• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Racebuss

O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Vet inte. Tror nog det blir en snik häll. Har tänkt mig 2plattor bara och får inte bli för dyrt.
Gärna en som inte drar allt för mycket ström.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Racebuss

Oftast vill dessvärre glashällar med två zoner ha två faser. Jag har inte sett någon glashäll med endast enfasanslutning - men så har jag inte letat särskilt mycket heller...
Finns kanske något smart sätt att begränsa strömuttaget till t.ex. 10A på en sådan. "Manuell" begränsning kommer att sluta med utlösta säkringar - för hur förklarar man för frugan att båda plattorna inte får användas på full effekt (om man kopplar på en fas)?
Vanliga kokplattor går väl dock oftast på en fas (1-2 plattor)?
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Ha ha ja så rätt. Men snälla du, du kan inte andvända micro, hårfön, locktång , och alla plattor samtidigt som du höjer värmen på elemten och undra vaför inte brödrosten fungerar:)
Tack ska kolla runt lite. Vill helst ha häll då vanliga plattor är tråkiga och fula.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Racebuss

Ha ha ja så rätt. Men snälla du, du kan inte andvända micro, hårfön, locktång , och alla plattor samtidigt som du höjer värmen på elemten och undra vaför inte brödrosten fungerar:)
Tack ska kolla runt lite. Vill helst ha häll då vanliga plattor är tråkiga och fula.

Säg det till ungarna när de är med - ALLT ska vara igång, TV, musik, datorer etc... :)
Själv kan jag snåla på batterier...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Racebuss

Vet at de keramiske håll fra IKEA alle kan benyttes på en fas 10A, men da er det svært begrenset hvor mange varmepunkter en kan benytte samtidig. Platene pulser med full effekt en kortere eller lengre tid for å holde den varme de er innstillt på.

Så på en induksjonshåll at den hadde en startstrøm på over 3kW pr plate. Og for 4 plater 7kW "normal" forbruk med alle platene i gang. Forbruk ved start av den fjerde platen var 9kW.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Hade ombesiktning på 2 tvåor ( Läkage olja från bakaxel, böt packbox till cardan sen vatten i systemet så nu nyservad med torkfilter) igår så nu kommer den kunna rulla hela nästa säsong utan att behöva tänka på besiktning. Bra oxå att få köra lite och andvända bromsar innan bes.
:mcride:
536538_537516686274034_1687044787_n.jpg
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Racebuss

jag har int mätt, men det har funkat i somras. :)

Hur har du kopplat den? Kopplar du ihop faserna till en fas eller valde du bara ut en av dem? Fördelar spisen själv den tillgängliga strömmen till de olika plattorna? Får du full effekt på plattorna?
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Racebuss

jag minns inte det. den kopplades in i våras. antar att det blir full effekt. verkar så iaf. har inte kollat så noga. jag är nöjd med att den funkar och var billig.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Racebuss

Såg att Reimo hade en dieseldriven glashäll (även gas, men det är kanske inte lika aktuellt?). Skulle det kunna vara nåt. Fast det var väl kanske inte direkt snik.. 1404€ enligt katalogen.. Artikelnummer 70715
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Racebuss

Hittade en 2 platters häll på IKEA. Bra pris kanske blir en sån i bussen?
Har en 1200 w och en 700/1700w platta och 220v.

Den vill ju ha 16A säkring - o då är det bara spisen...
Jag var på IKEA igår och jag kunde inte låta bli att tjuvkika på hällarnas anslutningar. 2 zonershällarna hade enfas anslutning, jag antar att de kräver 16A allihop. Min 4-zons induktionshäll här hemma vill ha 2x16A och sen går den tredje fasen till ugnen.

Dieselspis hade ju varit fräckt, men inte till vilket pris som helst.

Överlag är det uppvärming (av både mat, vatten och bodel) samt kyla (AC) det som tar mest ström. Kan man bygga bort behovet av el där så är mycket vunnet och man klarar sig bra länge med en ganska medelmåttig batteribank.
Dock kostar det att bygga bort strömtjuvarna och i vissa fall är det inte praktiskt möjligt (t.ex. med AC). Det finns ju dieseldrivna kylaggregat, men då kan man lika gärna köra kyla med en värmepump driven av ett elverk...
 
Toppen