• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Precis som Wizard är jag tveksam till att det inte ska finnas justeringar för tändläge (tidpunkten för insprutning).
Att man kan (om man inte är så noga) byta pump utan att justera tidpunkten är en sak men att det inte går att justera tidpunkten???
Helt nytt även för mig men allt är naturligvis möjligt.
En kugg skulle ge 3-4 graders skillnad, det är alltså 6-8 pumpgrader för en kugg (pumpen går med 1/2 av vevaxelns varv) vilket betyder att man har ett 45-60 kuggar på pumpens drev, stämmer det?
Att ta lös en pump och sätt dit den i samma läge är inte omöjligt men det brukar finnas metoder för att kontrollera att man kuggat rätt, märkligt om det saknas förfarande för att kolla det.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

metoden för att justera in pump utan ovala hål är att ställa pumpen i rätt läge efter indikatorklockan sedan låser man pumpens axel med en liite bult som man drar åt utan brickan som normalt sitter där.
Nästa steg är att låsa motorn i övre dödpunkt för ettan,,när det är gjort drar man dit pumpen och efter det så drar man fast pumpdrevet på pumpaxeln.
Den låser bara på konan och någon krysskil används inte.
sedan gäller det bara att komma ihåg att släppa axellåsbulten
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag tror att det blir både billigare och enklare att låta dieselverkstaden sköta denna biten, så får man den 100% injusterad till minimal förbrukning.
Det skulle vara kul att få vara med och titta och lära sig bara för skojs skull.

Håller just nu på med att klä sovrummet med fanér ett jätte pilligt jobb att få ihop skarvarna som alla är böjda. Drar med en blypenna och slipar för hand med att sandpapper tills det passar.

Har haftproblem med Danfosskompressorn att den vill ha en mycket hög batterispänning ochinte kunat utnyttja batteriet mycket. Skrev ett mail till Danfoss och frågade om man på något sätt kunde justera drop off spänningen,
Fick ett svar ganska snart med en justering som jag misstänkte. Lägger upp en här ifall någon har samma problem.
 

Bilagor

  • bd35-50f_elektronikenhet_01-2010_ei100b507-1.pdf
    96,1 KB · Visningar: 144
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Kylen fungerr nu mycket bättre kompressorn startar omedelbart och kyler ordentligt. Kommer att ersätta varvtalsresistorn till en potensiometer för att hkunna reglera för minst effekt och max kylning. Dessutom kunna kyla snabbt när man ställer in mycket varor. Batterierna laddar bra även när det regnar, och när jag säger regnar sa menar jag regn. Jag fick nu ett bra täthetstest för att se om det komer in vatten. Och det gjorde det pá nágra ställen. Jag tror nu att det har blivit tätt efter att tätat med tätningsmassa. Instalering av diverse elektronik fortsätter med bland annat rökvarnare och gaslarm bevakninskameror GMS larm m.m.
Hade tänkt att sätta en filtmatta i sovvrummet, men det skulle inte bli billigare än körsbärsfanéren sá det blev mycket jobb med att fá dit den. Inte en rak linje allt böjt i riktningar sá det blev att markera med en penna och sedan slipa tills det passade perfekt, men nu har jag trä i hela bilen.
Nu fattas det bara lister i .aluminium och sängen framtill för ett den skall bli färdig invändigt. I slutet av Oktober sá kommer självaste Lars Norte ner med en nyinköpt husbil och skall stanna ett tag. Det blir säkert enmassa jobb med densom skall installeras en massa saker.
 

Bilagor

  • 2012-09-28 14.14.51.jpg
    2012-09-28 14.14.51.jpg
    1,4 MB · Visningar: 9
  • 2012-09-29 13.18.33.jpg
    2012-09-29 13.18.33.jpg
    1,4 MB · Visningar: 8
  • 2012-09-22 09.22.43.jpg
    2012-09-22 09.22.43.jpg
    1,4 MB · Visningar: 7
F

F.d. 24523

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det är alldeles rätt Jonas. Kommer ner i slutet av September. Det kommer att bli en del jobb för dej.Du har tränat upp dej i några år nu så det kommer att gå som en dans. Solceller, TV anten,
och lite smått och gott. Sitter gärna bredvid med ett glas rött. Kan sitta hur länge som helst
utan att bli trött. Ha det Pappa.:D
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

LE Norte Vad köpte du för husbil?
Glöm inte hundpass och sprutor mm och alcomätare i Frankrike.
Snarkmaskin och nya batterier till pacemakern.:wink:

Köp 2 batterier på biltema dom har ett prisvärt batteri med bra garanti.
Resten fixar jag här medan du sitter och dricker upp vindruvorna ifån Rioja.
Beställer redan nu en BM1 Batteritankmätare på Ebay, så den hinner komma i tid.
När det gäller TV antennen så skall jag se om jag kan fixa en med bandpassfilter för det kommande mobiltelenätet G4 redan nu.

En Golfboll skall målas så jag har ställt min buss i skydd i skuggan. Solen når inte panelerna numera än några timmar på morgonen,det skall bli intressant att se hur kylen klarar det. I går kl 09.00 tittade jag på sol laddaren och den visade 4/5 delar senare efter 2 timmar så var den uppe på 5/5 delar igen så det verkar inte vara några problem med varken regn eller skugga.
 
F

F.d. 24523

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej Jonas!
Allt inköpt TV, batterier hållare, larm, portabel gasolgrill. Hittade en nästan oanvänd
hjärna nedfryst och klar att använda. Den får du gratis.
Bilen... Knaus Sport Liner 600 MG . 2010 drygt 2000 mil.:twitcy:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Bilen ser fräck ut, hoppas att den inte har massa fel.
Du kör ner den 18e ? Jag tror att det blir ett gäng somskall samåka dessa dagar.

Prylarna monterar vi snart in

Vad som gäller din djupfrysta hjärna så skall du inte ge bort den nu när du äntligen har hittat en.
 

Bilagor

  • exterior.jpg
    exterior.jpg
    58,7 KB · Visningar: 1.305
F

F.d. 24523

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Kram Jonas
Vad är det för gäng som skall åka ner?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Om du letar på resesällskap så hittar du några. Bosseberit ifrån GBG åker den 20e
Och är några intresserade så är det bara att kontakta Lars Norte
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Golfbollen målad och nu monteras den ihop på golfbanan.

Lars Norte kom ner hack i häl med Majzan. resan gick lungt till i fem dagar Idag så hälsade vi på Anita Y Jyrki och fick en trevlig pratstund. Mycket jobb med hans husbil. Vi har nu satt in Batteritankmätare. solpanel, och ett extra dörrlås, så att ingen kommer in och stjäl Sr Norte under natten, när han snarkar. En ny modell som man kan låsa dels ifrån insidan och utsidan.
Ett problem har bilen med TVn, den sitter så att ena luckan inte går att öppna utan att den tar emot Tvn. Detta har dom löst me att sätta en stor arm som slänger ut Tvn i kurvorna.
Jag funderar att ta ner luckan till byggvarufirman och låta dom såga av 7 Cm och kantbanda den så att den blir mindre och på så sätt går att öppna luckan utan att den tar imot TVn.
Han lovade att ta en öl och titta på vilket gjorde ganska snällt
 

Bilagor

  • 2012-10-10 11.09.24.jpg
    2012-10-10 11.09.24.jpg
    1,4 MB · Visningar: 12
  • 2012-10-24 11.20.28.jpg
    2012-10-24 11.20.28.jpg
    1,4 MB · Visningar: 29
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Regnperioden har kommit och retar mig med 3 dagar regn och 1 dag med sol.
Helgerna regnar det naturligvis, så det blir jobb inne i husbilen.

Vad som är bra med regnet är att jag får en hårdtest om det kommer in vatten. Det gör det på viss ställen som var lätt att stoppa, Ett av dessa ställerna var takluckan som hade 4 hål på 3mm där hade jag glömt skruvar.
Ett annat ställe som det droppar är åvanför köksfönstret det ser ut som att det läcker in i skarven mellan 2 sandwich skivor jag var nog för snål med limmet. Det ser lätt ut att åtgärda i morgon när solen skiner med sin närvaro. Nästa helg blir det att slipa och vaxa träfaneren

Den bussmekanikern som har hjälpt mig innan kom på besök och tittade lite, jag pratade turbo med honom. Han tyckte inte att det är lönt att sätta en turbo på den motorn. Han menar på att det är dels en massa jobb med att få dit den. Ett annat problem är att turbon inte ger effekt förän motorn kommer upp i varv. eftersom min motor är väldigt lågt varvad så har jag bara användning av turbon i 90-100 km/h.Hastigheter under kan turbon till och med bromsa sade han. istället så hade han en modernare turbomotor som jag kunde få av samma fabrikat. Jag skall prata med dom busschauförer som har kört dessa bussar och se vad dom tycker.

Golfbollen händer det inte så mycket med, men är nu klar att ställa på pinnen. Bollen skall vara en bro som man kan köra igenom med golfbilar.
 

Bilagor

  • CIMG0010.JPG
    CIMG0010.JPG
    490,1 KB · Visningar: 8
  • CIMG0006.JPG
    CIMG0006.JPG
    587,1 KB · Visningar: 7
  • CIMG0001.JPG
    CIMG0001.JPG
    538,2 KB · Visningar: 8
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Regnperioden har kommit och retar mig med 3 dagar regn och 1 dag med sol.
Helgerna regnar det naturligvis, så det blir jobb inne i husbilen.

Vad som är bra med regnet är att jag får en hårdtest om det kommer in vatten. Det gör det på viss ställen som var lätt att stoppa, Ett av dessa ställerna var takluckan som hade 4 hål på 3mm där hade jag glömt skruvar.
Ett annat ställe som det droppar är åvanför köksfönstret det ser ut som att det läcker in i skarven mellan 2 sandwich skivor jag var nog för snål med limmet. Det ser lätt ut att åtgärda i morgon när solen skiner med sin närvaro. Nästa helg blir det att slipa och vaxa träfaneren

Den bussmekanikern som har hjälpt mig innan kom på besök och tittade lite, jag pratade turbo med honom. Han tyckte inte att det är lönt att sätta en turbo på den motorn. Han menar på att det är dels en massa jobb med att få dit den. Ett annat problem är att turbon inte ger effekt förän motorn kommer upp i varv. eftersom min motor är väldigt lågt varvad så har jag bara användning av turbon i 90-100 km/h.Hastigheter under kan turbon till och med bromsa sade han. istället så hade han en modernare turbomotor som jag kunde få av samma fabrikat. Jag skall prata med dom busschauförer som har kört dessa bussar och se vad dom tycker.

Golfbollen händer det inte så mycket med, men är nu klar att ställa på pinnen. Bollen skall vara en bro som man kan köra igenom med golfbilar.

Hej på dig Juan.
Tänker man sätta en torbo och ev.intercooler på en äldre sugmotor,är viktigt
att kolla/veta att denna motor har kolvkylning ifrån motoroljan (oljesprut hela tiden mot undersidan av kolvarna) en annan sak som kan spöka
är kompressionförhålandet.Turbo motorer ofta har ett lägre kompr.förhållande. När tilv.går över till turbo/intercooler sänker dom i regel
maxvarvtalet och segdrgnings varvtalaet likaledes, de motvärkar detta
med högre utväxling i diffen. Motoren håller lägre varvtal vid samma fart..
Tack för intressant bygge.
paulkaj
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack skal du ha

Motorn är identisk med turbomotorn med oljekylning och kompression
Den enda skillnaen är insprutningspumpen
Se äldre inlägg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsbygge av buss

Det låter väldigt underligt om MAN har byggt någon slags "högvarvsturbo" till en så stor bussmotor? :confused:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Nja, meken har nog inte rätt vad gäller att man måste ha högt varvtal för att turbon skall ladda.
Det är en vanlig missuppfattning att det endast är avgasernas hastighet som får turbon att snurra. Det är även avgasernas värmeinnehåll som driver den. Turbinen är utformad så att avgaserna expanderar i turbinen, avgaserna kyls då ned (hundratals grader) och värmen omvandlas till rörelseenergi.
Fiat 157 HK-motorn ger fullt vridmoment, 400 Nm vid 1300 rpm. Då laddar turbon fullt.
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det låter väldigt underligt om MAN har byggt någon slags "högvarvsturbo" till en så stor bussmotor? :confused:

Högvarvsturbo?

Motorn som sitter i bussen nu är inte original utan en turbomotor utan turbo.
Anledningen att turbon inte sitter där kan bero på att den inte går igenom besiktningen med turbo och eller att det är en massa jobb och kostnader med slangar, rör, intercooler, och att den inte får plats utan ombyggnad.

Motorn varvar 1600rpm när bussen går i 90-95 km/h och då tycker jag att turbon borde ladda fullt?

Kör jag nu upp för en lång backe då är det som jag behöver extra kraft för att slippa växla ner.

Problemet som jag har nu är att när jag startar bussen och skall upp för en lång backe, så kommer jag inte upp i varv med motorn så bussen ligger på ganska låga varv.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsbygge av buss

Det var det här utttalandet som jag tyckte lät ganska underligt: "Ett annat problem är att turbon inte ger effekt förän motorn kommer upp i varv". Stämmer ju i och för sig, men vilket varv. Det lät lite som att det monterats en så stor turbo så att den inte laddar förrän motorn närmar sig maxvarv, och det misstaget har jag mycket svårt att tro att ett så erfaret företag som MAN gör på en buss/lastbilsmotor! :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det var det här utttalandet som jag tyckte lät ganska underligt: "Ett annat problem är att turbon inte ger effekt förän motorn kommer upp i varv". Stämmer ju i och för sig, men vilket varv. Det lät lite som att det monterats en så stor turbo så att den inte laddar förrän motorn närmar sig maxvarv, och det misstaget har jag mycket svårt att tro att ett så erfaret företag som MAN gör på en buss/lastbilsmotor! :)

Jag vet inte så mycket om turbo, men en turbo jobbar ju inte hela tiden utan kommer med sin effekt med motorns varvtal?
Denna trurbon har ingen Westgate.
Denna motor är väldigt sällsynt med turbo
Några frågor till er som vet
Vilket varvtal kommer turbon med extra kraft?
Bromsar turbon motorn på låga varv?
Kan man få tag i någon vridmomenskurva så kan man se hur den ger effekt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag vet inte så mycket om turbo, men en turbo jobbar ju inte hela tiden utan kommer med sin effekt med motorns varvtal?
Denna trurbon har ingen Westgate.
Denna motor är väldigt sällsynt med turbo
Några frågor till er som vet
Vilket varvtal kommer turbon med extra kraft?
Bromsar turbon motorn på låga varv?
Kan man få tag i någon vridmomenskurva så kan man se hur den ger effekt.

Juan, se även mitt tidigare inlägg ang turbo.
Utan att ha tillverkarens specifikationer är det omöjligt stt ge ett exakt svar.
Men av erfarenhet skulle jag gissa på följande:
Extra kraft bör du få från ca 900 - 1000 rpm.
Turbon bromsar inte, vid flytgas på låga varv spinner den bara med, Vid gaspådrag ökar avgasmängd och temperatur så turbon spinner upp ganska snabbt. När insprutningspumpen så småningom reglerar ner bränslet så minskar även laddtrycket.
//W
 
Toppen