F
F.d. 29954
Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI
Hej Bentic!
Förlåt att jag titulerade dig för läkare i hastigheten, lärare skall det ju vara, ett yrke som kräver tålamod vad jag förstår..
Din kallstart problem borde åtgärdas, kanske kan du använda motorvärmare fram till dess? Har du problem med avgasvärden och lite blå rök vid motorbromsning, så kan en 20 - 50 olja med en slurk STP hjälpa. Jag använde den blandningen med framgång.
Jag tror att jag löst oljeproblemen med projektet. Som Jankro beskrev, att det skulle kunna vara vevhusventilationen som var igensatt. Efter att ha monterat ihop turbon och avgasrören plus massa annat som jag hann skruva loss, attackerade jag vevhusventilationen.
Jag tog loss slangen från turbos insug och blåste med munnen för att kolla om den var täppt. Nix. Bra genomsläpplighet. Men så studerade jag anslutningen till insugsslangen och upptäckte att den där pluggen som slangen från vevhusventlationen skruvas fast var lite egendomligt konstruerad. Den har en bajonett fastsättning mot slangen och den skall vara rätt vänd. Den delen som sticker in i slangen har ett hål ca 8 mm på ena sidan och den skall naturligtvis mynna mot turbon, då det skall bildas undertryck som sedan suger från vevhusventilationen. Om jag nu har förstått det hela rätt.
Varjefall, den kan ha varit felvänt, men vilket fall som helst så tycker jag att 8 mm strypning är rätt så kraftigt så jag sågade upp hålet. Bifogar en bild. Jag sågade den så att sug funktionen inte skulle försämras, snarare tvärtom. Nackdelen skulle kunna vara att den suger för mycket vid högre varv och får mer oljedimma in i förbränningen. Perfekt.
Nu kommer jag ju för det mesta inte att varva manicken mer än upp till 2800r/min, då det mesta vridet ligger vid 1750 - 2400r/min och kör man tex 90km/h så varvar den 2100r/min.
Men det blev sent innan jag blev färdig så jag ville inte starta motorn av rädsla för bakslag. I morgon får det bli. Annars funderar jag mest plåt klippning för att täcka alla uppseendeväckande skarvar kring ratten och växelspaken. Jag bockar plåt så att det skall passa och täcka skarvarvarna och sedan klär jag plåten med vinyl av samma typ som den omgivande plasten. Plåten skruvar jag fast. Så är det tänkt allafall, vi får se, många aber är det...
Hej Bentic!
Förlåt att jag titulerade dig för läkare i hastigheten, lärare skall det ju vara, ett yrke som kräver tålamod vad jag förstår..
Din kallstart problem borde åtgärdas, kanske kan du använda motorvärmare fram till dess? Har du problem med avgasvärden och lite blå rök vid motorbromsning, så kan en 20 - 50 olja med en slurk STP hjälpa. Jag använde den blandningen med framgång.
Jag tror att jag löst oljeproblemen med projektet. Som Jankro beskrev, att det skulle kunna vara vevhusventilationen som var igensatt. Efter att ha monterat ihop turbon och avgasrören plus massa annat som jag hann skruva loss, attackerade jag vevhusventilationen.
Jag tog loss slangen från turbos insug och blåste med munnen för att kolla om den var täppt. Nix. Bra genomsläpplighet. Men så studerade jag anslutningen till insugsslangen och upptäckte att den där pluggen som slangen från vevhusventlationen skruvas fast var lite egendomligt konstruerad. Den har en bajonett fastsättning mot slangen och den skall vara rätt vänd. Den delen som sticker in i slangen har ett hål ca 8 mm på ena sidan och den skall naturligtvis mynna mot turbon, då det skall bildas undertryck som sedan suger från vevhusventilationen. Om jag nu har förstått det hela rätt.
Varjefall, den kan ha varit felvänt, men vilket fall som helst så tycker jag att 8 mm strypning är rätt så kraftigt så jag sågade upp hålet. Bifogar en bild. Jag sågade den så att sug funktionen inte skulle försämras, snarare tvärtom. Nackdelen skulle kunna vara att den suger för mycket vid högre varv och får mer oljedimma in i förbränningen. Perfekt.
Nu kommer jag ju för det mesta inte att varva manicken mer än upp till 2800r/min, då det mesta vridet ligger vid 1750 - 2400r/min och kör man tex 90km/h så varvar den 2100r/min.
Men det blev sent innan jag blev färdig så jag ville inte starta motorn av rädsla för bakslag. I morgon får det bli. Annars funderar jag mest plåt klippning för att täcka alla uppseendeväckande skarvar kring ratten och växelspaken. Jag bockar plåt så att det skall passa och täcka skarvarvarna och sedan klär jag plåten med vinyl av samma typ som den omgivande plasten. Plåten skruvar jag fast. Så är det tänkt allafall, vi får se, många aber är det...