Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89
Hej Bentic.
Många detaljer är det med en husbil, man lär sig något nytt jämt. Sakerna pajar också lite olika från gång till gång. Det här med kylskåpen. Du måste dra ut den för total service som egentligen handlar om rengöring, bortagning av damm och spindelväv, möjligen lite rostflagor.
Du har avstängningsventiler för gasol någonstans i köksskåpet, brukar vara en radda med olika spakar för spis kyl etc. Stäng av den för spis och kyl. Sedan skall du spana inne i skåpen på sidorna mot kylskåpen. För du har en vägg av laminat på bägge sidorna av kylskåpen. I 99% av fallen har de kört en skruv rakt genom väggen på bägge sidor för att låsa fast kylskåpen. Skruvarna brukar vara ca 40 cm från golvet och 10 cm in. Ta loss dem och har du en golvlist mot skåpensfront, lossar du den också. Sedan börjar du jucksa med lite kofoten i nedrekant för att den skall börja röra sig lite. Vips kommer den ut. Eller bara nästan, för i något läge tar gasolslangen eller röret emot. Möjligen får du ta loss kokplattan ovanför också så även den blir rengjord. Gör du det, så kommer du bättre åt gasol kopplingar. När du återmonterar så byter du ut den sista jävla rörbiten mot en slang av hög kvalite som det skulle gjorts av början.
Gör rent hela gasolgrejjen där elden är. Det låter avancerat men när du väl öppnar och tittar på det, så blir du förvånad och tror att minst 90% av prylarna måste ha trillat av, så här enkelt kan det inte vara. Men det är det. Kruxet med gasol är monteringen så allt är rent och tät. använd tätningspasta i gängorna och tätningytorna, vilken gägga som helst duger, nästan...

En liten klurighet som du kan fundera på är själva ventilationen när du väl har allt öppet. Det är en del värme som ventileras ut och när det är riktigt kallt så får man kallras därifrån. Jag har gjort - när jag hade den typen av kylskåp - en riktigt rgelvidrig installation, men som gav mig stor glädje varje gång det var kallt, eller bara halvkallt. Jag gjorde klaffar av tunn aluplåt som jag kunde reglera från den bredvidliggande skåpen. Inte bara stänga ventilationen, utan leda spillvärmen till kupen. Behövde knappt någon annan värme. Om du inte vill exprimentera utan gillar original utförandet, så se till att tätningen mot den ventilerade utrymmen är tät. Den är oftast inte det.... Den dära kulventilen, byt ut den, Feltema har nya under en hundring, har de inte så stora dimensioner så sök en marinbutik, de har fina grejjor de...