• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon med erfarenhet av LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Funderar på att köpa detta batteri med trådlös Bluetooth så man ser status i mobilen rätt coolt
LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox
Extrapris 9 499,00 kr

Någon som har erfarenhet av powerbox?
Stämmer det verkligen att ett 80 amper motsvarar 160 amper bly batteri?



Årets stora nyhet!

En helt ny typ av batterisystem med Lithium-järnfosfat (LiFePO4) celler – Sunlux Powerbox!

Batteriet är avsett att användas som förbrukningsbatteri i exempelvis husbil, husvagn, båt och fritidshus. Spänningen i ett LiFePO4 batteripack är 12,8V och kan direkt ersätta ett blybatteri.

LiFePO4-tekniken är den allra säkraste typen av litium-jon batterier och har en rad olika fördelar jämfört med ett blybatteri så som lägre vikt, stabilare spänning och betydligt fler antal laddcykler. Batterikostnaden över tid är också betydligt lägre än ett AGM- eller Gel batteri.

Batteriet Sunlux Powerbox är utrustat med ett inbyggt avancerat BMS-system, som ser till att battericellerna är i perfekt balans och skyddas mot bla för hög urladdning, överladdning, kortslutning och temperaturavvikelse.

Vidare är batteriet även utrustat med trådlös Bluetooth -övervakning vilket gör att du kan ha full kontroll på batteriet och dess driftinformation direkt i din Iphone eller Android telefon! Se hur många procent du har kvar i batteriet, antal laddcykler, batteritemperatur, hur många ampere som laddas i och ut ur batteriet osv.

Ladda ner Appen och koppla upp dig mot batteriet – inget krångel med installation av extern mätutrustning – enklare kan det inte bli!
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Båtägare har inte fullt så mycket åsikter som husbilsägare är min erfarenhet och det ser jag som en stor fördel :)

Du nog vara lugn för att funkar det i en båt funkar det i en husbil, om sedan någon säljare babblar på om något är ingen garanti för att det han säger är rätt eller fel eller att han garanterar något. För att få ett fullt integrerat Li eller bly system krävs det mer än en nasare, dessa typer av batterier är dropin och kan inte mäta sig med proffssystem(tex en mobil eller ett backupsystem) men då pratar vi helt andra pengar.
Nu råkar jag ju vara gammal båtägare. Att jämföra båt med husbil är väl just ett exempel på att visa mindre kunnighet och där det finns ett stort behov av en kunnig leverantör. Tycker inte att man bara kan slänga ur sig att vissa säljare är nasare utan att ha belägg för det. Prata med någon av de leverantörer jag gav exempel på så får vi se om du kallar dem nasare sen. Förstår inte riktigt hur du spårat in på ”proffssystem” och vad det har med tråden att göra.

Kjell
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu råkar jag ju vara gammal båtägare. Att jämföra båt med husbil är väl just ett exempel på att visa mindre kunnighet och där det finns ett stort behov av en kunnig leverantör. Tycker inte att man bara kan slänga ur sig att vissa säljare är nasare utan att ha belägg för det. Prata med någon av de leverantörer jag gav exempel på så får vi se om du kallar dem nasare sen. Förstår inte riktigt hur du spårat in på ”proffssystem” och vad det har med tråden att göra.

Kjell
Så vad är den stora skillnaden mellan husbil och båt menar du?

För att få dessa batterier att fungera på ett bra sätt krävs det ytterst lite och steget till jättebra installerat fixar ingen nasare men han kanske vill påskina det men det är inte samma sak, jättebra dvs fullt integrerat system krävs det något helt annat än vad en nasare fixar undantaget om han säljer ett helt system som någon annan provat ut och satt ihop(dvs ett proffssystem).

Men nu handlade mitt inlägg om tips på bra höstpriser på batterier ingen djup batteridiskussion.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det finns mycket om detta det är bara att google tror jag. Jag är inte så teknisk utan har egen erfarenhet bara och talar från den utgångspunkten
Följande tabell kan vara till vägledning
Ja jag upplever nu med Powerbox att jag nu har 4st 100am bly batterier faktiskt så mycket power är det
Jag har haft bly batterier i många år och bytet till Powerbox är helt galet vilken skillnad det är. Nu har jag ström alltid och jag vet hur mycket ström jag har.
Ett bly batteri kan man ju inte med säkerhet säga hur mycket ström som finns och inte heller kan man veta när det är fulladdat.

Läs Powerbox beskrivning längre ner på sidan
Jag tror du missuppfattat detta fullständigt, ett bly kan du verkligen säga det men det är mycket svårare med ett Li.

Men i båda fallen så om du mäter hur mycket du laddar och hur mycket du tar ut så vet du detta, minus då den ev värmeutvecklingen vid laddningen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns mycket om detta det är bara att google tror jag. Jag är inte så teknisk utan har egen erfarenhet bara och talar från den utgångspunkten
Följande tabell kan vara till vägledning
Ja jag upplever nu med Powerbox att jag nu har 4st 100am bly batterier faktiskt så mycket power är det
Jag har haft bly batterier i många år och bytet till Powerbox är helt galet vilken skillnad det är. Nu har jag ström alltid och jag vet hur mycket ström jag har.
Ett bly batteri kan man ju inte med säkerhet säga hur mycket ström som finns och inte heller kan man veta när det är fulladdat.

Läs Powerbox beskrivning längre ner på sidan
Tyvärr styrker inte den länk ditt påstående :rolleyes:
Men jag kunde läsa att lifepo4 hade 3-5 ggr så lång livslängd än ett bly batteri... Men detta är ju en annan sak....:rolleyes:
Kanske du kan vara så vänlig och berätta ver du kunde läsa att ett 96A (eller liknande) lifepo4 batteri motsvarar 3-400A bly batteri,. ;):bye:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr styrker inte den länk ditt påstående :rolleyes:
Men jag kunde läsa att lifepo4 hade 3-5 ggr så lång livslängd än ett bly batteri... Men detta är ju en annan sak....:rolleyes:
Kanske du kan vara så vänlig och berätta ver du kunde läsa att ett 96A (eller liknande) lifepo4 batteri motsvarar 3-400A bly batteri,. ;):bye:

Jag gissar att han har fått sponsoring från Sunlux och att han nu försöker gör skäl för det via diverse felaktiga påståenden
och överdrifter om produkternas förträfflighet. Alltså förtäckt reklam.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Skall man tänka på sånt också
Sunlux Powerbox lifepo4 har inbyggd Värme, batteriet håller sig själv varm bra här i nordliga breddgrader.


LiFePO4 batteri 12.8V/96Ah – Sunlux® Powerbox WarmUp
Avancerat LiFePO4 batteri utrustat med en inbyggd batterivärmare och Bluetoothanslutning via Android eller Iphone. Batteriet är avsett att användas som förbrukningsbatteri i t. ex. husbilar, husvagnar, båtar och
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag gissar att han har fått sponsoring från Sunlux och att han nu försöker gör skäl för det via diverse felaktiga påståenden
och överdrifter om produkternas förträfflighet. Alltså förtäckt reklam.
Jag jobbar inte för dem jag vill bara komma med bra tips. Jag har många trådar här på forumet om tips och råd gör-det-sjäv. Jag säger inte felaktiga påståenden jag säger att det är min upplevade känsla inte fakta
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Skall man tänka på sånt också
Det finns en äldre tråd om den rapporten. Om man inte bara stannar vid rubriken utan kollar bakgrunden visar det sig att rapporten inte handlar om de batterikonstruktioner som är aktuella här.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
999
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag jobbar inte för dem jag vill bara komma med bra tips. Jag har många trådar här på forumet om tips och råd gör-det-sjäv. Jag säger inte felaktiga påståenden jag säger att det är min upplevade känsla inte fakta
Bra att du är nöjd med Sunlux och tack för att du delar med dig av det. Jag kanske också handlar av dem någon dag. Men jag tror inte min upplevelse kommer att bli att kapaciteten hos 96 Ah Lithium motsvarar kapaciteten hos 3 - 400 Ah bly.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Min Powerbox går varm varje dag nu i två år jag bor permanent i Husbil.
Köp denna istället hela 96ah och Android Appen är jättebra .
LiFePO4 batteri 12.8V/96Ah – Sunlux® Powerbox
Jag har detta batteri sen 24 månader. Nu kört 767 cykler(uppladdningar) och den har typ 2000-3000 kvar.

De har riktigt bra kundservice. Efter en månad så slutade MBS's Bluetooth att fungera och då fick jag ett nytt batteri frakt(2x500kr) betalade dom
Jag betalade 9500 för batteriet då 2018.

Powerbox är bra. 96ah motsvarar mer än 3-400ah vanliga bly batterier. Man kan egentligen inte jämföra därför att bly batterier inte är batterier det är ett skämt.

När det är 5% kvar i batteriet så kan jag köra dammsugaren i några minuter(2500wat 230V inverter)prova göra det med ett bly batteri :D :D
Att 96Ah lithium motsvarar 3-400Ah vanliga blybatterier kanske är en överdrift.

När det gäller förbrukning kan man väl säga att 100Ah lithium motsvarar 200Ah blybatteri då ditt lithiumbatteri kan tömmas helt medan blybatteriet helst inte bör tömmas till mer än ca 50%. Men man skall nog inte tömma lithiumbatteriet till noll varje gång.

Vad gäller laddningsfasen så tycker i alla fall jag att det är mer komplicerat med jämförelsen. Lithiumbatteriet kan generellt laddas snabbare och med högre effekt än blybatteriet och tar emot full laddning tills det är ca 98% fulladdat. Medan laddningen till blybatteriet minskar i takt med högre motstånd i batteriet. Men allt är beroende av vilken laddningskapacitet man har under körning eller laddning via 230V. Så jag vågar mig inte på någon gissning på hur mycket effektivare lithiumbatteriet är under laddningsfasen.

Kanske inte hela sanningen men måhända ett lite mer nyanserat svar.

Kjell
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att 96Ah lithium motsvarar 3-400Ah vanliga blybatterier kanske är en överdrift.

När det gäller förbrukning kan man väl säga att 100Ah lithium motsvarar 200Ah blybatteri då ditt lithiumbatteri kan tömmas helt medan blybatteriet helst inte bör tömmas till mer än ca 50%. Men man skall nog inte tömma lithiumbatteriet till noll varje gång.

Vad gäller laddningsfasen så tycker i alla fall jag att det är mer komplicerat med jämförelsen. Lithiumbatteriet kan generellt laddas snabbare och med högre effekt än blybatteriet och tar emot full laddning tills det är ca 98% fulladdat. Medan laddningen till blybatteriet minskar i takt med högre motstånd i batteriet. Men allt är beroende av vilken laddningskapacitet man har under körning eller laddning via 230V. Så jag vågar mig inte på någon gissning på hur mycket effektivare lithiumbatteriet är under laddningsfasen.

Kanske inte hela sanningen men måhända ett lite mer nyanserat svar.

Kjell

Sedan skall m man ju inte dra alla blybatterier över en kam, gelbatterier tål ju betydligt mera urladdning än 50% om man bara börjar ladda upp dom snart igen, även livslängden brukar vara betydligt längre än övriga blybatterier, då blir inte fördelarna med litiumbatterier lika stora, naturligtvis är dom ju fortfarande tunga och tar lång tid att ladda upp igen, men om det inte stör kan man leva bra med dom också.
Om man nu skall göra jämförelser skall man väl vara realistisk och hålla sig någotsånär nära sanningen!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sedan skall m man ju inte dra alla blybatterier över en kam, gelbatterier tål ju betydligt mera urladdning än 50% om man bara börjar ladda upp dom snart igen, även livslängden brukar vara betydligt längre än övriga blybatterier, då blir inte fördelarna med litiumbatterier lika stora, naturligtvis är dom ju fortfarande tunga och tar lång tid att ladda upp igen, men om det inte stör kan man leva bra med dom också.
Om man nu skall göra jämförelser skall man väl vara realistisk och hålla sig någotsånär nära sanningen!
Tyckte att jag höll mig ”någotsånär nära sanningen”.

Kruxet är ju att det inte finns någon absolut sanning och att allt beror på vilken utrustning som finns i den aktuella bilen.

Gjorde bara ett försök att jämföra.

PS. Sen är det väl så att ett gel- eller agmbatteri sällan är fulladdat när man stannar för kvällen medan ett lithiumbatteri ofta är fulladdat efter 1-2 timmars körning.DS

Kjell
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyckte att jag höll mig ”någotsånär nära sanningen”.

Kruxet är ju att det inte finns någon absolut sanning och att allt beror på vilken utrustning som finns i den aktuella bilen.

Gjorde bara ett försök att jämföra.

PS. Sen är det väl så att ett gel- eller agmbatteri sällan är fulladdat när man stannar för kvällen medan ett lithiumbatteri ofta är fulladdat efter 1-2 timmars körning.DS

Kjell

Allt hänger ju på den egna förbrukningen eller på hur mycket man kör per dag o.s.v. så det är inte lätt att göra några säkra prognoser.
Har man låg förbrukning eller ofta står så att 230v är tillgängligt är ju knappast Lithium nödvändigt, om man däremot är storförbrukare med massor av elektriska gadgets i bilen och vill fricampa, kan det ju vara rätt val, men ett alternativ kan ju också vara mera solceller.
Kombinationen är ju också möjlig, men kostar mycket pengar, och eventuellt vikt (solcellerna).
Kontentan är väl att det finns väldigt många variabler i detta, så man måste titta på sina egna förbruknings-, övernattnings-, och kör-vanor för att fatta ett bra beslut.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hur många AH kan man klämma in i ett standardfodral,någon med erfarenhet om detta
Låter nästan lite för bra. Innehåller ju 50% mer än andra märken i denna storlek.

Kjell
 
Toppen