• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Racebuss

I

Ice-Man

Guest
Sv: Racebuss

Min sinusinverter är helt ny och drar inte mycket tomgångsström när den är aktiv. Den har dessutom ett strömsparläge som känner av om en förbrukare behöver ström - hur det funkar i detalj har jag inte kollat ännu. Den har även inbyggd 30A laddare och landströmsomkopplare.
Min bodelsbank består av 4 st 165Ah gelbatterier. Jag tänkte jag skulle kolla hur läget var med batteribanken för ett par veckor sedan och körde kyla i bussen med värmepumpen (1.350W drar den vid kyla, alltså knappt 60 Ampere från batterierna (ink. förluster)). Efter en timme stängde jag av den och då hade inte batterierna gått under 24V så de verkar OK. Ska kanske tilläggas att jag givetvis inte brukar köra värme och/eller kyla via batteribanken.
Djupurladdningen i vintras var en olyckshändelse (glömska) och ska helst inte ske igen...

Angående markisen så tror jag definitivt inte att 10cm är något problem! Regelverket säger ju att LAST maximalt får sticka ut 20cm på varje sida och den totala bredden får ej överstiga 260cm (undrar om backspeglarna inryms i detta).
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Hade som plan att montera två ytterligare batterin men känns inte som det behövs för tillfället. Vi fri campar inga längre stunder och kan dra igång elverket eller bussen om mer ström behövs. Sömn lös natt och grubblar dock inte på markisen då jag tror den är det minsta bekymmret. Håller på att designa lite dekaler som tidsfördriv på nätet att sätta upp där de gamla satt och finns många design sidor att välja på.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Tror dock inte markisen räknas som last då den skruvas fast. Allt som efter monteras även om det bara är en låda i bussen ska väl innebära omregistrering pga vikten om man ska hård dra det hela. Men jag tänker knappast fråga bilprovningen:spinny:
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Racebuss

Min sinusinverter är helt ny och drar inte mycket tomgångsström när den är aktiv. Den har dessutom ett strömsparläge som känner av om en förbrukare behöver ström - hur det funkar i detalj har jag inte kollat ännu. Den har även inbyggd 30A laddare och landströmsomkopplare.
Min bodelsbank består av 4 st 165Ah gelbatterier. Jag tänkte jag skulle kolla hur läget var med batteribanken för ett par veckor sedan och körde kyla i bussen med värmepumpen (1.350W drar den vid kyla, alltså knappt 60 Ampere från batterierna (ink. förluster)). Efter en timme stängde jag av den och då hade inte batterierna gått under 24V så de verkar OK. Ska kanske tilläggas att jag givetvis inte brukar köra värme och/eller kyla via batteribanken.
Djupurladdningen i vintras var en olyckshändelse (glömska) och ska helst inte ske igen...

Angående markisen så tror jag definitivt inte att 10cm är något problem! Regelverket säger ju att LAST maximalt får sticka ut 20cm på varje sida och den totala bredden får ej överstiga 260cm (undrar om backspeglarna inryms i detta).
De kan dom ju omöjligt göra (backspeglarna) alltså :confused:
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Racebuss

Hade som plan att montera två ytterligare batterin men känns inte som det behövs för tillfället. Vi fri campar inga längre stunder och kan dra igång elverket eller bussen om mer ström behövs. Sömn lös natt och grubblar dock inte på markisen då jag tror den är det minsta bekymmret. Håller på att designa lite dekaler som tidsfördriv på nätet att sätta upp där de gamla satt och finns många design sidor att välja på.

De ska bli kul att se, lycka till
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Köpte tidigare 4 st Alcoa fälgar men ångrade mig i samma stund. Snyggt när de är polerade och fina men mycket jobb. Betydligt lättare med navkapslar och har ju nya liggandes så fattar inte varför jag köpte dem........
Måste byta ett däck bak på boggin så lägger på en aluminium fälg samtidigt då det var skapliga däck på dem. Har beställt nya längre bultar så ska slita av trumman och byta dem också.
Var ju inte nya så blev ett ordentligt gnuggande med polermaskinen. Blev en skaplig skillnad tillslut:spinny:
 

Bilagor

  • IMG_0511.JPG
    IMG_0511.JPG
    3,1 MB · Visningar: 1
  • IMG_0512.JPG
    IMG_0512.JPG
    2,6 MB · Visningar: 2
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Racebuss

Det är snyggt med aluF, men mest praktiskt ha samma lika runt om och på reserven, kan ju bli jobbigt om man skjuter fel däck
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Idag hanns det bara med att byta olja och filter samt åka förbi ett lastbilsgarage och lossa på hjulbultarna då de satt alldeles för hårt för både min 3/4 maskin och 2m järnrör med dragskaft. Ska nu lossa alla bult och smörja upp dem så om man skulle få punka kan byta det själv utefter vägen. Hade ju tänkt mig hinna betydligt mer men man lär sig aldrig.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Fick hjälp av grannarna att montera markisen så nu hänger den där. :yes: Så himla skönt.
Har även tagit av hjulen och trumman och bytt till längre bult så aluminium fälgarna passar. Passade även på att måla naven på en gång då det inte kommer bli navkapslar på.
 

Bilagor

  • IMG_0513.JPG
    IMG_0513.JPG
    3,2 MB · Visningar: 3
  • IMG_0515.JPG
    IMG_0515.JPG
    2,6 MB · Visningar: 10
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Racebuss

Köpte tidigare 4 st Alcoa fälgar men ångrade mig i samma stund. Snyggt när de är polerade och fina men mycket jobb. Betydligt lättare med navkapslar och har ju nya liggandes så fattar inte varför jag köpte dem........
Måste byta ett däck bak på boggin så lägger på en aluminium fälg samtidigt då det var skapliga däck på dem. Har beställt nya längre bultar så ska slita av trumman och byta dem också.
Var ju inte nya så blev ett ordentligt gnuggande med polermaskinen. Blev en skaplig skillnad tillslut:spinny:

Riktigt snyggt,bra jobbat :yes:
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Avslutade batteri testet efter två dygn och hade då 23 volt i bodelen. Gick faktiskt att starta bussen även fast omformaren gått 2 dygn så är mer än nöjd så länge så avvaktar med inköp av fler batterier.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Vevade ut markisen och tvättade den idag men måste justera om vinklingen då den kommer lite för lågt ner nu.
Fälgarna monterade och naven målade 3 ggr. Ska montera kromade mutter skydd men det blir efter jag kört lite och kunnat efter dra hjulen.
 

Bilagor

  • IMG_0522.JPG
    IMG_0522.JPG
    2,9 MB · Visningar: 11
  • IMG_0523.JPG
    IMG_0523.JPG
    2,9 MB · Visningar: 8
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Racebuss

Vevade ut markisen och tvättade den idag men måste justera om vinklingen då den kommer lite för lågt ner nu.
Fälgarna monterade och naven målade 3 ggr. Ska montera kromade mutter skydd men det blir efter jag kört lite och kunnat efter dra hjulen.

Syper snyggt, bra jobbat
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Tyvär blev nog bultarna i bak på boggien alldeles för långa för att få på kromade mutterskydd så måste nog kapa alla bult. Känns så där när allt är ny målat och polerat. Men på andra sidan ska jag kapa bultarna innan. Övning ger färdighet......
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Har hittat chromade mutterkåpor som täcker de långa bulten så behöver inte kapa nåt. Ute på semester tripp och har besökt Håveryds slussar vilket är riktigt imponerande sen Strömstad och sakta neråt utmed kusten. Helt klart annorlunda mot "våran" skärgård hemma. Haft lite problem att hitta campingar då alla är fulla och inte har plats för en stor buss tyvär. Men funkar riktigt bra med batteribanken så inga problem att fri campa.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Uppställd på Hafstenscamping utanför Uddevalla. Rent och fräsch med mycket aktiviteter. Själv målade jag däck:)
 

Bilagor

  • 20130726_222420.jpg
    20130726_222420.jpg
    1,2 MB · Visningar: 5
  • 20130725_144057.jpg
    20130725_144057.jpg
    3,9 MB · Visningar: 16
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Uppställd på Skatås ställplats. Lite dyr men rent och fräscht och el och
fin natur runt om. Dock en jäkla backe upp om man ska cykla. Åkte med husbussen till Liseberg och parkerade på bussparkering utanför entreen under dagarna. Fördel buss:)
Fick även hjälpa en stackare med slut på strömmen och tog fram batteri laddare med starthjälp. Bra med mycket last utrymme. Blev gratis öl den kvällen.
 

Bilagor

  • 20130729_222011.jpg
    20130729_222011.jpg
    790 KB · Visningar: 13
Toppen