• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Racebuss

O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Jo finns många andra spisar men den vi valde passa oss bra, ganska stor och inte alls så dyr. Men elspis är ju smidigare att hålla på med.

Tack så mycket och Det var nog min buss du såg Larzan. Är ett hus till salu hemma. Kul att du oxå ska bygga buss. Hör av dig om du vill titta och få ideer.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Var iväg och köpte 2 st AGM batterin på Biltema idag. Tanken är att montera 6 st men plånboken tyckte annat. Får utöka med tiden.
Blev lite provisoriskt med elkablarna men de ska kortas och stripas upp sen när man fått ur armen från mitellan.
 

Bilagor

  • IMG_5071.JPG
    IMG_5071.JPG
    50,6 KB · Visningar: 7
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Blev en andra sväng med bussen till Dalarna. Ska koppla om elen märkte jag så bodelsbatterierna bara blir kopplade till lyse och toa. Är nog mycket som drar ström i onödan när huvudströmen är på verkar det som.
Det första jag ska göra när armen funkar igen är att slita av de gamla dekalerna och stripa om bussen. Blir nog nya dekaler i samma färg men med min logga.
Funkade även fint att ta in på Leksands camping med bussen.

251990_504241552934881_933172133_n.jpg
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Nån som vet nåt bra medel att ta bort limmet efter man värmt bort dekalerna?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Racebuss

Finns lite att välja på, rödsprit, lacknafta, medicinsk bensin, aceton.. Testa på nåt dolt ställe först så det inte tar lacken bara. Rödsprit och lacknafta är nog rätt säkra, men bensin och aceton är nog lite lurigt.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Racebuss

Nån som vet nåt bra medel att ta bort limmet efter man värmt bort dekalerna?

Funkar det inte med t-sprit, lacknafta/tändvätska eller bensin såsom cheetah1 föreslår så finns det hos närmsta skyltmakare en limtvätt för billack (svindyr), däremot är jag mycket tveksam till aceton, tror det löser upp lacken istället för limmet.
Logiskt om man tänker på att tjejerna använder det att ta bort nagellack.
Hoppas du hittar nåt användbart!

FinnV

PS. Du kan behövaa rubba/polera lacken efter att dekoren är borta om inte du tänker täcka alla tidigare textområden med ny dekor, du kommer annars kunna läsa allt som tidigare fanns, lacken missfärgas där ingen decor fanns, beror naturligtvis på hur noggran du vill vara. DS.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1757

Guest
Sv: Racebuss

Beställde solfilm till rutorna för att slippa lite insikt då alla ser en på övre plan sen håller det väl emot lite solvärme på sommaren. Köpte en 30m rulle då det blev billigare än löpmeter priset.
Tog den mörkaste och får väl se om den blev för mörk.:quest:

Jag söker med ljus och lykta efter en sådan rulle...vart beställde du ifrån?
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Tror nog det går att beställa solfim som är bredare hos de som håller på med bilglas. Återjommer med namn på filmen. Är rikrigt nöjd med filmen. Håller bort värmen ixh ingen ser in.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Filmen jag andvände heter solar gard. Står solargard.com på kartongen så kanske går att beställa direkt därifrån.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Var och köpte 2 st 80amp agm batterin på Biltema igår och monterade in. Har nu 4st och 320 amp i bodelsbatterier. Målet är att ha ytterligare 2 till men handlar i omgångar för då känns det inte lika dyrt :)
Köpte även en omgång mugghållare i teak som ska placeras ut i bussen.
 
Senast redigerad av en moderator:
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Ja kvalitets delar från Biltema. 4års garanti på batterierna. Problemet är väl bara att man inte har någon aning vart kvittot är när och om de pajat.
Dock tycker jag att teak inte passar ihop med resten i bussen. Kommer nog lacka om de i grått eller svart.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Jo armen läker bra. Gjorde röntgen och återbesök i veckan och allt såg bra ut. Dock lite ont men det blir väl bättre med tiden. Tänkte ta upp byggandet igen men inte alls lika intensivt. Blir nog lite husbyggande oxå. Har varit ute både förra helgen och nu på fotbollstunering i Västerås med en sonen. Blir nog dåligt med vinteråka tyvär. Hade velat åka på en skidtur med bussen. Har inte riktigt kommt underfund med dieselvärmaren.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Hemkommen och parkerat bussen. Troligtvis sista turen i år tyvär. Har haft en lös gammal elplatta under säsongen då Caravanhallen inte lyckats få fram gasol spisen ännu som jag beställde i april. Men gör inget för nu kommer det bli elhäll istället. Känns smidigare och snyggare och har ju alltid tillgång till ström antingen via omformare eller elverket eller vanlig 220v.
 
Toppen