• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Racebuss

O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Har ett Kipor elverk på 6000 watt som är inkapsslat. Det är ganska tyst men vill få det ännu tystare. Vill ha lådan så tät som som möjligt pga ljud och all smuts. Kanske kan ta och montera bilfläktar på 12v uttaget? Kanske en tryck och en sug så lär väl luften räcka till? Blir en ram i stål rör sen galvad plåt och isolering på väggarna. Tänkte mg även glidskenor så man lätt kan dra ut elverket när det ska tankas.
Kanske ska bygga det med ganska lite öppningar och ha termometer inne för att se hur varmt det blir och sen öppna upp mer och testa sig fram?
Ingen större fara för avgaser då elverket kommer längst bak vid motorn och ovan är det bara lastutrymmet för bilen så helt avskärmat från bodelen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Racebuss

Jag byggde en gáng in ett i en láda som jag gjorde av sandwich skivor det blev váldigt tyst. satte även en extra ljuddämpare ifrán en moped.
Och som nämnt ávan med fläktar en in och en ut.

Insuget med filter utanför samma med avgaserna
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Racebuss

Har ett Kipor elverk på 6000 watt som är inkapsslat. Det är ganska tyst men vill få det ännu tystare. Vill ha lådan så tät som som möjligt pga ljud och all smuts. Kanske kan ta och montera bilfläktar på 12v uttaget? Kanske en tryck och en sug så lär väl luften räcka till? Blir en ram i stål rör sen galvad plåt och isolering på väggarna. Tänkte mg även glidskenor så man lätt kan dra ut elverket när det ska tankas.
Kanske ska bygga det med ganska lite öppningar och ha termometer inne för att se hur varmt det blir och sen öppna upp mer och testa sig fram?
Ingen större fara för avgaser då elverket kommer längst bak vid motorn och ovan är det bara lastutrymmet för bilen så helt avskärmat från bodelen.

Om det är inkapslat är det inte fläktar i den då...? frågar nyfiket!
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Inte vad jag har sett. Är inte helt inkapslat utan mer isolerade sidor. Gör skillnad på ljudet motnär man öppnar luckan på sidan.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Går trögt med byggandet. Ont i kroppen och ingen motivation. Har gjort lite små grejer som krokar och några matt stumpar och är riktigt skönt att koppla av och göra nåt i bussen nä man väl kommer igång. Nu blir det midsommar tripp till Furuvik me halva tjocka släkten.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Furuviks trippen gick kanon och bussen full av bröder med respektive och barn.
Riktigt trevlig park och inget fel på campingen heller.
Har skaffat en begagnad Omnistore 6 meters markis och undrar vilken höjd den ska monteras på? Skulle vilja montera den under en list på 2.8m i sänkt läge och ca 3 meter i kör läge.
Den är även elstyrd och undrar om den måste köras via fjärrkontroll eller om den går att manövreras via vanlig kontakt. Fick inte med någon fjärrkontroll.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Hittade en liggandes profil som ligger på ca 2,5. den kanske blir bättre att montera markisen i ?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Racebuss

Tror det är bra att inte ha den för högt, skyddar bättre både mot sol och regn då. Sen vill man förstås inte slå huvudet i den.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Ja har tänkt om lite. Tyckte det skulle bli snyggare med markisen uppe mot listen men kommer sänka ner den en bit till ca 2.5. Har kollat och gavlar finns från 2.3 till max 3.1så verkar inte spela någon roll vart den hamnar.
Har ägnat dagen till att ta bort bussen gamla dekaler. Pasade bra med stekande sol så behövde knappt använda värme pistolen. Bara en dekal kvar i fram på vänster sida med Västerbottens lokaltrafik. Hopplös att få bort, går bara sönder hela tiden. Är på bussens skugg sida så får ta den när jag står på nåt annat ställe så solen hjälper till.
Riktigt skönt att få bort de gamla buss dekalerna.:yes:
Ska även passa på att tvätta bort alla gamla limresterna på en gång sådet inte blir så fult efter ett tag.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Sparade Sweden bak på bussen så länge men det åker nog bort också tror jag.
 

Bilagor

  • IMG_0499.JPG
    IMG_0499.JPG
    1,4 MB · Visningar: 14
  • IMG_0500.JPG
    IMG_0500.JPG
    3 MB · Visningar: 5
  • IMG_0501.JPG
    IMG_0501.JPG
    3,1 MB · Visningar: 4
  • IMG_0502.JPG
    IMG_0502.JPG
    3,5 MB · Visningar: 6
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Monterade genomskinlig vax duk på borden då lacken lyser med sin frånvaro tyvärr. Var ganska skrynkligt i början men har sträckt ut sig och är slätt nu.
Blev riktigt bra då jag var skeptiskt mot fruns förslag, men än en gång så.........
 

Bilagor

  • IMG_0503.JPG
    IMG_0503.JPG
    2,8 MB · Visningar: 6
  • IMG_0504.JPG
    IMG_0504.JPG
    2,2 MB · Visningar: 4
  • IMG_0505.JPG
    IMG_0505.JPG
    3,1 MB · Visningar: 4
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Lika bra att fortsätta när man ändå är igång, så monterade fästena till markisen. Började med den främre och ändrade mig sen och flyttade fram hela markisen 70cm därför dubbla fästen ifram. Tur man köpte ett extra fäste för att det skulle bli stadigare så man slapp tomma hål i väggen. Som vanligt fort men fel, gör om gör rätt.
Måste bara köpa vagnsbult så man kan skruva fast dem och hänga upp markisen tills vi åker på semester. Ska bli så skönt att slippa släpa ut zip-up tältet. Ska nog även beställa fästena till buss sidan så man kan montera benen i dem men de får bli när jag väl fått ut markisen och kan måtta.
Markisen hamnade nu på 2.55 i sänkt läge på luften och hoppas det blir bra.
 

Bilagor

  • IMG_0510.JPG
    IMG_0510.JPG
    2,4 MB · Visningar: 4
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Håller även på att testa batteri kapaciteten. Stängde av strömmen vid tio imorse och haft på omformaren sen dess men bara kylskåpet på 220v och har nu gått i 12 timmar. Undrar om den går imorgon bitti också?
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Racebuss

Håller även på att testa batteri kapaciteten. Stängde av strömmen vid tio imorse och haft på omformaren sen dess men bara kylskåpet på 220v och har nu gått i 12 timmar. Undrar om den går imorgon bitti också?

hur stor är omformaren, hur mycke batteri har du?
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Racebuss

Furuviks trippen gick kanon och bussen full av bröder med respektive och barn.
Riktigt trevlig park och inget fel på campingen heller.
Har skaffat en begagnad Omnistore 6 meters markis och undrar vilken höjd den ska monteras på? Skulle vilja montera den under en list på 2.8m i sänkt läge och ca 3 meter i kör läge.
Den är även elstyrd och undrar om den måste köras via fjärrkontroll eller om den går att manövreras via vanlig kontakt. Fick inte med någon fjärrkontroll.

Har inte bilprovningen åsikter om man monterar nått utstående på sidan av bussen ? hur mycket bygger din markis i infällt läge ?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Racebuss

Håller även på att testa batteri kapaciteten. Stängde av strömmen vid tio imorse och haft på omformaren sen dess men bara kylskåpet på 220v och har nu gått i 12 timmar. Undrar om den går imorgon bitti också?

Jag har haft min sinusinverter (2000W kontinuerligt / 6000W topp) igång nån vecka nu. Enda lasten jag har på den är just nu en bredbandsrouter och en nätverkskamera. Solpanelen på 235W verkar trycka i tillräckligt på dagarna.
Mina gelbatterier blev i stort sett totalt urladdade när bussen stod inne i vintras. Jag hade inte brytit huvubrytaren och det är ju en del småsaker som vill ha ström oavsett (klocka, 24-12V omvandlare m.m.). Undrar hur mycket stryk batteribanken tog av det...
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Racebuss

Gör inte för många djupurladdningar bara, varje gång du gör det tar du av batteriets/ernas livslängd. En ampertimräknare är ett vettigt instrument för att få uppfattning om ur och i laddningsituationen.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Har en omformare på 2500w kontinuerligt så den drar nog lite onödigt mycket för att ta ut så lite ström men vill ha tillgång till mycket när jag vill. Har 4 st agm batterin på 90 amp styck. Har gått nu i 18 timmar så är ganska så nöjd. Skönt att kunna stå en natt utan ström och veta att kylskåpet klarar sig. Bra sugen på att montera solfångare men det finns annat att prioritera just nu.
Angående markisen så bygger den inte så mycket som en vanlig markis men ca 10cm. Är ju smalare än backspeglarna men ska man hård dra det så kanske man ska göra en ny reg besiktning men har besiktigat gamla bussar med stora husmarkiser utan några som helst problem.
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Racebuss

Har en omformare på 2500w kontinuerligt så den drar nog lite onödigt mycket för att ta ut så lite ström men vill ha tillgång till mycket när jag vill. Har 4 st agm batterin på 90 amp styck. Har gått nu i 18 timmar så är ganska så nöjd. Skönt att kunna stå en natt utan ström och veta att kylskåpet klarar sig. Bra sugen på att montera solfångare men det finns annat att prioritera just nu.
Angående markisen så bygger den inte så mycket som en vanlig markis men ca 10cm. Är ju smalare än backspeglarna men ska man hård dra det så kanske man ska göra en ny reg besiktning men har besiktigat gamla bussar med stora husmarkiser utan några som helst problem.

Okej, de låter bra, :yes:
 
Toppen