• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Arca 2.8 HDI

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Det där med frimärksamlingen tror jag inte alls på, allt tyder på att du är en duktig mekaniker.
Tror inte du är någon toffelhjälte heller, men lite intriger ger spännande stoff åt berättelsen.
Sen att säja att Jankro har fel är ju som att svära i kyrkan, bara botgöring som gäller han förefaller alltid ha rätt det enda jag skulle vilja ha mer svar på är "undermedlet" RVS.
Kanske kan jag själv kan svara på det efter en långresa men jag skulle vilja ha en teknisk förklaring av en auktoriet.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Det är ju så bland oss vuxna att vårt puzzelläggande har gett en bild av världen som är rätt så fix. En del personer måst använda hammare och lim i sin puzzelläggning och då brukar bilden bli lite märklig.. När man träffar personer vars puzzelläggande har gett en klar tavla känner man igen dem med en gång. Jankro har ju skrivit en hal del liksom Bror och många av oss har njutit av deras alster och vägvisning. Ett säker kännetecken för dessa figurer är att de är nästan aldrig tvärsäkra. Och de tål skämt, om det levereras på rätt sätt. Att ligga under växellådan och dra ut drivaxeln utan att ha tömt oljan först, tror jag passar för sällskapet...

Det där vad man passar för, om det är frimärkssamlandet eller skruvandet, är lite svårt att avgöra egentligen. Jag gillar inte olja och smuts eller damm. Därför klämde jag till med frimärken, det är rent, torrt och varmt. Men nu när man tänker efter så är det nog lite för lite verkstad och för mycket stol.

Det där undermedlen du presenterade är nog en vetenskaplig gåta för många. Skulle jag ge mig på en gissning, är det att den bildar ett slags tjockare, trögare oljefilm än vanliga oljor gör och på det viset minskar metalkontakter och spelet i manicken.
Jag var ju väldigt ointresserad av kemi i skolan och klarade betygen endast med goda matte kunskaper. Vill minnas att molekylära kedjor beter sig lite oväntat under tryck och rotation och blidar under vissa förutsättning liksom hylsor runt tex. en axel. Sedan är det ju så att dessa belastningar är ofta väldigt små i punkt form under rotation så det kan mycket väl vara möjligt att en klurig hoppa hälla kan åstadkomma minskade lagerspel. Det värsta som kan hända i en sliten maskin är en min uppfattning att det uppstår någon typ av inre resonans pga av för stora toleranser/obalans och ger ett slags "stående våg" om du förstår. Jag har exempelvis en sådan i min Winnebagos växellåda i fart registret 68 - 73 km/h med femman. Vågar inte syna det kortet och undviker det området helt, dovt muller, brummande ljud. har laddat oljan med lite STP och området minskade lite, men...
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Så var det dags att fixa diffentrialtätningarna i Arcan. De är helt vanliga sk. "Stefa" ringar med dubbla tungor och en spår anvisning som får oljan att gå tillbaka inåt mot växellådan. Konstigt nog hade Ebay.de flera alternativ med olika dimensioner av dessa ringar, ingen stämde med mina mått men priserna var tilltalade, ca 8€ plus lika mycket i frakt. Här hos Peugeot kostade de 770kr och SKF hade inte den dimensionen alls. Inte heller Mekonomen. Hamnade till slut hos en maskinututhyrningsfirma i Skara där jag träffade en specialist på området. Mycket givande då han också var en veteranbil entusiast och håller på med en Volvo woodie från -49. Han hade problem med hastighetsvajern som inte går att få tag på. Jag gav honom anvisningar hur han kan göra själv vilken modell av hastighetsvajer som helst utan dyra kostnader med få verktyg.

Nå, som utbyte berättade han allt som är värt att veta om dessa tätningsringar. Vid läckage skall man börja med att undersöka själva axeln. Ytan där tätningsringens tungor glider skall vara slätare än en barnrumpa, och en kvinnorumpa är ytterligare ett sjumilakliv åt fel håll. Den skall vara spegelblankt. Är det inte det så är vattenslippapper med kornstorlek 1800/2400 en lämplig grovlek att slipa ytan. Man använder inte vatten, utan olja när man slipar. När axeln är godkännt, så inspekterar man själva tätningen, dvs. dess tungor. Inga jack får det vara, och de får inte vara nedslitna, utan man måste se en liten tröskel där tungan börjar, det handlar om bara en 0.1 mm eller så. Om allt hit fram är okay, då behöver man inga nya ringar.
Och detta var något helt nytt för mig, alltså, när man demonterar dylika tätningar skall göra det utan åverkan, vilket jag gjorde, turligt nog.

Men vad sjutton, de läckte ju, frågar man sig. Vitsen är en spännfjjäder som ligger på insidan runt tungan inne i ringen. Den blir slapp med tiden. Den kan också deformeras vid ovarsam montering. Man kan köpa nya fjädrar eller preppa de gamla. De är ihopskarvade på ett jätte fiifigt sätt genom att den ena sidan är lite konisk och skruvas ett varv inne i den andra och bildar då en ring. Det hela är så mikroskopisk smått så man ser inte skarven, men man kan känna den med nageln som en liten ojämnhet.
Att spänna fjädern på rätt spänning är en delikat syssla. För hård spänning sliter ned tungorna och eller gör spår i axeln, för lös ger läckage. I viloläge, när tätningen inte är runt axeln skall det vara typ 2-3mm mindre i diametern än axeln i detta storlek, alltså axel diameter kring 35mm. Det får inte heller deformera ringen vilket den gör om man spänner för mycket. Den börjar bilda liksom kransar runt ringen. Sedan skall man packa in den med saltvatten tåligt axelfett från båtvärlden. In i tätningsringen alltså. Vid monteringen skall man försöka åstadkomma en skruvande rörelse just när axeln går genom ringen. Kan det bli lättare?

Vissa av er som läser detta undrar förståss, hur snål kan man bli? Jag vet inte. Men här handlar det inte om pengar, utan att kunna fixa problem med primitiva medel under fältmässiga förhållanden. (Notera militär språket) Jag bor på landet och ibland vill jag få saker ur händerna snabbt. Att då åka till stan och eventuellt vänta några dagar delar som kunde fixas med lika gott resultat direkt hemma är liksom huvudsyftet. Samma sak kan ju hända i tex Marocko eller i Spanien under en tänkbar vintervistelse där. Har svårt tänka mig något mer intressant samlingspunkt än en gubbe som fixar drivaxeltätningar medans andra snackar med "anden i flaskan", eller kuttrar med grannens fru...

Bifogar bilder som illustrerar det hela...
 

Bilagor

  • SAM_0143.JPG
    SAM_0143.JPG
    566,9 KB · Visningar: 6
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Der fant du en likesinnet! Noen ganger er det mer skøy å fikse en fel enn å bytte deler. Dette trikset med spenning av fjæren har jeg ikke sett tidligere, men polering av aksling og sjekk av lipper var gammelmåten. Har nok byttet noen pakkbokser unødig i min ungdom.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Har svårt tänka mig något mer intressant samlingspunkt än en gubbe som fixar drivaxeltätningar medans andra snackar med "anden i flaskan", eller kuttrar med grannens fru...

Jag läser alla reseskildringar som pågår just nu, verkar inte många tillhör den första kategorien, det enda som har någon koppling är att hitta en lokal reparatör.

Är det så att de som reser har nytt och pengar och vi andra är hemma och skruvar.
Man pratar inte mycket om haverier och jag förstår att de flesta inte kan läsa tecknen innan instrumentbrädan förvandlas till ett flipperspel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Det är därför jag undrar om RVS, man påstår ju att det blir en väldigt tunn yta som är spegelblank där friktionen är hög.
Tätningar borde ju kunna bli täta och lagerspel minska.
Har ju testat 3000 mil på en halvdålig växelåda, hann inte riktigt utvärdera husbilens växellåda har ju stått avställd ett par månader.
Körde den 50 m idag var tvungen byta parkeringsplats, inga som helst problem med växellådan och jag märkte ju en väsentlig förbättring de få milen jag hann köra.
Finns en billigare variant att köpa i danmark, tänkte testa i motorn tror en gammal motor har mycket högre inre friktion än en nyare pga. kontruktionen.
Kan jag få högre effekt och mindre förbrukning är det snart betalt.
Det jag funderar på är vilket ämne det handlar om, inte mycket är dyrare, utom sånt som inte gör någon nytta alls och sånt finns det massor av.
Som förtydligande handlar det inte om ett smörjmedel överhuvudtaget utan en förändring av lagerytan.
STP är bara en viskositetsförtjockare som funnits i säkert 60år.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Ser att du använder avdragare till P-änden har jag aldrig gjort sedan jag fick lära mej hur man gjorde och varför, stått bredvid och tittat på hur man gör på en auktoriserad verkstad av sveriges mest kända bilmärke.
Jo man gjorde samma där, man jobbade ju på tid och provision.
Stod bredvid en mekaniker som bytte styrleden på min caddy samma där.
Ligga under bilen i nära nollgrader gjorde man på 60talet men då hade man inget val, aldrig att jag gjort som dej men bara några år sätter sina spår.
Med kvinnor är det så att nyttan sällan överstiger kostnaden, ren lyxkonsumtion alltså.

Skulle du kunna precisera dig lite hur du tar loss styrledet. Jag vet ju en del knep man använder om den sitter väldigt hårt, som den ibland gör, men har man en passande avdragare till hands så....
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Man slår till med en helst mindre slägghammare på sidan av konan, efter att man gängat av skruven.
På första eller andra slaget brukar det ramla isär, fungerar även på stora golvborrmaskiner och svarvar med div konor även om det finns kilar som ibland inte fungerar.
Verkar inte som något blir skadat alls av behandlingen man sträcker metallen något och konan nyper inte på ett ovalt hål.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Vill minnas att jag hört om detta, men då som ett knep om konen inte vill låssna. Enl. knepet, ingen vet varifrån den härstammar, skulle man placera en större hammare, kanske 1kg bakom konen och sedan smälla med en 200gr kulhammare på andra sidan.
Tycker det är liten träffyta och svårt att ta sats för slaget. Är det inte så man sabbar saker? En passande avdragare låter mer kultiverad och proffsigt tycker man, men jag lagrar även detta råd i skatboet....
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

En slägga som mothåll på baksidan och drämma till med liten slägghammare har jag tillämpat i alla år. Fungerar utmärkt om man bara kommer åt. Men man ska inte ta väck muttern helt innan utan ha den kvar läöngst ut på gängan ifall man skulle missa.
// Göte J
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Problemet med att ta bort muttern är att kärvar de sista gängorna så börjar alltihopa snurra runt och man kan bli tvungen att skruva ihop och börja om.
Att liggande under en bil försöka slå två släggor från två håll mot samma mål låter mest som en skrivbordsprodukt. Om man tror att man kan kröka styrarmen så enkelt så ska man bara åka på asfalt och styra långsamt och försiktigt. Det är helt andra krafter som behövs för att kröka styrarmen.
Jag har sett ett flertal bilmekaniker som bestämt klipper till på p-änden och så ramlar det isär. Bytte drivaxel på en Simca flera ggr utan problem, skräp från skroten.
Har aldrig sett eller hört talas om skador eller problem, en volvomekaniker betydligt kraftigare än mej tog isär framvagnen på några minuter.
Det tar helt enkelt för lång tid för att plocka fram verktyget som hänger i förrådet.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Har svårt tänka mig något mer intressant samlingspunkt än en gubbe som fixar drivaxeltätningar medans andra snackar med "anden i flaskan", eller kuttrar med grannens fru...

Jag läser alla reseskildringar som pågår just nu, verkar inte många tillhör den första kategorien, det enda som har någon koppling är att hitta en lokal reparatör.

Är det så att de som reser har nytt och pengar och vi andra är hemma och skruvar.
Man pratar inte mycket om haverier och jag förstår att de flesta inte kan läsa tecknen innan instrumentbrädan förvandlas till ett flipperspel.

Det vad jag har sett av alkoholvanor bland husbilsåkare är lite oroande. Dock dricker svensken sig för det mesta enbart till "salongberusad", men ändå, och ofta.
De skulle aldrig säga att de har problem med alkoholen, men jag märker att de har det. Kan man inte umgås och samtala, äta utan alkohol, så har man problem. Ja dricker exempelvis inte alkohol, med hänsyn till fruns uppväxt med en skåpsupande far som förstörde halva hennes barndom. Merparten av våra vänner/bekanta har försvunnit med tiden just för att vi inte dricker, inte så att vi tycker att de är sämre än vi för att de dricker, men de tycker att det är inte "avkopplande" om det sitter nyktra personer i sällskapet. Ta en vanlig husbilsparkering på en sommarkväll, ser du en samling personer som sitter vid fikabordet och du hör kvinnoskratt då vet du att promillehalten är minst 0.5. Samma kärringar sitter normalt knäpptyst och ser sura ut...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Problemet med att ta bort muttern är att kärvar de sista gängorna så börjar alltihopa snurra runt och man kan bli tvungen att skruva ihop och börja om.
Att liggande under en bil försöka slå två släggor från två håll mot samma mål låter mest som en skrivbordsprodukt. Om man tror att man kan kröka styrarmen så enkelt så ska man bara åka på asfalt och styra långsamt och försiktigt. Det är helt andra krafter som behövs för att kröka styrarmen.
Jag har sett ett flertal bilmekaniker som bestämt klipper till på p-änden och så ramlar det isär. Bytte drivaxel på en Simca flera ggr utan problem, skräp från skroten.
Har aldrig sett eller hört talas om skador eller problem, en volvomekaniker betydligt kraftigare än mej tog isär framvagnen på några minuter.
Det tar helt enkelt för lång tid för att plocka fram verktyget som hänger i förrådet.

Du får nog ge dej ut och träna lite "bilmeka" i verkligheten, man ligger knappast under bilen när man lossar p-ändan, allt sker ifrån hjulhuset.
Att slå från en sida på styrarmen hör nog mest hemma hos traktormekaniker och bysmeder!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Du får nog ge dej ut och träna lite "bilmeka" i verkligheten, man ligger knappast under bilen när man lossar p-ändan, allt sker ifrån hjulhuset.
Att slå från en sida på styrarmen hör nog mest hemma hos traktormekaniker och bysmeder!

Jag kommer främst att tänka på hur smällen fortplantar sig i systemet. Moderna bilar har ju oftast en styrservo kopplat rakt mekaniskt på styrleden, vissa har tom elektriska styrservon. Kraften från slaget går i servon också, eller hur? Styrstagen till fjäderbenet är ju smidd järn och tål en hel del, men styrväxeln är många gånger halften bort eroderat aluminium med taskiga fästen pga. vägsaltet....
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Det vad jag har sett av alkoholvanor bland husbilsåkare är lite oroande. Dock dricker svensken sig för det mesta enbart till "salongberusad", men ändå, och ofta.
De skulle aldrig säga att de har problem med alkoholen, men jag märker att de har det. Kan man inte umgås och samtala, äta utan alkohol, så har man problem. Ja dricker exempelvis inte alkohol, med hänsyn till fruns uppväxt med en skåpsupande far som förstörde halva hennes barndom. Merparten av våra vänner/bekanta har försvunnit med tiden just för att vi inte dricker, inte så att vi tycker att de är sämre än vi för att de dricker, men de tycker att det är inte "avkopplande" om det sitter nyktra personer i sällskapet. Ta en vanlig husbilsparkering på en sommarkväll, ser du en samling personer som sitter vid fikabordet och du hör kvinnoskratt då vet du att promillehalten är minst 0.5. Samma kärringar sitter normalt knäpptyst och ser sura ut...

Undrar hur du kom in på alkoholen i denna tråden?, menar du att vi övriga som du kallar "de" borde bli vattensorkar för att din fru hade en far som skåpsöp? Lustigt att det alltid finns de som ska tala om att man är alkolist om man har lite trevligt en kväll.
En annan sak jag undrar om är att du alltid skriver de om svenskar som de vore ett annat folkslag och då dyker frågan upp,var kommer du ifrån?då du i många frågor tycks ha ett annat sätt att se på sakernas ting.

lars
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Jo Montreal, jag brukar ta bort hjulet innan jag ger mej på nåt innanför.
Jag vet inte vad du kallar för riktigt bilmekande men nog har man bytt både styrled och drivaxel på golvet med en biltemadomkraft av billigaste sort.
Inget jag gör längre dock kroppen säjer ifrån.
Några finnar var strandsatta på en lyft på ok och fick inte av styrleden, jag tog hammaren och visade dom sen hjälpte dom mej med avgassystemet som man måste vara två om. Vi kom ut från okhallen utan att bli panka.
Delad kunskap är dubbel kunskap, jag lyssnar alltid på ny kunskap om det låter dumt kan det ju bero på mej själv som inte rätt kan bedöma läget.
Finns några här som imponerar och som spänner över hela spektrumet i kunskap medmänsklighet psykologi osv.
Kan man inte instämma kan man som jag gör ibland undvika kommentera.:mcride:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Undrar hur du kom in på alkoholen i denna tråden?, menar du att vi övriga som du kallar "de" borde bli vattensorkar för att din fru hade en far som skåpsöp? Lustigt att det alltid finns de som ska tala om att man är alkolist om man har lite trevligt en kväll.
En annan sak jag undrar om är att du alltid skriver de om svenskar som de vore ett annat folkslag och då dyker frågan upp,var kommer du ifrån?då du i många frågor tycks ha ett annat sätt att se på sakernas ting.

lars

Läser du tråden så ser du hur alkoholen kom in. Så du anser att de som inte dricker alkohol är vattensorkar? Intressant. Jag väderar inte människor från den vinkeln, alltså om de dricker eller inte. Det är var och ens privata sak. Men jag gillar inte drygandet med sprit som jag utsätts varje gång jag träffar nya människor som inte respekterar mitt sätt att vara. Om någon behöver alkohol för att "trevligt" är det deras sak, jag moraliserar varken hit eller dit om det. Det är faktiskt mer normalt i Sverige att bruka alkohol för att ha trevligt, än att vara som jag, att ha trevligt utan alkohol..

Att jag talar om svenskar, beror på min bakgrund då min mor var Finska och far en amerikan som stannade i Holland efter kriget. Därför har jag insyn i olika kulturer. Ingen är enligt mitt sätt att se det som bättre eller sämre, men de är annorlunda. Om den Svenska kulturen kan säga att den är väldigt homogen, hittils, och otroligt speciell. Världens mest feminina kultur säger de som forskar i området. Den Amerikanska kulturen är den motsatta, speciellt i Texas. Jag kan lova att där talar man inte i gåtor och knyter näven i byxfickan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Jag kommer från ett religiöst hem där man inte drack och inte jag heller.
För några månader gick en vän bort i levercancer efter många års drickande och hus i spanien.
Själv har jag av och till botat mina återkommande vinterdepressioner med vin och öl.
Det har knappast hjälpt, det har däremot nya projekt och sol och värme.
De som klagar på människor som valt att vara försiktiga med alkoholen kan själva vara inne i fasen förnekandet, man inser inte problemet.
Jag vet att många här vet och inser och inte ser ner på de som dricker eller inte. Vi väljer själva och har också rätt och ibland skyldighet att säja vad vi tycker. Nu har jag gjort det!
 
Toppen