• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Målade högra sidan av bilen runt främre skärmkanten ser bättre ut nu Affe blir nog nöjd, gråväder idag tappade lusten vänstra sidan stöter på problem dels finns det lite rost och sen har graffittimålaren valt att låta dekoren gå ut över kanten på skärmen kan se konstigt ut med målad skärmkant på den sidan men så måste det bli.
Har fått hem vänster motorfäste. Nu ligger också avrinningslisten hos postombudet.
Hade beställt 7m och det fanns i lager sen fanns det inte och slut hos leverantörern sen fanns det 5 m och 2m och fick förfrågan om de skulle skicka jag sa ja eftersom det är ett par 1 meterslängder som behövs. Som tur är skickade de med schenker så det ligger hos postombudet nu.
Men måste verkligen hitta lösningsmedlet för silikon, har ju sprayat silikon på gummilisterna och det har förmodligen hamnat där det inte ska. Så måste göra ordentligt rent. Har några gånger sett lite vatten på golvet i förarhytten men inte hittat var det kan komma ifrån, verkar som under instrumentbrädan på höger sida. Måste hitta var det kan rinna in finns ju bara vindrutan och motorhuven att välja på.

SAM_0847.JPG
 
F

F.d. 22252

Guest
Den som är vis lyder råd tror jag konung salomo skrev. Står i Ordspråksboken, han ska ha fått erbjudandet av skaparen gud eller vilket namn man vill ha att han skulle få en önskan uppfylld, han valde vishet. Just då var han inte säskilt vis jag skulle valt evigt liv eller lycka. Att vara vis leder ju bara till elände eftersom man ser alla andra som dumma i huvudet vet jag av egen erfarenhet :blabla:
I morgon ska jag hämta mina dropplister från Campout, jo det är ju din ide också!
Tänkte klistra dom likadant, de borde räcka till dropplist över fönster och dörr. Skulle egentligen ha ovanför vindrutan efter mystiska droppar på golvet men kan ju komma från motorhuven.
Dropplister finns ju på alla gamla bilar men man tog bort dom förmodligen eftersom det blir en del vindbrus och lite större luftmotstånd i farter jag aldrig kör. Tror det är en orsak till rost när vattnet inte leds bort utan kan ta sej in överallt bara en list blir lite ankommen. Det och att ta bort stänkskydden var ett stort feltänk bilindustrin snabbt annamade jo det handlar ju om rost pengar och nyköp.
Ska försöka slipa bort rosten måla med zinkfärg och lackfärg.
Man måste ta vara på regnfria dagar. Blir väl några minuter i sol med en öl på verandan får man hoppas.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Efter jag satt dit dropplisten och var ute åkte så hörde jag hela tiden ett konstigt ljud som jag inte hört tidigare. Undrade vad jag gjort med bilen sedan sista resan, kom då på att det var dropplisten. Jag hade samma problem med en läckande gummilist till dörren men en ny var väldigt dyr så därför får väl det låta lite om listen. Jag skall försöka att maska av den så jag kan måla den svart tycker den bryter mot fönsterlist o mm.
Det var visa ord du skrev Bengtic :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag brukar kontrollera avrinningen eftersom jag tror jag fick vatten på kopplingen därifrån, borde göra om det med en vanlig vattenslang så det rinner direkt ut på marken istället för på motorn, Ska se om det går att fästa en vattenslang i de fyrkantiga hålet med tec7 eller skarva det som finns.
Finns det silikon i gummilisten lär det inte gå att måla, min bil är ju vit så det syns inte så mycket. Oljudet är inte så mycket att göra åt, kanske jag avslutar listen ganska högt upp på astolpen. Ska sätta listen ovanför dörren också finns redan ett litet tak där som jag tätat med sikaflex men ska ha en bit längre list, eftersom det alltid är vatten på första fotsteget när det regnat är kanske meningen med ventilation vid dörren men jag tror det är en gammal skada och att dörren inte är original.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jag brukar kontrollera avrinningen eftersom jag tror jag fick vatten på kopplingen därifrån, borde göra om det med en vanlig vattenslang så det rinner direkt ut på marken istället för på motorn, Ska se om det går att fästa en vattenslang i de fyrkantiga hålet med tec7 eller skarva det som finns.
Finns det silikon i gummilisten lär det inte gå att måla, min bil är ju vit så det syns inte så mycket. Oljudet är inte så mycket att göra åt, kanske jag avslutar listen ganska högt upp på astolpen. Ska sätta listen ovanför dörren också finns redan ett litet tak där som jag tätat med sikaflex men ska ha en bit längre list, eftersom det alltid är vatten på första fotsteget när det regnat är kanske meningen med ventilation vid dörren men jag tror det är en gammal skada och att dörren inte är original.
Är det plastlisten som jag rekommenderade så är målningsbar:)
 
F

F.d. 22252

Guest
Min list ska vara i vitt gummi, blev inte hämtat ut den än.
Har dock målat vänstersidan, körde med stålborste och borrmaskin och jo där krävdes det mer jobb, på med zinkfärg sen målade jag det hela. Fusk javisst men bara det håller och det gör det ett bra tag till. Har tillbringat en stund i söderläge i solen på verandan varit lat men kände att jag behövde det. Tog av fodralet till min dyna som ska vara under min nya madrass, den är otroligt välsydd av min FD fru som är otroligt skicklig på det mesta utom kanske på det som är viktigt. Blir jobbigt att sprätta. Fattas ju 25cm.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Min list ska vara i vitt gummi, blev inte hämtat ut den än.
Har dock målat vänstersidan, körde med stålborste och borrmaskin och jo där krävdes det mer jobb, på med zinkfärg sen målade jag det hela. Fusk javisst men bara det håller och det gör det ett bra tag till. Har tillbringat en stund i söderläge i solen på verandan varit lat men kände att jag behövde det. Tog av fodralet till min dyna som ska vara under min nya madrass, den är otroligt välsydd av min FD fru som är otroligt skicklig på det mesta utom kanske på det som är viktigt. Blir jobbigt att sprätta. Fattas ju 25cm.
Min är också av gummi:)
 
F

F.d. 22252

Guest
dropplist.jpgdropplist2.jpg
Har inte blivit så mycket gjort, Har kikat lite på dropplisten jag köpte för ganska mycket den ser klumpig ut beställde den minsta men vet inte riktigt vad jag fått, beställde 7m sen skulle jag få 2+5m sen kom det 6m+1m. Betalade 861kr så lite dyrt men har tittat i flera år efter något som kunde stoppa vattnet, men känner mej osäker listen har legat länge hoprullad och vill gärna hålla sin form samtidigt har plasten man ska dra av släppt bitvis. Påminner mej väldigt mycket om den ellisten som ramlade ner när limmet släppte.
Samtidigt har jag hittat flera plastlister självhäftande som används som kabelkanaler och som bara behöver en modifikation för att fungera som dropplist väldigt billig också.
Man får klippa eller skära bort en bit av listen så kommer det fungera.
Köpte 4mm plywood idag som ska sågas till sänggavlar och kläs med tyg så det passar nya sängen.
Dynan under sängen blev för kort och ska skarvas till 105cm saknas en del tyg samma jag använt en del av till gamla sänggavlarna och en liten remsa jag hittade. Det går säkert få ihop om man klipper och skarvar hej vilt, inte så noga egentligen men kan ju vara kul att ha samma tyg har inget annat hemma heller. När man bor som man gör är det långt att köpa något, sen köper man ju det mesta färdigt från kina så inte så många som syr numera.
Skulle ju kunna köpa en färdig 80cm madrass och kapa till 105cm och samma med överdraget men jag har en 5cm tjock 120x200cm bädmadrass skumgummi liggande så jag limmar ihop det till 10cm 80x 105cm.
När jag är färdig kommer jag ha en lyxsäng tempurmadrass och tempurkudde mycket värt för hemkänslan speciellt när man har lite värk i kroppen av och till men det har de flesta. Ska byta lampa i taket och flytta den lite, sätta dit en läslampa till över sängen.
Men tänk vad roligt det skulle vara att kunna limma fast ledlisten finns det något som går att limma silkon med? Skulle kanske behöva ett larm också men jag är lite inne på en fälla vassa saker och högspänning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag är kanske lite otydlig det är altså tilläggsdynan under madrassen som behöver förlängas från 80x80cm till 105x80cm. Och att kapa en sån madrass 80x200cm skulle lösa problemet men de är dyra och överdraget till madrassen skulle inte fungera brukar vara lågkvalite. Så istället hyr jag in en sömmerska som fixar fodralet och sen tillverkar jag en madrass från att limma ihop två bitar 5cm 105x80cm från en svensk kvalite bäddmadrass som blev över när jag bytte till tempur.
Fint väder nu måste ut och jobba lite ska slipa lite försiktigt där dropplisten ska sitta och tvätta med sprit, sen ska jag montera en list och utvärdera det.
Tar nog och limmar på en modifierad ellist på Astolparna den är mindre och smidigare så slipper jag oljud. Att de haft problem tidigare kan man se att det är limmat en tätningslist en bit ovanför dörren som avrinning vilket inte fungerat. Ser samma design på nya husbilar hade jag en sån skulle jag undersöka hur det blir med regnet och vart det tar vägen. Blir ju ganska mycket vatten som rinner ner på dörrlisten en liten springa så finns det inne i bilen och sen har vi tätningen i sidorutan som lär släppa in vatten, hela tiden så fort det regnar. Hytten brukar ju vara av plåt och resten plast och någonstans där dold finns en skarv av två material med helt skilda egenskaper värmeutvidgning, som gjort för att rinna in vatten efter en tid.
Även ovanför fönstren kan det vara ide med en dropplist så de inte börjar läcka för det gör de oftast efter en tid, åtminstonde på mitt hus har jag en galvaniserad plåt ovanför fönstren finns där av en orsak. Skjutdörrar på plåtisar ska man nog se upp med har haft ett par wvbussar och jo trots dropplist så läckte de när man körde i regnet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Har blivit "lite" gjort min rädsla för eventuella cancerdiagnoser har gjort att min vanliga höstdepression har fått ny fart.
Väntar just nu på den nya omsydda dynan som ligger under madrassen mellan britsarna.
Fick skruva bort mina gavlar till sängen som inte passar nu, ska i huvudändan istället ha en matta 60x120 som sänggavel sparar några centimeter då istället för mina sängavlar gjorda i plywood och tyg.
Varje centimeter är värdefull nu funderar jag på en äkta matta med 273000knutar/kvm.
Eftersom den är mindre än 1 kvm så blir det ca 200000knutar.
Den är i Ull men typisk iransk med färger och mönster men kvaliten är hög tjock och lite tung för sin storlek sen har jag en matta i samma storlek i konstfiber med diskret mönster i konstfiber, provade att elda på en frans och den smälte direkt som plast.
Den är ju snyggare men kvaliten är sådär och priset förmodligen en tiondel av den äkta mattan men ändå har jag svårt att bestämma vad som blir bäst. Kanske sätta den ena i fotänden och den andra i huvudänden.
Första resan när man stannade snabbt över natten så lutade det ibland så jag fick skifta vilket håll i sängen jag skulle ligga åt, huvudet något neråt går inte att sova.
Ska montera mikrovågsugnen också och under den blir det en en låda att dra ut som jag saknat länge för bestick och liknande, eftersom den inte har standardmått tar jag den från ett skrivbord från jysk och helt enkelt sågar sönder den på längden för att få det att passa. Har regnat en del så inget blivit gjort idag men igår monterade jag en list som leder bort vattnet från dörren och det fungerade bra. Inget vatten som droppar i huvudet när man kliver in. Försökte hitta sikaflex men det finns inte på orten får ge mej in till Norrköping och en båtaffär för att köpa det. Har ju nästan gjort slut på en patron med tec7 men det är en något sämre eller annorlunda produkt. I mitt fall är valet lätt efter test.
 
F

F.d. 22252

Guest
Bättre väder idag monterade avrinningslisten på höger sida rostigt där också siliko förståss men omöjligt att få bort då bodelen är snett monterad så det går inte komma åt rensade det jag kunde zinkspray, rostskyddsmedel så mycket jag kunde få in, det kryper ju långsamt så det stoppar upp. Fick dit avrinningslisten som egentligen är boven i dramat och borde suttit där från början. Sitter fast med ett par klammer eftersom tec7 inte biter på en gång speciellt som det är hög luftfuktighet och bara 10grader.
Monterade en list inne i bilen för att få fast min matta som utgör sängavel och satt fast en yogamatta som jag hade över för att få lite extra isolation samtidigt som den fyller upp de 5mm som behvövs mot listen. Fortsätter förmodligen med montering av mattan i morgon så allt är klart för att få färdigt sängen.
Startade värmaren eftersom gasen varit avstängd sen i mars fick jag slå på gasen och då fick jag svar på vad som dunsat där bak, de gamla banden som hållit flaskorna hade släppt så flaskorna hade farit runt, det luktade lite gas därinne kände på kranen till den svenska flaskan som inte var ansluten och det gick att dra den lite så kanske den stått och läckt. värmaren gick igång och det blev ganska fort varmt.
Ska köpa riktiga spännband som går att dra åt ordentligt.
Har börjat med bestickslådan och slagit sönder lådan eftersom jag van vid jyskmöbler hade limmat ihop den så den fick lagas men kommer säkert bli bra. Ytbehandlade teakhyllan och teakhandtaget blev riktigt bra. SAM_0852.JPGSAM_0853.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Nej den skickade jag tillbaka, det jag har nu är en list för kablar upp till 10mm, skar av ena sidan och det fungerar bra och var lätt att montera, den andra behövde man vara två för att montera och värmepistol tydligen inte en chans att få den rak. Misstänker att den kunde släppt med tanke på de krafter som behvövs för att hålla den rak.
Har ingen list på astolpen bara över dörren.
Ska sätta en över bodörren också eftersom vattnet rinner vid sidan om det skydd som sitter där original.
Gjorde rent kontakten till tempmätaren eftersom den varit konstig ett bra tag tror jag löst problemet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja nu har jag satt dit listen över dörren var betydligt lättare bara göra rent och trycka fast, det gick att böja den lite så det inte blir stående vatten tror det blir bra.
Fick en liten bit över och den satt jag över elanslutningen så vatten inte skall kunna rinna fritt runt kontakten vatten och el är inte så bra.
Tog ut flaskorna den spanska är nästan helt full och det borde räcka med den, den svenska använde jag en del på nervägen förra året så det är nog över halvfullt ska fylla upp den innan jag åker blir att ha mest som reserv, det är ju billigare att använda den spanska blir halva priset mot att värma med el. Och sen har jag ju flyttat slangen till den regulatorn, skulle vilja ha en vanlig manuell ventil så jag kunde skifta enkelt mellan flaskorna som det nu är blir det jobbigt med slangen, gasen tar ju alltid slut på natten.
Enklaste är egentligen att skaffa en spansk flaska till och lämna den svenska hemma, de spanska reulatorerna är ju så enkla att flytta. Mycket säkrare system tycker jag.
Har köpt riktiga spännband men de gamla satt med korta träskruv och var rostiga, ska försöka få till en genomgående bult istället. Spännbanden var gjorda i bomull såg det ut som fattade inte hur dåliga de var eftersom de klarade krocken.
Det roliga var hur mycket bättre bilen gick när den vikten kom bort.
När jag kör kommer det ju vara vatten på andra sidan som väger upp det hela.
Lagade min ebokläsare usb kontakten var glapp, hittade en video på youtube som beskrev det hela och precis som i videon så låg kontakten helt lös i höljet när jag tog isär den så nu går det att ladda den men datorn vill inte koppla upp sej hoppas inte det är mer fel på kontakten så dataöverföringen inte fungerar en ny kostar 1800kr. Går väl med lite knep skicka via wifi, går ju att ladda direkt från biblioteket, problemet är att lånetiden går ut efter 28dagar och det skyddet brukar jag ta bort så de kan ligga länge på plattan men det måste göras i datorn. Formel 1 förstörde dagen på flera sätt så blev inte mycket gjort. Men har mått bättre nu så jag får lägga på ett kol, det är sängen skrivbords lådan micron i den ordningen kvar, sen ska jag byta taklampa till en betydligt starkare samma med läslampan Ska försöka komma över en bra surfplatta med simkortsuttag i 10" jag har ju dubbelt sim för data vill inte vara beroende helt av en telefon utifall något händer eller kanske jag ska ge mej på att byta batteri på den gamla det ligger i skåpet tappade lusten eftersom jag missade att lossa två skruvar så skärmen fläktes loss och med den två tunna ledningar som kan gå att få dit. Sen behöver jag en platta utifall datorn lägger av tar med ett extra tangent bord. Blir nog tvungen att köpa begagnat men ofta har batterierna gjort sitt på en äldre platta. Mycket att göra nu innan vädret blir för dåligt ska hänga upp cykelstället det verkar behöva lite service liksom cykeln men den kan jag fixa inne.
Jag försöker göra en plan i huvudet för i vilken ordning allt ska fixas vilket utgår från vädret.
 
Toppen