• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon med erfarenhet av LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Funderar på att köpa detta batteri med trådlös Bluetooth så man ser status i mobilen rätt coolt
LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox
Extrapris 9 499,00 kr

Någon som har erfarenhet av powerbox?
Stämmer det verkligen att ett 80 amper motsvarar 160 amper bly batteri?



Årets stora nyhet!

En helt ny typ av batterisystem med Lithium-järnfosfat (LiFePO4) celler – Sunlux Powerbox!

Batteriet är avsett att användas som förbrukningsbatteri i exempelvis husbil, husvagn, båt och fritidshus. Spänningen i ett LiFePO4 batteripack är 12,8V och kan direkt ersätta ett blybatteri.

LiFePO4-tekniken är den allra säkraste typen av litium-jon batterier och har en rad olika fördelar jämfört med ett blybatteri så som lägre vikt, stabilare spänning och betydligt fler antal laddcykler. Batterikostnaden över tid är också betydligt lägre än ett AGM- eller Gel batteri.

Batteriet Sunlux Powerbox är utrustat med ett inbyggt avancerat BMS-system, som ser till att battericellerna är i perfekt balans och skyddas mot bla för hög urladdning, överladdning, kortslutning och temperaturavvikelse.

Vidare är batteriet även utrustat med trådlös Bluetooth -övervakning vilket gör att du kan ha full kontroll på batteriet och dess driftinformation direkt i din Iphone eller Android telefon! Se hur många procent du har kvar i batteriet, antal laddcykler, batteritemperatur, hur många ampere som laddas i och ut ur batteriet osv.

Ladda ner Appen och koppla upp dig mot batteriet – inget krångel med installation av extern mätutrustning – enklare kan det inte bli!
 
Senast ändrad:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
... nackdelen kanske är det max 1200 W på inverter.

Med två (upp till 8 st) parallellkopplade kan man ta ut 200A last totalt, så det är bara att öppna plånboken lite till :msn_tongue: dock kan dom inte lämna mer än 200A oavsett hur många man kopplar ihop.

Jag har kört mina sedan i lördags och ohhh vad snabbt de tar emot laddning :):):), ännu bättre blir det med laddboostern (30A).

/Tommy

PS - Fick i mitt tycke en mycket bra "pre-köp-information" från Sunlux
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Med två (upp till 8 st) parallellkopplade kan man ta ut 200A last totalt, så det är bara att öppna plånboken lite till :msn_tongue: dock kan dom inte lämna mer än 200A oavsett hur många man kopplar ihop.

Jag har kört mina sedan i lördags och ohhh vad snabbt de tar emot laddning :):):), ännu bättre blir det med laddboostern (30A).

/Tommy

PS - Fick i mitt tycke en mycket bra "pre-köp-information" från Sunlux

+1 för laddboostern
faktum är att på en timme typ kan man ladda ett lifo batteri enligt LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox
 
Senast ändrad:

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
För att väcka upp en gammal tråd.
Är nu på gång att byta till Li batteri i våran Hymer från 2014, och vill ju helst kunna köra på befintlig laddutrustning
Ni som monterade Sunlux batteri 2018, hur har det fungerat fram till idag.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag har detta fast 80 amper, ser de slutat sälja 80 amper
LiFePO4 batteri 12.8V/96Ah - Sunlux® Powerbox - Batterier
Kört det 280 cykler, en uppladdning är en cykel
Det är det bästa jag gjort och fattar inte hur blybatterier överhuvudtaget kan klassas som batteri.

Jämför med ett 100 amper blybatteri så ger lifepo4 batterier
- 3 gånger mer ström
- 80 amper lifepo4 är 80 amper ända ner till sista amperen
- väger hälften så mycket
- kan monteras upp och ner om så behövs
- 80 amper kan snabb laddas på en timme fullt helt otroligt jag har en 25amper laddare räcker för mig
- Jämn urladdningsström!
- 3000-5000 laddcykler jämfört med blybatteri 500
Man kan dra igång dammsugaren när batteriet bara har 5 amper kvar.
Med blybatteri skulle man aldrig veta om man kan dra igång något överhuvudtaget
då blybatteri inte lätt avslöjar hur mycket amper det har kvar.
En annan bra grej är om man behöver ström någonstans t.ex båten eller strand festen så kan man
bära med sig batteriet typ 11kg som en handväska


 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Kostar också som en handväska av känt märke är egentligen det största problemet. MEN ett gammalt hederligt lägger inte av plötsligt för det mesta, men får man något fel så att batteriet urladdas helt kan det bli totalkvaddat på kort stund.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har detta fast 80 amper, ser de slutat sälja 80 amper
LiFePO4 batteri 12.8V/96Ah - Sunlux® Powerbox - Batterier

Det är det bästa jag gjort och fattar inte hur blybatterier överhuvudtaget kan klassas som batteri.



Jämför med ett 100 amper blybatteri så ger lifepo4 batterier
- 3 gånger mer ström
- 80 amper lifepo4 är 80 amper ända ner till sista amperen
- väger hälften så mycket
- kan monteras upp och ner om så behövs
- 80 amper kan snabb laddas på en timme fullt helt otroligt jag har en 25amper laddare
- Jämn urladdningsström!
- 3000-5000 laddcykler jämfört med blybatteri 500
Man kan dra igång dammsugaren när batteriet bara har 5 amper kvar.
Med blybatteri skulle man aldrig veta om man kan dra igång något överhuvudtaget
då blybatteri inte lätt avslöjar hur mycket amper det har kvar.
En annan bra grej är om man behöver ström någonstans t.ex båten eller strand festen så kan man
bära med sig batteriet typ 11kg som en handväska



3 gånger mera ström? Blybatteri 100 Ah kan laddas ur till minst 50% gel till 70-80%? =50-80Ah

Vad jag har sett bör man inte ladda ur Lithium till mera än 80%? I nödfall 100% =80Ah

Kan monteras upp och ned? Stående och liggande har jag sett, men upp och ned? Om inte annat lite opraktiskt? :)

3000-5000 laddcykler är väl hittills obevisat säljsnack, men ett par tusen räcker ju långt om det stämmer.

Inte så svårt att veta vad som finns kvar i blybatteriet, en batterimonitor sköter det!

Plocka ut batteriet och bära det med sig? Det är väl i de flesta husbilar rätt så fast monterat, ofta under framstolarna? :)

Förstår att du är euforisk, men lite verklighetsförankring är ju bra när många läser?! :)
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Kostar också som en handväska av känt märke är egentligen det största problemet. MEN ett gammalt hederligt lägger inte av plötsligt för det mesta, men får man något fel så att batteriet urladdas helt kan det bli totalkvaddat på kort stund.

Mitt LiFePO4 som jag nämner gick sönder efter en månad jag kunde inte ansluta appen via bluetooth, fick skicka tillbaka och Sunlux betalade allt frakt fick ett nytt batteri. Sunlux är bra.

Sunlux Powerbox har en betydligt längre livslängd än ett vanligt Bly eller AGM/Gel batteri. Vid full urladdning kan man räkna med omkring 2000 laddcykler. Vid 70-80% urladdning kan man få ut upp till 3000-5000 laddcykler. Ett blybatteri - om det sköts på rätt sätt med max 50% urladdning klarar normalt ca 400-600 laddcykler. Detta innebär att ett LiFePO4 batteri har en livslängd som är minst 4 gånger längre i jämförelse!
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
3 gånger mera ström? Blybatteri 100 Ah kan laddas ur till minst 50% gel till 70-80%? =50-80Ah

Vad jag har sett bör man inte ladda ur Lithium till mera än 80%? =80Ah

Kan monteras upp och ned? Stående och liggande har jag sett, men upp och ned? Om inte annat lite opraktiskt?

3000-5000 laddcykler är väl hittills obevisat säljsnack, men ett par tusen räcker ju långt om det stämmer.

Inte så svårt att veta vad som finns kvar i blybatteriet, en batterimonitor sköter det!

Förstår att du är euforisk, men lite verklighetsförankring är ju bra när många läser?! :)

Jag kan säga på rak arm med tanke på din kommentar att du inte har provat LiFePO4 i denna kaliber som Sunlux säljer

Sunlux Powerbox har en betydligt längre livslängd än ett vanligt Bly eller AGM/Gel batteri. Vid full urladdning kan man räkna med omkring 2000 laddcykler. Vid 70-80% urladdning kan man få ut upp till 3000-5000 laddcykler. Ett blybatteri - om det sköts på rätt sätt med max 50% urladdning klarar normalt ca 400-600 laddcykler. Detta innebär att ett LiFePO4 batteri har en livslängd som är minst 4 gånger längre i jämförelse!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du kan nog vara ganska så säker på att både tekniken och egenskaperna är rätt så lika på alla de här drop-in färdiga batterierna i samma prisklass, de kommer med all sannolikhet från en handfull fabriker i Kina. I stor utsträckning skiljer det mest på dekaler och vilka påståenden importören/säljaren vill/vågar sträcka sig till.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mitt LiFePO4 som jag nämner gick sönder efter en månad jag kunde inte ansluta appen via bluetooth, fick skicka tillbaka och Sunlux betalade allt frakt fick ett nytt batteri. Sunlux är bra.

Sunlux Powerbox har en betydligt längre livslängd än ett vanligt Bly eller AGM/Gel batteri. Vid full urladdning kan man räkna med omkring 2000 laddcykler. Vid 70-80% urladdning kan man få ut upp till 3000-5000 laddcykler. Ett blybatteri - om det sköts på rätt sätt med max 50% urladdning klarar normalt ca 400-600 laddcykler. Detta innebär att ett LiFePO4 batteri har en livslängd som är minst 4 gånger längre i jämförelse!

Och kostar 6-8ggr så mycket?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Man kan dra igång dammsugaren när batteriet bara har 5 amper kvar.
Med blybatteri skulle man aldrig veta om man kan dra igång något överhuvudtaget
då blybatteri inte lätt avslöjar hur mycket amper det har kvar.


Snälla, det är exakt tvärt om vad gäller att veta hur mycket som är kvar om man inte har en batterimonitor, med ett bly så kan man mäta spänningen, det kan du inte lika lätt med ett Li då urladdningskurvan är så flack.

Inget batteri visar hur många "A" som är kvar, det behöver du en dator till.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag kan säga på rak arm med tanke på din kommentar att du inte har provat LiFePO4 i denna kaliber som Sunlux säljer

Sunlux Powerbox har en betydligt längre livslängd än ett vanligt Bly eller AGM/Gel batteri. Vid full urladdning kan man räkna med omkring 2000 laddcykler. Vid 70-80% urladdning kan man få ut upp till 3000-5000 laddcykler. Ett blybatteri - om det sköts på rätt sätt med max 50% urladdning klarar normalt ca 400-600 laddcykler. Detta innebär att ett LiFePO4 batteri har en livslängd som är minst 4 gånger längre i jämförelse!
Säljer du dessa:twitcy:
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Snälla, det är exakt tvärt om vad gäller att veta hur mycket som är kvar om man inte har en batterimonitor, med ett bly så kan man mäta spänningen, det kan du inte lika lätt med ett Li då urladdningskurvan är så flack.

Inget batteri visar hur många "A" som är kvar, det behöver du en dator till.

Du har alltså inte heller ägt ett LiFePO4 batteri !
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Absolut inget angrepp från någon vad jag förstår, blir säkert en riktigt bra teknik med väldigt många fina egenskaper, men lite kritisk bör man nog ändå vara och inte ta till sig säljarnas alla på ståenden utan att tänka till lite själv. Just nu är det lite Vilda Västern i batteribranschen, men det kommer att rätta till sig efterhand när både säljare och användare får lite mera erfarenheter.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Lite olika storlekar på LiFePO4. Det verkar inte vara standardstorlek på plastlådorna.
Utöver det så är BMS olika. 100Ah kan ha BMS som klarar 100 eller 150

Det verkar som att tillverkarna har börjat byta till BMS som tillåter högre urladdning, troligen för att det annars inte går att köra tillräckligt stora inverters för att driva kaffemaskiner, brödrostar och andra strömslukande apparater.
 

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
Tack för jättebra info. Har du ett eller två batteri? Jag har idag två batteri, och det känns lättare att byta till två då det finns rätt många kablar att koppla om annars.
Men samtidigt så har det varit på gränsen med två 100 ah agm batteri, så det känns nästan som om vi behöver två. Hur har du upplevt laddningen när du kört kortare sträckor mellan övernattningar ? Det är vid dessa tillfällen vi inte hunnit få laddning i våra batteri
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack för jättebra info. Har du ett eller två batteri? Jag har idag två batteri, och det känns lättare att byta till två då det finns rätt många kablar att koppla om annars.
Men samtidigt så har det varit på gränsen med två 100 ah agm batteri, så det känns nästan som om vi behöver två. Hur har du upplevt laddningen när du kört kortare sträckor mellan övernattningar ? Det är vid dessa tillfällen vi inte hunnit få laddning i våra batteri


Jag hade tidigare 2 100 amper batterier som jag kickade ut och ersatte med ett 80 amper LiFePO4.
Jag förbrukar 40-50 amper /dygn.
Jag bor permanent i husbil och kör inte bilen alls och har ofta inte elstople, jo kör några gånger i veckan för fixa lite vatten. Jag har ett gasoldrivet elver som jag kör typ 2-3 timmar varje dag för att ladda typ 50+ amper in i mitt LiFePO4 batteri. Jag har gjort detta nu i ett år och säger bara en sak att LiFePO4 är helt galet bra.

Bodelsbatteriet är fortfarande 100 amper bly batteri och det ger ström till lampor, toa, vattenpump. Jag kopplade LiFePO4 batteriet vid sidan om med 1500w inverter som i sin tur går ut i bilens 5 230 volt uttag. LiFePO4 batteriladdare är på 25 amper och den får strömming från aningen stolpe eller elverk bara att switch beroende på var man står. Bodelsbatteriet har en egen 25 amper CTEK laddare, också vid körning laddas det och det behövs inte laddas så ofta kanske en gång i veckan

Detta elverk har jag inbyggt, notera det är inte gjort för gasoldrift så jag byggde om det. Har kört det nu 400 timmar enbart på gasol under 7 månader. 44 liter gasol räcker två veckor på vintern vid 2-3 tim drift om dagen och på sommaren har jag 450w solpaneler
ELVERK CHAMPION INVERTER 1000W

Tystgående elverk och jag satte en ljuddämpare från en bil på den så då gick ljudet ner väldigt mycket

Varning använd minst två kolmonoxidlarm vid sidan om gas larm om ni bygger in elverk. Jag har två av dessa RM370 Kolmonoxidlarm. Avgaser från elverk kan ledas upp på taket inte under bilden, värmen från elverket är riktigt trevligt på vintern

Här är min guide hur man bygger om elverk till gasol
Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

Hoppas det hjälper lycka till
 
Senast ändrad:
Toppen