• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Idag har det varit en massa småjobb med att få bilen semesterklar.
Semesterklar menas att det skall gå att sova laga mat och förflytta sig med den.

Började med att kontrollera allt det elektriska och något var fel med kabeln till köket fast jag hade knutit ihop kablarna snyggt så gick det ingen ström igenom konstigt. Det vara bara att snygga till det hela nu när det blev synligt bakom stolarna till vidare. Dioden kopplade jag in till solpanelen och en kabel ifrån 24V direkt till solregulatorn med en säkring på 20A så att regulatorn inte får mer fast den klarar 30A.

I nästa vecka skall jag se om jag hittar någta prisvärda batterier som det ser ut så blir det vanliga startbatterier med bra garanti Bosch eller liknande. Fritidsbatterier här är dubbelt så dyra. Solpanelens regulator slår av förbrukarna vid 10.9 V så jag ser ingen fördel att lägga en massa pengar på djupurladdningsbatterier

Min fru har åkt iväg för att köpa tallrikar och allt det där som skall diskas. så hon kommer säkert hem med bilen fullastad med massa nyttiga och onyttiga prylar. I morgon hoppas jag att få en stund över till att planera skåpen så att man slibber oljud av innehållet
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    627,7 KB · Visningar: 10
  • 2.jpg
    2.jpg
    845,7 KB · Visningar: 8
  • 2012-06-23 12.51.35.jpg
    2012-06-23 12.51.35.jpg
    1,4 MB · Visningar: 10
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Småpulandet fortsätter, har tagit batteriet ifrån kylen och satt det till bodelen ett friskt AGM batteri på 100A jag tror att det räcker eftersom solen nu ger upp till 5.5A laddning.Till kylen kommer jag att leta upp ett bra 24V batteri som jag förutom med solpanel kan koppla direkt till bilens generator.
Läste i en annan tråd att BMW har stolar med inbyggt 3 punktsbälte det låter intressant om man nu kan få tag i 5 lika dana stolar.

Nivåindikeringen till vattentankarna har jag fått färdigt, tillverkade en kåpa till kablarna som kommer ifrån färskvattentanken. En bit svart plexiglas som värmdes med varmluftpistol det gick det bra att forma den med en rund nylonbit.
Satte in några UV dioder i tanken vet ej om dom hjälper så mycket , men något gör dom nog.

Skräddaren har fått färdigt dom flesta gardinerna det fattas bara värmeskyddsgardinerna till framrutan för att få bort den hetta som uppstår där.

Jag väntar nu otåligt på att myndigheterna skall skicka mig dom nya papperna till bussenså att jag kan regestreringsbesiktiga den. Vad det blir för något vet jag inte. det blir inte husbil kanske crossbuss eller rullande k
 

Bilagor

  • 2012-06-28 14.52.09.jpg
    2012-06-28 14.52.09.jpg
    1,4 MB · Visningar: 7
  • 2012-06-28 18.58.47.jpg
    2012-06-28 18.58.47.jpg
    1,3 MB · Visningar: 10

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsbygge av buss

Småpulandet kommer att fortsätta det garanterar jag.

Roligt det här med pulandet. Som nyinflyttad till Motala sa jag ofta att man måste att ha något att pula med. Infödingarna garvade och berättade att där, åtminstone i Fågelsta, menade man en helt annan sak med att "pula".

Kärt barn har många namn.

Ha de bra!

Jag gnetar vidare med förarbete till lackeringen.

:)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tur att min fru inte förstår Svenska! Så jag fortsätter att pula (med bussen.)

Ni som vet ..skall man klä lådbottnarna med någon typ av skummgummi för att minska oljud?
 
Senast redigerad av en moderator:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
901
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej Ni har väl Ikea där? På Ikea har dom vita och grå teflonliknande "plast" rullar släta på ena sidan bular på övre sidan 50 cm bred ca 1,5 m långa har inte prod.nummer för jag har bara en öppnad rulle här i bilen
Ha de paffw
 

spånhyvel

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Det är nog den här du tänker på paffw.

Som rena ynglingen i sammanhanget och blivande husbilsbyggare så måste jag bara buga mig djupt för din kunskap Juan. Har med stort intresse följt din tråd i några år nu och många gånger häpnat. Får jag fråga vad du har för utbildning(ar) i grunden, då du är så mångsidig?

Har under senaste fem åren bott och jobbat i Norge. Blir därför full i skratt varje gång någon säger "pular". :p: Kan försätta dig i dråpliga situationer, tro mig..

//Kim
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

När du sätter igång och jobbar så lär du dig väldigt fort, i mitt falla så har jag tillgång till massa mekaniska och automatiska verktyg som tillhör en liten mekanisk verkstad.

Männinskans hjärna är lite olika en del har fotografiskt minne andra tänker matematiskt, konstnärligt eller klassiskt. Jag har den fördelen att jag kan se hur en pryl ser ut med dom modifikationerna som jag önskar.
Ex en gammal bil ser många som skrot medans andra ser hur den ser ut nycromad, reparerad och målad.
Vad man har för utbildning i detta fallet har ingen större betydelse det är intresset som spelar roll.
Kom nu inte med att jag är för gammal för att lära mig

Jag har utbildat mig till HF ingenjör och jobbar med TV & Radiosändare. Det har inte mycket med husbilsbygge att göra.


Som någon byggare skrev " Det jag inte kan har jag fortfarande inte lärt mig"

Lycka till med ditt bygge
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack det skall ändå bli et besök på IKEA för att köpa sängkläder mm.

Nu kommer allt det där som jag hade tänkt att ta som det kommer inför en långresa till en o-känd by.
Har idag beställt kablar till att ladda telefoner och annat 12V Datorn har en högre spänning så jag skall se om det finns 24V till 19.2 V konverters.
Annars så får det bli en dyrare DC/DC konverters.
Sedan gäller det rakapparaten den laddas med 3.3 V Kontakten i aparaten har jag inte hittat den verkar vara speciell för Remmington.

GPS har jag i min telefon och undrar om jag kan docka den till datorn med något lämpligt program, så att jag kan använda en bärbar som GPS. Om inte så har pojken en tablet med en äldre Android 2.3.1.

Maten har jag tänkt att förbereda på ett sådant sätt att det bara är att värma upp och tillsätta med ris, potatis eller var det nu blir.
andra sidan så borde den räcka 10 dagar fulladdad. Det blir nog en del besök på byrestaurangerna och färsk fisk.
Vad är det mer som man inte får glömma? jag hade tänkt mig att förs vara borta över en natt, men så blir det inte.
Termometern visar nu en bit över 40º och dit vi ska är det en låg temperatur ingen A/C eller ens markis. Så kanske behöver man en 12V fläkt.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jo men jag vill ha en som hackar isönder Dc och slippa värmeförluster vi pratar om 6A med ett urladdat batteri.

Jag har hittat en som har 24V in och en utspänning 4.5 - 24V och klarar 8.5A, vid 19v . Borde man kunna använda till dt mesta.
Den beställer jag nu ifrån internet dessutom har den bland annat HP DC kontakten om den nu skulle vara besvärlig att få tag på. Rakapparaten kvarstår dock med den speciella kontakten rakapparaten drar så lite sröm att det skulle duga med en LM 317.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Idag har jag äntligen fått iordning på bodelsbatterierna som nu laddas av 24v generatorn . Satte ett relé som kopplas till W vilket innebär att den bara laddar när generatorn snurrar.

Har ställt in laddspänningen på 13.6V, Under underhållsladdningen solpanelerna gör resten. Problemet med 24V är att den varierar dubbelt så mycket än vad 12V gör när generatorn snurrar så har jag upp til 28V.
Skulle jag använda dioder som spänningsfall så skulle spänningen variera lika mycket 4 volt. För den som är intereserad av konstruktionen bifogar jag en enkel skiss
En Thyristor BTY79 används som regulator och en annan mindre str laddspänningen som justeras med en potensiometer ganska enkelt, men effektiv.
 

Bilagor

  • 2012-07-01 20.04.49.jpg
    2012-07-01 20.04.49.jpg
    1,3 MB · Visningar: 16

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.955
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Du måste upp till minst 12,97 V för att ladda 12 V batterierna helt. Fulladdat 12 V batteri = 12,72 V, 6 celler X 2,12V). Dubbelt för 24 V batterier.
Inre motstånd i batteriet lid laddning 0,2 V/ cell= 1,2 V
W-anslutningen är till varvräknaren och är en anslutning i generatorn till fältlindningen innan likriktardioderna, således växelström, så varvräknaren "räknar" sinusvågen från generatorn.
Relät borde kopplas till D+/61 som ger 12V (24?) V likström när generatorn laddar.

//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Förlåt blandade ihop W med d+
Men i mitt falla så använder jag W med en pulsräknare samma rele´som sitter till vissa bilars bränslepump VW.

Jag kan lätt justera med potensiometern laddspänningen

Jag har valt en lite lägre laddspänning endast för att låta solcellsregulatorn ta det sista som i % räknat är väldigt lite. Enligt BM 1 så laddar generatorn upp till 96% och efter mindre än 30 minuter så har solcellerna laddat upp till 100%.

Jag har en känsla att batterierna mår bättre av detta P.g.a att regulatorn har flerstegsladdning med underhållsladning.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Beträffande GPS så ska det nog gå att via bluetooth koppla GPS informationen från telefonen till GPS programmet i datorn. Förutsatt att man har bluetooth på den bärbara vilket långt ifrån alla har. Finns ju speciella datorladdare för 12v så det är väl enklast att använda en sådan eftersom du i vilket fall förmodligen använder den när du står stilla och använder bobatteriet.
Är du säker på att datorn behöver så mycket som 19v?
Om man tittar på laddaren som följer med kan man nog bli lurad, bäst att kolla vilken spänning batteriet har, laddkretsen till batteriet brukar f.öv. sitta inuti batteriet vanlig spänning är ju fyra celler lithiumjon, 14,4 volt men många märken finns det...
Antar att den runda ringen på ditt schema visar någon slags strömbegränsning annars skulle man ju mata på 24v pulser på ett 12v batteri och det borde inte gå.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Juan, med din koppling snedbelstar du generatorn eftersom W bara är en fas på statorlindningen. Men det kanske inte gör något om generatorn inte är alltför hårt belastad?
Kopplingen kommer inte att fungera, antar jag, om den kopplas till D+ eftersom det är en likritad 3-fasspänning som inte går ner till noll och då kommer inte tyristorerna att släckas !
// Göte J
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

W på min generator är kopplat till ett relé som drar så länge den får pulser ifrån generatorn, det var liknandea på min Golf ifrån 1975 GTI motor bränslepumpen fick pulserna ifrån (rotorn) tror jag. det blir i slutändan samma som D+
När generatorn snurrar så drar ett relé.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Nja inte riktigt. W är en av de tre uttagen på "arbetslindningen" i statorn. Alltså samma punkt som stora diodbryggan är kopplad.
Rotorn är en flerpolig elektromagnet vars magntism justeras av laddnings/spänningsregulatorn så att rätt spänning kommer ut ur generatorn.
D+ är också koppad till de tre uttagen på statorns arbetslindning, fast via 3 st klenare dioder som tillsammans med de tre dioderna( som går till minus ) i stora bryggan bildar en helvågslikriktare. Den spänningen används av laddnings/spänningsregularorn för kontroll och magnetisering av rotorn. Men eftersom det är klenare dioder på +sidan får man inte belasta D+ hur mycket som helst.
Detta jag beskriver gäller för tidigare Boshgeneratorer, så det finns säkert variater på kopplingar.
// Göte J
 
Toppen