• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Arca 2.8 HDI

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Då var det dags för besiktning. Minst sagt spännande med tanke på allt, inte minst konsekvenserna om det hela går fel. Satsade på dropp in i en icke namngiven Bilprovning.

Besiktningsmannen ville genast provköra innan han ens tog bilen i hallen, orsaken var att det är en liten hall och de var två gubbar som jobbade där och den andra var just ute med sin bil. Han kliver in, tar plats, startar motorn. Jag sitter bredvid och försöker se nollställd ut. Iväg kör vi och han petar in tvån och trycker till...
"Det är bra klös i den här gamla bilen" säger han och tittar på mig.
"Bilen väger bara 2500kg" försökte jag.. Han petar i trean och farten ökar..
"Du har väl inte skruvat upp pumpen?" säger han..
"Nehej, all kraft behövs sedan när man får upp farten, bilen är ju designat som en låda, vid 90 ökar luftmotståndet och det blir tvärstopp vid 100" förklarar jag..

Efter provkörningen körde han direkt till avgasmätningen och kopplade på utrustningen. Den visade 1.2 Vad det nu var, men max tillåten värde var 2.0. Han sa att det ser ovanligt bra ut, och att han trodde pumpen var uppskruvad, men icke.

Växelspakens placering tyckte han var okay, men undrade lite över instrumenteringen. Hopahälla från många epoker, men ser funktionellt och bekant ut. Han var glad att man bytt damasker för drivaxlarna liksom alla leder. "Du har bytt en hel del här" sade han pekandes under bilen. " I stort sett allting, bilen är ju 25 år gammal, så antigen gör man det genast eller får varenda semester förstörd men någon småsak". Han nickade gillande. " Är det rostfritt?" frågade han och pekade på avgassystemet. Ja, jamen. Ju mer han kollade och undersökte, ju mer gillade han bilen. Den här kommer att rulla länge till var hans slut kläm, och efter det räckte han över en blankt papper.

Det hela tog 15 minuter, och var en nogrann besiktning, inget hastverk eller likgiltighet. Och som jag våndats över detta.

Hemfärden var test verksamhet och studier över växlarnas fartregister. 1:an ca 30km/h. 2:an 5 - 45km/h, 3:an 20 - 60km/h, 4:an 40 - 100km/h, 5:an 70 - 110 - ? km/h. Vad toppfarten är, är egentligen inte intressant. 1000r/m i motorn ger 44km/h. Således ger 2000r/m 88km/h och vidare, varje 100tal motorvarv ger 4.4km/h i hastighet. Max vridmoment 300Nm redan vid 1700r/m ger en seg och lättkörd bil. I städerna klarar man sig bra med fyran och femman är ju en ren överväxel. Utan dessa Nm skulle man få växla ned bilen. Vad den förbrukar bränsle vet jag inte, men gissar att det beror mycket på mot eller medvind, vi får se...

Sammantaget blev operationen mycket lyckad, förväntningarna var höga inför testkörningen, men resultatet var ännu bättre. Om någon skulle göra en repris av detta så borde man välja före HDI modellen för att slippa elektroniken. Effekten nästan likadan i årsmodellerna 2000 - 2001. Men tyvärr den sämre växellådan.

Min nota hittils, ca 12.000 för projektet, jag har inte lyckats sälja de många bra och dyra delar som blev över från 2.5 TD motorn, och den lådan. Något lite borde man få, om man tänker att det är ju en komplett turbokonvertering sats med insug, avgas, turbo, insprutningpump, spridare, etc, etc och allt i gott skick med få mil.

Bilen är nu totalt uppe i 70.000kr ink allt. Det mesta är faktiskt gjort nu och jag räknar med många bekymmersfria mil. Och kanske det bästa av allt, jag känner varje skrymsle i bilen. Är det något på gång, vet jag hur man reparerar....
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Det har hunnit bli 40 mil kring Mariestad bara som testkörning. Både roligt och spännande. Man fruktar det stora braket och frugans kommentar "Vad var det jag sade?" Heh, heh. hon är bra lustigt ibland. Det har ju ventilerats mer än några gånger om det här projektet huruvida det är mödan värt.

För dem icke insatta kan jag berätta att jag hade inte gjort hela projektet om inte ödet spelat mig en spratt. När vi hittade denna udda husbil - under 6M och rundsittgrupp bak - med lite mil, så trodde jag att drivningen var inte ett problem om man skötte servicen. Därför gjorde vi det där andra som annars aldrig blir gjort. Vattenburen dieselvärme, kompressorkyl 12V, Rymlig VVB ca 30Liter, som också fungerar som en liten reserv värme, men ger också kokhett vatten nästa morgon. Och massa andra detaljer som vi lärt oss från båtvärlden och från tidigare husbilsresor. Vi tänkte som så, att det är lika bra göra allt genast när nyhetens behag fortfarande finns, annars blir det aldrig gjort. Och vi jobbade och jobbade bägge två. Det blev hur bra som helst, men just när vi skulle till premiärturen så pajjade motorn. Toppen sprack. Man kan bli golvad för mindre. Å andra sidan, sådant kan hända med vilken motor när som helst. Jag misstänker dock att Citroen och andra franska saker är speciellt drabbade efter x antal decennier i nacken. Däremot gillar jag Ivecos grejjer och Sofim motorer, de brukar tåla vad som helst.

Så därför är vi där vi är idag, och så efteråt, trots några mentala down tripp, så har det gått enl. planerna. Men eftersom man har varit och pillat lite överallt så är sannokligheten för slarv och glömska i någon liten detalj kanska stor. Jag vill gärna se mig själv som ett ämne för "flygplans tekniker" då jag är kanska metodisk av mig. Men ju mer omfattande en projekt är, ju större är sannokligheten för error.

Bilen beter sig som ingen annan husbil som jag rattat tidigare. Tack vare motorvolymen på 2.8 liter har den en "grund råstryrka" och commonrail systemet ger den 300Nm vrid på tidiga 1700r/m. Man kan cruisa med strax över tomgång tex med fyran som då ger 50 km/h, en idealisk fart i en mindre stad och kurviga småvägar. Femman ger samma upplevelse vid 75km/h, men är lika behaglig vid 95km/h då varvet ligger på 2150r/m. Trampar man på, så ändras ljudet till lite dovare och farten ökar raskt. Beter sig lite som min Caddy 1.6 TDI (102hk), ingen dragster men helt okay för vardagsbruk. Räcker bra för hastighets böter...

Var en sväng i Hornborgarsjön, på bägge sidor, gillar bäst den på varnhems sidan med utsiktstorn då den känns mer privat, mer västgötsk. Småfåglarna ryter och katterna jamar. Väl där upptäckte jag vid en rutinkoll att ena framhjulet var varmt, vilket tyder på en anliggande broms eller något värre tex. lagerhaveri. Detta var anliggande broms. Lite märkligt då jag plockat isär alla bromsarna i beståndsdelar fast det var för två år sedan. Väl hemma fick jag göra om det med just det hjulet. Allt verkade som nytt, rent nöje att se. Allt lossnade lätt, som att skruva med en ny bil. Det är dubbelkolvar i en ducato i framhjulens broms. När frugan tryckte på så tittade jag vad som hände vid hjulen med bladmått. Den ena cylindern var normal, men andra inte. Trög som attan och släppte inte. Alltså huvudcylindern? Helvete.

Min erfarenhet med broms renovering är att det är kanska roligt och givande. Men då måste man bortse från två trista saker, bromsvätska och fast rostade luftskruvar/hylsmuttrar som gör att det blir en kedjereaktion med delar som skall bytas. Därför attackerade jag direkt huvudcylinders samtliga rör anslutningar. Alla öppnade sig lätt. Satte lite kopparpasta för att de skall göra det i framtiden också. Sedan satte jag tryckluft i den rören som leder till den krånglande hjulet. Helt täppt! Har jag kommit åt och klämt ihop röret med mitt motorbökande? Nix. Flödet var okay till skarven där gummislangen började, alltså boven är gummislangen fram till hjulcylindern. Underbart och billigt. Men samtidigt mycket märkligt. Har aldrig hört ens något liknande. Inga yttre skador, men slangen är helt täppt, gummit har liksom svällt inåt och kvävt sig själv. De brukar ge upp med att börja läcka, med det här fanns inte på kartan. Biltema är alltid öppet och där hittade jag en slang avsett för Ford Mondeo årsmodell 00 - 07 för 149kr. Hur bra som helst.
Antecknar naturligtvis detta i bilboken, som börjar faktiskt likna Johnny Cash låt lyrik, den gick ut på en kille som jobbade i Detroit vid olika bilfabriker och samlade på sig delar och skruvade ihop en märklig bil. Låten en bra om man gillar lite macko country, passar för nattrace väldigt bra... https://www.youtube.com/watch?v=rWHniL8MyMM

Åter monteringen och luftningen inget problem, berömde frugan för hennes insatser - utan dig hade det aldrig gått - och alla var nöjda. Bromsarna nu perfekta för en husbil. Mjuka men bestämda, ingen sneddragning. Skall nu börja med vår påsk resa, nu på måndag. Bätte sent än aldrig. För att ge en fingervisning hur bra vi har det just nu är att vårt största problem är att hundarna byter vinterpäls mot sommarpäls. Har man en Afghan så betyder det att du får en ICA kasse päls vid varje borstning ca två gånger per dag. Varar kanske två veckor. Det är alltså afghan hår överallt. Är liksom viktlöst och svävar i luften och lägger sig så småningom som ett jämnt lager överallt. Det är nog ändå harmlöst jämfört med tex andra hundars hår som väver sig i tyger och är omöjligt att avlägsna. Afghan hår kan man bara borsta bort eller damsuga upp. Kärt besvär är det, och hur i helskutta blev man med en Afghan hund av alla raser? Det är en lång historia, men det sägs att Afghaner är noga när de väljer sin skötare.....;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Jättefint arbete! Gällande bromsslangar så har jag råkat ut för liknande till kopplingen. En Alfa Romeo och en Saab där man fick dra tillbaka pedalen. Slangen täppt och hydraulvätskan liknade dessutom överhettningsolja (liknar pressad spenat). En gammal räv på en verkstad sa att det blev så med gummit om bromsvätskan inte bytts och därför innehöll vatten. Hur många byter vätska till kopplingen? Kanske vid kopplingsbyte...
Bromsvätska är nog den viktigaste på bilen, har man kört nedför en backe utan bromsar, så byter man nog den kvickt om man överlever.
Testade min gamla Volvo med fullborms från 110 km/tim. Andra försöket gick pedalen i golvet, och det hjälper inte att pumpa heller.
Tänk en fullastad husbil!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Svullna broms o kopplingsslangar var jag ute för flertalet gånger under min tid som bilmek på 60 talet. T.om ibland när man skulle lufta ett hjul så bad man han som trampade att trycka hårdare tills man fick olja genom luftskruven men sedan så var hjulet låst får oljan gick inte tillbaks.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Påsken är överliden och det har hunnit bli 150 mil med bilen. Senaste nu till den konglika huvudstaden Stockholm. Besök hos sonen. Banrbarnen fyllde fyra år.

Sonen var lite förbryllad att vi kom. Hade en ögonblicks moralisk dilemma om absolut ärlighet eller en vit lögn. Valde vit lögn. Om jag hade sagt att en härlig 9 meters SV vind rakt mot Stockholm och en jättelusta att köra med Arcan en längre snabbare tripp var avgörande för det slutliga beslutet att åka, så undrar jag om besöket blivit 24 timmar långt som det nu blev.

De lever ju ett helt annat liv än vi och har helt andra värderingar. Pengarna skall rulla är mottot och att låna är billigt. De håller som bäst och fantiserar med sin nya villa projekt som är beräknad att kosta kring 7 miljoner. Jag får ticks av blotta tanken. Villan är ju en kanska vanlig historia på 200 kvm och blek genom allt som en kalkbåtens kapten. Det skall ju vara vit allting numera. Det är hans frus ide heltgenom. Han är ju vår son och har sett genom tiderna hur vi förvandlat fem villor från en ruckel till "pietetsfullt renoverade med det gamla charmen kvar objekt" och vi har också tjänat pengar på dem, riktigt ordentligt. Den finaste av husen har vi kvar och inte en krona i lån. Han vet allt detta, men väljer en annan bana, sorligt. Vi vet, och har sagt till honom vad tex 15% ränta vill säga om man har skulder på 7 miljoner. Han blir arg. Mot argumentet är att det är liksom andra tider nu. Jag hoppas att jag har fel, men jag vet var normalräntan brukar vara och att vi är redan på väg dit...

Bilen beter sig underbart på vägen. Jag kan hålla samma fart som med caddyn, dvs. kring 95km/h och där verkar den trivas som bäst. Motorn hörs inget av, bara vindbruset från de otäta dörrlisterna. Hundarna och katten tycker också om ljudbilden då de kopplar av fullständigt. Afghanen ligger på rygg med fötterna utsträckta uppåt och Siamesen ligger på mattes famn. För första gången sedan länge började frugan sjunga igen vid Arboga. Kan man få högre betyg? Enda molnet på himmelen var en läckade tätning från VVB dräneringen som orsakade starka skamkänslor för frugan vid IKEAs parkering när vi käkade 5 kronors korvar. Hon tror att folk tror att det är avloppsvatten som läcker från vår gamla bil. Jag spädde på att då är vi precis som det gänget i en USA film om en julafton då det kom en husbil med gummilakan och hundar på besök, en äkta Riff & Raff familj. Vi borde passa på och gå ut och röka samt rasta blandisarna också...

Utseendemässigt ser Arcan original ut, dvs. en 1990. Med lite murriga stripes och allt. Färgskalan dämpad, lite som en lager vägdamm ovanpå allt. Knappt lönt att tvätta, blir liksom aldrig shiny. Själv tycker jag att den ser något tidslös ut, man ser att det är inte det senaste, men inte heller en skamburk. Vi åker med andra ord helt anonymt. Perfekt för mig.

Nu så skall vi göra lite vår röjning i trädgården och sedan belönar vi oss med olika små utflykter i Sverige, Österleden lockar, liksom Orust. Blir väl runt kusten innan semestern kommer igång med värmen och för mycket folk. Några utställningar med hundarna skall vi också hinna med, inte för meriters skull, mest för att hundarna tycker det är roligt, och de är faktiskt rätt så skojigt "atmosfär" i utställningarnas campingplatser. Var förresten i en makalös utställning i förra helgen, Alpacka! I Skövde. Slå genast upp i google och kolla var nästa utställning är. Är värt besöket. Kostar knappt något och man kan övernatta vid parkeringen. Alpacka är ett slags miniatyr camel som är typ 100 gången rarare en en riktigt camel. De påminner lite om en Afghanhund. De har ett slags hummande läte om de trivs eller tycker om dig. Man blir snäll med alpackor säger ägarna. De borde alla HBK are bli. Besök en utställning.....
 

Bilagor

  • kusipacha1001%20(600%20x%20353).jpg
    kusipacha1001%20(600%20x%20353).jpg
    70,1 KB · Visningar: 1
Senast redigerad av en moderator:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Sådan far sådan son, BigSpender :) (eller var det inte det ditt nickname syftade på?)

Ett renoveringsobjekt i Stockholm kostar kanske inte 7 mille men ändå så pass mkt att många ser det som mer ekonomiskt att bygga nytt.
I det gamla sommarstugeområde jag bor i går tomterna idag för 2 miljoner och då saknas ändå vatten o avlopp. De nya unga familjerna runt i kring bygger 200 Kvm kåkar. Får väl för deras del hoppas att räntorna, och äktenskapen, håller.


Min dotter hoppas kunna flytta från Stockholm till Jämtland och skaffa Alpackor för ulltillverkning. Gäller väl bara att få jobb där.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Hmm, det komiska skall ju förståss vara att jag motsatsen till BigSpender, borde hettat LittleSpender eller kanske LessSpender, men då är det bara trist.

Kåkarna är dyra i Stockholm, men det finns tillfällen även där. Exempelvis köpte de sin fuskbygge från 1978 i Täby kyrkby för 3.4 miljoner en Kedjehus på 150kvm för tre år sedan. Förra hösten ville en granne köpa deras hus för 5.6 miljoner!! Och de sålde. Vi var då engagerade att leta en ersättning och hittade en riktigt hygglig tegelhus med källare i samma område för 3.2 miljoner. Samma storlek. Vi menade då att de skall köpa den då det är bättre och en fristående hus än den förra och de kan snitta ned sin skuldbild ordentligt. De får mycket bättre ekonomi och bättre hus som de kan bygga till om de tycker den är för liten. Han fru kunde inte tänka sig en tegelhus med källare, utan ville nytt hus.

Jag ansåg att tegelkåken var så pass bra affär att jag var nära själv köpa den för spekulation, men det blev budgivning och priset brakade mot skyarna, hamnade visst kring 4.7 miljoner. Men de hade kunnat köpa den för 3.2 om de varit snabba.
Klart jag önskar att deras ekonomi håller, men jag vet samtidigt att om jag skulle ägna mig åt sådan hazard skulle det gå åt pipan direkt. Jag vet många som glidit på en räkmacka och haft otrolig tur med allting. Jag är liksom undantaget, försöker jag göra en klipp blir det tvärstopp direkt. Alla fastigheter som jag sålt har det blivit efterkrav trots besiktningar och friskrivningar. Köper jag aktier är det samma sak som en säljsignal. Kanske är tur en nollsummespel? Jag hade ju en enorm tur som hittade min fru för 40 år sedan, kvoten blev råkad direkt?
Låter som din dotter är på rätt spår. Stockholm förstör människor, Jämtland är bra. Behöver man jobb? Något brukar det alltid finnas för redigt folk. Är man från orten och på plats så brukar det lösa sig. Men jag skulle tro att prioriterar dem som är där, inte dem som är i Stockholm. Fast vad vet jag? Alpackor är trevliga djur och egna sin framtid med dem blir säkert givande. Deras ull är ju en riktigt exkluvitet.....
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Har en lätt jacka i alpacka från peru, dyr men jättebra och snygg.
Finns några ställen häromkring man har alpackor.
Man har svårt att fatta vilka summor det handlar om för hus i stockholm, själv ligger jag i genomsnitt på 3000kr/m för ett radhus 72kvm och då är det medräknat räntan på lånet och elvärmen sophämtning vatten.
Går räntan upp några procent så märker jag inte det.
Att jag har nära till centrum och ett par hundra meter till skogen och lika mycket till en liten strand i en sjö gör ju att man får svårt att flytta.
De få gånger man vill ta del på begivenheterna i stockholm (trängas i tunnelbanan, sitta fast i trafiken eller leta parkering) kan man lika gärna kosta på sig att åka dit.
Roligt att din bil går så bra!
Har ställt på min husbil, men upplever den som svajig på vägen har skruvat på P-ändarna förra året men har inte fått till det tror jag styrningen känns indirekt och seg även om det inte finns något glapp.
Jag vet att styrväxeln är bytt med en beg. från skroten för en del år sedan. 970kr ville de ha på gummiverkstaden för att skruva P-ändarna rätt så det fick vara.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Det är suverän ull på de små rackarna, lär vara varmt, men inte på samma sätt fuktavvisande som fårull. De lever ju i en extremt torrt klimat.
Ang. ditt väghållnings problematik. Har samma sak. Bilen går ju som på spåret, jag ställde själv hjulvinklarna av samma anledning som du nämnde, för dyrt.

Jag tog en järnprofil 25 x 25mm och kanske 2m lång och satte den fast med tvingar i fälgen i höjd med centrum. Små distans av samma material mot fälgen så den ligger inte emot gummit. Samma sak på andra sidan. Då sticker ändarna kanske 1.2m framför bilen och där kan man ställa en stöd, ölpack eller något lämpligt. Så mäter jag så långt inne mot hjulen jag kan och så långt ut jag kan, mellan stängerna alltså. Växer måttet utåt, så är det Toe out, annars Toe in. Billigt men lite omständigt. Sedan skruvar man P ändarna om så behövs. Ett varv gör ca 3mm i Toe in måttet. Jag kör på 1mm Toe in, fast det borde vara 3mm Toe out.

Jag är dock inte hundra nöjd med hur den beter sig i alla lägen. Skall laborera med lufttrycken lite mer. Siktar på 4.2kg fram och 3.8 bak, har ingen utslag än. Mina axelvikter är 1600kg fram och 1300 bak. Däcken är goda för 975kg och 4.8kg/cm eller 70 Psi. Därifrån räknar jag fram trycket, exempelvis fram ca 15% mindre än maxtrycket, vilket blir ca 4.2kg eller 60Psi. Jag utgår alltså från däckens värden och inte bilens fabrikörs rek. Jag har ju ändrat det mesta. Förvånadsvärt nog säger folk som kan detta att bakhjulens lufttryck påverkar enormt spårstabiliteten.

Jag kommer rapportera när jag vet mer. Skall eventuellt försöka väga upp bilen till 3400kg från nuvarande 3100kg vilket är för snålt. Annars saknar jag servon något ohyggligt. Att det är tungt vrida hjulen med den mindre ratten och tyngre fronten. Man måste ha bilen något i rörelse och då går det lättare..
Testa min metod om hjulinställning, annars kan du hålla koll på hur däcken slits, ett varv i P ändarna gör som sagt kring 3mm i Toein. Och luft trycken gör ju en del, heller några hekto för mycket än för lite.....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Hejsan, en sak som saknas på generationen -82 till -95 är ett torsionsstag/krängningshämmare mellan framhjulen. Bilar har ju aldrig funkat särskilt bra utan ett, så varför skall gamla Dukato vara ett undantag.
Jag tror att Bror A. också berörde ämnet någon gång.

Jag har funderat och tittat på två fästen under främre "rambalken" och några distansfästen som sitter elastiskt fästade i tvärstagen till framvagnen, så långt bak som möjligt.
Det bästa är ju om man kan hitta något på skroten från en bil, så man har rätt breddmått och längd på armarna redan från början.

image.jpg

images (3).jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Om jag mätte rätt när jag skruvade har jag fått 3mm toe in mätt på däckens utsida direkt på mönstret.
Jag har 3,9kg fram och 4,5 kg bak totalvikt 2800kg.
skruvade både höger och vänster så ratten blev lite sned.
Hade en fundering på att köpa ett par laserpekare de kostar ju nästan inget idag, får man fast dom på fälgen så kan man ju lysa på en vägg eller mått band.
Det känns som bilen vil åla fram och det blir en eftersläpning när man vill korrigera, biter man ihop och håller ratten still så sticker den inte iväg nånstans men det känns som det är halt.
Upplevde något liknande med en Austin Allegro när det blev lite halt, men där var det vanligt att bakhjulen inte var raka så det var förmodligen så att det var toe out på bakhjulen.
Tycker det är konstigt att styrväxeln känns som det var skruv och rulle istället för kuggstång som det måste vara.
Fiat 124 som blev såld och hette VAZ 1500 hade ju en massa rattvarv och jätteseg styrning fast det var en liten pigg bil den var också tråkig att köra, fiat 1800 likaså en ständig korrigering och degig styrning.
Man undrar ju om det är normalt för Fiat chassin att ha dålig styrning?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Inte skall styrning vara tråkig, tror definitivt att det är en justeringssak, möjligen kan dåliga däck vara orsaken. Men det skall nog mycket till för att hitta så dåliga däck nyförtiden. Min erfarenhet är att om man ligger på gränsen i inställningarna så kan sämre däck få det hela att vippa över så att säga. Detta vad gäller spårstabiliteten, ljudnivå och rullrningsmotstånd är ju nästan alltid direkt kopplade till kvaliteten.

Om du köper två järnprofiler som jag beskrev från någon mekanisk verkstad som det kryllar av, så kostar de inte mer än kanske 150kr tillsammans. Med laser får du inte hjulen som du vill, för du har ingen kontrapunkt. Du ser förändringen när du skruvar, men thats all. Man skall ha lite Kunta-Kinte metoder även om de är lite omständigt.

Börja med att ställ ratten rakt. Jag gjorde så att jag noterade hur mycket den var vriden ur kurs vid provkörning och ändrade den andra P ändan så att det blev rakt, eller åtminstone nästan. Sedan mätte jag med stängerna på rak mark. Var åt helvete galet, men då kunde jag ju skruva från bägge sidorna och något mer från den andra för att påverka rattens läge. Ut och testa. Mäta igen och skruva. Nu sitter de som de skall, fast här kommer det ju råd att att 1mm Toeout är bingo. No Big deal nu när jag vet hur mycket ett varv, eller halvvarv i P ändan påverkar. Man måste vara lite seg och uthållig med sådana här jobb, det får man igen sedan i körupplevelsen. Eller så slänger du en tusenlapp för hantverkaren...

Det dära krängningshämnaren i framaxeln är nog en bra grej och gör sitt vid sidvindar etc. Jag har sådan i Winnebagon som är byggt på Renault chassin (Trafic) Och den bilen - som numera är skattefri - är tänkt som vår Sverige glidare, medans Arcan används för längre resor till utomlands, då den är under 6meter och förvånadsvärt nog mycket rymligare än Winnebagon fast den är 6.3m lång. Varjefall, Winnebagon har jag varit uppe i 140km/h i backen vid Båstad och den var hur stabil som helst. Den är ju bara 2.3m hög och annars också spolformad direkt inspirerad av Star Trek och man kan åka med Warp fart. Jag skall studera dessa krängningshämnare och deras fästen, ingen raket forskning direkt, men de bör ligga linje i lagringar som sedan skall ligga i lagom hårda gummibussningar. Misstänker dock att fästet vid hjulens närhet kompliceras av drivaxeln, men man kan ju docka något ovanpå och ha en hjälpstång....
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Du har säkert rätt om toe out Montreal.
Däcken är ju nya, bara 40mil.
Det känns ibland speciellt när man åker i lastbilsfårorna som fellastad husvagn i nedförsbacke.
Ska skruva ut höger fram så kanske ratten står rakt och en aning toe out.
Hade en gammal kadett som jag ställde in och den var ju bakhjulsdriven.
Vet att när man hade diagonaldäck så var det mycket toe in på 60-talet.
Men jag märker att vi har olika däckstryck, ska det inte alltid vara lägre fram än bak?
 
Toppen