• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Racebuss

O

Osten

Guest
Har införskaffat en ny buss efter kustkat runt med min scania -77 i ett par år. Grymt nöjd med min gamla Scania som bara gått och gått. Har länge drömt om en dubbeldäckare och hittade tillslut ett bra objekt till "bra" pris.
Har precis börjat plocka ut och sälja stolar. Funderar över planlösning och kommer med nya ideer hela tiden men blir kök, toa och sittgrupper nere och sängar och sittplatser uppe.
Last utrymmet är redan klart då det är en gammal godsbuss. Det var ett krav så man slipper allt det jobbet.
 

Bilagor

  • IMG_4815.JPG
    IMG_4815.JPG
    68,1 KB · Visningar: 80
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Är 380v 16 amp handske in till värmen i bussen men finns det att tillgå på campingar eller bör man ha 220 i oxå? Åker inte bara på tävlingar utan blir lite utflykter med familjen och skönt att ta in på camping då.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Racebuss

Efter besök i Norge, Finland, Danmark, Estland, 'Lettland, Litauen, Tyskland,
Scheitz, Österrike, Frankrike, Luxemburg, belgien och Holland (vilket skryt!)
så har jag BARA på en camp på polska kusten funnit fast "3-fas" draget.
Fast det styrdes från campingvaktens stuga.

Men den campen hade verkligen lagt pengar på campen:
gjutna betongvägar och platser med grävda diken omkring.
Dessutom "egen" vattenkran "på plats"!
Idag har dom nog även "bredband" utdraget "på plats".
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Racebuss

Hejsan, om du hittar trefas på en camping eller ställplats så får du nog i de flesta fall smyga in i deras serviceverkstad.
Vanligast på de flesta ställen är nog en 230V enfas 16A hanske (den blå), men problemet är att många gånger så kan uttget vara nersäkrat ända till 4A och då gäller det att inte ha för kraftiga element i värmestavar m.m.
Det kan vara bra att koppla elen i bussen så man endast kan/behöver koppla in det viktiaste...Laddning, några 230V kontakter o.s.v. i värsta fall.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Racebuss

Hej
Att lita på att kunna få mycket el är nog litet optimistiskt. Jag har rest runt i sverige och europa med husvagn och husbil sedan 1987. Under denna tid har jag varit gäst på flera hundra campingar och ställplatser. Min erfarenhet är att det här uppe i norden oftast bara går att få enfas 10amp. Ibland år det nedsäkrat till 6 amp men på vissa (få) vinteröppna campingplatser kan man få enfas 16 amp. Nere i europa är det mera varierande. Ofta gäller 6 amp enfas. Jag har stått på platser där man bara fått 3 amp enfas. På senare år har jag dock noterat viss förbättring vilket gör att det ibland finns 16 amp enfas då på nyare anläggningar och ofta med ett rejält tilltaget Kw/t pris. (30 cent). Jag har aldrig någonsin sett ett trefasutag på en camping eller ställplats annat en för servicejobb av campingens egen personal. Att för en campingägare eller ställplatsägare erbjuda 32 amp trefas vore nog en rätt smal produkt då det nog får ses som klart ovanligt med de behoven hos kunderna. Jag rekomenderar en LPG generator eller liknande om behoven för strömförsörjning är så stora. Dieselgenerator kan också vara ett alternativ men jag hoppas att vi inte blir grannar i så fall för bullret främjar nog inte grannsämjan tyvärr.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Ok blir att bygga på 220 i bussen då och se om det går att ändra värmaren till 220 oxå. Har elverk på 6000w som ska byggas in men bullrar ju som sagt. Har även en omformare som ger 3000 under färd. Sitter även diesel värmare så klarar mig en stund utan ström. Kommer även sätta i en extra batteribank så man alltid kan starta när man ska hem.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Har börjat plocka ut alla säten och flyttat runt dem för att få några sittgrupper. Nere blir det 2 sittgrupper i "köket". Sitter även 2 platser fram bredvid föraren så man slipper köra ensam.
 

Bilagor

  • IMG_4807.JPG
    IMG_4807.JPG
    68,6 KB · Visningar: 24
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Uppe blir stolarna fram kvar då ungarna kan sitta där och vara bältade. Bakom är trappan upp i fram och så blir det en sitt grupp med bord att rita och spela på mm. Hyllorna blir kvar som stuv utrymme.
 

Bilagor

  • IMG_4809.JPG
    IMG_4809.JPG
    59,8 KB · Visningar: 16
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Blev lite gjort ikväll oxå.
Slet ut resten av stolarna i bak uppe där det ska byggas sängar. Trappan ibak vill jag ta bort men inte frun..............:wall:
Hyllorna i bak ska tas ner.
 

Bilagor

  • IMG_4819.JPG
    IMG_4819.JPG
    55 KB · Visningar: 23
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Satte dit två sittgrupper till. Kommer nog bli nån soffa där med bord men det får vänta. Vet inte riktigt hur vi vill ha det där. Ska vara nåt man kan bädda och sova i oxå.
 

Bilagor

  • IMG_4811.JPG
    IMG_4811.JPG
    83 KB · Visningar: 17
I

Ice-Man

Guest
Sv: Racebuss

Har du tänkt att registreringsbesiktiga den som lastbil, eller den ska fortsätta gå som buss? PB2-registrering är endast möjlig om du bygger boutrymme ovanför lastutrymmet (t.ex. sängar). Ska den gå som LB eller PB2 så får du max ha 8 åkplatser plus förare (fällbar guidestol räknas inte in i dessa av någon märklig anledning), har du fler så räknas den alltid som buss.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Hej ! Kommer bli lastbils reggad då jag vill ha kvar last utrymmet. Hur räknas soffa vid besiktning? Kommer lyfta ut stolar så jag bara har åtta vid besiktningen om de gnäller.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Racebuss

Här är det inte frågan om hur du tänker registrera fordonet, utan om hur Bilprovningen tolkar regelverket.

Enligt regelverket ska en husbil tillhöra fordonskategori M, och ha minst följande utrustning:

Stolar och bord
Sovplats(er). Dessa kan utgöras av ombyggbara sittplatser
Matlagningsmöjlighet
Förvaringsutrymme

Vad är då ”fordonskategori M”? Jo, det är ett fordon som i första hand är avsett för transport av personer och deras bagage. Kategorin delas in i 3 klasser:

M1: Högst 8 sittplatser, förutom förarplatsen
M2: Mer än 8 sittplatser (förutom förarplatsen) med en totalvikt som ej överstiger 5 ton
M3: Mer än 8 sittplatser (förutom förarplatsen) med en totalvikt som överstiger 5 ton

Sedan 1 maj 2006 skall alla husbilar registreras som Personbil klass 2.

I dagsläget krävs körkortsbehörighet B för kategori M1, för de två övriga krävs D-behörighet. (Vissa förändringar kommer att ske den 19 januari 2013.)
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Ok men in jag vill ha den c reggad och åtta sitt platser vad krävs då? Platsar ju inte in några M klasser.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Racebuss

Vi har redogjort för regelverket, men överlåter tolkningen till den bilprovningsstation som skall registreringsbesiktiga din bil.
 
Toppen