• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

W på min generator är kopplat till ett relé som drar så länge den får pulser ifrån generatorn, det var liknandea på min Golf ifrån 1975 GTI motor bränslepumpen fick pulserna ifrån (rotorn) tror jag. det blir i slutändan samma som D+
När generatorn snurrar så drar ett relé.

Signalen till bränslepumpsrelät är en TTL-signal från styrenheten. Den aktiveras av en givare på svänghjulet (läge och/eller rotationshastighet på svänghjulet).
Åtminstonde på de bilar jag jobbat med.
Normalt bör man inte belasta D+ med mer än en Amp.
Förutom att det kan bli problem med magnetiseringsdioderna så kan spänningsregulatorn och kontrollampan för laddning börja spöka.
Kopplar man ett relä till D+ bör man ha en backspänd diod parallellt med reläts magnetspole för att spikarna inte skall förstöra spänningsregulatorn.
//W
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Antar att den ena tyristorn ska släcka den andra, vet att det finns tyristorer som går att släcka på styret men vet inte om kopplingen uppfyller det villkoret. Ser det som ett stort och svårlöst problem att via 24v ladda ett 12v batteri med pulser eftersom pulserna kommer att ge väldigt höga strömmar. om man laddar via regulator så kastar man bort halva effekten i värme.
En kompromiss vore att ha en kombination av strömreglerade pulser men förluster lär man ju få.
Eller också har jag missförstått hela problemet totalt. :confused:
Enda vettiga lösningen som jag ser det är att seriekoppla bobatterierna till 24 volt under färd och parallellkoppla när man står still med hjälp av ett relä.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Att serie/paralell koppla batterierna omvarandra tror jag är en lösning som inte är särskilt bra för batterierna.

Den här tyristor konstruktionen är till för att minska PW och sänka str¤mmen
Teoretiskt sett så borde solregulatorn klara av 24v in. En lägre spänning än vad solcellerna ger.
Jag gjorde ett test. MPPT regulatorn klarar 30A och spänningar upp till 70V således skall det inte vara nägra problem med att koppla den direkt till generatorn via en säkring på 25A.

Jag satte in ett dålig startbatteri som laddar ur sig självunder natten för att Ev inte förstöra det nya fin AGM batterierna.

Problemet var att spänningen ur MPPT regulatorn höjdes till över 15v och där avbröt jag testen omedelbart strömmen mätte jag upp till 8.5A.

Det är därför som jag provar md att använda denna kopplingen med tyristorer som ger pulser för att dels ge en mindre PW och slippa bränna bort effekten.



Ett annat alternativ kunde vara att köpa en intellegent batteriladdare och mäta sekundärspänningen ifrån transformatorn, har ett minne av att dom ligger runt 17V A/C, isåfall så kunde man bara stoppa in 24V DC till greatz bryggan och koppla loss trafon. Resten sköter laddaren.

Ett och kanske det riktigaste sättet att lösa detta vore att sätta in en 12V generator kopplad direkt till batteriet.
Jag åker på fredag kl 15.00 och hinner inte. Tyristorerna får fungera under denna resa.
Solen är mycket stark och jag tror at det räcker till 100%
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu blir jag lite konfunderad. Har du inte 24v solcellspaneler och en MPPT-regulator till dessa som laddar en 12v batteribank?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Ja det finns många lösningar, men du har ju en helt annan sol där så du får ju mycket mer ström än vi får i sverige, det bästa är ju en testresa där man får se hur allt fungerar i praktiken. Du skulle behöva ligga på ström och ha en ac inkopplad. Din buss är så stor att en värmepump för hus skulle fungera med spänningomvandlare skulle den kunna gå när du kör också.
Lycka till med resan och hoppas att det går bra för din son som jag förstår att du är mycket stolt över.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu blir jag lite konfunderad. Har du inte 24v solcellspaneler och en MPPT-regulator till dessa som laddar en 12v batteribank?

Så är det,den enda anledningen att jag har 12V är att det fins ett rikare utbud av produkter som LED, pumpar, laddare mm.
Kylskåpet har nu sin egen batteribank bestående av 200A kopplade till generatorn via 2 relé ett som klarar 100A och ett som styr detta så at inte batteribanken ligger paralellt med startbatterierna. Kommer att sätta en strömbrytere sa ätt dom paralellkopplas. Anledningen är att då kan jag starta bilen på kylskåpsbatterierna om det skulle behövas.

ikväll kl 18.39 skall bilen äntligen homologeras och regestreringsbisiktigas och gå genom bilprovningen. Har inte kunnat prova bromsarna, men hoppas att dom skall vara OK. Kan ju inte bli sämre och dombrukar vara snälla när man säger att bromsarna är nya och inte har slitit till sig ännu.

Framhjulen vibrerar lite och jah har beställt tid till i morgon Kl 09.00 att balansera. Skall be dom att byta oljan och filtrer också så kan man köra med bättre samvete.

Bengtic:
Jo då jag låter barnen ha sina musikaliska intressen som jag är mycket nöjd med. Jag tycker att har dom ett nyttigt intresse så är det bara att låta dom köra hårt. Fast det kan bli lite huvudvärk ibland när dom spelar och sjunger samtidigt utan ljuddämpare.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack skall du ha

Bromsarna var fortfarande lie ojämna, men innanför normativen
sedan var det inget att anmärka på det makaniska.

Ett litet problem hittade dom dock det stod 6 platser och jag har 6+ förare.

Så det blir att ändra på det, me nu behöver jag inte komma tillbaka till bilprovningen utan besiktningsmannen fixar detta

Nu har jag ett papper med en homologering som det står Coche de vivienda på. Vilket betyder på Svenska HUSBIL. Inte personbil, PB2,Lastbil eller buss

Utan en HUSBIL som nu är besiktigat skattad och försäkrad.
 

Bilagor

  • 2012-07-04 21.12.42.jpg
    2012-07-04 21.12.42.jpg
    1,4 MB · Visningar: 9
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Grattis fira att du är klar med ditt jättejobb det är du verkligen värd ,
hoppas du får en fin sommar med din fina husbil

Hälsningar Yngve
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilsbygge av buss

Gratulerar till framgången, Juan Norte! Nu är det bara resten kvar! :D

Jappe
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jo du Jappe och grattis till att du fyller år även i år.
Resten kvar kan man säga, men nu kan jag använda den.
Tog och hårdtestade bussen idag och undersökte varför temperaturmätaren stiger över 100º trodde at et var för att mätare och givare inte var av samma sort. Jag provade med att stoppa ner dom i 100º vatten och mätaren visade 100º synd att det inte var så enkelt.
Kollade termostaten som saknades så den kunde det inte vara fel på.
Tänkte att de måste vara kylaren till växellådan som tar bort kylförmågan ifrån motorns kylvatten. Jag satte handen bakom fläkten och det kom en ljum vind och då förstod jag att det var fel på viskokopplingen till självaste fläkten. Jag tog loss den och värmde den med gaslåga och den gick inte trögare för det. Slutligen så blev det den drastiska metoden i svarven för att separera den och skruva fast den med 4 skruvar så att den blev fast. Nu blev det ett rejält drag. Imorgon så åker jag upp i bergen för att se om den blir varm. Provkörde lite i kväll och den höll sig rubt 80º.
Vet inte om jag vågar åka med den så långt med en tidspress och hela familjen.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Med beundran imponerad av all din breda kunskap Juan!
Riktigt kul att ha följt din byggtåd i princip under hela denna period.

Väl byggt fordon som lär bli minst lika väl underhållet. Hatten av!!!

Mvh. Magnus
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Stort stort GRATTIS Juan, ett mycket unikt Bussbygge som jag mer än gärna skulle beundra "live" om jag fick möjligheten.
Men nu när ditt bygge är klart vad ska vi då läsa om, jo, jag vet, vi har ju både Bror, Alve, Sjöberg, Storpontus och en massa andra eldsjälar, men min elaka förhoppning är att den går sönder för dig då och då så vi får fortsätta läsa om kluriga och eleganta lösningar på tillsynes omöjliga problem.

I annat fall får väl klubben sala till ett nytt projekt åt dig att sätta verktygen i, om alla medlemmer skickar hundra spänn var? Då måste du kunna hitta ett spännande objekt?

Själv har jag lärt mig massor av nyttiga och kluriga lösningar, och ändå vågar jag påstå att jag har fattat mindre än hälften.
Jag är naturligtvis glad för att du och din familj har Spaniens häftigaste Husbil byggd av en buss.
Tack Juan! :cool:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Kul att allt gick vägen.
Saknas termostaten skall du definitivt sätta dit en!
Den har två funktioner:
När motorn är kall stängs flödet till kylen men den öppnar för interncirkulation i motorn av kylvätska för att undvika "hotspots" i cylindrarna.
När motorn blir varm stängs passagen för interncirkulation och den till kylen öppnas.
Saknas termostaten har man interncirkulation av en del av kylvätska hela tiden, som inte går genom kylaren.
Att fläkten inte fungerar gör också sitt till naturligtvis.
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack Wisard var vore klubben utan dig...

Idag så körde jag upp i bergen och bestämde att om temperaturen inte stiger så åker jag till Jappes "ställplats" på IKEA och köper madrasser och lakan e.t.c som saknas.

Upp gick det och där det innan visade 100º så visade termometern nu bara 90º det verkade vara OK med denna stigning. Åkte till Ikea som planerat och köpte vad jag skulle. Nu åkte jag samma väg hem men stigningen mindedre men myckel längre och nu steg temperaturen till 100º.
Jag åkte direkt till bilkylfirman som först vill prova med att spola ren kylaren.
Dom trodde att nu med automatlåda så behöver den mer kylning. Växellådan har ju en egen oljekyl som sitter fast framför vattenkylen. Det kan ju vara så att den värmer och hindrar luftflödet lite. Men å andra sidan så har jag på min personbil 3 kylare framför varandra A/C oljekyl och motorkylen.
Det som Wisard säger är ju intressant, dom flesta tror nog att om man tar bort termostaten så kyler motorn mera. Tänker man efter så är det inte så. Komer at kolla hur circulationspumpen jobbar också.

Nu har jag packat personbilen och första natten sover vi hos släktingar i Murcia, sedan åker vi tidigt på morgonen och får tid att leta efter ett hostal. Pojken b¤rjar spela 09.00 och vi får se vad som häder inga planer alls. Semester ta dagen som den kommer och göra vad som faller in.
Nu tar denna tråden semester till måndagen den 16e.
 
Toppen