• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Styr band (frekvens) for det andre nettet slik at det ligger lengst mulig vekk fra kamera sitt nett. Steaming av ikke komprimert video i WiFi-B blir veldig høy trafikk så det blir mye kollisjon med andre nett på samme og nabo band.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag brukar försöka få kanalen med minst en tom kanal imellan när man är nära och det är hög uteffekt kan det störa ganska mycket, finns ju mycket inställningar att göra i datorn men väldigt lite i telefonen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja jag använder ju mobilen och där är inställningarna begränsade normalt fungerar det bra men idag när jag startade upp så ville den välja bilens wifikamera 20m bort utan internet istället för mobilens internet, jag tror det ligger något i programvaran i kamerans sändare som tar för sej.
Jag har ju huawei och för några år sedan hade alla leverantörer av usb modem det märket så jag är lite förvånad. Inget stort problem var till byen och handla med kameran på den fungerar bra men jag har monterat den mer än 2 m upp så den fungerar mest som parkeringshjälp dålig vidvinkel, ska mäta upp hur bra man ser och justera vinkeln för parkering. Det som är svårast är att det är ett väldigt långt överhäng bak och kort hjulbas 2,9m vilket gör att man kan svänga runt som en personbil men överhänget är lite farligt för det är lätt att glömma att bakdelen går ut långt. Men jag kan komma runt på samma plats som min fd clio men en 6m plåtis får backa på samma plats. Men min bil är 2,35 bred så tar lika mycket plats som en stor bil, tror en del mötande blir lurade på bredden, kilstrade några markeringar i hörnen men ser att de är för små och det är svårt i en låg personbil och se över en meter verkar det som. Vi kallar det tunnelseende, typiskt kommer det på snabb väg och lång tid vid ratten och värre ju fortare man kör. Tror många krascher i formel 1 beror på det.
Det finns mycket kunskap inom alla områden hos dej Knut tack för att du delar med dej till oss som inte kan så mycket!
 
F

F.d. 22252

Guest
Fick lite gjort idag kröp under bilen och skruvade med skarvbleck fast en bräda under bilen som förstärkning hiitade ett hål under som jag sprutade skum i väntade tills en del runnit ut sen skruvade jag fast en bräda under glasfibergolvet med ganska mycket tec7 på som lim.
Tror inte så mycket på skruvar men om tec7 är lika bra som alla säjer blir det limmet inte skruven som tar upp krafterna.
La igen ett hål i förardörren orsakat av vatten från bodelen som runnit direkt ner i dörren.
Såg ut att bli bra slipa lite och måla vit färg så är det klart.
Alla vattenskador beror på att vattnet runnit som det velat, nu har jag beställt 7meter självklistrande vattenränna för drygt 800kr.
Ska montera där det runnit in vatten tidigare, såg att det var vatten på golvet vid passagerardörren kom från taket, inget nytt problem för det sitter en tätningslist på dörren som inte gör någon nytta alls den är gjord som fönsterlist.
 
F

F.d. 22252

Guest
Fint väder idag, la igen ett litet hål i tröskeln, slipade sprayade zinkfärg, blir inte jämnt men tätt mot vatten. I planeringen finns att måla kofångare och nedre delen av bilen men kulören är inte bestämd än.
Finns inte mycket färg att välja på här i äggskallebyn. vågar inte köpa sprayfärg för går jag ut på verandan och håller upp en burk så kommer kalla stormvindar farande inom 5 minuter och halva burken har målat något som inte skulle målas.
Köpte en vit matta typ tjock trasmatta på beg affär, tvättade ser bra ut hade ju en matta med lite knepigt rosmönster som passade bra och som jag tvättat men passar inte riktigt in i min stil som jag föredrar. Mycket är svårt att ändra t.ex. den gråa syntetmattan som är klistrad i vägg och tak, sen retar jag mej på att konstfaneret? på toalettdörren och garderobsdörren är ankommen av solen och blivit lite gulnande. Man står ju gärna med dörren öppen och bilen i söderläge.
Har ju bott i den sammanlagt ett halvår nu. Inför nästa resa ska jag ta med lite mer verktyg så man kan jobba lite med bilen söderut, gör man lite i taget kan det bli ganska bra till slut. Det som verkligen skulle behövas är att riva ut stolar och matta i hytten men det blir mycket jobb men det går att få väldigt bra har gjort det på andra bilar så jag vet jobbet. Om man handlat materielet och stod långtid på santa pola skulle man kunna fixa det som vinterjobb.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, känns som du har bestämt dig för att åka söderut igen denna vinter. Jag hoppas du är så pass frisk att din resa blir av, och att du hinner göra de förbättringar färdigt som du har tänkt.
Har själv lite förbättringar jag behöver ordna med, inget garage och blåst och regn stoppar mycket.
Man vill ju inte dra igång saker som man inte hinner slutföra innan regnet kommer, ett varmt garage vore någonting att ha. Jag använder ju bussen hela vintern och gör de flesta handlingsresorna med den.
Bor ute på landet ca tre mil från Sala med busstider som jag inte tycker passar mig, dessutom ca tre km till busshållsplatsen. Har en gammal personbil som kopplingen börjat slira lite på, så tankar har börjat komma om att bara ha bussen kvar, har haft det tidigare men lite mer allvar nu.
Då jag läser om den energi du lägger på att fixa din buss och alla dina planer du har, blir jag imponerad.
Jag har nog ganska små projekt att ordna, men motivationen är inte alltid på topp. Ska skarva på kabel till min inverter så jag inte behöver krypa för att nå den. Köpte begagnad med kablar som var monterade, de var för korta för att passa min buss. Ska byta övre motorfästet på höger sida, det gamla är väldigt mycket torrsprickor i. Montera en slangvärmare som motorvärmare, bra om jag bara ska ha bussen som bil.Går att använda alde pannan som motorvärmare men tar lite mer tid att bli varmt, då hela bussen ska värmas upp.
Drag så jag kan köra lite saker med släpet, reg besiktning vägning mm ingår idet jobbet.
Är väl bara att sätta igång, men som sagt regn stoppar en del.
 
F

F.d. 22252

Guest
Du har det stora chassiet efter vad jag forskat ut, man ser det på att du har 16" hjul och längre hjulbas jag har bara 14" och 2,90m hjulbas.
Tyvärr slutar ju ramen även på din en bit innanför bakänden så den måste skarvas, min kusin byggde själv men det lär finnas färdigt att köpa en sk hjälpram att fästa draget i.
Som du säkert läst har jag ju satt upp ett täcke som skiljer hytten från resten så när motorn är varm kommer värmen fort men det tar ett tag har ingen värmare men den startar på en gång utan problem, sätter in en kamin ibland.
Det motorfästet på höger sida är ju det man lägger märke till men det som brukar ta mycket stryk är det som sitter vid växellådan bak, Bägge är ju inte så våra att byta men kräver en domkraft bakre måste man ju ligga under bilen vilket jag har svårt för men jag fick det bytt i santa pola för drygt 300kr. Det främre kan man ju byta själv utan större problem. Verkar som det skiljer på årsmodeller och så bäst att kolla ordentligt ta foto och jämföra.
Vänster verka jobbigare man måste nog lossa underifrån efter som tankröret passerar rakt över.
Kör med bilen nästan varje dag och handlar inte så smidigt med parkering men det fungerar bra, ska hålla på med det tills jag kör söderut någon gång nov ,dec. sen när jag kommer hem till våren så köper jag nog en liten bil.
Ja det blir nog många ord för lite arbete, men idag torkade jag hela golvet flera kvadratmeter, sen la jag på polish. Förutom kamera kabeln som jag drar mej för eftersom det bär mej emot att krypa under bilen som står i lutning med tändningen på och backväxeln i för att hitta rätt kabel att skarva, sen värker kroppen och det lär bli värre för nu har jag fått en ny kolesterolmedicin som har det som biverkan. Ett värde på 8 är farligt i längden och jag känner av det i kroppen så jag testar ny medicin för fjärde gången. På måndag blir det optikern och ska se om jag ska våga köra ner till Portugal ser ju ganska bra nu men är orolig vad som händer om det blir sämre man ska ju hem också. Förmodligen mycket billigare att operera sig i spanien.
Wessly du är ju om jag fattat rätt 10 år yngre och ensam varför inte köra söderut i vinter jag hade ju plastpelle och jappe som skulle åka med ner fast jappe kom efter. Min bil var då i ett eländigt skick och pelle en virrpelle som aldrig körde närmaste vägen utom genom Barcelona vilket man ska undvika. men det var en upplevelse. Du är väl halvägs mekaniker och med lite verktyg så klarar man sej bra. Inte så långt egentligen från dej till santa pola 330mil låter mycket men många pendlar ju 10mil/dag till jobbet så på en dryg månad blir det samma sträcka och betydligt roligare när man närmar sig bättre väder.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, en trevlig idé att ge sig av på lång resa. Har nog funderat på att göra en resa, räknat och klurat på ekonomin.
Att hålla huset så pass varmt att det inte fryser sönder, kostar ganska mycket. Är ett hus byggt 1818, har gjort mycket för att förbättra isolering.
Men om jag inte eldar under vintern sticker elräkningen iväg, det är vattenburen värme. Så om jag slår ihop kostnader för att resa och husets kostnader blir det lite för mycket.
Att göra en resa när det är som kallast hemma, skulle vara fantastiskt. Men måste få ihop det ekonomiska.
Egentligen borde man skaffa sig en liten etta någonstans, men har bott i hus nästan hela mitt liv. Omställningen känns lite jobbig.
Får börja spela på tipset, men sådan tur att man vinner brukar jag inte ha.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja ska man värma hela huset med elpatron blir det dyrt Du eldar väl med gratis ved förstår jag, blir det sen ett elavbrott så blir det problem.
Du skulle ha någon som kommer och bor hos dej när du är borta.
Jag har ju också elpatron med gamla element i huset byggt 42. Men installerade en värmepump för 13 år sedan som nästan halverade kostnaden, när jag är borta står den på det lägsta 16grader, kyl/frys blir avstängd. I ett radhus har jag ju 2 varma väggar så knappast någon risk för att det fryser, går värmepumpen sönder den är ju i slutet av drifttiden så öppnar termostaterna på elementen och det blir självcirkulation är ju gammalt system sen oljeeldningstiden.
Inte ska du flytta från huset innan du ska till vårdboende. Har tänkt på att flytta ibland men det är så dyrt med hyresrätt numera att det blir dyrare och inte skulle man trivas med att bo i lägenhet och inte kunna gå ut på tomten och var skulle man ha husbilen stående.
Jag tar själv av mina sparpengar men vet ju inte hur gammal jag blir så man får passa på när man kan skulle egentligen lägga dom på huset finns att göra där.
 
F

F.d. 22252

Guest
Varit ute i husbilen nu när det värsta hoppas jag är gjort innan resan, jo jag ska ju måla hela nederdelen och kofångaren är det tänkt och blir det skapligt väder så får jag passa på annars tar jag kofångaren och väntar lite tills det blir fint väder söderut.
Blir roller och pensel.
Just nu funderar jag på sängen, det som var från början var som en gammal husvagn med två motstående soffor med ett sänkbart bord imellan. Man skulle plocka om dynorna man satt på och bädda med lakan och täcken.
Har gjort det med barn och fru i en gammal sprite Muskeeter.
Man sov dåligt och en massa jobb för att lägga sej.
Tog bort bordet jättefint står i källaren om någon behöver det, har numera ett bord man kan flytta runt på har fungerat bra.
Satt dit en skiva med en dyna på så hade jag en usoffa, tidigare hade man kunnat gå från hytten och bakåt. Men inget är hugget i sten skivorna är flyttbara så det går att återställa.
Att ligga på sittdynorna kommer inte ifråga liksom självplågeri.
Jag har haft en fast säng på tvären med en 80cm bred 10cm tjock bäddmadrass och sovit ganska bra. Har haft en säng färdigbäddad hela tiden och två sittplatser på varsin sida om bordet där jag ätit frukost.
Hemma har jag 120cm säng och funderar nu på att ha det i husbilen också har en likadan madrass i den storleken. Nackdelen är ju att det blir lite jobb morgon och kväll med bäddning fördelen är ju att det blir mycket bekvämare och en möjlighet att om det skulle bli så att man kan ligga två i nödfall det är ju en liten bil 5,5m
Tanken är att det ska vara enkelt att dra ut eller fälla upp en skiva som breddar sängdelen och en dyna som redan finns till 120cm .prövade detta för några år sedan en sommar och det fungerade bra. försöker tänka ut en bra lösning så man slipper så mycket krångel med bäddning som möjligt.
Ska även få till en litenSAM_0833.JPG hylla istället för sängbord där vattenglas läsplatta/bok och mediciner som ska tas på kväll osv ska få plats. Tror jag hittat en i teak på en båtfirma?
Svara gärna med ideer!
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Varit ute i husbilen nu när det värsta hoppas jag är gjort innan resan, jo jag ska ju måla hela nederdelen och kofångaren är det tänkt och blir det skapligt väder så får jag passa på annars tar jag kofångaren och väntar lite tills det blir fint väder söderut.
Blir roller och pensel.
Just nu funderar jag på sängen, det som var från början var som en gammal husvagn med två motstående soffor med ett sänkbart bord imellan. Man skulle plocka om dynorna man satt på och bädda med lakan och täcken.
Har gjort det med barn och fru i en gammal sprite Muskeeter.
Man sov dåligt och en massa jobb för att lägga sej.
Tog bort bordet jättefint står i källaren om någon behöver det, har numera ett bord man kan flytta runt på har fungerat bra.
Satt dit en skiva med en dyna på så hade jag en usoffa, tidigare hade man kunnat gå från hytten och bakåt. Men inget är hugget i sten skivorna är flyttbara så det går att återställa.
Att ligga på sittdynorna kommer inte ifråga liksom självplågeri.
Jag har haft en fast säng på tvären med en 80cm bred 10cm tjock bäddmadrass och sovit ganska bra. Har haft en säng färdigbäddad hela tiden och två sittplatser på varsin sida om bordet där jag ätit frukost.
Hemma har jag 120cm säng och funderar nu på att ha det i husbilen också har en likadan madrass i den storleken. Nackdelen är ju att det blir lite jobb morgon och kväll med bäddning fördelen är ju att det blir mycket bekvämare och en möjlighet att om det skulle bli så att man kan ligga två i nödfall det är ju en liten bil 5,5m
Tanken är att det ska vara enkelt att dra ut eller fälla upp en skiva som breddar sängdelen och en dyna som redan finns till 120cm .prövade detta för några år sedan en sommar och det fungerade bra. försöker tänka ut en bra lösning så man slipper så mycket krångel med bäddning som möjligt.
Ska även få till en litenVisa bilaga 179596 hylla istället för sängbord där vattenglas läsplatta/bok och mediciner som ska tas på kväll osv ska få plats. Tror jag hittat en i teak på en båtfirma?
Svara gärna med ideer!
En färdig sängplats som man kan ta en lur i efter lunch är ju inte helt fel.....
 
F

F.d. 22252

Guest
Försöker undvika att sova på dagen ibland kan jag sova flera timmar sedan är jag inte människa den dagen, ska försöka minska på mat och öl och gå ner lite i vikt, gick upp en del av yrseln rörde inte mycket på mej då men är lite bättre nu.
Är lite i valet och kvalet med sängplatsen. Kanske bättre att mäta och se om jag kan göra sängen lite bredare så att det fortfarande går att sitta vid bordet och lämna sängen bäddad.
Känns viktigt när man ska vara ute länge.
Hösten är på G känns det som, behöver ta fram målarpenseln innan det blir för sent på året.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, tog tag i bytet av höger övre motorfäste idag, såklart att det skulle krångla.
Naturligtvis gick en bult av, sitter i aluminium så kan inte fatta att den satt så hårt.
Börjat borra ur den, men vad händer? Jo regn i massor, gav upp efter stund inte så roligt att bli blöt.
Det kommer en dag i morgon också, så vi får se om det går bättre då. Gick över till att placera om invertern istället, det gick bra lite skarv av kabel så enkelt och bra. Jag ska förbereda för att bygga drag, åker nog hem till bror som varit licenssvetsare. Han har tillgång till ordentlig svets mm, tur man har en snäll bror som ställer upp och hjälper till. Blir ett två veckors besök, trevligt att träffas och umgås.
Känns lite surt att bensinpriset drar iväg uppåt, men man får ju god valuta för pengarna på resan dit.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ser inte motorfästet ut så här thumb.jpg
Tror nog att man skulle klara att sätta dit det genom att lyfta upp motorn lite ca 3cm och få in fästet över bulten.
Själv misstänkte jag problem så jag var på och sprajade wd40 flera dagar i förväg i omgångar.
Sen kan man ta en minislägga och slå till på bultskallen, blir en konstig reaktion mellan stålet i bulten och aluminiumet brukar ju se ut som vittpulver. Det som kan hjälpa är ju att värma med en svets så man får en riktad låga eller möjligtvis svetsa fast en bult men det blir nog svårt nu när du börjat borra.
Har dagsregn här verkar ligga ett oväder som ligger över linköping och snurrar kring sin egen axel så det flyttar inte mycket på sej.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jodå så ser nästan fästet ut, är en kant på mitt som gör att det inte fungerar.
Bulten som gick av satt under kylarslangen så lite trång att borra. Men har fått bort bulten och satt dit en ny. Det blåser idag men solen skiner så det är helt ok att hålla på(13+).
Jag spraya också rostlösning men för lite antar jag, men nu är det gjort.
Tråkigt att du har dåligt väder, verkar som ni har lite otur i dina trakter. Hos mig var det is på bilrutorna, så börjar fundera på att tömma vattensystemet i husbilen. Men ska åka iväg på någon vecka så jag avvaktar, ska ju bli varmare igen. får väl köra lite värme om det behövs.
Tänkte lite på din säng, kan du inte göra en skiva som går att vilka upp mot bakväggen?
Men du kanske har fönster bakåt? Annars om man sätter gångjärn en bit ut från väggen ryms madrassen också Då får du ju plats dagtid och det går ganska fort att bädda undan, bara att vika upp hela sängen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jodå så ser nästan fästet ut, är en kant på mitt som gör att det inte fungerar.
Bulten som gick av satt under kylarslangen så lite trång att borra. Men har fått bort bulten och satt dit en ny. Det blåser idag men solen skiner så det är helt ok att hålla på(13+).
Jag spraya också rostlösning men för lite antar jag, men nu är det gjort.
Tråkigt att du har dåligt väder, verkar som ni har lite otur i dina trakter. Hos mig var det is på bilrutorna, så börjar fundera på att tömma vattensystemet i husbilen. Men ska åka iväg på någon vecka så jag avvaktar, ska ju bli varmare igen. får väl köra lite värme om det behövs.
Tänkte lite på din säng, kan du inte göra en skiva som går att vilka upp mot bakväggen?
Men du kanske har fönster bakåt? Annars om man sätter gångjärn en bit ut från väggen ryms madrassen också Då får du ju plats dagtid och det går ganska fort att bädda undan, bara att vika upp hela sängen.
Bengtic har sängen mot förarhytten och har köket bak i bilen
 
F

F.d. 22252

Guest
Tänkte aldrig på det från början, har ju ryggen på förarstolen en bit in i boutrymmet eftersom jag är lite stor så det hade blivit väldigt svårt att få till det var lite orolig att förstöra något så tills nu tar det inte många minuter att återställa original, förutom lite kapade dynor.
Funderade på ett mellanting mellan 80 och 120madrass tog en sväng på Jysk idag när jag ändå var i gallerian. Den jag såg förra året då jag köpte min 80 madrass fanns inte längre har kollat på nätet samma där. Frågade vad som hänt med den, den var utgående och fanns möjligen på lagret i storlek 80 105 140.
Frågade om priset eftersom den var utgående kom ihåg att den var dyrast av alla, har kostat 5000 men nu var det 1000kr. lånade en tumstock var ute och mätte på parkeringen jo när madrassen var på plats skulle jag ha 45cm sittyta perfekt så det var bara att handla.
Den här är lite hårdare än den gamla som nästan var för mjuk, lite vattensängsyndrom där man nästan inte kan vända sig.
Den påminner väldigt mycket om tempur original som jag använt i 12 år nu.
Lite sämre att sitta men man sitter ju mest ute eller ligger på sängen och läser.
Nu får jag en säng som jag kan sova lika bra i som hemma och det är värdefullt.
För ju med sej lite extraarbete men inte så mycket egentligen, ryggdynorna var ju 25 cm för breda de hade jag ju mixtrat med förut, letade i skåpen och hittade två dynor som följde med husbilen som passar perfekt. Fick ju med ganska många dynor man hade ju haft stort bord usoffa och arm stöd osv. Det enda som krånglar är att anpassa skivan mellan dynorna som var 80 bred till 105cm och sen hade jag gjort en skiva vid huvudändan som jag klätt med grått möbeltyg och 5 mm skummgummi och och skruvat fast.
Sådär får jag göra om verkar som jag har kvar samma tyg eller så ska jag ta något med mera färg eller enklast köpa en bit väggbeklädnad för båt och bara limma fast.
Sitter en skiva utmed väggen från början med urtag i överkant för att ventilera bort fukt, så är det gjort i hela bilen i skåpen också, finns ju aldrig någon unken lukt som jag så ofta känt i gamla husbilar och husvagnar.
Gick in en gång i en husbil som stod ute på Mantorp när den var kvar, vårsolen sken och när man öppnade dörren slog en lukt som av mögel emot en, påminde om när man letade delar på skroten och var inne i gamla bilar men prislappen var på 100000kr. en helintegrerad.
Så nu blir det en fast säng och inget onödigt bäddande, enklast när man reser också.
Får försöka få allt yttre färdigt inte många dagar med hyfsat väder kvar, det som finns inne i husbilen kan man ju göra ändå bara att dra in elkabeln. Vill gärna måla lite och har problem med vänster backspegel övre fästet sitter löst men skruvarna sitter fast ändå. det har varit så sen förra året sen är glaset dåligt där det mest behövs.
 
F

F.d. 22252

Guest
Fick mitt telefonbatteri idag tog isär telefonen men den gick isär på fel ställe verkar det som släppte direkt och kablen till skärmen slets ut men borde gå och få ihop. Den var ju åtgången innan jag köpte den och jag har tappat den ett par gånger och den är stor och tung, så fömodligen var det inte mycket som höll kvar skärmen. Ska titta på lite mer videofilmer om hur man byter batteriet, bra firma kom från frankrike på 6 dagar. gratis frakt. och som det verkar original.
Bästa sättet att kontrollera batterier verkar vara med en bra våg, de skall väga lika väger de mindre så kan det vara ett litet batteri innanför höljet. Man kan sällan lita på produkter från kina betalar gärna lite mer och köper från en bra firma även om det blir något dyrare de vet ju vad de köper in från kina för nästan allt kommer ju därfifrån. Men madrassen jag köpte ska vara tillverkad i sverige!
 
F

F.d. 22252

Guest
Har förlängt skivan under sängen till 105cm, har kontaktat min hovsömmerska som ska sy om tygfodralet till dynan under madrassen så den får rätt längd, sitter blixtlås på så det blir lätt att skarva ihop skumgummit. Hittade en bit överblivet tyg och lite mer sitter på en sänggavel.
Var till Hjertmans båtaffär och köpte handtag i teak till dörren och en hylla som jag ska över sängen till medicin läsplatta glasögon och ett glas vatten också i teak, skulle behöva olja in det för att få det snyggare, synd att måla.
Köpte vit skummatta till båtbeklädnad ska klä mitt bord med den limmar viker runt till undersidan häftar fast och limmar, den är väldigt flexibel och klarar runda hörn .
Lätt att hålla rent samtidigt så slamrar det inte och det finns enget som kan glida iväg på den ytan. Kommer bli riktigt snyggt.
Köpte färg på Jem och fix en oljebaserad alkydlack med 24tim torktid!
Lite knepig färg flyter länge så det är risk att den rinner mycket, var ute och kände på den efter mer än en timme den var klibbig och det blev ett fingeravtryck som försvann efter ett par sekunder. Går inte se penselränder allt går bort efter en stund. Målade speglarna och fästena efter att ha grundat med zinkspray på aluminiumfästena i karossen. Tanken är att spraymåla speglarnas baksida med lysgul så att mötande ska se hur bred bilen är. Har även Lysröd färg som jag skulle kunna använda. Blir lite klarlack över sedan för att skydda färgen. Målade grillen som var spraymålad med vit biltema färg som var riktigt dålig med alkydlacken och kofångaren som var fabrikmålad med en blågrå metallicfärg.
Var till colorama och köpte bruten Bengallack vilken jag haft problem med tidigare eftersom den röda färgen blev orange, målade båten på däcket och den var orange från början och har blivit det under sommaren efter målningen med röd bengallack.
Ska måla nedre sidorna och baktill med en blågrå nyans som ska matcha resten originalet är ju lack med pearleffekt och olika blågrå nyanser, Var kanske högsta mode 1989 och man lyckades få bort att den är kort och hög.
Ska ju bli förmodligen sista helgen med fint väder så i morgon blir det målning, så att allt utejobb är över.
Skulle ju ta foto före och efter men gamla bilder finns ju, ska försöka fota om jag kommer ihåg vartefter jobbet framskrider. Roligt på sätt och vis att man har en gammal bil som man kan måla lite som man vill.
 
Toppen