ligga på 500:-/st. men då i ett hörn i polarens enorma garage som för resten är en ombyggd gammal Ica butik :wink: så såg jag några fina glasrutor med list, det var hans skrothörna som skulle köras bort, Så dom fick man gratis :) Kommer ursprungligen från en Volvo Duett som han ska bygga om till street race bil så allt ska lättas.. Så det var helt perfekt..
Så imorgon blir att lyfta fram lite skivor och matrial och börja få upp hela mellanväggen i egen konstruktion och tänkt få den dugligt klar samt fixa golvet först inte kul att krypa runt på kletig underredsmassa :( Sen om tiden tillåter provrita upp fönstrena invändigt och se hur det känns.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Lite mätningar och klurande idag med, men lyckades såga ur dessa i alla fall. Lite finputsande i morgon av den övre skivan som blir fällbar samt infällning av fönstret. Monterande av gångjärn samt fastsättning av nedre delen i morgon.
Lade in gamla golvskivan tills vidare, då jag ska ha en lite tjockare golvskiva.
Lade ut sommardäcken och kapade skivan och naturligtvis så körde man sågen i ena däcket :twitcy:

DSC00647.jpg


DSC00648.jpg


DSC00649.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Idag vart det inte något mekande i själva inredningen.
Monterade på sommardäcken och lossade den läckande bromscylinder, lite rengöring samt fettade in hjullagret sen monterade jag dit den nya bromscylinder, luftade bromsarna så nu är den körbar igen. Sen fick motorn en ny ventilkåpspackning då det har kladdas med olja därifrån och nedför motorn, så nu någon dag ska motorn få en ordentlig avfettning så ser jag om det bara är den packningen som är dålig, Gamla torra packningen gick jäms med ventilkåpan den nya mjuk och vart ca 3mm tillgodo utanför ventilkåpan underkant, sen hittade man en igenpluggad vakumslang, så den vart monterad till luftburken då det fanns en ledig anslutning där.. Även börjat riva ned Cheva Van inredningen så ska knycka golvskivorna från den, otroligt vad utrymme som finns kvar i Van:en bakom regelvirket och skivorna så lika bra att rensa hela skåpet på Chevan och lasta in allt i Vedbodan. Mer bilder kommer i morgon. men blir nog en lugn helg nu, grabben min kommer i morgon bitti så då får vi om han vill leka eller kanske skruva lite.. ;)
DSC00650.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Igår vart det lite donande med mellanväggen samt en massa finputsande för att det passa som man vill...
Idag så tog man bort dom stora vingmuttrarna som håller fast kåpan, pressade ut kåpan för senare tätning och vinna maximal bredd :rolleyes:

DSC00662.jpg


Insåg under dagen att min tänkta planritning inte funkar, så har beslutat att ha 2 längsgående sitsar istället, och ett bord, dels för att jag behöver utrymmet under stsarna och ett utökat bäddmått. så vart mkt skissande och sen gav man upp.
Men suget kom tebax vid kl 19:00 så ut igen och kapade av mellanväggen och monterade pianogångjärn för den fällbara delen samt lagt 2 reglar tvärs över skåpet.
Så nu sitter mellanväggen klar, avvaktar med att montera in den lilla rutan i väggen till senare.. utan kör på nu med sitsar osv, och monterar det provisoriskt så jag ser hur det blir... Var dock för mörkt att ta bilder när jag var klar.
Fick någon kortslutning i skarvkabeln min så tror jag har bränt både slipmaskinen och sticksågen. :( Tur dock att det bara var Rusta kvalite, sen har dom funkat i mer än 5 år.. :wink:
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Har hemma konstskinnet nu, ska ev, till storstan i morgon och köpa liggunderlag..
Sitter nu och funderar över vad som fäster bäst som lim. Glasfiberkåpa/plywood skiva och liggunderlag och sen konstskinn/galon!!!
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Vart ingen resa mot storstaden, så gjorde en beställning i stället i hemmets lugna vrå.
Vart billigare än att köra. Inhandlade både kontaktlim och PL400, sen 10 st rullar liggunderlag och en massa annat nyttigt,, vart en lång lista med mkt. nyttigt. som tex. ny sticksåg osv. Hann med lite donande idag och skruvade fast sista bitarna piano gångjärnen sen var det dags att hämta grabben från dagis..

Mellan gångjärnen ska rutan sågas in så man får bättre uppsikt bakåt, får dock vänta någon dag på att sticksågen ska komma hem..

DSC00676.jpg


Lilla överdeln tippas för att komma under den främre hatthyllan i kupen.

DSC00677.jpg


Hittat passagerstol helt fällbar samt 2 små orginal sidorutor och annat småplock, Så tills vidare får man ha benen i denna lutning..

DSC00678.jpg


En fin rulle med några meter konstskinn, sköt in den under sängen idag så man fick lite mer utrymme på köksbordet.. '

DSC00682.jpg
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Renault Express 1990.. Minsta campingbygget ????

Idag i solen så passade man på att dona lite i lilla Olga..
Borrade hål i sidorna för att fästa dit popnitsmuttrar och sen dom 2 främre reglerna ska sitta där konstant samt dom längsgående reglerna.. Japp onödigt grova reglar men dom kommer från från Cheva:n så dom kostar inget...
Sen gjorde man främre sits stommarna bara återvunnet matrial från Cheva:n inklusive skruvarna, vinkeljärn.. ;) Däremot så har själv flaket ett ordentligt framlutande så ska man ha golvet i lod.. så måste man nästan stå i en grubba med bakhjulen så har satt mig i skåpet och lodade in en lutning som är anpassad på min vikt. lite framlut ändå men blir nog perfekt med 2 pers.. Haha. återstår ju att se..

DSC00684.jpg


DSC00685.jpg


DSC00688.jpg


DSC00686.jpg


DSC00687.jpg


DSC00689.jpg
 
Toppen