• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nej, det gör den tydligen inte. Jag bytte en flaska med utgången datum för några år sedan på AGA-depån & dom tog 125:- extra i bytespris för detta. Jag fick ju inget kvitto så jag kanske blev blåst & pengarna åkte rätt ner i fickan.

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Min flaska har ju gått ut för 8 år sedan, antar att den är köpt i början av tillverkningen av "plastflaskor".
Har ju svårt att tänka mej att den någonsin kommer ut på marknaden igen.
När den är tom får man väl såga av överdelen och göra en blomkruka av den. Känner mej inte helt trygg med den har ju jobbat lite med epoxiplast.

Men den är som sagt helt full och den lär räcka ett tag, bilen är ju liten och ganska bra vinterbonad det är ju hytten som slukar värme, har en gardin plus tyg med teddyfoder så det blir ju ganska bra isolation.
Förutom vänster bakbroms där jag ska byta backar och kylskåpet verkar det inte finnas några fel som hindrar en långresa, ska testa lite med camping på ställplatsen vid ljusfallshammars veteranmuseum de har gamla bondgårdens dag lördag 17/9 det blir en massa djur och gamla maskiner igång och museet är stort och innehåller en massa saker som minner om ens ungdom.
Tog foto av pumpen vet inte fabrikatet men det finns ju experter här,
1, kan man ställa upp den på enkelt sätt?
2, om man ska ställa ner tomgången, ska man skruva på reglaget med vajern till gasen eller det andra som sitter bakom, läste att att det kunde underlätta växlingen med lägre tomgång och det stämmer med min erfarenhet från bensinbilar ettan är svår att få i om man inte står stilla?
Å andra sidan låter tomgången bra men man kan ju testa, efter körning med undermedlet i växellådan har ljud som fanns på femman försvunnit.
 

Bilagor

  • SAM_0235.JPG
    SAM_0235.JPG
    5,4 MB · Visningar: 45
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Osis Bentig.
Vad jag vill minnas så skruvas din pump upp via den ca 40mm stora plugg muttern som du ser ovan den platta plastbrickan.
Inget konstigt men det finns enklare modeller. Ungefär så här går till. Du lossar muttern, ca 1dl diesel rinnner ut. Du ser ett hål, ca 7mm i en skiva, den skall vridas tills den är i linje med en annan hål dit du kan stoppa spetsen av en insexnyckel 3mm? Sedan skall man skruva ca 1/4 - 1/2 varv åt något håll beroende vad man vill.
Det finns folk här som kan ge exakta besked med bild och allting, jag har också instruktion någonstans men hinner inte nu plocka fram dessa...
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har inte hunnit skruva med motorn varit sjuk ett tag, men jag har lyckats byta bromsbackar på v bak.
Det var ganska oljigt och när jag fått ihop alltihop och satte dit fjädern som trycker ihop bromscylindern så kom det ut olja från packningen på ena sidan.
Tyckte inte det såg ut som vanlig bromsolja utan mera som vanlig smörjolja??
Antar att det är väl bara att byta cylindern, förr vet jag att man kunde byta packningar och slippa kämpa med fastrostade bromsrör men det finns väl inte eller lönar sig.
Frågan är om man ska ta en rövare och åka till besiktningen problemet är ju att man måste ändå fixa felet.
Jag skruvade upp justeringen eftersom den ska justera sej själv, men jag tror att det kan röra sig om tio varv innan det blir rätt och då blir det en massa pumpningar som trycker ut olja, eller är det så att det räcker med att slita i handbromsen för att det ska justeras upp?
Jag känner mej ganska sliten efter att tillbringat ett antal timmar på gatan utan vettiga verktyg, sätta dit fjädrarna och pinnen och brickan med bara en polygrip var absolut max vad jag klarade.
Blir väl tvungen att lämna in bilen för jobb som jag lätt skulle klara på en verkstad själv med lyft och verktyg.

Läste igenom en tråd om handbromsen och fick svar på det mesta, men ska man trycka på fotbromsen när man pumpar med handbromsen?
 
Senast redigerad av en moderator:

luddee

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
20754
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej ja du har lagt en bra arbete på din bil jag har en Hobby 88 som jag har arbetat med sen 2014 den blir klar? 2018.
Det är ungefär samma arbete som din med ett undantag vatten skada som jag har.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det är ju nästan alltid vattenskador på gamla bilar, även jag har en sidoruta som inte är riktigt tät.
Men tack vare plastkarossen är det nästan inga skador alls, det var ju när en expert här tipsade mej vilken bil det var och som plastpelle åkte från borås till göteborg och undersökte den som jag gjorde att jag köpte den.
Har varit ute runt östergötland i sommar så jag har planer på längre resor.
Det var faktiskt hobby 600 som gjorde att jag blev intresserad av en lite större husbil, men alla verkar ha samma fel det har läckt in en massa vatten i bakänden så det lade jag ner.
Har träningsvärk i vänster arm efter att ha läste hur man ska justera upp backarna bak så nu verkar allt fungera och vid bromsprov drog den inte åt något håll.
Bytte ju backarna vänster bak men skruvade ner justeringarna så jag fick slita hårt för att få dem snurra ett antal varv. De gamla var inte slitna men jag hade ju glömt bort att jag dränkt den med sprayolja för att få handbromsen att släppa, det var en panikåtgärd som jag glömt bort. Den lilla oljan som kom från bromscylindern berodde nog på att kolvarna höll på att åka ut när jag jobbade med backarna, det var därför det inte såg ut att vara bromsolja utan biltema sprayolja alltså riktig olja.
Ska ombesikta i morgon och räknar med att den ska gå igenom.
Ska skruva upp pumpen lite så jag får lite mer kraft i backarna.
Har ett problem med pumpen att den har lite hög tomgång när den blir varm, så den blir svårväxlad speciellt svårt att få i ettan. vet inte var jag ska skruva för att få ner varvet.
Det problemet har blivit värre eftersom den går lite bättre än när jag köpte den, kanske också beroende att jag kör på blankdiesel, alltså ingen raps eller terpentin "tallolja" som de döpt om den till den är också billigare och ger lite mer effekt.
Förbrukningen är ca 1l per mil och 73hk men tack vare jetdesignen så kan jag lätt hålla 90 men den blir instabil om det blåser. Det är ju en riktigt gammal konstruktion.
Fick en liten chock idag när jag låg i 90 och sen hörde jag världens vrål och bilen skakade till, det var en ganska liten bil som körde dubbla hastighetsbegränsningen på 100km strax efter kom det en till förmodligen två killar som körde race bland vanligt folk. Ibland undrar man varför man inte gör något åt folk som regelmässigt kör långt över hastighetsbegränsningarna har inte sett en kontroll på R51 på många år, sedan undrar man hur de tänkte när de byggde vägen med en körbana som när en traktor kör stoppar upp all trafik tänk om det kommer en ambulans som ska ligga ett antal kilometer i 30. Känner mej ganska pressad när många vill köra 120km och man håller 80 och de inte kommer om, men de försöker ju vinna ett par meter genom att ligga nära bakom.
 

luddee

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
20754
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja hade vattenskada både fram och bak. Ja jag byte olja i lådan 75/80 tror det var atf och fylld den men 1.2l + 0.3l för att 5 an inte skall ta skada och lite medel fån Mekonomen så att det går lättare att växla. Jag kommer med fler bilder på min bil.Lycka till i morgon.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack Affe!
Var inne på ombesiktning idag och vänster sida var bra men bromsbalansen var helt fel för den gamla godkända sidan var så mycket sämre . Skulle bytt på bägge sidor lämnade till verkstad idag och dom byter i morgon, de har ju bromsprovare.
Behövde inte betala jag är trogen kund sedan många år och dom har alltid varit jättehyggliga.
Ja Jo jag hade ju sprayat lite olja på den sidan också 556 genom ett bulthål eftersom bromsen låg på när det blev varmt i somras.
Min ekonomi och min bakgrund som tvreparatör har gjort att jag försöker komma undan så billigt som möjligt, värk i kroppen gör ju att man vill undvika fysiskt arbete pillar helst med smågrejor som är enkla och bara kräver tankearbete.
Ska jag komma iväg på långresa så krävs det ju att bromsarna är ok.
Det viktigaste nu blir att se till att värmaren fungerar om jag ska kunna åka iväg, den la ju av en natt kan ju bero på att jag körde med plastflaskan kanske bara butan i den så trycket sjönk.
En flaska som gått ut för 8 år sedan känns lite osäker att ha, den är ju ganska full men kanske bättre att skaffa en flaska som går utomlands.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

En fråga Piloten 1
Var har du hittat videon om pumpen på you tube?

Skulle behöva lite mer ork, kommer jag lite mer lastad ner till tyskland kommer jag bli omkörd av lastbilarna i backarna, ganska stressande att ha en 60tonnare två meter från bakrutan.

Nu har man lagt ytterligare drygt 3000kr på bromsar!
Bilen börjar komma upp i sitt rätta värde - andra ombesiktningen i morgon lär gå bra för nu har en verkstad bytt allt som finns i bakbromsarna, med facit i hand skulle jag köpt alltihop själv och bytt när det var så bra väder innan besiktning, lätt att vara efterklok.

Ska försöka att täta en sidoruta eftersom jag sett att det fuktar där, en långresa i regn kan ställa till det och inte kul med silvertejp den brukar kunna släppa också. Vet inte om något fastnar på min behandlade bilkaross.

Ev. kan det hända att jag kommer att ha husbilen som enda bil eftersom min clio inte går så bra fn. och besiktning närmar sig. Vet inte hur den blir att köra vintertid men den är ju bara 5.50 lång och ganska smidig problemet är backning eftersom man inte ser något, finns ju en trådlös kamera till garmin och ska försöka få tag i en sån.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jula har en som sänder trådlöst till surfplattan för 599
Eftersom jag har den till navigering så ska jag enkelt byta program och få en 8" bild bakåt är det tänkt.
Kan lägga sändaren i ett överskåp och montera kameran ganska högt så man ser hela området bakom. Ström har jag där redan för kökslampan.
Är annars tveksam till jula mycket har gått sönder fort och väldigt låg kvalitet.
Ska in och besikta om idag blir tredje gången, undrar hur den kunnat gå igenom tidigare med alla fel som var när jag köpte den var ju nybesiktad då?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Besiktningen gick bra så nu rullar den ett år igen.
Clion hade två fel som upptäcktes samtidigt som husbilen hade bromsproblem, halvljuset fungerade inte, hittade efter mycket jobb ett trasigt relä som satt illa till men jag lyckades byta det med hjälp av en spegel.
Så gick den bara på tre cylindrar det var tändmodulen som jag bytte efter att ha använt yxa för att lossa två fastrostade skruv - fantomen är hård mot de hårda.
Så efter en massa pengar och besvär rullar allt igen.
Trumavärmaren fungerar igen men måste gå ganska länge på pilotlågan innan det går att vrida på så att stora lågan tänds.
Körde en stund utan fläkten och kåpan blir väldigt het man kanske inte ska köra utan fläkt? Lackade kåpan vit med hammarlack var kanske inte så smart eftersom den började missfärja av värmen skulle tagit värmebeständig färg men vit fanns inte.
Snyggt blev det i alla fall.
Skickar en bild på min växelknopp den lackades nedsänkt i hammar lack sedan togs den upp och fick stå och rinna och torka ett par dagar.
Blev bra hade inte mycket att välja på fick inte tag på någon rattväxelknopp.
Köpte en penna med färg och fyllde med skakig hand i siffrorna på värmaren.
Måste täta ett sidofönster bäst blir att ta bort det men jag vet inte hur det sitter.
 

Bilagor

  • SAM_0244.JPG
    SAM_0244.JPG
    6,3 MB · Visningar: 36
  • SAM_0252.JPG
    SAM_0252.JPG
    3,6 MB · Visningar: 33
  • SAM_0256.JPG
    SAM_0256.JPG
    3,8 MB · Visningar: 36
  • SAM_0243.JPG
    SAM_0243.JPG
    5,1 MB · Visningar: 36
  • SAM_0254.JPG
    SAM_0254.JPG
    4,6 MB · Visningar: 37

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Körde en stund utan fläkten och kåpan blir väldigt het man kanske inte ska köra utan fläkt?
:bengtic.
-------------------------------------------------
Hejsan, nej man skall inte köra pannan utan fläkten på. Din panna ger troligen 3.400W på full låga, och det är för mycket koncentrerad värme om inte fläkten hjälper till genom att suga bort värmen från pannan och blåsa runt den i bilen.

Man kan klistra dit ex. remsor av sådana värmetåliga band som man lindar in avgasrör på MC med på insidan av kåpan om man tycker att den blir lite för het.
Banden finns bl.a. på Biltema, och limma fast dem kan man göra med röd värmetålig silikon.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det är ju det att det låter en del om fläkten i början skrek den en del har ju stått still länge.
Siktar på en tur till södern i nov. så då måste värmen fungera perfekt.
Läste om någon som tydligen körde utan fläkt men då är det nog bara på pilotlågan sommartid gissar jag.
Ja det är 3,4 kW och det lär bli varmt men jag måste skilja av hytten på något sätt onödigt att värma upp den också.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Det är säkert trångt och djä..... Sitter v.v. beredaren bakom värmaren också kanske ?
Men det går att få bort fläkten där bakom. Det går även att plocka sönder motorn och smörja den samt kolla över kolen för det kan faktiskt vara de som skriker eller gnäller när fläkten snurrar. Om de fortfarande har skaplig längd så kan man tvätta dem i sprit och slipa dem lite snett plana så de får slita in sig igen.
Om någon försökt smörja motorn och olja har hamnat på kolen så kan de börja gnälla även om man tycker att det borde glida lättare.
Det finns även lösa fläktmotorer (kanske även nya kol) att köpa, och billigast (men rätt dyrt) på eBay som vanligt :).

Och ja, pilotlåga med lite underhållsvärme funkar säkert utan fläkt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack för dina tips men det känns som ett för stort arbete, att jobba i den ställning som krävs gör att kroppen gör ont överallt, kanske det blir bättre när den får gå lite. Helst skulle man vilja byta till en trefasmotor med regulator som vi använder inom elflyget helt tyst och nästan dubbla verkningsgraden.
Kan man få lite varmvatten utan att starta boilern, fick tips om att det kunde finnas en värmeslang från värmaren som hjälpte till att värma vattnet?
Har lyckats besikta clion men fick inte godkänt på co och lambda , kanske mitt körande på tre cylindrar bränt sönder lambda givaren.
Nåväl inköp av ny på biltema och skarvning av kablar till kontakten så blev det att byta till det användes en metallsåg en blåslampa 22mm hylsa och förlängare av ett rör en hammare och en slägga.
Godkänd efter ombesiktning nu men verkar gå lite magert kanske lite för mycket signal från universalgivaren, blir det besvär får jag väl koppla bort givaren tills nästa besiktning.

Nu behöver jag lite hjälp med hur man lossar ett sidofönster har tittat på det idag eftersom det regnar och det är fuktigt i ena hörnet.
I nödfall får jag förska täta det utifrån men helst vill jag ta bort det och täta om och göra rent.
Enl planering ska färden gå söderut om 4 veckor men det är många om och men, dörren ska förses med en tätningslist i överkanten för där ser man ljuset igenom.
Fullt fokus på husbilen nu altså, det drar även framifrån tror att luckorna för värme och ventilation inte stänger som de ska, blir ganska omgående förkyld vid minsta drag.
Ska tömma toaletten men det finns ingenstans i kommunen att göra det på är inte förtjust i att använda min egen toalett med åtföljande äckelrengöring.
 

Bilagor

  • fönster.jpg
    fönster.jpg
    48,1 KB · Visningar: 350
  • fönster2.jpg
    fönster2.jpg
    253,2 KB · Visningar: 21

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej igen. Nej någon värme till v.v.beredaren får du nog tyvärr inte med annat än gasoldriften. Du har säkert modellen som är helt fristående med den fyrkantiga lilla panelen med en skjutbrytare på samt en diod.
Det fanns 230V eldrift på en del men även det tror jag kom först på senare modeller tyvärr, och var nog option dessutom.

Känner tyvärr inte till dina fönster, och ser inte på bilden, men finns det ingen plast-täcklist som det kan finnas skruvar under på ut eller insidan, men det har du säkert redan kollat :oops:.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen