• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon med erfarenhet av LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Funderar på att köpa detta batteri med trådlös Bluetooth så man ser status i mobilen rätt coolt
LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox
Extrapris 9 499,00 kr

Någon som har erfarenhet av powerbox?
Stämmer det verkligen att ett 80 amper motsvarar 160 amper bly batteri?



Årets stora nyhet!

En helt ny typ av batterisystem med Lithium-järnfosfat (LiFePO4) celler – Sunlux Powerbox!

Batteriet är avsett att användas som förbrukningsbatteri i exempelvis husbil, husvagn, båt och fritidshus. Spänningen i ett LiFePO4 batteripack är 12,8V och kan direkt ersätta ett blybatteri.

LiFePO4-tekniken är den allra säkraste typen av litium-jon batterier och har en rad olika fördelar jämfört med ett blybatteri så som lägre vikt, stabilare spänning och betydligt fler antal laddcykler. Batterikostnaden över tid är också betydligt lägre än ett AGM- eller Gel batteri.

Batteriet Sunlux Powerbox är utrustat med ett inbyggt avancerat BMS-system, som ser till att battericellerna är i perfekt balans och skyddas mot bla för hög urladdning, överladdning, kortslutning och temperaturavvikelse.

Vidare är batteriet även utrustat med trådlös Bluetooth -övervakning vilket gör att du kan ha full kontroll på batteriet och dess driftinformation direkt i din Iphone eller Android telefon! Se hur många procent du har kvar i batteriet, antal laddcykler, batteritemperatur, hur många ampere som laddas i och ut ur batteriet osv.

Ladda ner Appen och koppla upp dig mot batteriet – inget krångel med installation av extern mätutrustning – enklare kan det inte bli!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
I
I grunden handlar det väl kanske mest om att det blir lite trevligare om man försöker hålla en ödmjuk attityd i sitt argumenterande eller sitt framförande av sina fakta eller åsikter.

Även när man hävdar att man vet och anser att man har absolut rätt kan man försöka vara lite ödmjuk och inte skriva folk på näsan. Det kan ju trots allt finnas flera varianter av rätt men framför allt så finns det olika erfarenheter och olika perspektiv att se på saker och ting. Förutom att det blir en trevligare ton så blir det ju mindre pinsamt om man nu skulle råka ha fel.

Jag uppskattar själv folk som vet vad dom snackar om och har riktig erfarenhet men jag tar mig ändå alltid friheten att själv försöka förstå och tolka det ”rätta” svaret. Det är då man lär sig något anser jag. Inte sällan blir det då att man utmanar saker och ting.:)

Precis. Men tar mig även friheten att bita ifrån när någon inte bemödar sig att anstränga sig och på så sätt kräver mer av andra än man har rätt till i ett ideellt sammanhang, eller fortsätter att hävda sin tolkning utan att kunna underbygga den med erfarenhet eller hänvisning till andras och dessutom ofta i stället försöker inta en överlägsen position. Det är inte fråga om "rätta åsikter" utan att underbyggt kunna argumentera för sin sak och även anstränga sig.

Lägg därtill näst intill troll-tendenser och gränsen passeras ibland när man är tvungen att sätta ner foten.

Det är dock fascinerande hur känsligt det är i Sverige när någon kan underbygga sin sak och inte viker ner sig för "men alla kan ju ha rätt" och "man kan ju se det på olika sätt" och "alla måste måste ju få vara med och tycka och tänka" oavsett hur mycket OT eller annat tugg vi hamnar i. Köper inte det hur mycket som helst, sorry.
 
F

F.d. 1470

Guest
Ytterligare Roger67. Du är ofta inne i trådar och försöker inta en lite överlägsen attityd i mitt tycke, och försöker agera lite moderator. Så även här.

Jag tycker det är märkligt att jag hamnat i fokus här och du bemödar dig heller inte att sätta dig in i det märkliga förloppt jag beskrivit innan så tar det igen.

Jag var involverad först i inlägg 33 och bara marginellt, efter att underförstått (känner man till bakgrunden vet man varför) blivit kallad idiot. Kunde ha sagt väääldigt mycket innan men orkar inte bry mig mer, man pratar för ganska döva öron.

Sedan var jag bara kort, helt utan att skriva någon på näsan, inne och påstod att båtar har samma elbehov som husbilar. Vidhöll bara min åsik och kunde även förklara varför, trots att JAG kallades ordningsman och polis. God ton?? Jag skrev definitivt ingen på näsan. Har bott i båt sedan 19 maj och haft båt i 30 år och jobbat professionellt med båtar så vet vad jag talar om.

Därefter påstås jag säga att båtar har OLIKA elbehov än husbilar, en kommentar från samma som kallade mig idiot.

Därefter kommer det mycket konstiga inlägg, om jag skall vara helt ärlig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag håller med dig Roger67... Jag tänkte skriva ungf. Vad du skrev men ser att du framför det mycket mer ödmjukt än vad jag kanske skulle ha gjort.;)..
Hur som helst så tänker jag på HansErik .( trådskaparen)... Om han också har någon glädje av tråden och fått vad han sökte om "dropin" lifepo4 batteriet
 
F

F.d. 1470

Guest
Jag håller med dig Roger67... Jag tänkte skriva ungf. Vad du skrev men ser att du framför det mycket mer ödmjukt än vad jag kanske skulle ha gjort.;)..
Hur som helst så tänker jag på HansErik .( trådskaparen)... Om han också har någon glädje av tråden och fått vad han sökte om "dropin" lifepo4 batteriet

Och det skall komma från han som använde orden domstol och ordningsman trots att han hade fel. Sorgligt.
 
F

F.d. 1470

Guest
Angående OT så var det inte jag som började prata om båtar och heller inte jag som går in och petar i och har åsikt om andras diskussioner. Jag har inga problem att droppa det och kan än en gång hänvisa till det white paper om både LiFePo- och andra batterier som MainSail skrivit och som jag länkade till innan, i en separat tråd eftersom så många trådar som denna finns och har funnits den senare tiden. Gjorde så då för att hoppas slippa dessa karuseller som vi nu (igen) hamnat i, men tyvärr.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ytterligare Roger67. Du är ofta inne i trådar och försöker inta en lite överlägsen attityd i mitt tycke, och försöker agera lite moderator. Så även här...

Anders, jag vet att jag är en reflekterande och analyserande person som tycker lite väl mycket ibland. Jag är otroligt intresserad av hur saker såväl som hur vi människor fungerar och ibland har jag svårt att hålla tillbaka.
Mina bekanta är härdade och har lärt sig att sluta lyssna när jag går ner för djupt i saker och ting :oops:

Jag tar definitivt åt mig om du säger att jag har en tendens till att ha en ”överlägsen attityd”. Absolut inte min mening. Jag trodde mina personliga reflektioner och åsikter kom ut med lite ödmjukhet inför att det är mina tankar och åsikter och att dom inte nödvändigtvis behöver vara rätt.

Nog om mig :)

Känns som att tråden spårat ur så vi kan väl låta den hitta tillbaka igen..
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Åter till ämnet, inge hemmamicklat utan detta handlar om LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox och deras laddningsbooster på 30A - Allt från samma ställe gör att jag kan ha en bra dialog för frågeställningar och support :)

Jag har ingen erfarenhet ännu, köpte två 80Ah på Elmiamässan så om ett tag har jag erfarenhet.

Första och största övertygelsen kom från mötet med Gomer som skrivit denna artikel (Sunlux är visserligen husbilskompisars reklampartner), vi hade ett långt snack innan Sunlux representanter kom.

Powerbox 80AH har samma mått som mina Bosch L5 013 (vilket verkar vara vanligaste måttet), har inbyggd BMS, kan parallelkopplas (max 8 st), kan dras ur med runt 90% d.v.s jag kommer att kunna nyttja cirka 140AH ur mina två batterier, de återladdas snabbt eftersom de suger så mycket som de erbjuds. Kompletterade med en laddbooster som ska ge bättre skjuts på återladdningen och övervaka så att laddspänningen är korrekt i olika stadier. Ett batteri kan lämna 100A, två till åtta batterier kan lämna 200A vilket gör att de inte kan hjälpa den som behöver starthjälp men övrig last lär de klara av.

Våra solceller har en Victron MPPT-regulator som har ett av förvalen LiFePO. Jag fick även en mycket bra genomgång av Sunlux om värden att sätta ifall något behöver sättas manuellt (ex. temperaturkompensation och equalization) både för solcell, motorns laddning och 220V laddaren.

Min bedömning är att priserna kommer att sjunka något jämfört med dagens 8490,- men man kan ju vänta och hoppas i evighet utan att dra nytta av tekniken redan idag. Med tanke på att ett elcykelbatteri idag kostar 3-3500.- tycker jag att 8490.- är skäligt. (+ 1299.- för laddningsbooster)
Sunlux säger att de klarar minst 2000 laddcykler "Vid full urladdning kan man räkna med omkring 2000 laddcykler. Vid 70-80% urladdning kan man få ut upp till 3000-5000 laddcykler." Gomer har mellan 26 maj och 1 september avverkat runt 30 laddcykler så på årsbasis lär batterierna räcka länge även om Sunlux bara lämnar två års garanti. Den som lever får se ;)

Får fixa på bodelsladdaren så att den bara laddar bildelen under långa stillestånd eftersom LiFePO4 inte ska stå på konstant laddning.

Väl mött med fulla batterier!
/Tommy

Edit: Ändrat från seriekopplas till parallelkopplas 180911
 
Senast ändrad:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Ett batteri på 11 kg och 75 Ah har bättre kapacitet än ett blybatteri på 150 Ah enligt senaste Promobil på Readly. Sjunkande priser och i dagsläget 899€.Visa bilaga 156861
Tack! Då ligger Sunlux bra till med sina 8490,- och jag kan redan nu dra nytta av tekniken till ett anständigt kostnad :)
Vi går ju mot en höst-vinter-vår med lägre verkningsgrad på solcellerna.
/Tommy
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag som är trådstartare - måste säga efter att handlat batteriet och testat det nu i 7 cykler(två veckor) av 3000 cykler typ så är det mycket imponerande power. ända nackdelen kanske är det max 1200 W på inverter. Sen också det är så lätt att bära 11kg typ så man blir förbluffad att man överhuvuvudtaget kan kalla bly batterier för batterier då de är tegelstenar och ett 12V 100amper bly batteri får man ju inte ut 100amper typ bluff batterier.

Detta batteri kan jag kör ända (in i kaklet) tills det är 3% kvar då stänger TV'n av LOL

Screenshot_2018-09-14-12-00-00.png

Screenshot_2018-09-14-12-00-12.png
 

Bilagor

  • Screenshot_2018-09-14-12-00-00.png
    Screenshot_2018-09-14-12-00-00.png
    85,4 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Toppen