Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

Tråd startad i 'Elförsörjning' av HansErik, 21 December 2017.

  1. HansErik

    HansErik HBK Medlem

    Inlägg:
    347
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    26752
    Om du vill köra ditt elverk på gasol så har jag här en liten instruktions tråd.
    Det ska visst vara 30% billigare med gasol och som jag märker det blir inte lika varmt, och det luktar inte lika illa. Vidare är det kanske lite miljövänligare också, och sist så slipper man allt kladd och lukten av att förvara och fylla på bensin.

    Jag ville testa att se hur lätt det var att göra detta så jag tog mitt lilla elverk som är en Biltema variant:

    Digitalt elverk G 700I

    [​IMG]


    så här gick det till. Jag tog bort luftfiltret som bilden visar för av någon anledning behövdes det mycket luft när man t.ex startade en hårtork. När jag starade hårtorken dog elverket men när luftfilter är borta går det bra, kan också ha att göra med choken.

    Jag borrade ett hål rakt in i loppet som bild visar:

    IMG_20171221_104417.jpg

    Runt och fint hål :twitcy:
    IMG_20171221_104502.jpg

    Skruvar fast dysan. Notera också att choken står på 50%. detta fick jag prova mig fram då gasolförbränning behöver mycket luft i lagom mängd

    IMG_20171221_101423.jpg

    Jag fick prova mig fram till hur stort hålet skulle vara.
    Började med 5 mm men då dog elverket vid belastning. Jag fyllde dysan med plastik padding som bild visar(jag vet det ser inte så stabilt ut) men faktum vid typ 2mm hål så går elverket som tåget


    IMG_20171221_111344.jpg

    Använde en helt vanlig 30bar regulator

    IMG_20171221_104910.jpg

    Naturligtvis MÅSTE man ha en Garretson(eller annan likadan funktion) som stänger av gasolen om elverket stannar.


    IMG_20171221_104543.jpg

    Provkörning med hjälp av lite silvertejp, vitt vin och dammsugarslang. Noter att avgaserna vid 100% förbränning ska vara vatten och koldioxid (koldioxid som vi andas ut genom munnen).
    IMG_20171221_101403.jpg

    Lycka till om du ska testa detta och var försiktig och se till att alla anslutningar är täta, dvd gör läck test med såpavatten om du inte har Agas TL4-sprej

    Fem enkla tips för din säkerhet

    1. Låt alltid flaskan stå upp. Hantera och förvara alltid flaskan stående.

    2. Gör ett läcktest. Kontrollera slang och anslutningar när du byter flaska. Använd såpvatten eller Agas TL4-sprej.

    3. Rätt tryck. Trycket i din gasolflaska varierar med yttertemperaturen och för att gastrycket till din gasolutrustning inte ska bli för högt måste du ansluta en tryckreducering till gasolflaskan. Läs bruksanvisningen för din gasolutrustning så vet du vilket tryck och flöde som behövs.

    4. Stäng flaskventilen. Stäng alltid flaskventilen när du inte använder utrustningen.

    5. Placering av gasolflaskan. Förvara aldrig gasolflaskan under grillen eller på platser där temperaturen kan bli upp mot 65 °C.



    Måste skriva en Disclaimer:
    Jag tar inget ansvar och åtar mig ingen ersättningsskyldighet av något slag med anknytning till eller i samband med användningen av mina instruktioner ovan. Det är på eget ansvar du gör detta om du vill följa mina instruktioner ovan. Dessutom är det inte säkert att mina instruktioner ovan fungerar på alla elverk.

    avslutningsvis, kom gärna med förmaningar, råd och varningar angående säkerhet eller annat av vikt

    UPDATE 2018-01-12
    Antar att det finns ett intresse av hur driften går kontra kostnad mm.. Måste berätta om hur driften har gått då jag är positivt överraskad över ekonomin. Jag skrev detta inlägg 21 Dec 2017 och nu har elverket gått varje dag några timmar

    Antar att någon kan undra vad det kostar att driva detta elverk och vad man får för detta.
    Här kommer lite julklapps-statistik om driftkostnaden. :santa1::present-2-icon::holly-3-icon:

    Här är en amatör tabell med dagar med start 21 dec 2017 och antal timmar per dag som elverket varit på.
    Jag hade det anslutet till en separat PC10 komposit flaska för att kunna mäta hur mycket gasol det går.
    ( nu är elverket anslutet till bilens inbyggda 2x ALUGAS 11 kg tanka själv flaskor)
    (NOTE: Ska du bygga in elverk som går på gasol se då till att det finns hål i golvet så gasolen kommer ut om det läcker OCH installera ett par 3-4 gasvarnare)

    Sammanfattningsvis så Totalt 46.5 timmars drift på en PC10 under 18 dagar. Ett Ctek MXS25 laddar sen 2x100Am batterier. I sommar när solen lyser så kommer jag ha 2x100wat solcell också så det blir economiskt och kanske jag kan sälja(exportera) lite el där vid frikampen heheheh . o_O:p

    DEC Tid
    21 2 tim Köpte en flaska PC10 Byggmax
    22 2 tim
    23 2 tim
    24 2 tim God Jul
    25 4 tim
    26 3 tim
    27 2 tim
    28 4 tim
    29 1 tim. Olje larmet gick efter 22 tim och motor stannade. Byter olja 0.3L enligt serviceboken ska olja bytas efter 20tim
    30 2.5 tim
    31 4 tim. TOTA TIM DEC: 28.5

    JAN Tid
    1 2 tim
    2 3 tim
    3 2 tim
    4 4 tim
    5 2 tim
    6 3 tim Fyllde på olja en dl. Elverkets oljelarm har inte löst ut
    7 2 tim Gasolen slut PC10. Totalt 46.5 timmars drift på en PC10 under 18 dagar
    8 2 tim
    9 4 tim
    10 Bilen är på verkstad byta koppling
    11 Bilen är på verkstad byta koppling
    12 4.15 tim (batteribanken jublar Ctek MXS25 gick dock aldrig över i grönt läge, dvs fulladdat, ska press mer i morgon då batterier mår bra typ av detta )
    13
    13
     
    Senast ändrad: 13 Januari 2018
    laxes, Sjöberg, Jack & Eva och 17 andra gillar detta.
  2. JonasS

    JonasS HBK Medlem

    Inlägg:
    1,252
    Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9235
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Kul projekt!

    Verkar lite motstridigt, när luftfiltret är borta så ökar luftmängden. Choken minskar luftmängden och gasolen borde vara densamma.

    En kran för att justera gasolen?

    Men för att få till det rätt så måste man nog ha en lambdasond för att kolla blandningen.
     
    kenjon gillar detta.
  3. viggoboy

    viggoboy HBK Medlem

    Inlägg:
    1,236
    Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    8644
  4. HansErik

    HansErik HBK Medlem

    Inlägg:
    347
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    26752
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Tack jo det är nog säkrare då det är utprovat av "testpilot" :twitcy: Dom kitten är skräddarsydda för specific generator och finns ingen för Biltemas Digitalt elverk G 700I . förresten har jag ägt det Sail&Trail kittet som bilden visar som jag körde på en KIPOR IG2000 i några år. Fungerade toppen men nu vill jag ha en mindre tystare generator
     
    JonasS gillar detta.
  5. HansErik

    HansErik HBK Medlem

    Inlägg:
    347
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    26752
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Ja du kan ha rätt tror jag. Jag har bara kört testriggen i 30min men testade aldrig filter + ingen chock tror jag!. Generator gick fint rätt var det var med 50% chock. Stängde jag av chocke(run läge) utan luftfilter så dog elverket.
    Detta är ett hack och trodde aldrig jag skulle få det att fungera, när den gick så var jag så förvånad att jag var tvungen att kolla så det inte var bensin kvar i tanken. Inser att jag hade tur med rätt, luft, gasol, dysa
     
    Senast ändrad: 21 December 2017
    JonasS gillar detta.
  6. Snarken 2

    Snarken 2 HBK Medlem

    Inlägg:
    489
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1271
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Vad finns det för något elverk som är mindre och tystare, som går att driva med gasol? Var kan man köpa denna? Pris ca.

    Snarken 2
     
  7. HansErik

    HansErik HBK Medlem

    Inlägg:
    347
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    26752
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    För 50 tusen kr så får du denna DOMETIC TEC 29LPG (men det är ju löjliga pengar rent galet dyrt)

    Eftersom jag behövde elverket enbart för att driva batteriladdaren 12V CTEK MXS25 25A som laddar bodelsbatteri 200amp så är denna
    Biltema Digitalt elverk G 700I mycket tysgående. MXS25 drar typ 180-300wat bara så elverket är relativt tyst
     
    Senast ändrad: 12 Januari 2018
    Håkan o Britt och Snarken 2 gillar detta.
  8. Snarken 2

    Snarken 2 HBK Medlem

    Inlägg:
    489
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1271
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Ungefär hur lång tid tar det för att ladda upp 2 st batterier som är tomma?

    Snarken 2
     
  9. Leffe S

    Leffe S HBK Medlem

    Inlägg:
    167
    Kommun:
    Solna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15474
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Ladda batterier med solceller går oxå bra...fördelen ljudlöst..ingen passning..bränsleförbrukning 0 ..mindre vikt i HB.. miljövänligt.
    Har aldrig varit utan ström i bodelsbattriet. 180amp.
    Startbattriet laddas när jag kör ..naturligtvis oxå bodelen.
    Leffe S
     
  10. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    6,757
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Fungerar solcellerna bra på vintern också?
     
  11. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,102
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Har samma system som funkar kanonbra...på sommaren, sen vår och tidig höst.
    Övrig tid på året krävs annan lösning i Sverige, Norge och Finland.

    Elverk är då ett bra sätt. "Stå på elstolpe" ett annat och ett aningen mer svårjobbat sätt är att köra bilen varje gång laddning krävs. Valet är fritt!
     
    paffw, Stig och KalleiViken gillar detta.
  12. HansErik

    HansErik HBK Medlem

    Inlägg:
    347
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    26752
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Tar mellan 2-3 timmar att ladda ett 100Am batteri med den CTEK MXS25 25A.
    Jag har bara laddat ett i taget fram till nu, men i dag ska jag koppla ihop dem igen och ladda lite
     
    Snarken 2 gillar detta.
  13. kenjon

    kenjon HBK Medlem

    Inlägg:
    1,431
    Kommun:
    Karlskoga
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9408
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Lite väl optimistiskt :)
    2-3 tim med 25 A ger 50-75 Ah. Sedan beror det på vad man menar med ett "tomt batteri". Eftersom man inte bör ladda ur ett blybatteri till mer än 40-50 %, Så kan ju 2-3 tim räcka, i alla fall teoretiskt.
    I praktiken får man 25 A laddning i kanske 15-20 minuter, sedan sjunker laddningsströmmen iom att batteriet får en högre polspänning, för att stanna på kanske 2 A när det har blivit fulladdat. Så i verkligheten pratar man mer om 5-10 tim....
     
    Kenneth Göteborg, Håkan J och Montreal gillar detta.
  14. HansErik

    HansErik HBK Medlem

    Inlägg:
    347
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    26752
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Jag är inte så bra på ström/amper men Tomt batteri för mig är när:
    Jag laddar batteriet då min laptop inte får ström, ett batteri 100Am räcker i 8-10 timmar och laptoppen adapter ger 19v 6,32amp. På samma gång när detta händer brukar min 22tum led tv inte heller fungera. Ser aldrig på tv när jag jobbar med laptoppen

    Denna laptop har jag kanske en av de kraftfullaste på marknaden en riktig strömslukare:
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3369768

    Tidigare hade jag en 10Am laddare och då tog det tid att ladda så med CTEK 25Am är laddtiden halverad
     
    Senast ändrad: 22 December 2017
  15. oskobe

    oskobe HBK Medlem

    Inlägg:
    412
    Kommun:
    Österåker
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12585
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Om du väntar med att ladda tills apparater dör har du dragit ur batterierna så djupt att de kommer få en mycket kort livslängd.
     
    Montreal gillar detta.
  16. Leffe S

    Leffe S HBK Medlem

    Inlägg:
    167
    Kommun:
    Solna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15474
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Så länge det är ljust ut så funkar solcellerna och det laddar.
    Men dom flesta HB står väl inne på vinterförvaring..då behöver man inge ström.
    Och vintercampar blir det väl stolpel...eller övervintrar nere i södra Europa sol å ljust ..då laddar det bra med solceller.
    Dagens HB vad är det som drar mest ström ??
    LED systemet ..väldig låg strömförbrukning.
    Leffe S
     
  17. Leffe S

    Leffe S HBK Medlem

    Inlägg:
    167
    Kommun:
    Solna
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15474
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Ladda 2-3 timmar att ladda ett 100 Am..är jag väldigt tveksam till..I så fall kan inte batteriet vara helt tom. Mät batteriet innan du laddar..
    Och det är klart att när du har laddat ska de visa 14,4 max 14,6
    Men mät oxå efter två timmar ..vad du har i batteriet då.
    Leffe S
     
  18. oskobe

    oskobe HBK Medlem

    Inlägg:
    412
    Kommun:
    Österåker
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12585
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Jag och många andra vintercampar utan stolpe i Norrland. Jag behöver ladda några timmar varannan dag. Stolpen ger inte tillräckligt med värme och kostnaden för el blir för hög på vintern.
     
    kenjon och paffw gillar detta.
  19. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    4,089
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Enl. CTEK så laddar MXS25 så här:

    STEG 1 DESULPHATiON Upptäcker om batteriet är sulfaterat. Avsulfatering med pulser tar bort sulfater från anslutningsplattorna på batteriet och återställer batteriets kapacitet.

    STEG 2 SOFT START Testar om batteriet kan laddas. Det här steget förhindrar att ett defekt batteri laddas.

    STEG 3 BULk Laddar med maximal ström tills batteriet har nått 80% av sin kapacitet.

    STEG 4 ABSORPTiON Laddning med avtagande ström tills batteriet nått 100% av sin kapacitet.

    STEG 5 ANALYSE Testar om batteriet kan bibehålla spänningen. Batterier som självurladdas kan behöva bytas ut.

    STEG 6 RECOND Välj Recond-programmet för att lägga till Recond-läget till laddningsprocessen. Under rekonditioneringen ökas spänningen för att skapa kontrollerad gasbildning i batteriet. Under gasningen rörs batterisyran om och batteriets energi återställs.

    STEG 7 FLOAT Upprätthåller batteriets spänning på maximal nivå genom att tillföra en konstant spänning.

    STEG 8 PULSE Upprätthåller batteriets kapacitet till 95–100%. Laddaren övervakar batteriets spänning och avger en puls när batteriet behöver laddas.

    Batteriet blir laddat till 80% på 3 tim & 100% på 12 tim. Står att läsa i manualen vilket man får förmoda är riktigt. Jag har 2 MXS25 varav 1 ihop med en CTEK d250s dual i HB'n. Denna högkvalitativa intelligenta laddare är en höjdare som väl täcker behovet.

    Bennie
     

    Bifogade filer:

  20. Montreal

    Montreal HBK Medlem

    Inlägg:
    6,757
    Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

    Du har nog inte riktigt koll på det här med fricamping på vinterhalvåret förstår jag. ;)
    Vi kan ju utelämna de som övervintrar i Spanien, det motsvarar väl närmast vår sommar.
    De största förbrukaren är pannan som normalt måste gå hela dygnet, där har du en förbrukning på 12-36Ah ungefär beroende på panna. Sedan används ju belysningen betydligt mera p.g.a. de korta dagarna, säg 5Ah, därtill övrig förbrukning som TV 2-3 timmar kanske 10Ah, därtill lite laddning av telefoner, paddor m.m. 0-10Ah ungefär.
    Solceller som ligger platt på taket ger i stort sett inget bidrag, alltså måste du fixa el på annat sätt. Stolpe? Ja om du står på camping. Köra bilen, då måste du köra bilen några timmar varje dag. Återstår elverk som är relativt billigt, eller bränslecell som är mycket dyrt både att köpa och driva.
     
    Björn & Lena, Roffe, kenjon och 12 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.