• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Racebuss

O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Tack du Pomtus. Att jag imte tänkte på dem. Har ju passerat där x antal ggr och sist när jag skulle göra första regbesiktningen av bussen. Blir ett besök till "High Valley" och besöka deras butik.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Har inte haft nån koll på volt på de bägge batteri delarna förutom via instrumentpanelen men nu fick jag två voltmätare i påskpresent av brorsan som han köpt från tradera under 100 lappen styck.
Tänkte montera dem i köket nogonstans så man har koll på batterierna hela tiden.
 

Bilagor

  • PICT0006.JPG
    PICT0006.JPG
    727,2 KB · Visningar: 2
  • PICT0007.JPG
    PICT0007.JPG
    387,2 KB · Visningar: 1
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Börjar i liten skala då jag inte pallar att vara lugn längre.
Köpte några mugghållare på Biltema som svart lakerats med sprayburk för att slippa båtkänslan sen mathar det bättre det övriga i bussen.
Har tömt en burk och det täcker ännu inte så blir en burk till i morgon.
Himla tur man köpt ny vinge till frigolitplanet så man fick en arbetsbänk och "lackbox".
 

Bilagor

  • PICT0009.JPG
    PICT0009.JPG
    746 KB · Visningar: 3
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Var ut en liten sväng i bussen idag och monterade mugghållarna. En sprack i fäst örat men gick att borra nytt,man får vad man betalar för:p
Ångrar mig att det bara blev en mugghållare till föraren men sitter en i plast sen tidigare.
Blev några kort oxå.
 

Bilagor

  • IMG_0161.JPG
    IMG_0161.JPG
    3,1 MB · Visningar: 3
  • IMG_0162.JPG
    IMG_0162.JPG
    2,9 MB · Visningar: 6
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Racebuss

Beställde solfilm till rutorna för att slippa lite insikt då alla ser en på övre plan sen håller det väl emot lite solvärme på sommaren. Köpte en 30m rulle då det blev billigare än löpmeter priset.
Tog den mörkaste och får väl se om den blev för mörk.:quest:

Var köper man dessa rullar ? Tacksam för svar:cool:
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Racebuss

kommer du ihåg hur mycke du betalade för en rulle?
är på jakt själv efter solfilm...:cool:
Mina rutor är 1 meter höga
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Var ut och tittade och filmen hette Solgard. www.solgard.com och tror nog de flesta bil glasmästare fixar fram liknande solfilm. Kommer inte ihåg priset men den var dyr, just därför förträngt priset men då hade den tydligen metallspån eller liknande för att reflektera ännu mer värme. Den var ca 1/3 dyrare. Fördelen var att den var drygt en meter så slapp skarva rutorna. Undrar om det var 30:-/m2?
Ångrar mig inte för det blev både svalare och snyggare:yes:
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Efter mycket velande om gasspis eller elhäll är valet inför 2013 års säsong avgjord. Tittade i plånboken och gamla plattan är jätte bra ett år till:p däremot ska spisfläkten in i år i överskåpet
 

Bilagor

  • IMG_0182.JPG
    IMG_0182.JPG
    2,6 MB · Visningar: 7
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Ska montera 2 st solcellsdrivna fläktar från Biltema och undrar om man ska ha sugande eller tryckande? De kommer sitta i en av "sängbåsen" länst bak så tänkte nog att sugande vore bäst? Nu fanns de med batteri så snurrar även på natten en stund vilket verkar bra.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Lite takvånings bilder:)
Blev sugande fläktar och får se om de hjälper något då blir det några till ifram också.
Längst bak i hörnet syns ac aggregatet.
 

Bilagor

  • PICT0009.JPG
    PICT0009.JPG
    522 KB · Visningar: 3
  • PICT0010.JPG
    PICT0010.JPG
    470,9 KB · Visningar: 2
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Monterade även en back siren som legat hemma länge nog nu.
Blev en fusk montering med ström från backlampan bara.
Inköpt på Biltema även den och den lät verkligen högt men stör hellre någon än backar över nån.
Har även några blixtljus liggandes också, undrar om även de ska dit i bak?
 

Bilagor

  • PICT0012.JPG
    PICT0012.JPG
    627,7 KB · Visningar: 4
  • PICT0013.JPG
    PICT0013.JPG
    778,1 KB · Visningar: 7
  • PICT0014.JPG
    PICT0014.JPG
    639,8 KB · Visningar: 3
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Har startat upp bussen och backat in den för att fylla på vatten och imogon åker jag och lillpojken på premiärtur med hans kompis och övernattar. Cyklar spel och en.stor.godis på så vi klarar oss nog en natt.
Ska bli.sååååå skönt.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Tanken är att bygga en isolerad låda i luckan på bilden ovan för att ha elverket i. Hade helst velat ha det på vänster sidan men där var det fullt med grejor redan. Nån som vet hur tät lådan man kan bygga eller hur mycket luft ett elverk kräver?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Racebuss

Kan ikke besvares enkelt, noen kapslede elverk trenger åpninger under og det var det hele, den andre enden av skalaen kan knapt bygges inn uten nesten full åpning på utsiden og galler under. Det som er felles er tettest mulig vegg mot resten av bussen. Resten av innbyggingen må tilpasses det elverk du velger, og helst med utvendig lyddemper under golvet.

De som er enklest å bygge inn er eksempelvis verkene fra Dometic og Onan - det finnes omlag ti fabrikater i denne klassen. I den andre enden av skalaen finner en de billige open-frame verkene som en finner på byggmarknad, disse trenger i praksis full åpning.
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Racebuss

Hur stort är elverket, i kw.
skulle tro att om du monterar in en el. två fläktar typ 220v (som startar när elverket går igång) som trycker in luft samt att du har motsvarande öppning för utsläpps luften,så ska de nog funka tror iaf. jag.....:twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Racebuss

Om du bruker fläkter så sett de til å trekke luften ut av rommet og ha åpningar for innluft. Det lille undertrykk som dette lager hindres ångar å komme inn i bussen.

Et Onan elverk tar for mange modeller sin kylluft fra rummet det står i og blåser ut under bilen, en må ha et galler i dörren som er større enn en minste størrelse. Dometic sine er helkapslade og kobles til inn og utluft i følge monterings beskrivning.

Elverk som ikke er spesiellt bygget for innbygging trenger gjerne noe mer arbeid med kapsling og isolasjon mot bussen og smart ventilasjon. Det skal lite til før kyl-luften går korteste veg inn igjen i elverket.
 
Toppen