• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Arca 2.8 HDI

F

F.d. 29954

Guest
Fortsättning på växellådatråden "ducato växellåda/boxer 2.8 hdi", som numera heter "Projekt Arca 2.8 HDI".

Först lite kort om växellådan MLGU-5V som sitter i alla "Ducato derivat" från 1998? - 2006 ? Är inte riktigt osäker på årsmodellerna då det varierar mellan länderna och modellerna, varjefall är det den lådan med backen vänster och upp, den starkare lådan som få haft problem med.
Först och främst, fabriken rekommenderar inga oljebyten!!
Jag säger, byt olja var 6000mil och första gången vid 2000mil. Inne i lådan finns stor plattmagnet som skall fånga upp metalspån men den blir fullmatat fort. Lådan verkar och är lättarbetad även för en novis som jag.
Kruxet är den egendomliga kopplingen eller urtrampningslagrets fastsättning. Problemet blir aktuellt vid kopplingsbyte. Man får inte isär lådan. Fabriken vill att man skall köpa en avdragare för ca 2000kr för att komma vidare.
Det är inte för inte jag valde signaturen "BigSpender", därför borrade jag ett hål i kopplingskåpan för att med en turn slå ut axeln till urtrampningslagrets gaffel, M8 var lämplig storlek. Svårigheten är att uppskatta vinkeln rätt för borrning. Men jag hade motorn ute i det fria och då var det lättare. Annars är det inget känsligt där i närheten och det är ingen tvekan om man träffar rätt. Axeln som man skall träffa är härdat stål och omgivningen mjukt aluminium så det blir tvärstopp.

Nu sitter drivelinen på plats i den gamla husbilen från 1991. I stort sett allt togs från Boxern så som Motor (8140.43S), växellåda (MLGU-5V), hela ratten med stången, hela elsystemet med kabelhärvor, instrumentet, värmereglaget, Kylare, slangar, Ic, växelväljare, gaspedal, Bränsletanken (vilket jobb med denna detalj)
Det som behölls var styrsystemet, bromsar, ljuset, vinrutetorkare, tutan, spolare.

Det som fick modifieras var, drivaxlar (fick kortas ca 20mm på vardera) Koppling till vajer, instrumentpanel för att få dit värmereglaget, plats för växelväljare, Skarvning av rattstången med den gamla, skarvning och identifiering av ljuskablarna till fram och bakljusen, lite kapning av plåt i fronten för att få plats för IC och kylare, flyttning av bärarmsstången på passidan av framhjulet ca fem cm för att få plats för motorn. Bakre motorfäst flyttning ca 3cm. Borttagning av hydraulpump och nytillverkning av täckplatta. Hitta lämpliga platser för styrboxar, luft filter med slangar. Ny tillverkning av vissa konsoler för kylarvätskabehållare, styrdon mm och inte minst för bränsletanken.

Översikt. Mycket arbete, men tekniskt inte krävande, bara lite sunt förnuft och allmänt mekaniskt kunnande. Det som tar tid är all nykonstruktion med svets och vinkelslip. först provisoriskt, efter test, färdigställning och inte minst lackning med hammarlack för snygg resultat. Likadant med el. Först grovplacering, sedan test, sedan rätt längd på kablarna och skyddshölje plus bra fastsättning. Här skall man tänka lite fyrkantigt så slutresultatet blir som en schematiskt elritning och inte som en skatbo. Färgerna måste också vara enhetliga liksom buntbanden. Skavskydd är viktiga för slangar och vissa kablar.
För fastsättning används endast varmgalvanicerade bultar, muttrar och brickor, detta för att undvika rost, galvaniskkorrosion, och de lossnar inte så som blanka saker gör. I konsoller och konstruktionsjärn används helst varmgalvaniserad gods.
För mig var också extra tidskrävande allt slarv den tidigare konstruktören hade gjort.
Exempelvis var de förtjusta att använda Popnitar att foga i hop plast och plåt, både inne och ute, ibland bara lim, typ sikaflex. Helt oacceptabelt och omöjlligör för nyfikna bilägare att öppna och "titta lite".
Detta går att åtgärda genom att använda mutternitar av aluminium och sedan använda rostfria bultar typ torx eller insex med platt skalle. Då kan man snabbt låssa plastdetaljer, fronter mm, och få bättre översyn samt åtkomst. Skall man behålla bilen som "arvegods" är det definitivt värt besväret. ( Fast jag misstänker att barnen vill ha "cash only", gamla husbilar är endast för finsmakare)...

I detta läge vill jag varna för personer som inte känner sig själva, utan låter sig inspireras av andras prestationer. Jag skulle själv inte gett mig in i det här om inte ödet spelat mig ett spratt. Först och främst köpte vi den här husbilen billigt. Sedan modiferade vi inredningen för våra behov. Sedan flög gasolen ut och ersattes med dieselkök, kompressionkyl och webasto värmare. När allt var bra, pajjade motorn, typiskt. Så vad hade vi för val egentligen? Bilen hade inte gått att sälja med trasig motor och sedan hade vi redan satsat så mycket på den. Och någon ny Citroen motor vill jag inte ha, eller Renault. De har en benägenhet att pajja utan förvarning vilket ger tillvaron en onödig spänningsmoment.
Alltså, med en bra "modern" driveline skulle den bli nästan perfekt. Men det har funnits svarta stunder, exentiella frågor om livets mening, och är vi de enda som kämpar mot tidens tand? Så om ni vet att ni inte besitter en förmåga att komma över krönet, så låt bli sådana här projekter, det finns roligare saker i livet. I verkligheten är allt inte lekande lätt som Timell & Bror får det att framstå..

Sedan är det bara det här med elektroniken. Kan inte undvikas i en modern motor med prestanda. Eftersom jag valde en Peugeot boxer som donatorbil så har jag skaffat en diagnostik utrustning från Kina för just Peugeot och Citroen (alla modeller) för en tiondel vad det kostar i Sverige. Programmet är på svenska och är i princip en kopia av samma utrustning som märkesverkstäder använder. Jag har dock inte fått manicken än men läst om den på Citroen forum och de verkar nöjda och kan erbjuda support vid behov. Då kan man göra själv diagnostik med felsökning även under färd då test grejjen är inne i laptop plus en anslutningskabel för diagnostik. På pappret verkar det smidigt i alla fall, få se i verkligheten.

Har gjort en liten test tur på bara en mil. Hej vad det går. Ändå har jag inte vågat "trycka på" därför att jag är lite osäker ifall drivaxelskarvarna håller för det nya "skrämmande" momenten. Sedan har jag inte heller justerat framvagnen annat än från höften och den nya ställbara ratten måste justeras i låsningen. Jag måste också tänka på ryktet (enl. frugan) då grannarna blir förfärade när en husbil utan grill och lampor dundrar förbi här i den lugna landsbygden.

Instrumenteringen har vållat huvudbry sedan projektets början. Man kan ju inte ha digital kilommetervisning i en gammal bil, någon gräns får det finnas för underskattningen av besiktningsmannens allmänna fordonskännedom, eller hur?
Jag får baxa in den gamla instrumenten som det var, och tjuvkoppla dit blinklampor och annat som som skall lysa vid besiktningen. Den nya digitala härligheten får finnas bakom under instrumentbrädan och leva sitt eget liv där. Lite synd för den är snygg.
Jag tar det nödvändiga informationen om motorns status från separata mätare så som oljetryck, oljetemp, och vatten temp, samt separata voltmätare till batteri 1 & 2. Mer behövs inte.
Hur jag gör med bränsle nivå mätaren är en gåta fortfarande. Jag har ju i och för sig en tank på 70 liter plus en extra tank på 100 liter som jag kan fylla huvudtanken under färd, otroligt fiffigt och praktiskt, alltså, börjar bilen hosta efter ca 70 mil, är det bara trycka på en knapp och sedan kan man köra vidare ytterligare ca 100 mil.

Hinner inte med bilder annat än från lådan just nu, och kanske lika bra det, för det ser inte roligt ut för tillfället, frugan spyr och tror att jag har "förstört allting", "Bilen var ju så bra innan, men du skall alltid pilla och skruva, fast det finns ingen anledning"... Vad skall man säga i skärningpunkten mellan manligt och kvinnligt mekanikuppfattning?
Alltså, när hon bakar, blandar jag mig inte i det, utan väntar på resultaten, tar liksom ställning till det färdiga konstverket, medans hon beter sig som en typiskt baksätesförare enl. mig. (jag fruktar decenniers eftersnack ifall projektet inte blir lyckad)

Nåväl, nu följer en massa finlir, som måste genomlidas för något nöje är det inte längre, blir lite för mycket på samma tema. Jag vet i alla fall i nuläget att man kan göra en sådan här driveline byte rent tekniskt. Hur det blir med myndigheter är fortfarande en gåta, men även där finns det flera alternativ, den hårda vägen och den "moderna" sk. EUanpassat system, á la sydeuropa...

PS. Jag kan inte ge mig i omfattande polemik innan jag är betald medlem i husbilsklubben, vilket sker efter den 30/10. Vidare tänker jag inte bli en teknisk rådgivare för alla som "eventuellt är intresserade", min tid räcker inte till det.
Men, om nu tråden har ett större allmän intresse, kommer jag att publicera flera moment med bilder och anvisningar om hur och varför, men inte i samma klass som tex Bror gör, han är för bra helt enkelt..
 

Bilagor

  • SAM_0068.JPG
    SAM_0068.JPG
    574,1 KB · Visningar: 23
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Lite om drivaxlarna.

Som sagt tidigare, var Boxerns axlar ca 20mm för långa till Arcan, som ju är en Ducato derivat från 1990.
Jag har hört många teorier om drivaxlarna, hur noga det är, balansen etc. Men varifrån kommer infon? Gissningar? För vad jag förstår så vet man inte om de blev för svaga innan de går av. Vad jag hört så är det kanska glest mellan gubbar som trixar med drivaxlars längd. De flesta pysslar med damasker och drivknutar. En egendomlighet som jag upptäckte i Boxerns drivaxlar (från 2003) är att de har ingen låsning mot växellådan. Inte ens den svagaste knäpplåsen. Däremot har de märkliga fjädrar i botten av den inreknutens skål. Den skall väl hålla axeländan i lådan? På passagerar sidan som har stödlager (Med bultad fäste) skulle den egentligen inte behövas enl min teori.

Den inre drivknuten är en traditionell historia med tre tappar och en nållager i ändan på varje tapp. ( diameter ca 30mm) Om någon undrar hur många nålar en sådan lager har, så är svaret fyrtio. Den yttre lagerskålen kan nämligen lätt glida ur och alla nålar trillar ut. Mycket roligt. Tvätta i bensin/diesel och fetta med något kletigt fett. Universalfett från Biltema och några droppar STP gör dem kletiga och monteringen möjligt.

Medans jag håll på med detta, kollade jag även damaskerna vilka såg bra ut, med undantag av ett litet skavmärke på förarsidan yttre. På bilen ser jag att fjäderbenens ände kommer ca 10 mm för långt ned och nuddar damasken. Inte på andra sidan, bara förarsidan. Egendomligt. Vid närmare undersökning visar det sig att de har bytt fjäderbenet på förarsidan med någon billighetslösning av någon som inte har full koll. Sorgligt. I fjäderbenens ända har man svetsat fästplattan för hjulfästet (fyra hål M14) Fjäderbenensända skall vara precis i samma nivå som denna fästplatta i nedrekant. I mitt fall kom den runda fjäderbensända ca 10 mm långre ned. Ny fjäderben? Aldrig. Slåg av svetsfogen med huggmejsel - fogen sitter i nedrekant - och flyttade fästet dessa förargliga 10mm. Sedan svetsa och snabbt kyla, och sedan slipa och måla, denna gång med svart hammarlack. Sprayfett i det övre lagret och rejält med vax.

Det är just den här sortens mellanarbete som jag tycker poppar upp när man minst anar och tiden rinner iväg. Å andra sidan, en gammal husbil, och då menar jag 20 år och äldre, måste gås genom i alla detaljer. Och det är bättre göra det någonlunda organiserat hemmavid innan problem uppstår. De som är vana att underhålla sina fordon vet att man kan hålla dem i liv hur länge som helst utan några tunga investeringar. Det enda som behövs är naturligtvis utbyte av slitdetaljer typ kamrem, filter och olja, men knappt mer. Resten kan man vårda väl med tvätt och smörjning, lite kopparpasta, sliconfett, och inte minst teflonsmörjmedel. Allt detta får från Biltema.


Skarvning..drivaxlar. Jag använde en typiskt "Taliban" lösning. Jag mätte diametern på axeln, där den skulle kapas, och köpte järnrör i metervara. Man har sina önskemål om dimensioner, men sortimentet var klenare så det fick bli två tunnare rör ovanpå varandra. Jag ville också få en rör som passar precis, så skarven blir rak, men även där saknades 0.6mm (på bägge!) Lite väl många kompromisser. Hemma hade jag funderingar hur skall man tajta upp rören så att det hela blir rakt. Så kom jag på att använda en könare och hamra små punkter runtom i rören. På detta sätt blir den inre diametern mindre. Många knack blev det. Sedan kapade jag axeln (30mm solid) och gjorde en timmerfog i ändan. Alltså, man kapar axeln längsled på ca 20mm på vardera sida. Meningen är att momenten överförs där, medans hylsorna (rören) håller det hela på plats. Nu är de skarvrören 2mm tjocka, och de är två, så lite moment överför de också. De är runtom svetsade vid skarvarna och även punktsvetsade i mitten pga det 0.6 mm spelet mellan rören.
En del oroar sig för obalans, men jag undrar varför. Om man svetsar jämt och slipar snyggt, är det få gram överskjutande material den kan bli tal om. Drivaxel rullar ca 1000r/min i marchfart och i och med att diametern är bara 38mm så är centrifugalkrafterna nästan försumbara. Men bara nästan. I bilden kan ni se små punkter i axeln som är mina könar slag.


På tal om oljan. Växellådan rymmer 2.8 liter olja (synt SAE 75 -80) och om nu någon undrar hur mycket kan rinna ut om drivaxeltätningar kollapsar fullständigt, så är svaret hälften. Jag tror man kan linka hem med försiktigt körning i fall det händer. Men även om det inte händer, så är det bra att veta då vissa modeller saknar nivåplugg helt och hållet. Finns bara dräneringsplugg och man fyller på via den svarta ventilations huven ovanpå lådan. (locket går lyfta av)

Bifogar även en bild på hastighetsmätarvajerns uttag. En kanska fiffig variant av utveckling från mekanik till elektronik. Man har helt enkelt satt en impulsgenerator på ändan där vajern skulle sitta. På den kopplar man sedan elsladden. Nu så skall jag behålla original instrumenten med hastighetsmätare mm, så jag får blocka bort impulsgeneratorn och stoppa dit vajer. Nu när jag gjort det vet jag att det går utmärkt, men om ni härmar så skapa inte en likadan thriller som jag.

Den där bruna kompositaxeln är hal, och när man ligger under bilen med en fickalampa i munnen och försöker med fingertopparna styra axeln i hålet, så kan saker hända. I mitt fall trillade den ned i växellådan, alltså in i den. Bara så där. En microsekunds lapsus. Man blir så glad att orden räcker inte till. Måste jag ta ut hela drivelinen igen?

Efter lite kaffe och meditation tänkte jag försöka med en liten stavmagnet i en teleskopfäste, för kompositaxeln hade en liten metallhölje. Fiska liksom. Eller rättare sagt pimpla, för man ser ju inget. Ca 30 nitlotter och sedan bingo. Den kom ca en cm ovanpå hålet och svajjade betänkligt, ville liksom tillbaka i mörkret. Men den andra handens fingrar närmar jag sakta axeländan och klämmer den mellan lång och mittfingret och får grepp. Ut kom den och jag kunde andas igen. Nu blev gubben jätteglad....
Bilderna föreställer i tur och ordning: Drivaxlar, Motorrum, Flera bilder under motorn, Instrumentpanel, och sist "thriller" impulsgenerator.
 

Bilagor

  • SAM_0079.JPG
    SAM_0079.JPG
    561,2 KB · Visningar: 22
  • SAM_0081.JPG
    SAM_0081.JPG
    565,4 KB · Visningar: 13
  • SAM_0083.JPG
    SAM_0083.JPG
    555,2 KB · Visningar: 11
  • SAM_0084.JPG
    SAM_0084.JPG
    560,9 KB · Visningar: 11
  • SAM_0086.JPG
    SAM_0086.JPG
    588,8 KB · Visningar: 10
  • SAM_0087.JPG
    SAM_0087.JPG
    568,1 KB · Visningar: 14
  • SAM_0093.JPG
    SAM_0093.JPG
    570,6 KB · Visningar: 19
  • SAM_0094.JPG
    SAM_0094.JPG
    581,6 KB · Visningar: 14
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Jag har fått lite efterhands information av sakkunniga ang. växellådor som finns i ducato modeller från ca 1998 -2006. ( är återigen osäker på årsmodellerna)

De säger att synkroniseringen är en svag punkt. Det förekommer relativt ofta fel på 3 och 4:ans synkoringar. En mekaniker i Lidköping, som verkar veta vad han talar om, säger att "lådan är långsam", man skall inte rycka in växlar.
Jag tror att det ligger något i det där. Saken blir förstås inte bättre om oljan aldrig bytts och den börjar likna slippasta med än smörjmedel.
Alltså, byt olja och växla långsamt, då slipper ni problem med lådan...

Övrigt. ang projektet. Det är segt, men det går framåt, skall strax samla mig till ett inlägg om läget. Nu så kom hösten här i Skaraborg, och mycket skall göras innan vintern kommer på allvar...
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Bra jobbat .Snyggt och proffsigt .Jag tror inte bes upptäcker att motor och låda är bytt,kör in och håll masken .
Dom gånger jag skarvat drivaxlar och rattstång har jag trätt på ett rör av hög kvalitet som kunniga kompisar hjälp mig med..Matrialval är en vetenskap .
Sen åkte jag till slangverkstaden .Stoppar in axeln i slangpressen och pressar vad maskinen pallar .Sen pluggsvetsar på lämpligt ställe.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Följande har hänt. Jag har kämpat med finliret kring instrumenten, elhärvorna och med vissa mätare.

Eftersom jag valde den att behålla den gamla instrumenten, så måste jag lösa vissa fundamenta så som övervakning av realtiddata under körning. Dit hör oljetryck, laddning, temperaturer, bränslemängden i tanken, helljus indikator.
En sak har jag inte kunnat lösa enkelt som jag ville, nämligen vattentemperatur vilket ju är viktigt. I stället för vattentemperatur har jag installerat en oljetemperatur mätare som jag tror är ungefär samma sak, fast den visar egentligen mycket mer då jag inte har någon oljekylare. Du får i stort sett besked hur hårt du pressar motorn, och, tror det eller ej, också hur pass gammal ditt motorolja är. En gammal olja som förlorat delar av sin viskositet blir varmare och därmer åldras ännu snabbare. Alternativet hade varit att installera en avgastemperaturmätare. En sådan manik berättar också en hel del om man kan tolka informationen rätt.

Jag upptäckte också en enkel varningssystem för kylvattennivå i behållaren. Ett slags flottör som jordar när nivån blir för låg. Den anslöt jag till instrumenten och den skall tända en varningslampa för lågt vattennivå. Då får jag en varning om slangbrott skulle inträffa eller om motorn kokar och jag har inte sett på oljetemperaturmätaren.

Varning för handbromsen är bra att ha. Också en enkel anordning. Den jordar vid handbromshandtaget om handbromsen är uppdragen. Att man har besked om strömförsörjning var enkel, då man kopplar D+ från generator till instrumentbrädans ladd lampa. Jag har även installerat två digitala mätare som visar den aktuella spänningen dels i bilens ordinärie batteri och den andra i bodelsbatteri. Båda batterier är förresten från Biltema Silverkadmium 95AH, pris 1300kr/st. Skiljerelä också från Biltema 150kr.

Oljetryck mätare är bra att ha, den säger en hel del hur motorn mår och också när det är dags att byta olja. Signal lampan att blinkers är på, löste jag som tidigare beskrivits med hjälp av två dioder. Ljusindikator lampan drogs direkt från parkeringslampan, liksom indikatorn för helljus.

Återstår fortfarande en hel del, så som skarvar mellan ratt och instrumentbräda, skarv mellan växelspak instrumentbräda, lite vid golvet kring växelvajrarna etc.

Bifogar bilder som får tala för sig själva, ni ser ju vad de föreställer. En är från instrumentens bakksida dit jag fick löda fast några trådar....
 

Bilagor

  • SAM_0096.JPG
    SAM_0096.JPG
    570 KB · Visningar: 6
  • SAM_0097.JPG
    SAM_0097.JPG
    566,5 KB · Visningar: 4
  • SAM_0098.JPG
    SAM_0098.JPG
    570,1 KB · Visningar: 7
  • SAM_0099.JPG
    SAM_0099.JPG
    563,8 KB · Visningar: 4

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Skulle man inte kunna använda givaren från din gamla motor på något vis .
Antingen med en adapter eller placera givaren på ett annat lämpligt ställe .
Det kan vrålkoka utan att du märker det och när du märker det är det försent
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Jag var inne på samma linje, men gängorna är helt annorlunda liksom diametern. En annan lösning vore ju en adapter, typ slanggivare, som bla. Biltema säljer.
Men den borde kopplas till slangar som cirkulerar vattnet från toppen till värmaren och vidare till påfyllningsbyttan. Annars, om man kopplar den på övre kylarslangen som den är avsett, får man ju liksom inte riktigt aktuell data, eftersom thermostaten ligger där i mellan.

Jag inbillar mig att om det kokar, så beror det på tok för låg vattennivå, eller, att fläktarna strejkar. Mot det första får jag ju varning, och det andra kan bara ske vid långsam kökörning. Jag inbillar mig också att om motorn blir varmare än normalt, så syns det direkt i oljetemperaturmätaren.

Men det är klart att jag skall lösa det på något vänster, vad det lider. Rätt som det är får man en ide som nu tycks vara omöjligt att tvinga fram...
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

En liten detalj i det stora hela. Tätning av ventilkåpan.

I mitt fall var motorn oljig under toppen, vilket betyder att ventilkåpan läcker olja. Inte mycket, men med tiden sölar oljan ned allt och uppsynen blir så trist.

Att täta den blir enkelt och billigt. Först demonterar man kåpan och kollar att den är rak utan sprickor och sedan börjar rengöring. Mycket rent skall det bli. Eftersom jag använder den gamla packningen så rengörs även den. Först med diesel, sedan med bensin och sist anliggningsytorna med aceton. Ju renare, ju större chans att den blir tät.

I en 2.8 HDI motor är ventilkåpans moment skrämmande låg, bara 20Nm, vilket kräver låsmuttrar av den typen som har en liten upphöjning och plastbricka där inne. För att återanvända dessa muttrar kan man knacka på dem med en liten hammare på toppen. Detta gör att plasten pressas ihop igen och gör sitt jobb.

Jag använder Biltemas högtemperatur silicon som jag lägger på båda sidor om packningen. Inte mycket, men en täckande ca 1 mm lager. Sedan på med sakerna rätt så fort, då siliconet börjar bilda film rätt så raskt. Sedan drar jag den till 10Nm och knackar försiktigt med en liten kulhammare för att eliminera spänningar och att siliconet sätter sig bättre. Sedan tar jag en kopp kaffe och efter det drar jag resten och knackar lite med hammaren. Som avslutning kollar jag skruvskallarna att de sticker upp ungefär lika högt, bara som en extra koll att allt är som det skall. Efter detta är det bäst att låta den vila åtminstone några timmar, helst över natten, och absolut inte fylla på olja än.

Om man gör detta enkla jobb rätt, så har man en torr och ren motor åratal framåt. För min del är själva renovering inte så lustfullt faktiskt längre som förut. Det känns lite som Hajen 4 eller något liknande. Min belöning kommer efteråt i byttesmå portioner då jag faktiskt ser att det hela blev lyckad. Av någon anledning är lyckan större om jag använt tex de gamla packningarna som egentligen borde bytts ut, eller om jag själv gjort packningar från en ark från Biltema.

Förfarandet är likadant med oljetrågen som ofta läcker retligt lite. Min gissning är att det viktigaste momenten är rengörning och silicon fast alla tror att det räcker med ny packning. Med lite logiskt tänkande begriper man att den föregående montören lyckades tydligen inte då du får göra om jobbet, så använd tätningsmedel.

Bilderna föreställer olika moment i arbetet, tja, ni ser ju själva...
 

Bilagor

  • SAM_0074.JPG
    SAM_0074.JPG
    561,3 KB · Visningar: 7
  • SAM_0078.JPG
    SAM_0078.JPG
    553,8 KB · Visningar: 5
  • SAM_0077.JPG
    SAM_0077.JPG
    539 KB · Visningar: 6
  • SAM_0076.JPG
    SAM_0076.JPG
    541,3 KB · Visningar: 8
  • SAM_0075.JPG
    SAM_0075.JPG
    567,3 KB · Visningar: 6
  • SAM_0073.JPG
    SAM_0073.JPG
    542,3 KB · Visningar: 5
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Tänkte glädja vissa växellåda gubbar med lite när bilder av Boxer lådan.

Som jag tidigare påpekade, är lådan förvånadsvärt lätt arbetat eftersom tom jag lyckades både öppna och stänga den. Nu har jag test kört ca 3 mil och allt med lådan fungerar bra. Ljudlöst, distinkta lägen och synkrot fungerar som det skall, mest förvånad är kanske jag själv.
Lite speciellt med lådan, om man skall ta isär den, är de tre små fjädrar som skall lossas från utsidan med Torx nyckel, finns en bild som föreställer hålen för bultar. Inga packningar, bara silicon....

Alltså, jag vet ju själv att jag är inte speciellt duktigt på renovering. Jag har allmänna kunskaper om manickar och motorer men inga speciella "djupa" kunskaper som många andra i denna forum har.
Sunt förnuft säger att man skall inte ge sig på en växellåda om man inte vet något om den.

Så fort jag skrivit detta, fick jag en bild i skallen från tiden när jag gick verkstadsteknisk utbildning i Helsingfors förra årtusenden.
Vår lärare, som var ren teoretiker och därför bra lärare eftersom vi fick själva lära det praktiska. Hans specialitet var egentligen att rynka pannan, Varjefall, han hade köpt billigt en miniatyr carterbillare med fel i lådan. Ingen av oss hade sett något liknande i hela skolan.

Vikten var ungefär två ton och den bestod av två halvor av gjutjärn med skarv i mitten med en herrans massa bultar. På sidorna var hjulen med banden och ovanpå en sitts med styrspakarna, framför var motorn och en kåpa/ hyvel som man kunde putta jordmassor. Först fick vi tvätta den med tandbostar, för på den tiden fanns inte högtryckstvättar, inte där varjefall. När den var skinande ren, togs den inomhus.

Teoretikern läste att vi skulle tömma den på vätskor, alla vätskor. Vi var totalt 20 killar från två klasser engagerade i projektet. Utbildningen var så ordnad att teori och praktik varvades ca 50% av vardera. När den ena klassen var i teorin, kämpade den andra med praktiska uppgifter. Allt skötes av denne teoretiker/professor ensam. Snacka om att utnyttja resurser. Om det hände något intressant med tex. carterbillarn, rusade alla från teorin ut i verksatdshallen för att titta.

En gång vid sådan tillfälle fick vi en oförgömlig syn då vi rusade ut efter lockrop från polarna. Professorn hade beordnat killarna att avlägsna alla bultar som höll de där två halvorna ihop i bandtraktorn. Men inget hände. Nya ordern var att hissa den upp från ena sidan med taljor uppifrån. När den hängde ca 5 cm från golvet och den ena hjulsidan pekade mot taket och den andra mot golvet, undrade teoretikern att det hela är yttertst märkligt, för det skall inte vara något som håller den ihop förutom bultarna.
Därpå knackade han på skarven med en liten kulhammare och då lossnade hela världen. Den ena halvan ramlade på golvet och den andra vinklade sig åt sidan, sedan började det rasla axlar, kugghjular, lösa rullar från rullager, lösa kulor kullager, koniska rullar, mer axlar och mer kugghjul plus planetväxlar tills det bildade en berg av detaljer som nästan dolde den andra halvan. Alla 20 killar plus teoretikern stod blixstilla och betraktade händelsen. Ingen sade något på en evighet. Tills teoretikern uppbrast: Det var ju synd att vi inte hade något manual till den, nu får ni göra ritning av alla detaljer i skala 1:10. Sedan skall vi mäta toleranser och göra nya bussningar och tajta upp lagrer....

Hur omöjlig det än verkade just för tillfället, så fixade vi bandtraktorn före terminens slut. Som extra bonus fick vi ploga ny idrotsplats åt skolan med samma maskin. Av den händelsen har jag lärt att vettig metodik och efter tänksamhet är värdefulla egenskaper. Det som människan har skapat, kan också repareras av människan.
Det kan vara roligt med växellådor också, här lite bilder från olika vinklar, en Boxer låda från 2003, backen vänster och upp. Jag har inga andra uppgifter om lådan än att den där fjädern som var orsaken till öppnandet, kostade mig 78 kr, plus lite silicon.
 

Bilagor

  • SAM_0050.JPG
    SAM_0050.JPG
    550,4 KB · Visningar: 5
  • SAM_0051.JPG
    SAM_0051.JPG
    572,3 KB · Visningar: 5
  • SAM_0052.JPG
    SAM_0052.JPG
    565,5 KB · Visningar: 5
  • SAM_0053.JPG
    SAM_0053.JPG
    566,6 KB · Visningar: 6
  • SAM_0055.JPG
    SAM_0055.JPG
    570,2 KB · Visningar: 6
  • SAM_0056.JPG
    SAM_0056.JPG
    567,1 KB · Visningar: 5
  • SAM_0060.JPG
    SAM_0060.JPG
    557,3 KB · Visningar: 6
  • SAM_0063.JPG
    SAM_0063.JPG
    565,4 KB · Visningar: 5
  • SAM_0064.JPG
    SAM_0064.JPG
    548,2 KB · Visningar: 5
  • SAM_0066.JPG
    SAM_0066.JPG
    559,1 KB · Visningar: 5
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Nej, jag har inte gett upp, men hösten och alla dessa löv aktualiserar andra aktiviteter. Mycket att göra innan kylan kommer på allvar.

Som om inte det räckte, kommer sonen med sina två pojkar på besök. De stannar två dagar och lämnar oss fundersamma, då vi liksom inte hänger med i modern barnfostran. Märkligt att tiderna förandras i en så basal sak som barnfostran.
Cirkusen kring mat, både före och efter tar ca 6 timmar per dag. Det skall lirkas och drygas om prinsarna skall äta. Blodsockret är viktigt. Men, försökte jag, har du hört något om att hunger är kanska pålitlig signalsystem och kanske den bästa kryddan som finns? De skall äta efter klockan med bestämda tider, ekologiskt och nyttigt.

Vår mathållning är primitiv, ibland. Speciellt om vi arbetar med något intressant. Det blir mest smörgåsar, bullar, kanske pannkaka men mest kaffe. Så kan man inte leva, säger sonen, fast vi är levande bevis på motsatsen. Vi väger lika mycket som för trettio år sedan, medans sonen har lagt på 30kg sedan han lämnade hemmet. Detta vill han inte kommentera, men menar att vi har fel och han har rätt... Vi har tydligen lyckats uppfostra en självständig individ i alla fall...

När de sedan åkte hem, har jag tappat tråden med renoveringen av husbilen. Uppdateringen från pojken av det moderna livet i Stockholm gör oss vimmelkantiga. De har köpt ett hus för 7 miljoner, ny bil, och massa annat, allt med lånade pengar. Vi förstår ingenting av sådana ekonomiska hazarder, hur tänker de? Vi känner oro, men är samtidigt maktlösa. Räntorna är på väg uppåt och så småningom även i Sverige, vilket gör att fastighetspriserna kan dippa och de med stora lån får svårigheter.
Tur att de egna problemen är i hanterbar skala, men ändå. Nu skall vi jobba med trägården riktigt hårt så vi glömmer eventuella framtida eländet....
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Tack, tack.
Jag tror mig veta ungefär hur du tänker..;)
Jag kanske är lite bondig av mig? Jag har så smickrande självbild också, vilket jag inte kan vara hundra att det speglar verkligheten, men där ingår prestigefri och ärlighet....
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Behöver råd av panelen.

Startade upp bilen och körde en liten runda. Den beter sig normalt. Väl hemma upptäckte jag att det droppar olja från avgasröret vid motorn. Rören gör en böj neråt efter turbon och vänder sedan upp mot första dämparen. Systemet är från rakarör och består av mindre delar som man kan skarva ihop, rostfritt.
Därför finns det små springor i varje skarv, och det är därifrån oljan kommer. Den är inte bränd, utan ren olja.

Först trodde jag att jag glömt en trasseltuss kvar i oljerören. Jag brukar använda sådana för att täppa till viktiga hål, dit smuts inte får komma. Men efter att ha avlägsnat returrören och blåst i den delen som leder till trågen, är jag säker att returen inte är tilltäppt. Mängden olja? En kvarts tomgång ger kanske en deciliter.

Jag kan väl tillägga att före fungerade turbon som den skall, ingen rök eller så.
Jag har inte rört den överhuvudtaget, annat än tvättat. Nu när man betraktar den underifrån bilen, så verkar den vara svår att demontera. Trångt som bara den...

Två frågor. Möjliga orsaker? Hur lättast demontera turbon ur bilen?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Hejsan, stökigt om turbon läcker olja, men det verkar ju lite underligt om det hänt något under stilleståndet även om det inte är omöjligt... Lagen om all jä....... :(.

Det som dyker upp i mitt huvud är att innan du skruvar sönder något så kolla att vevhusventilationen funkar som den skall, så inte övertryck byggs upp i hela motorns innandöme, för då kan det tryckas ut olja både här och där även om allt verkar ok. för övrigt. Det kan ju bero på ett igenkoksat stålullsfilter eller liknande.
Ett sådant problem innan det blir dramatiskt brukar även göra att olja börjar att läcka vid packningar och då inte minst ventilkåpan.
Även om du har övertryck i motorn så smörjs ju motorn rätt ok. och även turbon skapligt, och oljan rinner till viss del tillbaka till motorn i returen, men i stället för nolltryck på oljan inne i turbon, på returen och i tråget så kan du då ha övertryck i hela systemet, som turbons tätningar inte klarar av, för de är gjorda för tryck utifrån så att säga.
Men när man har fart på motorn så det är övertryck både på insugsidan och visst tryck även på avgassidan så kan tätningarna i turbon funka lite bättre än de gör på tomgång, som ofta gör båda sidor helt trycklösa.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Tack Jankro.
Tankegången är intressant och logiskt. Det här med att förklara hela kedjans funktion är för mig väsentligt. Jag måste begripa det, annars minns jag inte det.
Nu när man tänker från den vinkeln, så borde det läckt bra mycket mer under provturen då det minnsan varvades hela registret ut. Åtminstone någon rökutveckling, men icke. Så jag köper din teori med allt det innebär.

Nu får jag skruva tillbaka delar som jag fick loss, men kanske bättre att börja med vevhusventilationen som jag förmodar är den något kantiga svarta plastlådan nära vattenpumpen framför motorn. Dit kommer en slang från blocket och går vidare till turbons insug. Tror det finns en dräneringsslang också. Men det är trångt. I den här integrerade modellen har de snålat med öppningen till motorn så det är bara en remsa på 30cm. Jag antar att den stålullsfiltern / oljefångaren finns inuti den svarta lådan?

Om man tänker systemet som sådan, att läckage risken är störst vid tomgång, kan man förbättra den på något enkelt sätt, eller är det bara att undvika tomgång?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Hej igen, jag kan ju tyvärr inte alls garantera att problemet är vevhusventilationen, men just att det ev. inte inte läcker så mycket eller inget alls när man kör och varvar motorn, men verkar läcka mer när den bara står och möljer på tomgång, visar en viss indikering på att det kan vara felet.
Övertrycket i motorn kan troligen inte bli så högt alls innan man verkligen märker att något är fel med vevhusventilationen, men redan rätt litet övertryck skall räcka till så att olja kan tryckas ut ur turbon när det inte finns något mottryck alls på luft och avgassidan.

När man eftermonterar en turbo på en bil så måste man se till att returröret/slangen är rätt kraftig och inte går uppåt eller ens har en krök så det kan bildas en svacka där oljan kan stå i slangen och hindra att oljan rinner helt fritt ut ur turbon.

Din motor är ju lite nyare än generationen innan. Men på de motorerna så sitter det en plastburk på framsidan. När man lossat den så drar man ut den ur motorn, för det sitter en rund plastfläns in i motorn som tätar med en stor O-ring. Kolla även slangar m.m. för det kan finnas sådan där kondensvatten blandad grå kladdolja inne i ventilationsslangar och krökar.

Din sista fråga... Om det inte finns tryck alls inne i motorn så skall turbon inte kunna läcka ut olja när det inte finns övertryck på luft och avgassidan, om nu inte det är något fel på delarna.
Om delarna inte är helt ok. så kan troligen oljan pressas ut lättare vid övertryck i motorn än när allt är helt ok.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Nehej, nu skall vi inte måla fan på väggen, klart det är stopp i ventilationsburken. Jag råkar gilla billiga fel. Och några garantier krävs inte, det är ju så i sådana här sammanhang, att när man saknar uppslag är alla logiska orsaker bra att veta, bara man inte härleder det till horoskop eller "hänt i veckan" tidsskrifter. Jag skall läsa mer om turbos, bara jag hittar något vettigt....

Nu så känner jag mig något kraslig, förmodligen blev jag uppdaterad av nya virus definitioner av barnbarnen. Det är ju något helt annat i Stockholm än här i Skaraborg med virus. Våra virus är liksom snällare och går fort över, men skiten från Stockholm sätter sig i nacken och i lederna. Jag håller på som best att formulera ett tackbrev till sonen, där även tack för virus ingår. Jag får avväga den så att vi slipper gemensam julbord...

Det här med sjukdomar, eller virus egentligen, är inget att leka med. Man skall inte anstränga sig så att pulsen ökar eller att man blir anfådd. Jag har en läkarbok, köpt från loppis för 10kr och det är min absoluta favorit bland böckerna. Skriven på 1930 talet av en man med mycket vishet. På den tider härjade A barnen som värst, och det fanns inte någon gräns hur mycket man skulle härda kroppen. Men den här filuren rekommenderar en stor fatölj och en varm filt över knäna. En liten serveringsbord skall finnas på den högra sidan med konjak, sherry, och varm te. En bra bok som pigan, ifall hon har behaglig röst, kan högläsa. Man skall äta mustiga soppor och grytor. Promenad i näromgivning kan komma i fråga när man känner livskrafternas återkomst...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Förmodligen är kyrkogården fullt med såna som inte klarat av "härdningen".
Man ska undvika små barn som är sjuka, vet flera barnfamiljer som umgicks och både barn och föräldrar var ständigt sjuka och skötte sej inte när de var sjuka så de spridde det hela vidare.
Nu när jag slutat som lärare är jag sällan sjuk så det är inga problem att härleda smittkällorna.
Inte tar man ut husbilen och ger järnet när den låter lite illa utan man försöker laga sjuklingen byta olja och filter och sånt.
Min Caddy gillar inte när det börjar bli kallt på senare tid har den blårykt när den är kall och det är riktiga moln och verkar inte vilja gå bra, förmodligen något med kallstarten som inte är bra får för mycket diesel.
På din motor sitter det väl ingen krånglande EGR- ventil för där finns det ju lite konstiga förbindelser mellan avgasröret och motorn.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Hej Bentig!
Du har så rätt så, roligt med läkare som har lite skinn på näsan...
Förresten, min gamla caddy life, en 1.9 tdi från 2005 med 20.000mil. Hade svårt med avgasvärden vid besiktning. Den hade igen sotad förbindelrör mellan avgas insug. Bara att rengöra. Eller bara och bara. Trångt så in i norden, men det går. Om du inte hinner göra det så kan du alltid besikta hos Carspekt eller de andra oberoende privata alternativen. De har en annan inställning än de gamla SBP anläggningar med sin ibland hoplösa personal
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Jag hade för höga värden på besiktningen 1,5 år sedan
I våras när jag ställde på bilen så felsökte jag och resultatet blev att jag avlägsnade all egrfunktion och bilen hade inget sot alls enligt besiktningen!
Men den sista tiden ryker den och går illa innan tempmätaren börjar röra sig, misstänker kallstartmekanismen som ger massor diesel kanske det går att manipulera någon givare, den kanske får mer nu när egr inte fungerar inga avgaser in i motorn som spär ut syret i luften.
Eller så gillar den inte mörkret och kylan precis som jag själv!:msn_dontknow:

Har du löst Oljeproblemet?
 
Toppen