• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Turbon ligger i dvala just nu, saknar fortfarande grenröret. Kanske man kan tillverka ett i rostfritt stål? Värmen är ganska hög just där.

Vintern har kommit och temperaturen har sjunkit kraftigt, på nätterna kan det vara under 10º. Så nu skall min Webasto kopplas in.
Jag har nu 3 webasto. 1 som jag köpte på skroten och renoverade.
Sedan blev det 2 ifrån gamla Volvobilar som Wisard tror att det var en flygmotor värmare. Dessa bilar har varit TAXI i Stockholm och har lite annorlunda utrustning.

Eftersom jag har flera så tänkte jag att använda en till golvvärme och en till varmvatten.

Problemet är inkopplingen Att alla bruna kablar går till chassi är jag klar över och att den tjocka röda är till batt+ Sedan finns det tre kablar som gick till can bus för styrning av värmaren. Detta har jag tänkt mig att ersätta med en enkel bimetalltermostat och en strömbrytare för on/off.

Jag föredrar diesel som värme istället för gas och slipper då problemet med byte av flaskor.

Energivärde för diesel är strax under 10kw/l vid förbränning för värme.
1 liter till en modern turbomotor borde ligga mycket högre.
Ekonomiskt sett borde det vara bätre med en dieselgenerator som ger ett högre energivärde per liter diesel ???
 

Bilagor

  • 16536937.jpg
    16536937.jpg
    24,8 KB · Visningar: 1.152
  • SDC10952.JPG
    SDC10952.JPG
    1,3 MB · Visningar: 6
  • DSCF2063.JPG
    DSCF2063.JPG
    1,4 MB · Visningar: 8
  • DSCF0044.JPG
    DSCF0044.JPG
    39,4 KB · Visningar: 1.152
S

StorDansk

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan, Webasto har troligen alla sina värmare med sprängskiss och kopplinsskema ute på nätet,
sök på modellnummer och ladda hem PDF'en!

Hur tänker du lösa det med varmvatten?
Värmeväxlare eller liknande kanske?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

På nätet finns det en massa om Webasto, men när den har suttit i en Volvo så heter den Volvo och har en annorlunda styrenhet.

Den som jag har som heter Webasto hittar jag ingentin om. Samma brännare har jag hittat med en annan styrenhet som har mindre antal stift.
Det är inte bara att koppla den till 12V och tro att det skall fungera.
Styrboxen består av 6 olika timers + kontroll och säkerhet .

Dessa stift är gemensamt för samtliga.
Volvo sitter i Canbusen och kan därför ha komunikation i form av ett språk.


. Turning on
. Circulation pump
. Start
. Electronic ignition
. Flame build-up/ignition
. Fan
. Temperature sensor – upper cut-out point .Solenoid
. Flame sensor - dark
. Flame sensor
. Control pause
. Temperature sensor – lower cut-in point
. Turning off
. Water heater OFF
. Start phase
. Pre-ignition
. Safety period
. Control phase

Denna tog jag ifrån en WV buss så jag kanske skall söka på VW forum.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsbygge av buss

Energivärde för diesel är strax under 10kw/l vid förbränning för värme.
1 liter till en modern turbomotor borde ligga mycket högre.
Ekonomiskt sett borde det vara bätre med en dieselgenerator som ger ett högre energivärde per liter diesel ???

En värmepanna har väl en verkningsgrad över 90%, en dieselmotor kanske 40% vid stationär körning, eller tänker jag fel? :wideeyed:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsbygge av buss

Nej, du tänker helt rätt Montreal. Men om du tillgodogör dig värmeförlusterna från motorn så når du lika bra siffror som för en värmekamin. Tyvärr till stora delar friktionsförluster som inte låter sig utnyttjas.

aake
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Turbon ligger i dvala just nu, saknar fortfarande grenröret. Kanske man kan tillverka ett i rostfritt stål? Värmen är ganska hög just där.

Inga problem att bygga eget grenrör, det håller bra om man har rätt material.
En diesel har kalla avgaser, här ser du ett grenrör jag byggt till en bensinmotor (med +300hk/l) med betydlig varmare avgaser.
 

Bilagor

  • Alf 001.jpg
    Alf 001.jpg
    1,8 MB · Visningar: 10
  • Alf 002.jpg
    Alf 002.jpg
    1,6 MB · Visningar: 9
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Snyggt jobbat Bäckmark

Det gläder mig att det inte är några problem med att själv svetsa ihop ett grenrör. Har ingen lust att leta efter sand ochgjuta ett.

¿Vad skallman tänka på? Skall alla rör vara lika långa som det pratades om på 70 talet Ormbo?

Rostfritt borde vara lämpligt för min del då verkstaden där jag har bussen jobbar mycket med rostfritt.

Jag tänker på ett avgassystem jag hade på en paramotor som blev som glas. Jag värmde upp det till det blev rödglött och lät det svalna långsamt innan det gick att svetsa. Efter ett par flyg blev det lika dant igen. Kanske dålig plåt?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Språket som används i Volvos CAN-bus heter Volcano. Det står för VOLvo CAN och något jag inte kommer ihåg.
Jag tror inte det är möjligt att ersätta/komplettera styrenheten med en termostat mm.
Det enklaste är förmodligen att skaffa en Hella styrenhet och koppla värmaren som den andra värmaren du har.
I o f s har jag en styrenhet och tidur hemma, men dem kommer jag inte åt nu.
:oops:
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Volcan ett eget språk inte undra på att Boch verkstäderna lyckas att förstöra mina bilar:mad: med en engels dator.


Styrenheten har jag som du kan se på bilden.
Problemet är att det finns tre kablar som går in till Canbusen och pratar Volcan.
På Elschemat som jag till sist hittade ifrån Ebersprächer så går dessa tre kablarna till termostaten.
http://www.espar.com/tech_manuals/ARCHIVE models/Coolant Heaters/D5W/D5W TS & Repair.pdf

En kabel har positiv spänning 12v
en annan skall ha jord
Den tredje kabeln kortsluts med plus och det är startorden som ges
Termostaten finn i olika utförande med timer mm. Vad som står att läsa är att den skall ha en bränslepump som skall ge 19Cm3 under 90 sekunder.
denna pumpen missade jag att plocka los, så det blir att köpa nytt.
Termostaten kan jag sätta dit vilken bimetalltermostat som hels och löda fast en kontrollampa.

Det är bara att hoppas att inte Volvos kontrollbox talar Volcan, för att bygga en översättare övergår mina kunskaper.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Can-busen har två kablar. En grön och en vit som är tvinnade, om det kan vara någon hjälp.
//W
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det gläder mig att det inte är några problem med att själv svetsa ihop ett grenrör. Har ingen lust att leta efter sand ochgjuta ett.

¿Vad skallman tänka på? Skall alla rör vara lika långa som det pratades om på 70 talet Ormbo?

Rostfritt borde vara lämpligt för min del då verkstaden där jag har bussen jobbar mycket med rostfritt.

Jag tänker på ett avgassystem jag hade på en paramotor som blev som glas. Jag värmde upp det till det blev rödglött och lät det svalna långsamt innan det gick att svetsa. Efter ett par flyg blev det lika dant igen. Kanske dålig plåt?

Det rostfria rör jag använder på jobbet är framtestat under ett par år då det kan spricka om man har fel rörtyp, men då pratar vi Ottomotor(bensin).
Jag bygger runt 100 grenrör per år till olika turbomotorer.
En diesel har så mycket kallare avgaser att du kan ta vilket bonn-sål du vill det kommer att hålla.
Din paramotor är Otto och därför kan avgasystemet glöda, det kan inte en diseslmotors avgasystem göra på samma sätt.

Lika längder på primärrören är helt onödigt i ditt fall, dra så kort och snyggt du kan.
Din motor skulle trivas bäst med en "twin-flow" turbo som har två separata ingångar i turbinhuset, då drar du 1-2-3 i ena och 4-5-6 i andra.
Har du en turbo med ett inlopp så drar du bara alla rör dit, det kan inte bli fel.

Som min kompis säger "Motorer utan turbo suger".....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsbygge av buss

Fast då har han allt lite fel, finns inget som responsen och känslan i en riktigt bra sugmotor (bensin) I jämförelse känns turbomotorer som gummiband! :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Can-busen har två kablar. En grön och en vit som är tvinnade, om det kan vara någon hjälp.
//W


Det kan vara till hjälp, Dom kablarna sitter i kontakten

Grön vit Till canbus

Svatr Negativ -

Röd troligtvis +

Röd/vit
Gul/svart ¿Kan vara till bränslepumpen?
Orange
¿Kablar till kypefläkten saknas troligtvis eftersom denna styrs av Canbus?
 

Bilagor

  • 2012-12-09 10.51.32.jpg
    2012-12-09 10.51.32.jpg
    557 KB · Visningar: 5
  • DSCF2063.JPG
    DSCF2063.JPG
    1,4 MB · Visningar: 4
  • 2012-12-09 10.51.48.jpg
    2012-12-09 10.51.48.jpg
    1,4 MB · Visningar: 4
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Vad underbart snälla ni är allihopa tusen tack

Orange går till bränslepumpen

vit & grön kommer ifrån en "översättare" A59 med ett pulståg Canbusen lämnar 2 hastigheter.
Problemet återstår med språket med canbus signalen. Nu när givar bilen är skrotad kan jag inte kolla med ett osciloscop hur pulserna ser ut.
Vad jag inte förstår är vad K30 helljusrelét har att göra med värmaren.


Dom andra överblivna kablarna får jag titta på vilket stift dom går till

Jag tror att Wisard har rätt när han säger att man nog får byta styrboxen till Hellas.
 
Toppen