• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Fantastiskt väder idag högsommarvärme har målat en del.
målade grill och kofångare i vitt

SAM_0834.JPG
Har funderingar om jag ska behålla den vita färgen på kofångaren från början var den blå men såg rätt sliten ut. Lackerade lysgul färg på backspeglarna eftersom det verka som inte alla fattar att bilen är bred!
SAM_0838.JPG
Sen har jag målat bakdelen och vänster sida höger är inte målad som jämförelse, blir i morgon den största tiden går åt att maska av med tejp, med roller går målingen snabbt.
SAM_0835.JPG SAM_0836.JPG SAM_0837.JPG

Förmodligen målar jag kofångaren i samma färg som resten tror det ser bäst ut, kanske sista dagen på länge som man kan jobba ute med målning, den vita alkydfärgen ser väldigt matt ut passar nog bättre inne på en dörr eller liknande. Hoppas att den tål att övermålas, den hade lösts upp på en av backspeglarna men så är ju den färgen mer aggressiv innehåller aceton.
När jag är färdig med målningen ska jag göra en sänggavel men har inte hittat någon bra utom en 4mm teakplywood men den är dyr och synd att dölja under klädsel.
Köpte en bit masonit får se om jag använder den, svårt att använda häftpistol på den men kan nog gå.
Roligt när man ser att det händer något och när man ser att höst och vinter är på väg så är det roligt att tänka på att jag åker tillbaka till sommaren. Finns som vanligt mörka moln ett är min far där både kroppen och huvudet inte är så bra, men jag skulle själv bli tokig av att sitta på ett vårdboende och veta att jag inte kommer därifrån levande, han vill rymma men kroppen orkar inte och det måste vara nära till toaletten. Kan inte skjutsa honom någonstans eftersom han knappast kan komma in i husbilen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag tycker att den vita fronten var snyggt, sen kanske glansvärdet är fel, det syns ju inte på bild.

Affezell, jag hade valt samma kulör som kofångaren och dessutom lagt mig på den höjden, men jag hade egentligen inte ens rört din röda fina bil, men OM så foliera den, så du iallafall kan ångra dig..
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tycker att den vita fronten var snyggt, sen kanske glansvärdet är fel, det syns ju inte på bild.

Affezell, jag hade valt samma kulör som kofångaren och dessutom lagt mig på den höjden, men jag hade egentligen inte ens rört din röda fina bil, men OM så foliera den, så du iallafall kan ångra dig..
Nu blev jag osäker på färgen igen ska sova på saken sen blir det det sista jag målar i morgon så får jag fundera på det. Alkydfärgen är riktigt skum, kommer mej att tänka på den där färgen som fick träet att ruttna på allt som var målat med den.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Den färgen du tänker på var nog begynnelsens plastfärg/akrylatfärg.

Den fungerade så fint att när det regnade så släppte den in vatten, när sen solen visade sig så blev ytskiktet hårt och stängde in fukten och så höll det på. Man kunde köra in en nyckel rakt igenom trä som såg strålande ut för att färgen höll ihop det, men allt bakom plastfärgen var tvärruttet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Alla avskiljningar mellan radhusen i ett område jag bott i hade fått bytas bara efter några år alla var ruttna, står faktiskt om diffusionstät på burken, nu har det faktiskt inte regnat och snart gått 2 dygn sen jag målade så det blir att stryka på den blågrå färgen på kofångaren. Den kan man ju lita på, var rädd att den skulle bli för ljus valde inte enligt apparaten han mätte med innan han blandade utan ett steg ljusare men den mörknade när den fått torka till. Ska ut och maska av och måla resten sen blir det formel1 och motogp på tv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu har jag målat, halva tiden går åt till maskering även fast jag fuskar en del.
SAM_0840.JPG
Jag satt på en stol hela tiden för att få lite precision med målningen
SAM_0841.JPG
Nu var frågan skulle jag måla kofångaren också?
Ju mer jag målade ju mer gillade jag färgen man måste tänka på att det är en bostad inte en racerbil.
SAM_0843.JPG

Jo det blev målning av kofångaren som ni ser så är nummerskylten kvar fuskade lite, men ser bra ut ändå tycker jag.
SAM_0844.JPG SAM_0845.JPG
Ja nog blev det bättre med samma färg som resten. Lyssnade på dej Affe du har ju en bra smak det ser man ju på din bil.
Sprayade på lite mer lysfäg på backspeglarna och sen ett varv med klarlack.
Nu känns det som det mesta utejobbet är gjort ska börja titta på sänggavlarna till den förstorade sängen. Har inte löst backkamerafrågan än fundera lite på en till surfplatta med sim kort har ju ett extra surfsimkort som skulle göra att jag inte vore beroende av någon telefon för att köra uppkopplad IGO. Bra även med dubbel redundace eller säkerhet när det gäller internet och navigering.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Nu har jag målat, halva tiden går åt till maskering även fast jag fuskar en del.
Visa bilaga 180052
Jag satt på en stol hela tiden för att få lite precision med målningen
Visa bilaga 180053
Nu var frågan skulle jag måla kofångaren också?
Ju mer jag målade ju mer gillade jag färgen man måste tänka på att det är en bostad inte en racerbil.
Visa bilaga 180055

Jo det blev målning av kofångaren som ni ser så är nummerskylten kvar fuskade lite, men ser bra ut ändå tycker jag.
Visa bilaga 180057 Visa bilaga 180058
Ja nog blev det bättre med samma färg som resten. Lyssnade på dej Affe du har ju en bra smak det ser man ju på din bil.
Sprayade på lite mer lysfäg på backspeglarna och sen ett varv med klarlack.
Nu känns det som det mesta utejobbet är gjort ska börja titta på sänggavlarna till den förstorade sängen. Har inte löst backkamerafrågan än fundera lite på en till surfplatta med sim kort har ju ett extra surfsimkort som skulle göra att jag inte vore beroende av någon telefon för att köra uppkopplad IGO. Bra även med dubbel redundace eller säkerhet när det gäller internet och navigering.
Kanonsnyggt Bengt
Apropå min bil så blir det ingen målning av linjer o dyl
 
F

F.d. 22252

Guest
Du skulle kunna ha ett fejkat firmamärke på sidorna i passande färg, med lämplig branch skulle du kunna köra upp i en rondell och övernatta. Eller bara utryckningsfordon!
Internetservice elbolag affes rör eller något liknande. :msn_laugh:
 
F

F.d. 22252

Guest
Du kan ju parkera lite varsomhelst!!
De var inte målade original inte ens den lilla skärmkanten som man kan se på bilderna, det som ser ut som målat sen nov 1918 är en skugga.
Jo Affe du kan ju parkera lite som du vill det gör ju hantverkarna, när jag körde tv service parkerade jag inne på gårdarna framför dörren och körde där man normalt inte kör ingen klagade vad jag vet. att vi sen var billigare gjorde bra jobb med garanti och hade legitimerade reparatörer var nog en bidragande orsak, kom efter de som inte kunde annat än förstöra tvapparater på den tiden de var dyra.
Finns inga navkapslar som passar, en reparatör som kallas wille vandal i folkmun bröt sönder den enda som någonsin kan passa eftersom den satt över en kilometerräknare.
Hade inte behövs, hans reparatör mycket skicklig har slutat så nu får han laga själv aldrig att jag lämnar en bil åt honom.
bryr mej inte så mycket om hjulen de blir smutsiga hela tiden, nuförtiden putsar ju ingen skorna som man gjorde förr, varför skulle jag ha fina navkapslar vänster bak är svart efter en tank i alla fall.
Första foto från nov 2018 det andra 23 sept 2019.
Funderar på om jag ska måla framskärmarna verkar som det behövs men när man står nära får man inte in proportionerna. Blir det bra väder i morgon ska jag fixa det Affe.
Du är en vän man kan lita på, antar att du hade ett "smakråd" som rådde dej till att inte göra några linjer men hälsa från mej att din smak är bombsäker, bara att titta inuti din bil, Respekt!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Tack för din utlåtelse ang mig , jag var faktiskt nere o tittade på bilen igår o bestämde detta med eget beslut :)
Det här med skärmkanterna föll mig direkt i blicken när såg bilden på bilen. Tyckte det var nåt som fattades,men smaken är ju som baken (delad)
Bilen ser faktiskt väldigt fin ut efter målningen och kämpar på gör du verkligen .
Gick det bra med avrinningslisten? Är faktiskt lite avundsjuk på dig som snart skall ge sig iväg. Tänk om jag varit helt frisk hade jag faktiskt åkt med ner. Vi är ju lika gamla och lever på pensionen.
Hustrun säger bara, åk så flyger hon ner nån gång eller kanske åker med hem. Jag tror vi skulle ha mycket om att tillsammans prata om. Går din bil ner så skulle väl min gå men det är bara drömmar
men du är säkert modigare än jag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har ju ett moln över mej det är ju mycket höga Psa värden som visar om det är cancer, jag är inte modig men har ju inget att förlora enda dåliga samvetet är min far men han har ju min bror och i den situation han är kan jag inte göra något men han ber mej hela tiden att köra iväg med honom så han kan köpa en bil och fara iväg.
Han vägrar inse att det livet är borta hans fysik klarar inte mer än några få meter att få upp honom i förarsätet blir ett styrkeprov sen måste han snart på toaletten.
Klarar inte det.
Har inte fått avrinningslisten än flera meddelanden att den inte finns sen har de 5 m plus 2 m jag skrev OK men sen kommer det andra knepiga meddelanden.
Ska sätta den över dörren fönstren och fram precis som du gjort Affe.
Har fått sista motorfästet finns att hämta här ska ta med det ner till södern och få det monterat där mycket billigare.
Jag säjer som hustrun man blir inte yngre eller friskare och du kan ju alltid ringa ner din chaufför.
Din första anhalt kan ju bli här sen kör vi ner till Malmö och nattfärjan till Travemunde sen är vi 25 mil längre söderut, jag brukar ju köra 33 mil till greven fast egentligen heter det inte så, där kan man titta på flodpråmarna och äta en jättescnitsel sen kör man ner lika långt till Trier där finns en fin restaurang. och då är man i södra tyskland ganska nära luxemburg.
Sen kan man spela tärning om vilken väg man ska köra.
Åsa och Hasse satsar på att köra ner och en Bengt jag träffat också.
Din bil är ju i bra konidition så det blir inga problem det är ju inte så långt egentligen de flesta kör ju mer än 1500mil per år nu blir det på kortare tid men 310mil från mej till Bahia i spanien är ju inte så långt om man inte har bråttom och jag kör inte fort har bara 73 hk och 235 bred och 260 hög så mycket luftmotstånd.
Att köra ner till värmen och ljuset från kylan och mörkret är något alla skulle få uppleva, inte samma som den chocken det bilr att flyga ner en vecka och tillbaka igen.
Man färdas mot sommaren och när man åker hem färdas man till våren.
Att kerstin låter dej åka visar på osjälvisk kärlek. Och tänk vad fint när hon flyger ner från kyla och snö till dej i värmen. Plastpelle har ju gjort den resan.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Har fått en tid blir tydligen biopsi överlever jag det med godkänt är det bara att köra.
har inte kommit för att måla skärmkanterna än men ska bli den som är vis lyder råd är det skrivet i den heliga skrift.
Hade problem med att en tätniningslist satt lös kontaktlim som släppt såg det ut som.
Var runt och letade och hittade slutligen en gummitätning som jag köpt på en marknad många år sen.
Den passade perfekt limmade med tec7 idag, klarar den inte det här så kommer jag skriva ner det hela eftersom jag redan har lite bekymmer med det.
Bordet som var målat med grå färg roller och ganska grovt gjorde jag i ordning i går limmade med spraylim från hagmans bra grejor och biltema. Inget av dom verkade fungera bra, torkar ju aldrig blir kladdigt hela tiden och det äSAM_0846.JPG r knappast meningen.
i lite panik lade jag på tec7 i skarven men det är inte som sikaflex som hugger och limmar direkt.
 
Toppen