• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

OK nu förstår jag, trodde att det fanns något rör mellan pump och turbo.
Ibland är man bara trög. Jag trodde att kanske på lågvarvade motorer så trycker turbon hela tiden.Detta kanske någon kan förklara?
Nu ser jag skillnaden på Turbomotorn och utan turbo.
Skall man göra en turbokunvertering så är det klart att det skall vara ordentligt gjort annars så får det vara. Jag behöver kanske inta så många hk till, men jag tror att det har att göra med bräsleekonomi också.
 

Bilagor

  • turbomotor.jpg
    turbomotor.jpg
    164,9 KB · Visningar: 7
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det är en sak jag tycker är konstigt! Du har alltså en buss med ganska så ny och osliten motor bussen är gjord för ett antal passagerare som du inte har och ändå blir du alltså omkörd av lastbilar?
Låter inte rimligt att den är så slö som den är, kan vara så att den inte ger den effekt som den ska eller att det är en mycket klenare motor än original.
Tror man måste försäkra sej om det först innan man försöker höja effekten med turbo.
I min lilla caddy sitter ju en vanlig sdi på 64hk men den finns ju som tdi med 89hk. Trots det känns det inte som om jag skulle behöva mer för vanlig körning. Hade en opel agila med 75hk och lättare bil den kändes snarast klenare en caddyn, så det är ju skillnad med en diesel.
Kan det vara så att motorn inte blev rätt inställd på något vis vid bytet, har man gjort något fel kan den ju både bli slö och dra mycket bränsle.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Problemet är bara när jag kör upp i långa backar. Hår finns det höga berg och det är inte ovanligt att det finns backar som går 500m upp till 1000m höjd, Jag har okså bytt ut växellådan till en automat. Här mellan Fuengirola mot Málaga så har jag en backe som är brantare än Hallansåsen 400 öh.

Det är dessa backar som jag önskar mera effekt.
Det är klart att ibland kör det lastbilar under 50Km/h som är tungt lastde.
Min buss sjunker här till Ca70Km/h.

Det kan ju vara så att det behövs en justering av motorn.

När jag hämtade bussen i Madrid så gick den väldigt slött i början, men efter Ca 3 timmar så började den att ge bättre kraft och förbrukningen sjönk märkbart. Den kan ju vara lite igensotad. Den har inte gått många km dom sista 6 åren. Det kanske finns någon tillsats att blanda i dieseln som rensar motorn?
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Klart att du ska ha turbo juan.norte, på 1000möh kan en sugmotor aldrig gå bra.

Tänkte lite på dina dieselturbofunderingar, en turbodiesel har alltid laddtryck vid last vilket inte en ottomotor behöver ha.
Om man har nog med avgaser för att driva turbon så man kan säga att den alltid snurrar, den kopplas inte i och ur.
Så när du startar får motorn diesel vilket ger avgaser och turbon börjar snurra, när vartal och gaspådrag är tillräckligt ger den övertryck vilket är mycket tidigt då det gäller moderna och/eller stora motorer.
Wastegaten används för att minska på avgastrycket när tillräcklig mängd luft (laddtryck) uppnås, effekten styrs dock alltid av bränslemängden och inte av laddtrycket.
Laddtrycket(luftmängden) ger motorn möjlighet att förbränna mer diesel men det krävs inte bränsle bara för att man har laddtryck!
Så en diesel kan ha massor av laddtryck men vid tillfället lågt effektuttag, det kan inte en ottomotor.
En WG krävs inte när man bygger turbodieselmotorer men det ger oftast en bättre anläggning då man kan välja en effektivare turbin utan att avgasmottrycket skenar, det finns därför många turbodieslar utan WG men de flesta har WG eller VNT.
Det är som sagt pumpens maxmängd som avgör hur hög maxeffekt du får men att ge för mycket i förhållande till luftmängden ger rökgas.
Rökgasbegränsaren förhindrar att pumpen kan ge maxmängd innan fullt laddtryck(luftflöde) uppnås, pumpen måsta alltså läsa av rätt tryck innan bränslet ges på vilket förhindrar rökgaspuff när man ger gas.
En turbodiesel med korrekt justerad bränslemängd fungerar bra utan rökgasbegränsare men man får ett svart rökmåln ur avgasröret en kort stund vaje gång man ger gas (tills fullt laddtryck uppnås) vilket inte är så kul för de som ligger bakom.
Därför bör man ha rökgasbegränsare om man inte kör traktorpulling.

Lycka till med turbobygget!
// Alf
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Utväxlingen i automatlådan kanske inte är optimal för backtagning. Det är klart att sådana backar frestar på, här har vi små flaskor som kostar pengar att rensa motorn, vet inte om det fungerar Preem gör reklam för att de har en inblandning med ACP som ska göra att motorn går bättre, vad det är redovisar de inte. Vad man är orolig för är ju vad såna tillsatser gör med pumpen.
Mindre motorer är ju populärt att chippa, ändra styrningen av motorn så att den ger högre effekt.
Volvo tar ju betalt för den tjänsten på sina bensinbilar och det enda man gör är att ladda ner ett program i bilen med nya parametrar så får man ganska många hästar mer och ev. mindre förbrukning. För den lilla tjänsten tar man bra betalt och man undrar varför man inte gjort detta från början.
Måste säja att jag tycker att det är väl mycket arbete och kostnader att sätta dit en turbo med allt vad det innebär innan man forskat färdigt i andra möjligheter. Jag är inte säker på att det bara är att plocka dit det hela rakt av, har man en verkstad med all utrustning och kunskap att testa är det en annan sak.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Innan det blir turboconvertering så kommer jag att skaffa alla delarna och renovera det turboagregatet som jag hittar.

Jag tittade på min elgenerator som jag köpte för några år sedan.
Den har en John Deere motor 4 cyl turbo intercooler. hur många hk den ger vet jag inte. Om jag inte minns fel så ger generatorn 120A per fas.

Nu förstår jag lite mera och varför den inte har någon rökbegränsare.
Eftersom den alltid går på samma rpm hela tiden. En bil som ändrar varvtalet behöver en och är då annurlunda.

Den gamla Turbon (85-95) som jag såg på skroten hade inte heller någon begränsare. kanske en modernare uppfinning.

Lekte med tanken om man skulle byta MAN motorn med John Deer motorn.
Tystare motor för man nog leta efter. Men man skall inte röra sådant som fungerar.

Eftersom jag har problemmed kylningen så skulle det vara intressant och veta om turbon ger mera värme eller tvärt om? Man överladdar ju motorn och förbränner mera bränsle, men å andra sidan så blir motorn starkare och jobbar på lägre varv. Intrssant om någon vet detta.
 

Bilagor

  • 2012-08-20 09.18.13.jpg
    2012-08-20 09.18.13.jpg
    1,5 MB · Visningar: 6
  • 2012-08-20 09.18.58.jpg
    2012-08-20 09.18.58.jpg
    1,3 MB · Visningar: 4

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Rökbegränsare fanns redan på tidigt -70-tal på Scania och Volvo med Bosch insprutningspumpar.
//W
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Efter vad jag vet så utvecklar en turbomotor mer effekt - mera värme mer bränsle kanske inte i förhållande till effekten men i förhållande till motorstorleken. Så jag tror att du får mera problem med kylningen än du har - om det inte är så att det är något annat som ger kylproblemen och som du löser samtidigt.
Har en bekant som kom över en perkinsdiesel från någon konstant varvs jordbruksmaskin tröskverk tror jag, han monterade den i en volvo duett men fick den aldrig att gå bra trots modifikationer.
Min tro är att hela motorn var optimerad för ett varv och då kan man optimera ventiler och ventilöppningar och fan och hans mormor till bara det varvet och förmodligen få en väldigt bra verkningsgrad. Även balanseringen av motorn kan bli bra för ett varv fast det är fram och återgående krafter.
Har man inte alla data och vet att det går så ska man nog avstå från en sån operation.
Du löser säkert alla problem vartefter, du verkar vara en sån som tar reda på allt innan du börjar skruva, att renovera beg, innan man skruvar dit det kan spara mycket jobb senare. Finns ju otroligt mycket information på internet bara man hittar det man vill ha istället för annonser.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det är bättre att vara förklok än efterklok.
I alla fall mycket billigare och snabbare. Det kostar så lite att sätta sig in i ett problem innan sedan är det intressant att lära sig hur saker verkligen fungerar, och inte bara acceptera att det fungerar,
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Roligt att se att det är någon som tänker som mej, jag brukar säja att jag är för lat och fattig för att inte forska och ta reda på så mycket jag kan innan jag sätter igång. Sedan gör man ständigt fel men man undviker förhoppningsfullt en massa problem.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har nu satt i en ny fläkt och en termostat. den nya fläkten har flera blad än vad den gamla hade. Den nya satt till en turbomotor.

Hela turbohistorian vill skrotnisse ha 400€ för och då ingår;

Turbo
Iinsprutningspumpen
Intercooler
samt alla rör skruvar avgasdelar

Det låter billigt och bra för min del. Det enda problemet är att han inte har grenröret och att han inte vill ta bort pumpen ifrån en fungerande motor.
Så det är bara att vänta tills det kommer in en havererad motor.
Det är ingen brådska den fungerar fint som den är.

En sak som jag undrar över är när man byter en sådan här pump.
Pumpen skall väl syncroniseras med motorn så att den sprutar in bränsle vid rätt tillfälle? Denna typ av pump har ingen rem utan sitter med en axel och då kanske den bara passar på ett eller några sätt? eller har den någon justering? Dessa gamla sugdieslar kanske inte är så sofistikerade med justeringar av tider och grader?
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Inkuggning av dieselpumpen är helt avgörande för om motorn kommer att fungera eller ej.
Det är tändtidpunkten som avgörs av inkuggning och injustering av pumpen i förhållande till vevaxeln.
Tar man lös pumpen måste man alltså kugga in den rätt och man bör dessutom justera in den till exakt rätt förtändning.
Detta är något som dieselmotorverkstäder kan hjälpa till med då man dels behöver korrekta instruktioner samt (oftast) en del specialverktyg.

Priset för delarna verkar bra, får du med allt detta så är du nästan klar med turbokonverteringen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Din pump har förmodligan ovala hål för infästnningen så att den går att justera genom att vrida på den.
Insprutningsvinkeln kontrolleras/ställs in antingen genom att man fäster ett kapllärrör till uttaget för 1:ans spridarrör och ser då när det kommer dieselolja mär man vrider runt motorn sakta.
Det finns också en sensor som man sätter på spridarröret som känner när insprutning sker.
Sedan får man stämma av mot en gradering på svänghjulet eller främre remskiva på vevaxeln.
På vissa rotorpumpar (som din) använder man en indikatorklocka som man fäster så att man mäter kolvens läge pumpelementet. I så fall sitter det en plugg i mitten mellan spridarrörens nipplar på pumpen.
Insprutningsvinkeln (när insprutningen börjar) brukar ligga mellan 20° och 30° före övre dödpunkt FÖD eller BTDC (Before Top Dead Center om du har en engelsk manual.)
Det är MYCKET noga med pumpinställningen. Ett par grader fel, speciellt för tidig insprutning, ger sämre effekt och mer knack. För sen ger sämre effekt och mer kolväten i avgaserna.
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Ok
Då tror jag att jag fattar det hela.
Jag trodda att man satte fast den konade axeln i motorn som bara har en position och sedan finjusterar med att vrida på hela pumpen några grader.
Kan jämf|ras med en födelardosa för tändkablarna?

Jag ser att det är gängat längst ut så troligtvis fäster man ett kugghjol där och då vet man inte positionen utan att mäta sig fram.

Det enklaste är nog att fästa turbon med alla delarna och låta en dieselverkstad byta pumpen och justera resten. Annars så är risken ganska stor att man får ringa till en servicebil som debiterar mer än vad delarna kostar nya.
 

Bilagor

  • Bomba  diesel.jpg
    Bomba diesel.jpg
    7,1 KB · Visningar: 1.017
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag förmodar att pumpen är kugghjulsdriven. (Jag har liten erfarenhet av MAN då jag mest jobbat med Scania och Volvo.)
När man byter pump får man ta loss transmissionskåpan längst fram på motorn så man ser kugghjulen. De är märkta på något sätt, med ett körnslag, streck ed. Sedan får man vrida runt motorn tills ALLA märkningar står mitt emot varandra med 1:ans cylinder i ÖD och kompressionsläge. Man kan få vrida runt motorn ganska många varv innan det stämmer om man har otur.
Sedan tar man bort den gamla pumpen, flyttar över kugghjulet och sätter sedan dit den nya med kugghjulets märkning i rätt läge.
Inte så svårt, det klarar du, det är injusteringen av pumpen som kräver erfarenhet, speciellt metoden med indikatorklocka.
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Nu fattas det bara grenröret som skrotenletar till mig. ifrån turbon och till avgasröret hade jag tänkt mig att pussla och svetsa ett rostfritt rör. Behöver man sätta ett flexibelt rör? Det kanske vore idé om det rör sig med motorn.

Har fått bekräftat av MAN verkataden hur dom byter pumpen.

Dom plockar loss den och drar ut den försiktigt, markerar positionen med tipex.
Sedan flyttas kugghjulet över till den nya som ställs in på samma position.
När detta är gjort så trycks pumpen in. Skulle motorn ryka så har man gjort någon kugg fel. Det finns ingen justering av pumpen i sidled och kugghjulets tänder har en separation av uppskattningsvis 3-4º så är det tydligen inte tal om någon finjustering. Eller justeras detta någon annan stans?
 

Bilagor

  • flexible.jpg
    flexible.jpg
    8 KB · Visningar: 751
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Den metoden att byta direktdriven pump har jag aldrig hört talas om. Troligen en genväg.
Problemet är att står pumpen i ett läge där pumpkolven står på kammens högsta läge kommer kolven att fjädra tillbaka och axel (kugghjulet) att röra sig när man drar ut pumpen och kuggarna släpper. Alltså kommer den att hamna något fel när man sätter dit den igen.
Att det inte skulle finnas någon typ av justering har jag heller aldrig hört talas om.
????
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Det är det som jag tycker låter konstigt.

Det räcker ju att den rubbas lite så kommer inte kuggarna rätt
Det finns ingen kåpa framför. Transmitionskåpa
Om nu pumpen har ett läge som går trögt så borde man ta loss den i ett visst läge? T.e.x. 1ª i ö D.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Finns det ingen transmissionskåpa? Hur kommer man då åt kugghjul od?
Vissa pumpar har en plugg som man lossar och sticker in baksidan på ett borr ed (egentligen ett specialverktyg) som låser pumpens axel. Oftast vid 1:cyl ÖD på kompressionstakten (när den sprutar in).
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Som MAN förklarede det
Man sticker in axeln med kugghjulet på och sedan skruvar fast pumpen med tre skruvar. ???

Nog bäst att kolla och öva noga på skroten INNAN.
 
Toppen