• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Hmmm, jag gjorde utbildningsprogrammet för CAN-busen i mitten på 90-talet men har tyvärr glönt det mesta.
:confused:
Men..... det är riktigt att det finns en hög och en låghastighets bus. Hög till viktiga funktioner som motor, ABS mm.
Signalen är ett pulståg 5V och 0V. De första pulserna är adressen och de sista är prioriteten på signalen.
Prioriteten kännetecknas av noll volt. Den signal som har mest nollor i slutet på signalen har högst prioritet och "släcker då ned" signaler med lägre prioritet om det skulle bli konflikt.

Kul att vet kan vara att när S80 var ny hade den upp till 16 microprocessorer på olika platser kopplade till CAN-busen.
//W
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej Juan!

Din värmare, med styrenhet 9171597, är ingen CAN-styrd värmare.

Den sitter i bilar upp till 2000.

Bifogar en bild från verkstadshandboken... Du får stå på händer och läsa den ena av dem..;-)


Visa bilaga Värmare.tif


//Lasse
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack skall du ha

Nu ser det bättre ut med färgerna

Det är då vit kabel som styr on off på stift 6 skall den ligga hög ?

Fråga nummer 2 Nyckeln vad har den för funktion ?

Jag vill bara koppla den till en termostat och låte den gå när jag slår till den.

Kommer inte att använda den som förvärmare till någon motor
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej igen Juan!

Bilarna som har den här värmaren (1996-2000) har väldigt få saker som går via CAN, men möjligen kan den styras via plint 6, vit ledning - har inte hunnit sätta mig in i det idag (har elever som pockar på min uppmärksamhet).

Den här värmaren tror jag kan styras genom att lägga plint 2, grön kabel, låg eller hög via tiduret. Då ska du kunna använda en termostat till det istället. Vet inte om låg eller hög startar värmaren, du får prova.

Lyyycka tiiiillll

//Lasse
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Efter som det är en tillsatsvärmar på bilden är den inte till för parkeringsvärme.
Men det torde vara enkelt att ändra på. Tiduret M saknas ju på schemat (streckad linje).

Och precis som sagt kan den nog startas på plint 2 (M:2 tidur stift 2)

Även intressant att diagnosuttaget finns på stift 7 (vit plint 6) på OBD uttaget.
Det är samma BUS som på många nyare bilar t.ex Fiat Ducato.
Detta är inte CAN-bus utan en enklare seriell-bus. K-BUS.


Det där grejar du, lycka till!
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu har jag klurat lite på schemat och kommit fram till att det bör vara så här:

Eftersom det är en tillsatsvärmare som ska understödja motorns värme kommer den att starta när den får 12V på klämma 5 "tändning på" (15) och klämma 4 "motorn igång-generator laddar" D+.

Allt förutsatt att yttertempgivaren A och kylvätsketempgivaren C berättar att tillsatsvärme behövs.

Som tillbehör kan tidur monteras, 12V in på klämma 2 bör då ersätta 12V på klämma 4 och 5 så att värmaren startar utan att tändning och laddning är "till".

Att klämma 6 går till OBD-uttaget beror nog på att värmaren kan lägga felkoder enligt ISO 9141-2 protokollet.

Genom att lägga jord på OBD-uttagets stift 4&5 samt 12V på stift 16 kan du läsa av felkoderna på stift 7 med hjälp av en felkodsläsare som kan läsa ISO 9141-2.

Du får väl labba med yttertempgivaren för att värmaren skall starta även i värmen nere hos dig i Spanien ;-)

//Lasse
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack skall du ha där fick jag svar på mina frågor som jag inte har hunnit och ställa

Jag tror inte att jag är ensam om att sätta dit en gammal Volvo dieselvärmare, det kan vara ett intressant ämne för många av oss.

Logiskt sett så borde stift 14 anulera termostaten om man lägger denna h¤g för att kunna göra en varmstart? Eller är ävet timern temperaturberoende?

Var sitter yttertemperturgivaren på v70?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27525

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tempgivaren (och en massa annat krafs) sitter i höger backspegel. Fick lära mig det den hårda vägen. Halva bilen slutar fungera om man kör av den.

Kenneth
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Låt all koppling vara som på schemat. Det framgår ju att tiduret skal styra på stift 2.
Jag gissar att den inte bryr sig om yttertempratur i detta läge (tvångsstyrd) för det är logiskt att kunna starta värmaren oavsett yttertemperatur.

Alla stift som behövs i OBD uttaget är redan jordade och spännings satta fast det inte syns på detta schemablad. K-Line är som nämnts samma som ISO 9141-2 om protokollet däremot kan hanteras av Webasto thermotest WTT vet jag ej. Vad heter värmaren så kan jag kolla.
men jag gissar att den finns i listan.


Hur som en enkel termostat fixar styrningen för dig. En tempgivare bör nog också dit, men det finns det ju gott om på skroten.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Med största sannolikhet sitter både ytter- och kylvätsketempgivare monterade i värmarpaketet, inget på schemat tyder på någon yttre givare.

Allt som befinner sig innanför den streckade linjen som omger värmaren finns på den.

Sen finns det sannolikt inget OBD-uttag heller. Menade att man kan sätta dit ett sådant och koppla in det som jag angav för att kunna kolla ev. felkoder om man är nyfiken av sig.

Om man spänningssätter både klämma 4 och 5 kommer värmaren att styras av tempgivarna.

//Lasse
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Med största sannolikhet sitter både ytter- och kylvätsketempgivare monterade i värmarpaketet, inget på schemat tyder på någon yttre givare.

Allt som befinner sig innanför den streckade linjen som omger värmaren finns på den.

Sen finns det sannolikt inget OBD-uttag heller. Menade att man kan sätta dit ett sådant och koppla in det som jag angav för att kunna kolla ev. felkoder om man är nyfiken av sig.

Om man spänningssätter både klämma 4 och 5 kommer värmaren att styras av tempgivarna.

//Lasse


Det är helt riktigt. Bilen finns ju liksom inte....
Det är ju bara en lös värmare. feltänk där....:wub:
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hur går det Juan,....
... har du kopplat upp värmaren till 12V och provkört än?

Jag är, som du nog förstår, lite nyfiken på om det funkar.....

... men du fryser kanske inte så mycket ännu för att bli tillräckligt motiverad :), bara -4 hos mig nu...

Funderar på att testa i morgon om snötäcket är tillräckligt för snöskotern...

//L
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nej jag har inte haft tid med bussen, men i mellandagarna skall jag koppla upp den i min källare.
Nu åker jag ifrån stan och all jäkt med julen


Jag önskar er en riktig god hjul

2 julklappar skall jag bjuda på

1 denna gamla reklamen för en husbil
2 Denna julsång av Kathlyn Bush som spelar piano och sjunger December Will Be Magic Again
 

Bilagor

  • DKW-Motorhome flavio.jpeg
    DKW-Motorhome flavio.jpeg
    119,5 KB · Visningar: 17
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nej jag har inte haft tid med bussen, men i mellandagarna skall jag koppla upp den i min källare.
Nu åker jag ifrån stan och all jäkt med julen


Jag önskar er en riktig god hjul

2 julklappar skall jag bjuda på

1 denna gamla reklamen för en husbil
2 Denna julsång av Kathlyn Bush som spelar piano och sjunger December Will Be Magic Again

Gott nytt år till er där borta...:cool:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej är nu tillbaka efter en fruktansvärd olycka som gav mig en månad på sjukhuset. Fick ryggrad och revben skadade, men i slutet av sommaren så skall allt vara ett minne.

Husbussen kommer att bli orörd fram till hösten tills jag känner mig OK igen.
 
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Låter inte bra alls! Var det flygandet? Hoppas att du snart är på bättrings"vägen"
Själva sitter vi och njuter av spansk sommarvärme ca 20 mil från dig och vilar blicken mot Sierra Nivada´s snöklädda toppar.
 
Toppen