Någon med erfarenhet av LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Ett problem som inte tas upp vid laddning av litium är överhettning av generator,om man kopplar laddkablar direkt från startbatteriet och får ut 80-100A kontinuerligt så är risken stor för överhettning av generatorn,speciellt om man kör på lågt varvtal.
Nu citerar jag en annan person som är väldigt duktig på detta

Mja, till att börja med så kör de med en 70A generator och tar ändå ut nära 80A ... Inte ens personbilar idag har så klen generator, 90-120A är standard, ibland större. I Fiat Ducato brukar det börja runt 150A och större modeller finns som option, samma hos t.ex MB eller Iveco.
Men visst, en DC/DC konverter kan både höja laddströmmen in till bodelsbatteriet och begränsa strömmen i övre regionen om detta skulle behövas. Dessa säljs som s.k. laddboosters.
Notera att även blybatterier, speciellt om man kanske har dubbla eller lite större batterier, kan dra hög laddström, t.ex 60-80A om så skulle erbjudas...
Bänktestet är intressant i sig men ändå inte riktigt relevant. I realiteten jobbar generatorn mot bilens startbatteri, detta funkar även som buffert till laddströmmen som skickas in till bodelsbatteriet.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Nu citerar jag en annan person som är väldigt duktig på detta

Mja, till att börja med så kör de med en 70A generator och tar ändå ut nära 80A ... Inte ens personbilar idag har så klen generator, 90-120A är standard, ibland större. I Fiat Ducato brukar det börja runt 150A och större modeller finns som option, samma hos t.ex MB eller Iveco.
Men visst, en DC/DC konverter kan både höja laddströmmen in till bodelsbatteriet och begränsa strömmen i övre regionen om detta skulle behövas. Dessa säljs som s.k. laddboosters.
Notera att även blybatterier, speciellt om man kanske har dubbla eller lite större batterier, kan dra hög laddström, t.ex 60-80A om så skulle erbjudas...
Bänktestet är intressant i sig men ändå inte riktigt relevant. I realiteten jobbar generatorn mot bilens startbatteri, detta funkar även som buffert till laddströmmen som skickas in till bodelsbatteriet.
Nu tänkte jag inte på laddboosters,utan om du kopplar direkt från starbatteri/generator till ditt tomma litiumbatteri,kan bli väldigt höga laddströmmar under ganska lång tid,snabb laddning anges ofta som stor fördel med litum.
Använder man enbart en laddbooster blir strömmen betydligt lägre.

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Nu tänkte jag inte på laddboosters,utan om du kopplar direkt från starbatteri/generator till ditt tomma litiumbatteri,kan bli väldigt höga laddströmmar under ganska lång tid,snabb laddning anges ofta som stor fördel med litum.
Använder man enbart en laddbooster blir strömmen betydligt lägre.
Jag bara kopierade texten rakt av. Det är vad han skrev om denna video.

GTV6

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Rörande snabb laddning oavsett typ av batteri så är det något som man måste hålla koll på, ju högre laddström desto hårda påfrestning på batteriet, samma sak gäller urladdning såklart. Dvs man ska inte ladda snabbare än man behöver och absolut inte med fler A än batteriets celler klarar av vilket också betyder att i takt med att celler blir dåliga och "dör" så måste man minska strömmen med motsvarande åt båda hållen.

tex om 10% av cellerna är döda så måste man minska uttaget och laddströmmen med 10%.

Detta är tex i bilar något man maskerar genom att ej använda mer än tex 80-90% av batterierna, de resterande % är avsedda att vara "reserv" för att kunna klara garantiåtaganden.

Toppen