• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Racebuss

O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Ja den vill ha 16 amp och det verkar de flesta spisar kräva. Ändvänder för det mesta bara en platta till att koka mat på och har funkat bra med gamla elplattan hitills. Är lite motståndare till gasolspis. Omformaren ger 2500w så en platta är inget problem och elverket ger 6000w så då går det ju bra. Ska "bara" bygga in det ibak på bussen. Finns en lucka ibak som den kommer få ålats i.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Racebuss

Är lite motståndare till gasolspis.

Själv är jag motståndare till Elspis

Det går mycket fortare att värma upp någonting värmen är direkt.
Har i mitt kök både EL och Gas och jag lovar dig har du vant dig vid gas så vill du inta använda elen igen. Elen använder vi endast när gasen tar slut (Alltid på en lördagskväll).
skall också tillägga att gasspisarna som sitter original i husbilar har väldigt små lågor, men köper du en helt vanlig gashäll för hemmabruk så har du en riktigt bra spis. Och kan steka liga goda pannkakor som dessa:
 

Bilagor

  • CIMG0013.JPG
    CIMG0013.JPG
    477,5 KB · Visningar: 4

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Racebuss

Selv foretrekker jeg de tynne crepes, og må skru ned varmen under pannan - mye bedre kontroll på jamn varme med gass enn med en moderne el-spis. Helt umulig med en induksjon
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Racebuss

Om spisen är på 16A så kan du med en amperetång mäta strömmen.
Du kan då märka om spisplattan för tex 10A. Lägre effekt förstås men det fungerar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Racebuss

En topp som er merket med 16A er merket slik for at om en skrur på allt for fullt så trengs det 16A. Snur vi litt på det og ser at en platen bruker 1200W og den andre kan bruke 700 eller 1700 så er det klart at 1200+1700 er endel over de 2400W som en kan trekke over en 10A sikring. Men en kan godt benytte 1200+700 og enda ha litt til overs :wink:

Men selv er jeg enig med Juan gass er å foretrekke, raskt varmt og en analog justering av varmen - ikke den binære termostaten i en keramisk topp, full rulle og avstengt.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Går segt på byggfronten. Kallt och eländigt och oprerad igen. Blir nog lack på den till våren som det ser ut nu då jag fått ett bra erbjudande:)
Mest planering vart i Sverige turen ska gå i sommar under semestern. Tanken var Italien och tävla sen vidare runt på semester men nu blir det op i sommar igen så blir nog "bara" Sverige.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Var och startade bussen förra veckan och satt och mös lite och fick bygginspiration. Tänkte göra klart det "sista" uppe och beställde 16 rostfria muggkoppar från SEASEA för infällnad i bord som sen ska klarlackas. Beställde även en komradio till bussen fast inte 27mhz utan med åkeri kanaler.
Nu sket sig alla planer och måste opereras igen. Radion avbokad. :(Blir inlagd på måndag. Life sucks.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Fick ett Facebook meddelande av en kompis som vet hur man får en glad.

Hej!

Kolla vad jag var och köpte!

555402_10151308127968144_28475580_n.jpg


Det bästa är att han kommer och hjälper till med att fräsa ner dem och klarlacka borden.
Har utegångsförbud av läkaren pga att jag och mina blodkärl inte får bli kalla efter de senaste operationerna.
Känns konstigt att ha utegångs förbud utan att gjort nåt dumt :twitcy:.
Tänkte fälla in 4 st vid innerkant av varje bord (2 nere 1 uppe) har funderat på att ha 2 inne och 2 ute men tror glasen / flaskorna kommer ivägen vid utsidan.
Hur är det normalt i husbilar?
Fasiken vilken bygg abstinens jag har nu.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Jaha då ligger man nyopererad igen på Karolinska. Så jävla less nu på allt strul. Ligger ich planerar allt som måste fixas inför lackering. Skulle vilja fälla in uttag för utomhusdusch, en ytterliggare vattenpåfyllning då en ny spill och färskvattentank ska monteras, montera fästen för 6m markis. Nåt mer man ska tänka på. Vill få allt monterat innan utifall man kapar sfel nånstans. Svårt att hitta reglar då bussen är gjord i fackverkskonstruktion.
Blir mest teori och drömmar men jävlar vad jag ska bygga ifatt sen.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Vet inte riktigt:)
Har till att börja med örsökt beställa fästen till markisen så man kan montera den på plan vägg, men Caravanhallen Södertälje är inte riktigt så villiga att hjälpa till, likaså med min gasol spis jag beställt och velat haft redan förra våren.
Nån med bra tips på annan försäljare i Stockholm som inte bara vill sälja nya bilar?
Tanken är att hitta reglarna i stommen sen gänga i dem för att montera fästen. i värsta fall så får det bli genomgående bult.
Problemet är bara att hitta de rostfria reglarna då bussplåten är rostfri oxå nån som har nåt bra tips?
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Racebuss

Jag är inne på en terassmarkis, men jag vet inte hur jag skall montera
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Jag köpte en begagnad 6m Omnistore markis. Hqde velat ha en längre och då blir det vanlig markis som även är billiggare. Nackdelen är att de bygger ut mer och man måste bygga nåt takskudd till dem. Har monterat såna markiser på andra bussar och då har det blivit genomgående bullt med stora brickor på insidan då det blir ett väldigt vindfång i markisen. Har även satt på några extra fästen än original på hus för att fördela ut belastningen.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Popnuts i plåten kommer nog svikta för mycket och tror inte de kommer hålla i längden även vid montering i balk med all påfrestning från markisen. Har lite dålig erfarenhet av de men väldigt smidiga vid lättare monterngar.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Måste bara gnälla av mig lite igen. Ligger hemma med ångest inför en ny operation imorgon efter att varit på röntgen akut idag. Bara ruttnar totalt. Vill ha bussen lackad och klar för i maj är tanken att ett "grabbgäng" ska upp till Aitik och kolla in gruvan.
Hittade dessa lampor på SEASEA och tänkte att de kunde bli bra som backlampor utmed sidan. Nån som sett eller testat dem? Små smidiga och lättmonterade utan massa hål. http://www.seasea.se/UserFiles/Bygg...ar.se/ArticleImages/Article/500px/69808_3.jpg
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Racebuss

Bäste okände broder!
Tråkigt att höra om ny operation igen men alternativet är kanske inte bättre. Lovar att jag ska tänka på dig imorgon. Samtidigt vet jag av egen erfarenhet att "projektideer" hjälpt mig igenom flera mycket tuffa operationer - så tappa inte varken suget eller modet, broder!

Vi ses på vägarna!
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Tack så jätte mycket!
Ja alltenativet är ju sämre. Försent att satsa på skönhetsoperationer för min del:)
Ja är ideer som håller en på humör men ändå trycker ner en. Gör "todo" lista och drömmer men ju längre den blir ju mer ångest att inget blir gjort. Ska inte klaga egentligen för mår grymt mycke bättre än tidigare och har en helt ok buss som funkar att semeatra med utan problem men mycke vill ha mer. Hade planerat in europa tripp i år men blir mindre Sverige turer istället. Sommaren lutar åt västkusten där vi aldrig varit och det ser jag fram emot. Finns inget som kan få mig att slappna av mer än när vi åker hemfrån med bussen.
 
Toppen