• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Arca 2.8 HDI

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Inställningar på alla Peugeot J5 enl handbok.
Dessa data kan ju naturligtvis ha ändrats sedan 1990.
Citroen kan kanske ha andra värden men ej troligt.

Toe-in (adjustable) : 0.5mm ± 1 mm
Castor (adjustable) 0grad till 1grad

Camber (not adjustable) :
(vehicle empty) 1°50' till 2°50'
(vehicle loaded) . .. 1grad till 2grader

1 turn of the track rod = 3 mm total toe-in change.
After adjustment, the visible thread length on the
left and right hand sides must be approximately equal.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Tack för hjälpen och ursäkta om jag kapade tråden lite, ska skruva ett varv på höger P-ände.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Ingen fara Bengtic, nära liggande ämnen så att säga...

Vad gäller mina olika däcktryck som jag angav, beror dessa på att jag hittat på dem själv, dvs trycket. Eftersom jag bytte drivelinan och den nya är åtminstone 100kg tyngre om inte mer, så började jag från andra ändan så att säga. Jag har däck som är märkta bärighet 975kg och max tryck 4.8kg eller 60Psi. Framaxeln väger 1600kg så det blir 800kg per däck vilket i sin tur är ca 80% av maxlasten. I min linjära värld blir det också då 80% av max trycket vilket blir 0.8 x 4.8kg = 3.85kg eller 48Psi. På bakaxeln som väger 1300kg blir det kring kring 3.2kg eller 40Psi enl samma resonemang. Nu så sker där ett slags moment vridning då fartvinden trycker bilens överdel och orsakar därmed högre vikt på bakdäcken vid march fart. Så man får lägga till där lite, kanske upp till 3.5kg?

Jag vet ju inte om min resonemag är riktigt, men i brist på annat finner jag där lite logik i alla fall. Om någon annan har bättre ideer så fram med dem, de behövs...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Arca 2.8 HDI

Man brukar ange lägre tryck fram än bak på person bilar av samma orsak som man vill att däcken med bästa mönstret ska sitta bak.
Man vill alltså främja understyrning oavsett belastning.
Tittade lite på belastningar och det är ju långt överhäng bak så lastvikten bak kan nog blir högre än man tror så av det jag läst så har bakdäcken högre belastning i normalfallet än framdäcken.
Mitt chassi har ju den korta hjulbasen så det förvärrar problemen, men det går lätt att svänga runt på små ytor.
 
Toppen