• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Hej jag ar alldeles gron i detta har kopt mig en midibuss (MAN 9.150) 8m som jag tanker bygga husbil av:
¿ behover man kopa dyr och tungt adeltra eller kan man bygga av plywood som man sedan fanerar? Skapluckor finns ju att kopa. har hort att man inte kan anvanda spanplatta synd da dessa finns i manga varianter. vill inte att den skall se ut som en hippiebuss fran 60´s juan
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: bygga inredning

Om du inte själv hör till finsnickarna så är nog REIMO-konceptet det bästa.

Det är jobbigt men VÄLDIGT ROLIGT att själv inreda en husbil.

Lycka till!

:)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Reimoconseptet bygger val pa marinplaywood och plastkanter?
Jag har hittat lokalt här 4 mm och 18mm marinplaywood med obehandlad körsbärsfaner och även aluminiumlister. "Städar nu garaget" för att kunna börja bygga underdelen till köksmöblerna.
Dom kurvade delarna har jag tänkt mig att böja 4-5 st 4mm playwood och limma ihop dom sa forblir dom runda. har gjotr nagra provlimmningar och kommit fram att det bästa limmet är epoxy 20 min.(dyrt som **) ta gärna emot tips pa något lika bra
Jag räknar med att nðr jag har slängt ut alla 30 stolar och hatthyllor sa kompenseras vikten för trämöblerna. Óvervikt kommer jag inte att få da jag nu kan lasta 3800Kg, men ju lättare ju mindre förbrukning.
Enligt bussfirman som jag köpte bussen av sa påpekade dom att den är lätt i baken sa vattentankar och batterier maste laggas sa langt bak som möjligt.

Mitt stora problem är att när jag hämtar bussen så har jag 30 dagars försäkring som buss, så jag har max 30 dagar pa mig att besiktiga den. Då skall den ha kök toa och sängar för att bli godkänd som bostad. Den behöver inte vara färdig. hörde talas om nån som satte in en micro och en potta fällbara stola och den gick igenom. Sedan kan man i lung och ro jobba med alla detaljer.
Men i mitt fall så hade jag tänkt mig att ha underdelarna klara så slipper jag sura blickar ifrån besiktningsgubbar

buss.jpg
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

CIMG0283.JPGCIMG0285.JPG
Ok har kommer dom alldra forsta bilderna:
Detta är början till underdelen till köket och ena soffan till sittgruppen.
Allt kommer att skruvas ihop med få skruvar för att det skall gå fort att sära på alla delar ifall någonting inte stämmer (mindre dyr ved) och för att lacka alla synliga delar i körsbärsfaner. Har oxo köpt lådinredning sådan som stänger sig själv, hoppas pa att dom håller sig stängda annars så far jag hitta på något centrallås.Regnar det i helgen så kan jag bygga , men är det fint så skall jag till Cordoba och flyga över ett "konstverk" som är gjort i odlingar 1x1Km stort för att det skall synas av Google eart satelliten sännande.:rolleyes::msn_lightning:
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: bygga inredning

Hei! Det britiske forlaget Haynes som er kjent for sine reparer-selv-manualer for ulike bilmerker, har også utgitt "The Motorcaravan Manual" om bobiler/husbiler. Min utgave kostet i sin tid £17,99 + porto. Anbefales for den som har et visst grep på engelsken. Han gjennomgår sitt eget selvbyggerprosjekt og flere andres. Anbefales. Mvh!

PS: Epost: sales@haynes.co.uk. Web.: www.haynes.co.uk og www.haynes.se DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Nu äntligen har jag kommit lite längre! Modulen till köket och ena soffan är nu färdig för att monteras in. Bänkskivan som jag hade tänkt mig i kompositmaterial blev alldeles för tung över 80Kg, så det fick bli limträ i Svensk Björk 370€ på brädgården eller 42€ på IKEA enkelt val eller hur? och 60Kg lättare.
Skumgummi formskuret för bekvämt sittande skall i veckan roa mig med att leta fram ett par lämpliga tyger så att tapetseraren kan varmköra symaskinen.
Under tiden så får jag roa mig med att svetsa en rörkonstruktion för säkerhetsbälterna enligt Svenska krav så skall dom bevisligen tåla 1000kg.
men här är det lättare att besiktiga utan. Här skall man ha ett Homoligeringscertifikat ifrån tillverkaren E.t.c E.t.c, men eftersom bussen är äldre än 1996 så behöver den inte ha bälte. Så efter besiktningen så åker bältena in för vem ågar köra utan?
juan
 

Bilagor

  • cocina.jpg
    cocina.jpg
    877,2 KB · Visningar: 84
  • CIMG0298.JPG
    CIMG0298.JPG
    1,8 MB · Visningar: 88

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: bygga inredning

Skumgummi formskuret för bekvämt sittande skall i veckan roa mig med att leta fram ett par lämpliga tyger så att tapetseraren kan varmköra symaskinen.

Hej!
Hur har du fixat till det formskurna skumgummit?
icon5.gif

/Alve
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Dom skär upp efter behov på dom stora grosist lagren i detta fall vill dom ha en mall i något hårt material kartong masonit eller dyl. dom sågar med en enorm bandsåg.
vill du själv forma så går det bra med en sliprondell till borrmaskinen och grovknottrig metallslipskiva. priset! köpte totalt sitt och ryggstöd 4.55 m 110€ utan moms sågat o klart Juan
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: bygga inredning

Nu äntligen har jag kommit lite längre! Modulen till köket och ena soffan är nu färdig för att monteras in. Bänkskivan som jag hade tänkt mig i kompositmaterial blev alldeles för tung över 80Kg, så det fick bli limträ i Svensk Björk 370€ på brädgården eller 42€ på IKEA enkelt val eller hur? och 60Kg lättare.
Skumgummi formskuret för bekvämt sittande skall i veckan roa mig med att leta fram ett par lämpliga tyger så att tapetseraren kan varmköra symaskinen.
Under tiden så får jag roa mig med att svetsa en rörkonstruktion för säkerhetsbälterna enligt Svenska krav så skall dom bevisligen tåla 1000kg.
men här är det lättare att besiktiga utan. Här skall man ha ett Homoligeringscertifikat ifrån tillverkaren E.t.c E.t.c, men eftersom bussen är äldre än 1996 så behöver den inte ha bälte. Så efter besiktningen så åker bältena in för vem ågar köra utan?
juan

Snyggt golv!!
Var köper du lådor på rullspår, och vad kostar såna? Kan man få dom måttanpassade? Jonsson
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Golvet du ser på bilden är mitt garagegolv.
Rullspåren till lådorna har jag köpt på en köksfirma,men upptäckte att dom är mycket billigare på IKEA där dom säljer dom lösa, titta i IKEA kök katalogen.
hela bussens inredning har jag ritat i Autocad, då ser man om något inte stämmer kan beräkna vikten materialåtgång, synliga ytor, hur man monterar, hållfasthet ,mm.
När det gäller lådor så gör jag även dessa själv av marin playwood 8mm håller mig till standardmåtten för frontpaneler. Allt material köper jag på brädgården och dom kapar med maskin gratis. Sedan är det ju bara att skruva ihop det som om det vore Lego.
 

Bilagor

  • CIMG0318.JPG
    CIMG0318.JPG
    702,4 KB · Visningar: 55

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: bygga inredning

Hur går det med dom 30 dagarna? hinner du besiktiga?
Jobbar du inte? Bara husbilsjobb? Vi får nog åka ner och kolla läget snart!!!!
Regniga +2 grader i Stockholm! Här köper vi färdigt>!! hehehe
Fredrik
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Har god tid på mig hämtar bussen i December när alla papper o papper är klara Har 30 dagar från och med att jag hämtar den så var inte orolig ......
 
F

F.d. 9480

Guest
Sv: bygga inredning

Golvet du ser på bilden är mitt garagegolv.
Rullspåren till lådorna har jag köpt på en köksfirma,men upptäckte att dom är mycket billigare på IKEA där dom säljer dom lösa, titta i IKEA kök katalogen.
hela bussens inredning har jag ritat i Autocad, då ser man om något inte stämmer kan beräkna vikten materialåtgång, synliga ytor, hur man monterar, hållfasthet ,mm.
När det gäller lådor så gör jag även dessa själv av marin playwood 8mm håller mig till standardmåtten för frontpaneler. Allt material köper jag på brädgården och dom kapar med maskin gratis. Sedan är det ju bara att skruva ihop det som om det vore Lego.

Hej!
Finns det någon gratisverson av ditt "autocad" program?
Jag skulle behöva det till mitt bygge på min Winnebago.
Hälsningar Stefan
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: bygga inredning

Nej den är på licens, men du kan downloada Rhinoceros testversion den är bättre i detta samanhanget Rhinoceros - Descargar den går att spara i dxf och översätta till Gcode med lazy cam om du vill maskinfräsa några detaljer. för tillverkning av mindre detaljer så föreslår jag solidworks SolidWorks 3D CAD Design Software

Juan
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: bygga inredning

Nej den är på licens, men du kan downloada Rhinoceros testversion den är bättre i detta samanhanget Rhinoceros - Descargar den går att spara i dxf och översätta till Gcode med lazy cam om du vill maskinfräsa några detaljer. för tillverkning av mindre detaljer så föreslår jag solidworks SolidWorks 3D CAD Design Software

Juan

Hej Juan!
Vad är "dxf"? Vad är "Gcode"? Vad är "lazy cam"?:confused:
Ingemar Stenmark sa: Dä änt lönt o berätt nåt för dom som inge begrip.:rolleyes:

Om det är något jag inte kan så beror det på att jag inte lärt mig det ännu.

Hur går det för dig?
Hälsningar
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: bygga inredning

Jajamen,
sådana program skulle man egentligen ha tillgång till och samtidigt kunna behärska. Vad mycket enklare det skulle varit att rita och måttsätta t:ex husbilens bodel, kopplingscheman mm.
Tyvärr så får man ju inte allt här i livet så man får göra det bästa av allt.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: bygga inredning

Jag jobba också med Rhino men jag tänka det är inte bra för
användare utan erfarenhet med CAD

Mycket lätt att använda och lära sig sjäv är SketchUp

SketchUp är kostnadsfri och räcke för vanlig husbilsbygg


Hälsningar

Norbert
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: bygga inredning

Jag har det programmet och har fuskat lite med det men tycker inte att det är lätt att lära sig själv. Har du något tips om hur det skall angripas. Mina kunskaper i engelska är väl för dåliga förstås. Det finns väl ingen svensk ledtext.

Hälsningar
Alve
 
Toppen