• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Arca 2.8 HDI

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Hej Bentic!
Förlåt att jag titulerade dig för läkare i hastigheten, lärare skall det ju vara, ett yrke som kräver tålamod vad jag förstår..

Din kallstart problem borde åtgärdas, kanske kan du använda motorvärmare fram till dess? Har du problem med avgasvärden och lite blå rök vid motorbromsning, så kan en 20 - 50 olja med en slurk STP hjälpa. Jag använde den blandningen med framgång.

Jag tror att jag löst oljeproblemen med projektet. Som Jankro beskrev, att det skulle kunna vara vevhusventilationen som var igensatt. Efter att ha monterat ihop turbon och avgasrören plus massa annat som jag hann skruva loss, attackerade jag vevhusventilationen.

Jag tog loss slangen från turbos insug och blåste med munnen för att kolla om den var täppt. Nix. Bra genomsläpplighet. Men så studerade jag anslutningen till insugsslangen och upptäckte att den där pluggen som slangen från vevhusventlationen skruvas fast var lite egendomligt konstruerad. Den har en bajonett fastsättning mot slangen och den skall vara rätt vänd. Den delen som sticker in i slangen har ett hål ca 8 mm på ena sidan och den skall naturligtvis mynna mot turbon, då det skall bildas undertryck som sedan suger från vevhusventilationen. Om jag nu har förstått det hela rätt.
Varjefall, den kan ha varit felvänt, men vilket fall som helst så tycker jag att 8 mm strypning är rätt så kraftigt så jag sågade upp hålet. Bifogar en bild. Jag sågade den så att sug funktionen inte skulle försämras, snarare tvärtom. Nackdelen skulle kunna vara att den suger för mycket vid högre varv och får mer oljedimma in i förbränningen. Perfekt.
Nu kommer jag ju för det mesta inte att varva manicken mer än upp till 2800r/min, då det mesta vridet ligger vid 1750 - 2400r/min och kör man tex 90km/h så varvar den 2100r/min.

Men det blev sent innan jag blev färdig så jag ville inte starta motorn av rädsla för bakslag. I morgon får det bli. Annars funderar jag mest plåt klippning för att täcka alla uppseendeväckande skarvar kring ratten och växelspaken. Jag bockar plåt så att det skall passa och täcka skarvarvarna och sedan klär jag plåten med vinyl av samma typ som den omgivande plasten. Plåten skruvar jag fast. Så är det tänkt allafall, vi får se, många aber är det...
 

Bilagor

  • SAM_0111.JPG
    SAM_0111.JPG
    560,3 KB · Visningar: 10
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Nu så har jag testat kärran.
Kommer ingen olja längre. Bara en sådan sak. Frågan är då, vad som var felet? Felvänt plugg eller för liten hål i den samma? Satsar på felvänd, och hjälten kan jag skåda i spegeln....
Alltså, om inte Jankro hade berättat sina funderingar, så hade jag fått spendera många timmar i en hopplös sisufys arbete och kanske köpt en ny turbo i onödan? Man vet aldrig. En flitigt stolle kan ställa stor skada under en kort tid, alltså bäst att varra smart och lat...
Som överkurs eller fördjupning kan jag nämna att om jag hade haft en vanligt avgasrör med täta skarvar så hade jag aldrig ens upptäckt saken. Oljan hade bränts upp i avgasröret och lämnat en liten blå puff som jag hade trott beror på slitna ventiltätningar... Jag kör också med något tunnare olja än fabrikanten rekommenderar, nämligen 10 -40 istället för 15 - 40. Men den effekten borde vara ytterst marginell...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Hejsan, så roligt att jag sparade "lite" arbete åt dig :D.
Dålig eller obefintlig vevhusventilation är nog kanske vanligare än man tror, fast många gånger märker man inte så mycket av det.

Det kan märkas på ökad oljeförbrukning som man förklarar bort med något annat.
Det kan också å märkas på att just ventilkåpspackningen eller trågpackningen verkar att läcka onödigt mycket eller att det läcker lite ur främre packboxen på vevaxeln eller den bakre under svänghjul/koppling. Även det får många gånger bedömningen, dålig och sliten packbox m.m. även om det beror övertryck i motorn.
Ett säkert tecken brukar vara att när motorerna är täta för övrigt så blir man fundersam för att oljestickan varje gång man kollar har hoppat upp och inte längre är rejält nertryckt som man är säker på att man gjort.
Ytterligare något man kan vara vaksam på är... Om ventilationen inte är täppt av koxad olja utan innehåller sådan där kondensvattenskadad grå olja så kan det strula till sig på vintern, för även om motorn kan andas skapligt på sommaren så kan olje/vattenblandningen frysa till i kylan så att ventilationen blir täppt på vintern i frysgrader.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Börjar ana slutet av influensan så småningom. Ett säkert tecken på det är att tankarna börjar kretsa kring husbilen igen.

Även om mitt relativt stora ingrepp i bilen blev det inte så dyrt - man kan faktiskt redan skönja slutsumman - så har det uppståt diskussioner kring detta mellan mig och frugan. Hon "brinner" för nya möbler till julen, och ser det lite liksom byteshandel. Jag satsar på husbilen, hon på hemtrevnaden. Det låter ju rättvist och jämlikt för henne, men jag tycker att saken borde ventileras något mer, speciellt från utgångspunkten att vi har en bra soffa, två förresten, och även de andra möblerna är helt ok för mig. Om soffan hade brytits mitt itu, så som i fallet med motorn, så vore det en annan sak. Men detta med nya möbler är bara för att hon har bläddrat i inredningstidningar eller sett den där jäkla Timell i TV:n. En hustru som inte är fullt sysselsätt kan bli dyrt. ( Obs. detta är en citat från en fransk filosof)

Driveline bytet med allt runt kring, ny koppling, slangar, instrument, plus en hel del skruvar och muttrar samt annat som här ej kan specifieras men inklusive donatorbilen landar runt 12.000kr. Jag tycker det är nästan trolleri, men hon får det till mycket. Är man riktigt noga, så borde man få något av de överblivna C25 detaljerna, så som växellåda, startmotor, generator, turbo, dieselpump, spridare, mm. Det var ju "bara" sprucken topp i den motorn.

Det är inte så att jag inte unnar henne glädjen att göra hemmet fint, men samtidigt har jag bra minne av tidigare möbelköp. Det låter ju oskyldigt att handla lite möbler, men faran ligger däri att det kan rasla till i hela kedjan utan ände. Plötsligt passar gardinerna dålig och eller tapeterna eller mattorna eller tavlorna. Kanske får man måla taket och riva parketten? En liten detalj är att det är jag som får bära och köra etc. Som om jag inte hade viktigare sysslor i garaget?

Åsså kommer Julen igen. Bara en månad kvar. Blir lite extra kring det med. Klart jag städar jag också, men alla dessa lampor som skall monteras och väckas till liv igen. Julmenyn blir enkel i år. Ingen julbord. Pizza och Jansson får räcka. Och tårta, stor tårta.

Tänker satsa på hundarna i stället, de har också jul. Åtminstone är de lika religiösa som jag. Två hundar har vi och bägge är galna i köttbullar. Om båda får var sitt kilo köttbullar så låter det generöst, men kostar bara 60kr. De får det efter ordinarie maten, för annars äter de ledigt 1 kg kött och vill ha mer. Jag vill se dem mätta någon gång av godsaker och jul är perfekt tillfälle.
Förra julen hade jag liknande expriment med katten och köttfärsen. Katten åt allt och ville ha mer. Lite förbryllande var att katten väger ca 1 kilo eller där kring, så efteråt undrade man med katten i famnen, är detta köttfärs eller en katt?

Jag har också garderat mig mot vintern. Servat snöslungan och bytt till vinterdäck. Mer kan jag inte göra för en grön jul....
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Jag har klarat mej bra två vintrar tack vare att jag köpte en snöslunga, första vintern dröjde det väldigt länge innan jag behövde montera den och sen blev det varmare så den behövdes inte.
Året därpå var det elfel när jag skulle använda den, en liten klen kines hade inte orkat sätta fast elkablarna i strömbrytaren, när jag lagat den slutade snön så det var bara att ställa den i källaren. Funderar på att ta fram den och ha den på verandan men jag misstänker att det tricket inte går en tredje gång.
Att byta en soffa utan att den är dålig på något sätt bara för att man ska ha japansk stil med mörka tyger som tar massor med golvyta och låga så man inte kan sitta gränsar till vansinne, och det lever möbelhusen på, samma med nybilsförsäljningen.
Ska man skaffa något nytt ska det vara för att det är trasigt eller inte går att laga. En förbättring av husbilen är en kapitalinvestering som också kan ge mycket glädje, att släpa hem möbler som har förlorat över 50% av värdet när man fått hem dom och som skapar nya problem eftersom de säkert inte passar in som de gamla tycker jag är ren idioti. De sista gångerna det hände vägrade jag ta något ekonomiskt ansvar alls och efter ett tag var hon besviken på det nya och saknade de gamla möblerna, ibland är det bra att ha lite delad ekonomi inte förrän det svider i plånboken och missnöjet när det inte blir bra så lär de sig något. Annars får man hålla på att köpa onödiga saker hela tiden. Det är förvånande att lite spånskiva skumgummi och ett tyg av dålig kvalite slarvigt fastsatt med häftpistol kan kosta så mycket, ska man titta ordentligt på möblerna ska man vända dom upp och ner och visa frun hur det egentligen ser ut och är gjort nuförtiden och då är det inte lika intressant längre. Min fd kommer aldrig att köpa en "lyxig" garderob i folierad spånskiva som har en hållfasthet jämförbar med knäckebröd igen.
Hon fick hjälpa till med monteringen och se vilket uselt hantverk det var.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

En liten detalj ytterligare som kan ha påverkat oljespillet från turbon.
Allt efter Jankros teori om tryck och mottryck i systemet. För mig tar det bara lite tid innan hela bilden växer fram.

Avgasröret. Jag bytte ju den. Original var den 53mm diameter och två dämpare av fulldämpning. Jag bytte till rostfri och 60mm diameter. Inte bara det utan fullflödes dämpare som inte ger något mottryck att tala om. Tror nu att det har också spelat en roll i läckaget. Verkar vara känslig system. Om jag ser fortfarande läckage efter längre tester så byter jag den bakre dämparen mot en heldämpare för att öka mottrycket....

Annars trögt med projektet. Adventstök med alla ljusen, försöker gå över till LED lampor, men där kommer nya problem fram. Förrutom att de kan vara dyra, så kan de brumma och blinka...
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Lite annorlunda jul blev det i år. Har varit länge slav under traditionerna, men bestämde efter sonens besök i höstas att nu får det räcka, åtminstone några jular och andra märkesdagar framöver. Tänker vara självisk liksom alla andra för hela slanten. Stängde av telefonerna och avbokade alla besök, skrev mystiska julkort som man kan tolka som att vi är bortresta under hela helgen inklusive nyår.

Underbar ro med bara hundarna, katterna och frugan. I år var det samma visa med julkorten som vanligt, de vi skickade julkort förra jul, men som inte skickade till oss, skickade i år, men vi skickade inte till dem.. Julkort är en trevlig tradition och ett sätt att hålla relationer vid liv. Säkrast är att skicka korten så tidigt att de har tid att skicka en i retur.

Beslutet att stänga av telefonerna stärktes också av samtalet med sonens frus mor som ringde och ville vara förtrolig. (Oss i mellan gillar jag inte hans fru eller hela den familjen, då jag sett manipulativa anlag hos dem alla, värst är nog modern) Denna gång beglagade hon sig över att hon inte duger som borgensman för min sons och hennes dotters nya villalån. Det måste vara hemskt höll jag med, väl medveten vart hon ville komma, men jag ville höra hur hon lägger fram saken. Hon kom inte längre än att plantera tanken...

Julafton kan upplevas lång om man struntar i Kalle - Anka och julbordet. Det var varmt men lite blåsigt, perfekt för en promenad med hundarna och många köttbullar i fickorna. Överallt samma syn, inga människor eller bilar syntes, men det blåa flämtande ljuset från TV apparaterna syntes från varje hus. Jag kom på vad en ensamseglare berättade för mig när han efter en månad i stilla havet nådde en ögrupp mitt i natten. Han ankrade mitt i en stor lagun och tyckte att stämningen var "mystiskt" då det enda som hördes var ljudet från små bensingeneratorer och det enda som syntes var blå skimrande ljus från TV apparaterna som sipprade ut mellan springorna från korrugerade plåthyddor. Söderhavsromantik i realtid?

Årsslutet är reflexioners tid. Vart är mänskligheten på väg? Tänker på all isolering och bristen av gemenskap som folk tycks trivas med, inklusive jag. Annat var det förr. En bekant som är insatt på beteende vetenskap uppdaterar mig då och då. En gång berättade han för mig om boken Robinson Crusoe. Den första världssucce boken som sålt bättre än bibeln. Orsaken var att den upplevdes som en gastkramande thriller, det värsta som kunde hända för en människa, att bli ensam på en öde ö. Spansk sträckbänk var en bagatell i jämförelse. 400 sidor ren skräck. Klart att det säljer. Detta för 300 år sedan. Idag uppfattas samma bok helt annorlunda, det är först och främst en äventyrsbok om konsten att överleva på en öde ö. Ser man på dagens tonåringar undrar man kanske främst ifall tummen kommer att få extra leder i framtiden eller har det redan hänt? De är helt nöjda med sina små bildskärmar och behöver bara den och cyperrymden, nåja, lite enrgidryck också..

Sist men inte minst lite om projektet trots den långa vilseledande starten. Som jag tidigare berättat har en tredje generations ducato en extra balk bakom motorn där bla. styrservon är fast skruvad. (Boxer) När jag legat under bilen och funderat konstruktörers logik så betraktar jag att det är inte omöjligt att flytta över denna balk i en äldre bil, dvs. tidigare generationers ducato. Då kan man vinna mycket. Man skall i samma veva flytta även fästen för nedre bärarm. Allt är med bultförband. Då får man bättre styrgeometri och alla delar från ducato 3 gen. till framvagnen och motorn, drivaxlar etc. Klart värt besväret. Väljer man också en motor före år 2000, tex 2.5 td. eller 2.8 td så slipper man ångsten med Bilprovning. Lätt att se så här efterhand, nackdelar är en mycket tristare tillvaro och möjlighet att chippa upp vridet till 360Nm och 160Hk. Själv tänker jag spara chippet till framtiden ifall jag tycker att 300Nm och 128Hk blir trist. Vilket jag tror dröjer. En anna nackdel är avgasröret som i Boxern går ovanför denna balk men under karossen. utblåset efter turbon är vinklad nästan 90 grader och hamnar helt galet i Arcan. Därför får man använda vinkelslipen och kapa bort böjen men spara lite av bulan som finns före böjen. I denna bula kan man låsa avgasklämman om man formar den lite med vinkelslipen, annars riskerar avgasröret att glida av det alldeles för korta fästet. Något man absolut inte får glömma är att förankra stödfästet i det nya avgasröret. Bifogar bilder tagna underifrån bilen...
 

Bilagor

  • SAM_0102.JPG
    SAM_0102.JPG
    550,2 KB · Visningar: 6
  • SAM_0105.JPG
    SAM_0105.JPG
    574,3 KB · Visningar: 2
  • SAM_0106.JPG
    SAM_0106.JPG
    566,7 KB · Visningar: 3
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Allt bygger ju på att man har något som är värt att bygga på, jag tror att fundamenta är viktigt annars slutar det i katastrof.
En motor kan man byta men om hela husbilen är rutten vad gör man då.
Det är förmodligen sånt man hittar på blocket folk som försöker minimera förlusten av en rutten husbil.
Hur ofta har man inte läst bra motor och växellåda men...
Frågan är ju är det en HUSbil eller en husBIL.
Jag fördrar en HUSbil som man kan bo i där allt fungerar, om man kan köra 110 eller 80 på motorvägen är ju bara fråga om minuter per timme.
Bränsleförbrukningen visar att det är dyra minuter.
Vad ska man ha husbilen till? Resa och uppleva eller meka med för att förbättra, det blir oftast dyrare än att byta upp sej.
Viktigast tycker jag är trivseln och den är nog mest beroende på att man har den rätta känslan och det är inte lätt att köpa för pengar, trivs man tycker jag nog man ska försöka underhålla det man har och åtgärda de fel som oftast är enkla att fixa.
:ball-icon:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Det finns många olika system att fånga oljan från vevhusventilationen och leda den tillbaka till oljetrågen. Jag skulle kanske behöva en sådan i min andra bil där jag eftermonterade en Turbo. Vid högre varv ökar trycket i vevhuset och jag har en rak slang till insugssidan på turbon. Borde ha någonting som kondenserar oljedimman där i mellan, men problemet är marginell vad gäller oljeförbrukningen. Just den motorn var i original utförande en sugmotor så lite extra oljedimma vid hög belastning kanske inte skadar?

I den här 2.8HDI spisen var problematiken tydligen en finstämd balans mellan tryck förhållanden i oljereturen från turbon och mottrycket i avgassystemet. Det finns ju alltid lite tryck i vevhuset vilket fortplanteras i turbons oljeretur. Efter att oljan förlorat sin tryck när den passerat turbons glidlager skall den i princip rinna via returröret till trågen. Detta förutsätter dock att man har lite mottryck från avgassidan på glidlagret. Eftersom jag ville att maskinen skulle andas bättre och få bra vrid på lågvarvet, så satte jag grövre rör än original, och inte bara det, jag satte också sk. fullflödes dämpare som ger knappt någon motstånd alls. Kontentan av dessa åtgärder blev att jag fick oljeläckage vid tomgång från turbons glidlager rakt in i avgasröret.

Lösningen blev att jag ändrade lite vevhusventilationens sug anslutning vid insugsslangen så att den sög bättre och därmed minskade vevhustrycket inne i motorn. Det räckte med det lilla. Steg två hade varit att byta ljuddämparen, men det behövdes inte. Märklig problem som faktiskt fanns inte på min karta överhuvudtaget innan Jankro beskrev principen. De flesta avgasrör är ju täta och då skulle man inte märka problemen alls annat än en liten rökpuff efter tomgångskörning, men min system är byggt av små bitar med små springor i skarvarna där oljan rann ut. Jessus vad man fick mardrömmar och kalla kårar när man såg oljepölen under motorn. Första tanken var, Aha, därför var motorn så billig...
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Oljetryck och oljetemperatur mätare med adapterplatta.

Ett smidigt sätt att få bra och aktuell information om motorns kondition är att montera oljetryck och och oljetemperatur mätare vilka behöver en adapterplatta för givarna, om man inte kan ta signalen direkt från original givarna. Biltema bla. säljer dessa adapterplattor, kostar kring 200kr och mätarna ca 200kr/st med givare. Monteringen är enkel, relativt sett. De är elektriska, så man behöver ta strömmen efter strömlåset, så att mätarna går på när strömmen vrids på. Man måste även koppla instrumentljuset till mätarna, jag kopplade mina i paralellt med parkeringsljuset. Om man inte ha plats för mätarna, kan man köpa en mätarhus som man kan montera var som helst inom synfältet.

En annan fördel med adapterplattan är att det medföljer tre stycken fästhylsor med gänga för oljefiltern. För vissa motorer är det svårt att hitta billigare variant av filter hos biltema, och då kan man byta till en mer passande gänga för att få in en lämpligare oljefilter. Välj då en modell med stor filter.

Detta med oljefilter är känsligt för vissa. De vill absolut ha en originalfilter som ofta kostar 3 ggr mer än en motsvarande från biltema. Har man ny bil med garanti där service hos auktoriserad märkesverkstad är villkor för garantin då är det bara att följa vilkoren, men för oss andra med äldre bilar är det annorlunda. Det är möjligt att lågprisfiltren är något sämre, har inga belägg eller annat fakta varken det ena eller andra hållet, men prisskillnaden gör att man kan byta sin filter vid varje oljebyte som man också kan göra ofta. Exempelvis varje 1000mil. Ett undantag, en gång i ett program om pirat delar tillverkade i norra afrika eller turkiet, såg man fruktansvärda exempel på bromsbitar och filter som i stort sett var bara kulisser. Men för att det skulle vara någon ide att förfalska sådana saker försöker man härma kända kvalitetsmärken, inte exempelvis Biltema.

Jag bifogar bilder av dels adapterplattan monterat i en 2.8 liters HDI Boxer motor, samma som i de flesta husbilar, adapterplattan är dock universal och går att montera i vilken motor som helst, om plats finns. Fördelen med täta oljebyten är en ren motor och bättre oljefilm som rimligen borde förlänga den gamla motorns livslängd.

Vad kan man då läsa av med oljetryckmätare och oljetemperaturmätare som är så bra? Oljetryckmätaren avslöjar oljans kondition, och även dess temperatur. När du bytt oljan noterar du trycket vid kallstart och sedan hur trycket sjunker medans motortemperaturen stiger till normal arbetstemperatur. Där har du normalläget. När oljan blir äldre och molekylkedjorna bryts av så sjunker trycket allteftersom oljan blir sämre. Minskningen är inget dramatiskt, men noterbart. Byter du oljekvalitet kan du direkt se detta i oljetrycket. Bättre olja håller längre samma värden innan den bryts ned. Om du testar en syntetiskt långlifeolja i en äldre motor, så har de ofta en annan beteckning än vad fabriken rekommenderar, ex 2.8 liters Ducato motor skall ha en viskositet 15W - 40. Men de flesta longlife syntetoljor har 5W - 40 beteckningen.

Oljetemperaturmätaren berättar hur varm oljan är. Detta påverkas kraftigt vid tex långa uppförsbackar. Ju varmare oljan är ju lägre blir oljetrycket. Oljetemperaturen kan stiga till 120 grader vid ansträngning och är man då vid Kasselbackarna är det dags att växla ned. Jag uppskattar oljetemperaturmätaren därför att den berättar tidigt om motorn är på väg att bli för varm, mycket tidigare än vattentemperaturmätaren. Märker man tex att om tempen vill stiga fortare än normalt så kan det vara tecken för lågt oljenivå i motorn.

Motoroljan är klassad med tex SAE 5W - 40. Beteckningen berättar bara om viskositeten och att det är förmodligen en syntetolja, då 5W betyder hur lätt flytande oljan är när den är kall. Så låg siffra som 5W åstadkommer man bara med syntetoljor. Den andra siffran 40, betyder oljans tjocklek när den är varm, dvs. sommaregenskaper. När motorn är varm, råder där sommar och därför är den sista siffran viktigast om man laborerar med oljor. Om fabriken rekommenderar motoroljan SAE 15W - 40, men man tycker att motorn är lite sliten och har svårt att hålla trycket, så är en olja SAE 15W - 30 direkt olämplig då den är tunnare, men däremot kan SAE 15W - 50 kan göra underverk.

Den första siffran, säg 15W, säger hur bra vinteregenskaper oljan har, därför kan man utan vidare gå till 5W som klarar bra sibirien, fast det inte behövs i södra Sverige, men när alla syntet oljor är multigradeoljor så får man denna överkvalite på köpet.

Här kommer bilderna med dels adapterplattan, dels mätarna vid instrument panelen. Tacksam för åsikter om oljor, speciellt om ni tycker att jag har missuppfattat något, eller det mesta....
 

Bilagor

  • SAM_0114.JPG
    SAM_0114.JPG
    564,8 KB · Visningar: 0
  • SAM_0112.JPG
    SAM_0112.JPG
    562,5 KB · Visningar: 1

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Ja det där med motorolja är viktigt,

En liten historia,
På vår andra tur med med vår då nyinköpta HB så fick jag hjärtat i halsgropen.
I en brantare nerförsbacke mot Karlstadhållet, tjuter det plötsligt och en stor röd varningslampa lyser ilsket, djävlar tänker jag, nu har jag tappat oljetrycket, rullar in på en P-ficka som fanns turligt nog i backen.

Efter lite studerande och koll på stickan så visade det sig att nivån var nere på min. kunde även läsa det i instrumenteringen när jag lugnat ner mej, där det stod, fyll på en liter olja.

Märkligt med en sådan kraftig varning på låg oljenivå, motorns oljesystem rymmer ju hela 11Liter!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Beträffande Biltemas oljefilter, så verkar det vara Wix filter som tillverkar dom. För ett bra tag sen läste jag att Wix filter Europa är den fabrik som tidigare hette AC Delco och som även levererat "original" filter till Saab (60-talet).
Allt enligt obekräftade källor!
// Göte J
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Min "filosofi" med täta byten och att använda lågpris produktter typ Biltema, är att eftersom priset kanske bara är en tredjedel av orginalens, men säg att kvaliten är kanske 30% sämre, och att man byter både olja och filter var 1000 mil, istället för 1500 mil eller ännu längre, är att jag får ändå "överkvalite" och renare motor för ett lägre pris. Jag köper numera mina motoroljor från GKås i Ullared. 2st alternativ båda femliters. Den ena 15W-40 för 99kr!! och den andra 5W-40 (som dessutom är en longlifeolja) för 160kr!

Som jag skrev tidigare, så blandar jag den utbytta motoroljan med dieseln som på det viset uttnyttjas fullt ut. Jag vet att det låter chokerande för vissa, men faktum är att jag kört med en kraftig sådan blandning genom SBP med ett mycket gott mätresultat för avgasvärden. Tydligen bränns allt upp i processen som sig bör. Eventuella orenheter fångas ju upp av bränslefiltern som jag också byter ofta, från Biltema naturligtvis.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Angående oljefilteradaptern.
JULA säljer just nu ut sina adaptrar för 59,90:-.
De brukar kosta runt 200:- så det är läge för snålköp :p: om någon behöver.
I satsen ingår tre olika gängadaptrar som täcker upp för i princip alla olika gängor som är vanliga på oljefilter.

619614.jpg

M.v.h. JANKRO.

Ps. Göte J, för x antal år sedan när det troligen saknades tillräckligt med Biltema-märkta oljefilter ibland så stog det just AC-Delco på de som de tillfälligt hade som ersättning i butiken.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Trevligt med lite värme för omväxlingens skull. Plus 6 grader och snön smälter undan. Bra. Gick till husbilen och spejjade lite för att liksom söka inspiration. Vad är det jag ser under bilen - mer precist under växellådan - en liten oljepöl!!

Vad vara detta? Allt skulle ju vara perfekt. Det visar sig vara läckage från drivaxel tätningen vid diffen. På passagerar sidan. Perfekt.
Jag minns tydligt hur jag tänkte då, för några månader sedan, att har det inte läckt hittils så håller det säkert 10 år till. Måste konstatera att jag är ganska likt han statsministern, alltså naiv.. Önskar man kunde vrida klockan tillbaka. Vad göra? Dum fråga, bara att kavla upp ärmarna och sätta igång.

Upp med framhjulen och palla säkert. Biltemas makalösa mutterdragare (elektriskt) och av åker hjulen, centrum muttern (41mm) och styrleden, fyra stycken bultar som håller nedre spindel leden (17mm) Stödlagret, två st. 12mm mutter. Vrida bromskivan och ut kommer drivaxeln. Alltså, man behöver inte lossa bromsåken. Däremot litar jag inte riktigt Jankros utfästelse att man behöver inte tömma ut oljan från växellådan, utan jag tömmer den efter diverse komplicationer i en dunk. Olje pluggen som jag tyckte mig dra lagom, satt som berget. Fick slå den i kanten för att rubba den, fast den var en insex modell. Sedan knallade jag till reservdels drivelinen och bytte pluggen mot en med 21 mm vanlig sexkant. Bägge har naturligtvis en kraftig magnet för metalspån. Bifogar bilder om dessa bägge. Notera koppar brickan. Den bästa modellen är liksom en bockad ring som sedan tillplattas, medans den vanliga är en flatbricka, bägge finns hos Biltema. Vid återmontering skall man låta bli det sista varvet, heh heh. Faktum är att godset är lättmetall som inte tål många Newton, kanske 30Nm är lagom? Varjefall, jag har aldrig råkat ut att pluggen lossnar, men däremot alltid att den sitter för hårt.

Eftersom frågan kom upp ihjärnan, ifall jag skall ta den andra sidan också, är det inte mycket annat att göra, av med den också. Easy - Peasy. 2 timmar tog det för mig, Martin Timell hade gjort det på en kvart, och jag under normala förhållanden kanske 5 timmar. Arbetet gick lättare nu när allt var rent och nyligen monterade. Min senilitet har inte heller gått dithän att jag redan glömt proceduren. Alltid något.

Precis när jag mäter tätningsringarna kommer frugan och undrar vad jag pysslar med. Bara efterjusteringar, inget allvarligt, säger jag. Hon tror på allvar att jag invigt en "mansgrotta" dit jag kan flyr undan hushållsplikter. En annan egenhet hon har är att varje utgift till husbilen belastar liksom min personliga nöjeskonto, vilket hon kan kompensera sig med nagellack och annat som tycks vara helt nödvändigt för en kvinna. Trots att jag påpekat att hon redan är gift och därför behöver inget "jakt utrustning" insisterar hon. För oss spelar det ingen roll i praktiken, eftersom alla tillgångarna är mina, eller hennes, då vi har en gemensam ekonomi på riktigt. När hon ser drivaxlarna brevid bilen, bleknar hon. Vad fan nu då? Bara efter justeringar...

Tätningsringarna är olika. Förar sidan sitter i en gjutjärnshus med måtten DY 59mm, DI 43mm, Höjd 8.5mm. Pass sidan DY 54mm, DI 35mm, Höjd 11.5mm. Hoss Ebay.de hittar jag inget med de måtten, fast de påstår att de skall passa. Nähe, skall åka till stan i morgon, Där finns en butik som säljer lager, kilremmar, och allt liknande för vålsamma överpriser, kanske har de tätningringar? Det var länge sedan jag var där och skojjade med deras prissättning, det är dags igen...

Lite bilder som jag vet att läsekretsen efterfrågar. Denna gång nästan som i Aftonbladet. Färgbilder tom. Jag förstår inte detta enorma intresse för bilder. Min gamla lärare gav en öronfil om man ens skissade med plyertsen. Man måste kunna beskriva med ord varje händelse och ting. Då finns den på pränt så att säga...

Det finns lite om mutterdragaren med artikelnr. Lite om väsentliga moment etc. Se själva. Men titta noga, det är inte alltid hjärnan förstår vad ögat ser, har jag kommit underfund med....
 

Bilagor

  • SAM_0131.JPG
    SAM_0131.JPG
    551,2 KB · Visningar: 1
  • SAM_0132.JPG
    SAM_0132.JPG
    549 KB · Visningar: 1
  • SAM_0133.JPG
    SAM_0133.JPG
    570,3 KB · Visningar: 1
  • SAM_0134.JPG
    SAM_0134.JPG
    552,9 KB · Visningar: 1
  • SAM_0135.JPG
    SAM_0135.JPG
    550,1 KB · Visningar: 2
  • SAM_0137.JPG
    SAM_0137.JPG
    561,6 KB · Visningar: 1
  • SAM_0138.JPG
    SAM_0138.JPG
    563,6 KB · Visningar: 1
  • SAM_0139.JPG
    SAM_0139.JPG
    556,9 KB · Visningar: 2
  • SAM_0142.JPG
    SAM_0142.JPG
    559,6 KB · Visningar: 1
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Ser att du använder avdragare till P-änden har jag aldrig gjort sedan jag fick lära mej hur man gjorde och varför, stått bredvid och tittat på hur man gör på en auktoriserad verkstad av sveriges mest kända bilmärke.
Jo man gjorde samma där, man jobbade ju på tid och provision.
Stod bredvid en mekaniker som bytte styrleden på min caddy samma där.
Ligga under bilen i nära nollgrader gjorde man på 60talet men då hade man inget val, aldrig att jag gjort som dej men bara några år sätter sina spår.
Med kvinnor är det så att nyttan sällan överstiger kostnaden, ren lyxkonsumtion alltså.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Däremot litar jag inte riktigt Jankros utfästelse att man behöver inte tömma ut oljan från växellådan .............
:)BigSpender::,
-----------------------------
Din rackare :D.
Jodå, när det är frågan om byte av drivknut, damasker m.m. på själva drivaxeln på första generationens växellådor -82 till -94 som det ibland varit frågor på, så kan man dra ut drivaxlarna ur lådan utan att tömma lådan på olja. För där tätar packboxarna mot en hylsa som den splinesade lite mindre axeltappen är inträdd i.
På senare lådor än -94 som har annan konstruktion så tätar packboxen mot drivaxeln så då måste oljan tömmas.
Fast om man skall byta packboxar de äldsta lådorna så måste ju oljan bort även ur dem. Men de har två pluggar för att tömma ur all olja i lådan, och om man inte skall byta ut oljan så räcker det att ta bort och tömma vid den bakre pluggen, som tömmer slutväxeln/diffen på olja.
På de lådorna så är det likadana packboxar på båda sidor.

Uppiggande med lite extraarbete på "vårkanten" som man inte räknat med, eller hur :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Man kan hålla sig för skratt, det är sant.
Den här bilen har blivit ett slags ryssja, ju mer man simmar ju längre in ryssjan hamnar man, mentalt sett. Jag förstod nog att du menade den gamla modellen med oljan men kunde inte låta bli...

Jag skulle ju inte ens behöva hålla på sånt här. Jag mer den där frimärkssamlande typen som på sin höjd vill och kan byta olja på sommaren när det är ljust och varmt. Den här bilen hittade min fru från nätet, uppe i Finska lappmarker. Var unik i planlösningen och under 6 meter. Den kom fint i hem och en vända till Tyskland. Sedan fick vi täta den och byta bakfönstret. Sedan byta toan, avloppstankar, elsystem, mm. Det liksom smög sig på undan för undan med små steg. Vi gillade den mer och mer och bestämde att hålla bilen. När väl det var gjort ville hon ha en riktigt kök och ingen gasol. Vad gör en snäll man? Först när allt var klart och skulle premiär resas, så pajade motorn. Najs.

Nu så skrattar man nästan när något händer, har ju gått genom allt som är rörligt i bilen, men never say never. För en vecka sedan såg jag en nyare bil med identiskt planlösning i en Dethleffts i 3 tillverkades mellan 2003 - 2010 någonting, vitsen för vår del är rundsoffa där bak. Idag, om jag inte var gift med den här bilen, skulle jag köpa en sådan utan att blinka...
 
Toppen