• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

F

F.d. 50190

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Äntligen - tänk vad det är enkelt med myndigheter som vet vad som gäller över tiden.
Hoppas att "hela familjen" nu ska få full utdelning av din HUSBIL. GRATTIS ÄNTLIGEN HAR DU NÅTT DITT MÅL MED PROJEKTET - kanske kommer det ett nytt?
Nu kan du ju "pula" på med andra saker en tid framöver - eller hur?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hmm Jappe jag hade inte tid att komma 5 på morgonen för att slippa gå 10meter.....


Hemkommen efter vad som kallas Semester.

Vi lastade in resväskorna i pesonbilen och satte GPS en på Ontinyent i Valencia som vsade en resa på 6.5 timmar. Bilens termometer slickade 40º strecket och vi var glada att inte åka i bussen utan A/C och utan öppningsbar ruta på högersidan.
Vi kom fram till målet, en gammal klosterskola som hade kapasitet för 300 internelever, men som nu bara har Ca 40 elever boende. För att utöka inkomsterna så hyrs den ut under sommaren till musikstudier.

Veckans mål var att barn skall lära sig att spela i grupp i en symfoniorkester.

Collection: ADLIITUMCOLONIES' collections on Flickr

Vi fick en guidad tur igenom skolan som var mycket intressant. Diciplinen var mycket hård här förr i tiden sade uiden och visade förslitningen i marmortrappan, barnen gick i trappanoch det syntes en stark förslitning både i marmorn och i ledstången.

Vidare så visades skolans museum som var mycket rikt på allt speciellt den naturhistoriska delen.
En fin botanisk trädgård fanns till med bambuodlingar guiden förklarade att Bambun användes förr i klassrummen som hmm "pekpinnar" Misstänkte att någon stökig elev kunde berätta om annat användande.

Pojken började att spela direkt och vi begav oss iväg för att hitta någonstans att sova.

Vi frågade en MC localpolis som var mycket vänlig och visade oss runt i byn och desssevärdigheter B.l.a Nino Bravo museum:Museo Nino Bravo | Aielo de Malferit
Hotellet tyckte låg för ensligt eftersom vi hade flickan med oss 12år.
Vi bestämde oss för att åka till en närliggande Camping för att se hur det fungerar. Vi åkte flera kilometer upp i bergen och tyckte att detta var världen ende utan täckning av telefoner. vi belöt oss att åka tillbaka till byn och leta upp ett rum för natten.
Nästa morgon tyckte vi att det var bättre att åka till kusten och leta upp ett hotell där istället.
Vi Googlade och letade utan ett prisvärt resultat, vi beslöt oss att ta in på en Camping Camping L'Alqueria det fanns 2 olika bungalows att välja mellan
1 utan WC och vatten
2 Duch vatten och kylskåp en A/C som dom tog extra betalt för.
priset var över 70€ natten om vi stannade hela veckan så sjönk priset lite.
Vi stannade över natten med ett j*** liv och spring runt omkring tält och husvagnar om varandra. På morgonen 8.30 så jick jag och skulle köpa bröd då beklagade dom sig att det var slut.
Vi gick till poolen som låg 5 meter ifrån soptunnorna för att svalka oss lite, men den var mindre än våran hemma och med 50 personer och stanken av soporna.
Vi checkade ut och åkte till Valencia för att turista lite och se Oceano grafico. Vi letade och Googlade efter hotell igen samma sak dyrt eller fullt.
När vi kom fram till Valencia hittade vi en stor salladsbar som vi tyckte om mätta och belåtna gick vi till en resebyro El corte inglés och fick hotell på stört inne i Centrum med frukost mycket billigare än Campingen.
Vi hoppade på turist turerna i buss och åkte runt hela Valencia tills vi tröttnade och hoppade av för att leta upp en restaurang god och billig mat blev det igen. Nästa dag blev det besök på Official site Oceanografic City of Arts and Sciences of Valencia, Spain, Spain
Kan nämna att en mini kopia finns i benalmádena minst lika sevärd.
Senare gick vi till utvecklings museét Official site PrÃ*ncipe Felipe Science Museum Valencia Spain
Helt utslängd tid och pengar enormt stort och ingenting att se. Vi åt igen på salladsbaren gick omkring i stan och tittade.
Nästa dag var det konsert och pojken skulle spela på ett slott vi fick lov att ta honom och äta middag, en Valenciansk Paella blev det jättegod.
Kvällens konsert blev lyckad 9 stycken blev spelade, började med Vivaldi och slutade med Cooldplay.
Natten blev nu i Gandía på ett 4 stjärnigt Hotell med frukost och en pool som var enorm hotellet kostade betydlig mindre än campingen kanske för att det var ganska vanvårdat och slitet. Jag satte på Tvn för att höra nyheterna och fick reda på att Campingen i Ontinyet hade brunnit i en skogsbrand, tur att vi inte tog in där. Resten av veckan stannade vi på samma hotel och pendlade mellan konserer och hotellet, men det var det värt. Totalt rullade vi 2480Km.
Nu prepareras bussen för en tur i helgen.
 

Bilagor

  • 2012-07-08 11.36.35.jpg
    2012-07-08 11.36.35.jpg
    1,4 MB · Visningar: 9
  • 2012-07-07 13.07.45.jpg
    2012-07-07 13.07.45.jpg
    1,3 MB · Visningar: 8
  • 2012-07-10 10.42.55.jpg
    2012-07-10 10.42.55.jpg
    1,4 MB · Visningar: 7
  • 2012-07-14 18.59.29.jpg
    2012-07-14 18.59.29.jpg
    1,1 MB · Visningar: 8
  • 2012-07-07 11.07.34.jpg
    2012-07-07 11.07.34.jpg
    1,5 MB · Visningar: 10
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

10 dagar semester betyder nästa vecka med dubbelt jobb.

Har inte haft mycket tid till bilen, men jag har börjat att måla överdelen av fram och sidorutorna för att kunna isolera denna bit ifrån värme. Det är onödigt med en 2 meter hög framruta. Dessutom så blir det bra när sängen är upphissad. I morgon hade jag tänkt mig att ta bussen till stranden med Pojkens MC min paramotor och en radiostyrd helicopter. Nu kan vi prova att laga en god Paella och till och med sova över.
Egentligen så borde jag jobba med att ställa färdig främre sängen, men barnen är helvilda på att åka ut.
 

Bilagor

  • 2012-07-18 19.19.38.jpg
    2012-07-18 19.19.38.jpg
    1,5 MB · Visningar: 4
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har nu invigt husbilen och alla dessa faciliteter.
Gjorde en aluminiumlist och satte där bak med flyttbara öglor för att kunna fästa MC och annat. Det blev genomgångna bultar med öglor på insidan bagaget också. Bra att kunna fästa lasten ordentligt. Vi åkte inte lång bort utan mara några Km bort till Guadalmar där vi mötte en ny skylt som talade om att det var förbjudat att campa och förbjudet med husvagn och husbil.
Det blev jättebra att stanna här över natten för jag tycket inte att vi uppfyllde några av dessa kraven. Vi skulle inte Campa bara testa bussen över en natt laga mat mm. Dessutom så är det faktisk en buss som är bostadsregestrerad. Vehiculo de vivienda står det i papperen och inte autocaravana.
Fort ut med varsin stol och kall öl, pojken drog iväg med sin MC och fick snabbt nya kompisar. Hsbilen fick flyttas lite under dagen för att få skugga
En markis är att måste om man inte vill dö av värmeslag. Framrutan täckte jag med Ett foscury tyg som tar bort solljus och värme. Det blir en rullgardin med samma tyg där i framtiden. Eftersom rutan är bredare nertill så får rullen sitta nertill uch man får dra gardinen uppåt som klipps smalare upptill. Vi blevhungriga så jag gjorde en god kyckling gryta med ris, annat en LCHF kost. Kastrullerna och stekpannorna som jag fick som muta av banken för att ta en hemförsäkring, var av mycket bra kvalité verkligen bra med glaslock.
Framåt kvällen lugnade sig vinden och det blen en sydvästlig vind så jag startade paramotorn och flög till Malagas hamn där en stor lyxkryssare lade till, "(en dag kommer jag kanske att nödlanda på helikopterdäcket när den går ut):)

Det blev en timmes flyg, när jag landade upptäckta jag att det kom en Guardia civil bil dom stannade och vi pratade flyg och MC, dom tittade på bussen. Till sist pratade vi om den nyuppkomna skylten som dom ignorerade totalt. Dom liksom jag undrade om orsaken varför komunen inte vill ha husbilar där.

Några vänner ifrån min frus hemby ringde oss och berättade att dom var i Malaga och av en slump så var dom på ett hotell som låg 100m ifrån oss, så senare bjöd vi dom på pizza ingen kan klaga att vi ite drog in pengar till den lokala näringen.

Min fru skulle jobba tidigt nästa dag så hon och flickan körde hem med personbilen. Pojken ville absolut ligga över så jag parkerade bilen på en närliggande parkeringsplats för att slippa diskutera med lokalpolisen mitt i natten. Viket jag fick ångra. Parkeringen låg alldeles till stranden som var full med tält, elgeneratorer och ett högt dunkande hela natten av ett oljud som kallas för vissa o förstådda musik. Sydamerikans party musik.

Allt med husbilen fungerade perfekt toaletten med sina 2 knappar, en för spolning och en för vatten tror jag att det var den bästa lösningen Tack Jappe Redan klockan 11 så var alla batterierna fulladdade av solen . Nu tittade vi inte på TV eller slösade på lampor, men det behövs säker ett till bodelsbatteri i framtiden.
Söndagen ägnade pojken ock jag åt havsbad, motocross och RC helikopterflyg. Tack alla för alla tips som jag har fått för att få husbilen som den är.
 

Bilagor

  • 2012-07-28 17.18.15.jpg
    2012-07-28 17.18.15.jpg
    1,4 MB · Visningar: 21
  • 2012-07-29 14.36.52.jpg
    2012-07-29 14.36.52.jpg
    1,4 MB · Visningar: 26
  • 2012-07-29 16.33.26.jpg
    2012-07-29 16.33.26.jpg
    1,4 MB · Visningar: 8
  • 2012-07-28 21.39.59.jpg
    2012-07-28 21.39.59.jpg
    1,5 MB · Visningar: 9
  • tomas MC.jpg
    tomas MC.jpg
    828 KB · Visningar: 12
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Var i går på lastbilsskroten och pratade med ägaren om att bussen blir för varm.

Han sade också att utan termostat så går det inte och gav mig en som jag skall prova.

Han sade att denna motor har en hög arbetstemperatur 93ºC och jag skall bara kolla att den inte kokar.

jag fick det intrycket att han visste en hel del om lastbilsmotorer.
Att sätta en turbo på min motor skulle innebära en hel dels extrajobb med att förstärka vissa delar. Han visade mig en motor med turbo och en utan.

Den som hade turbo såg ut som min fast med en turbo. Det verkar som om att min motor är utbytt till en turbomotor med borttagen turbo.

Jag skall ta en massa foton och visa honom är det så så är det "bara" att sätta dit en turbo och en intercooler.
är det någon som vet hur det går till ? Eller innebär det en massa justeringar?
Min motor är en VW MAN 6cyl 6.9l 9.150
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Har du en turbomotor som de tagit bort turbon på och de inte samtidigt bytt ut insprutningspumpen så bör den se ut så här:

Visa bilaga P-PUMP.TIF

Delen längs till vänster är till för att ge extra bränsle när turbon laddar. Anslutningen på ovansidan kopplas till insugningsröret, och när turbon laddar pressar trycket ner ett memdran som påverkar max-stoppet för reglerstången så mer bränsle sprutas in.
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Idag skall jag på ett bröllopp. men i morgon skalljag kolla och ta en massa fotn på motorn och pumpen. Om motorn är bytt så är det nog bara Blocket.
Jag tror inte att det är denna pump. Skulle känt igen den ifrån traktorer, Jag tror att det är av helt annan modell.

På skroten finns en turbomotor som ä sönderslagen på ovansidan.
Räcker det med att plocka pumpen och turbon.

Anledningen till att skrotnisse trodde att min motor skulle ha en turbo var att
Vattenkylningen var samma som på turbomotorer. Termostaten sitter annorlunda. På icke turbomotorer så sitter temostaten fast med slangar, medans turbomotorerna sitter termostaten fast i blocket som på min.? Detta kan ju skilja sig med årsmodell.

Vad är skillnaden med och utan turbo? Kan jag plocka Turbon, pumpen, intercoolen samt grenröret kanske? Eller skiljer sig andra vitala delar som vevaxel, kolvar, lager eller annat?

Kanske vore lämpligt att göra ett komprotionsprov innan.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Hej juan.
Det kan skilja en del mellan en fabriksbyggd turbomotor och en av samma motortyp som inte har turbo.
Ibland saknar sugmotorn oljespraykylning under kolvarna och det kan finnas skillnader i vevstakar/lager och kylsystemet (oljekylare mm).
En som arbetat med just din motortyp med och utan turbo bör veta om och vad som skiljer.
Nu är det inte samma sak som att man måste har alla dessa tekniska ombyggnader om man turbokonverterar en sugdiesel, ofta går det bra ändå.
Många av de dieselkonverteringar jag arbetat med har inga komponeter i motorn bytts ut.
Ibland kan det vara svårt att öka bränslemängden och man bör ha något system för rökgasbegränsning men jämfört med otto-motorer(bensin) är dieseln enkel att turbomata.

Ett roligt exempel gällande hållbarhet:
Företaget där jag nu arbetar är världsledande på turbokonverteringar för små bensinmotorer, dessa ger ofta 100% mer effekt är original efter konvertering och det utan att några motorkomponenter behöver bytas mot kraftigare delar.
Så i vissa fall (många) klarar en motor en väsentlig effekthöjning med hjälp av turbo utan att driftsäkerhet eller livslängd blir avsevärt sämre.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Tack
Det låter glädjande
Som husbil så kommer jag aldrig att belasta motorn lika mycket som en tungt lastad lastbil heller inte göra dom Km som en lastbil gör.

Detta innebär att det räcker att plocka turbon med alla dessa delar plus insprutningspumpen.

En 7 litersmotor med 150Hk och ett varvtal runt max 1500rpm borde inte vara något större problem. 90km/h 1400 Rpm.

Då kommer frågan som alla väntar på. ¿ hur många hästar mera får jag ut efter konverteringen Ca?
Mitt mål är att den inte skall sänka hastigheten i uppförsbackarna ner till 60 utan kan hålla i 90km/h utan att behöva bli omkörd av lastbilar och bussar.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

De turbokit för äldre personbilsdieslar jag jobbade med för länge sedan (ungefär när Berlinmuren föll, jag är på god väg att bli gammal nu) höjde effekten mellan 30-50%.
Exempelvis gav Volvo 2,4l D6 (en VW-motor) ca 82hk utan turbo men upp mot 120hk med turbo och laddluftskylare.
Jag tror därför att din motor problemfritt kan leverera 200h-230hk med en korrekt byggd anläggning med laddluftskylare.
Men försök som sagt att få tag på någon som vet om din motor har b.la. oljekylda kolvar och i övrigt (i allt väsentligt) är samma motor som den turboladdade varianten.
Jag tros som sagt att det inte är några problem med att överladda din motor även om en del komponeter skiljer mot en originalturbo, speciellt om du håller dig till endast 30% effektökning.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har undersôkt lite idag på morgonen

Turbomotorn har 160kw original med Intercooler. sitter i MAN 8.224 det är samma cylinder volym

Min insprutningspump är helt annorlunda än den som Wisard visar. Har försökt att fotografera den, men svårt att komma åt den med kameran.
Har försökt hitta ett foto på en 8.224 motor för att se hur den ser ut och om den får plats utan att göra om motorkåpan, men hittar ingen med turbo monterad. Sista bilden Autos Gille Bilden så syns Wisads Pump.

Min motor är helt målad i grått och det har jag inte sett på skroten, så det ser ut som att motorn är utbytt till en nyare eller renoverad.
 

Bilagor

  • 2086_9691519900961.jpg
    2086_9691519900961.jpg
    45,3 KB · Visningar: 1.084
  • 2012-08-05 13.23.26.jpg
    2012-08-05 13.23.26.jpg
    694,2 KB · Visningar: 12
  • 2012-08-05 13.17.33-1.jpg
    2012-08-05 13.17.33-1.jpg
    474,6 KB · Visningar: 5
  • 2012-08-05 13.18.05-1.jpg
    2012-08-05 13.18.05-1.jpg
    501,2 KB · Visningar: 5
  • 2012-08-05 13.25.13-1.jpg
    2012-08-05 13.25.13-1.jpg
    645,1 KB · Visningar: 8
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har varit på lastbilasskroten idag igen och försökt att lära mig skillnaden mellan olika MAN motorer. Han som kan var inte där så jag gick och tittade och fotade med mobilen för att se skillnaden på motorer med och utan turbo.

Där finns en komplett motor med turbo, fast 4 cylindriga modellen.
Den turbon skall vara densamma för 6 och 4 cylindersmodellen.

Det finns några motorer utan turbo 6 cyl. och sist en 6 cylindrig motor med såld borttagen turbo. grenröret var trasigt i en misslyckad svets reparation.
Det innebär att jag kan köpa alla delarna förutom grenröret.

Insprutningspumpen till turbomotorn ser lika dan ut som den jag har, fast den har ett membran eller något liknande upptill. sista fotot.
Den modellen som Wisard visar sitter på väldigt gamla motorer 80 talet.

Turbon har 5 anslutningar:

1. Anslutning till avgassidan direkt till ett grenrör som sätter fart på turbinen

2. Ett oljerör som tydligen ger ett lager olja och kyler.
På min buss sitter det en plugg skruv där oljeröret är kopplat

3. Luftinsug som ger luft genom ett filter och en luftkylare intercooler.

4. Tryckluft som matas in i motorn

5. Avgaserna som kopplas till avgassystemet.

Jag kan inte se att den har någon kontroll i form av en westgate så tydligen snurrar det på hela tiden?

Foto 1 trasigt grenrör för torbo
Foto 2 Insprutningspump till motor utan turbo.
Foto 3 Turbomotor
Foto 4 Turbon
 

Bilagor

  • 2012-08-06 09.54.40-1.jpg
    2012-08-06 09.54.40-1.jpg
    1,4 MB · Visningar: 9
  • insprutningspump turbo.jpg
    insprutningspump turbo.jpg
    1,4 MB · Visningar: 8
  • turbomotor.jpg
    turbomotor.jpg
    1,4 MB · Visningar: 14
  • turbo.jpg
    turbo.jpg
    1 MB · Visningar: 6
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Har nu fått glada nyheter ifrån VW att min motor är en Turbomotor ifrån 2003. Det innebär att förra ägaren bytte ut motorn till en ny och sedan bara använt den i max 3 år. Nu står det Turboconvertering på listan.

Nu blir det att leta på skrotar efter Intercooler med alla dessa rör och klämmor
En Turbo som kommer att skickas till renovering.
Grenrör plus oljekylning av turbon mm.mm.

Nu fattas et bara att få bekräftat att insprutningspumpen duger, det kunde inte VW svara på. Det vet säkert någon här? Det är väl datablad som gäller, men vad är skillnaden?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag har installerat en audis 6 c td till en transit och i den pumpen fanns det ett tryckslang från turbon..pumpen gav extra diesel vad efter trycket ökade. (gamla Turbo motorerna kräver mer pränsle fast dom forbrukar mindre en utan turbo)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Jag har installerat en audis 6 c td till en transit och i den pumpen fanns det ett tryckslang från turbon..pumpen gav extra diesel vad efter trycket ökade. (gamla Turbo motorerna kräver mer pränsle fast dom forbrukar mindre en utan turbo)


Om jag har förstått det hela rätt så skall bränslet öka med trycket av turbon?

Om ja, så skall det finnas en ingång på pumpen som styr bränslemängden?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbygge av buss

Du kan ju prova att montera turbon och intercoolern utan att byta pump. Du bör få en hyfsad effektökning även med den gamla pumpen.
Det går ju även att justera upp den gamla pumpen så att den ger mer bränsle. Problemet kan bli att du får svartrök innan turbon laddar fullt.
Tillsatsen på turbopumpar som ger mer bränsle kallas för rökbegransare och finns där i huvudsak för att eliminera svartrök innan turbon laddar.
Det beror på hur kinkiga bilprovarna är i Spanien, och om de tar rökgasprov.
Skruven att justera bränslet med brukar vara lätt att hitta, den brukar vara plomberad.
;)
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Kan det ha med att göra att denna motorn är väldigt lågvarvad?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

Iddag så såg himlen lite konstig ut, den klarblåa färgen hade ändrats till lite mera vit och lite grått. Lika bra att passa på att jobba med bussen tänkte jag. Passa på att jobba ute och att slippa bli grillad. Det till och med kom några få regndroppar.

Motorsrvice står det på schemat om det skulle bli mulet.
Luftfilter, oljefilter, dieselfilter samt undersöka var det där lilla oljudet kommer ifrån.

Filterbytena gick bra det var inga problem att lufta och starta efter dieselfilret.

Men oljudet var kommer det ifrån? generatorn vattenpumpen ?
Jag började med att koppla loss fläktremmen så att varken generatorn eller vattenpumpen gick runt, men ingen skillnad. Kan det vara fläkten tro som sitter fast direkt på motoraxeln. Bort med fäkten och oljudet försvann. Nu var bara ett litet dovt kluckande oljud kvar som sedan visade sig vara luftintaget.

Behöver man ställa ventiler eller justera någonting annat? Denna motorn borde ha Ca 500.000Km max.
Tror att jag väntar med det tills turbon sitter på sin plats.
Jag tittade på min John Deere motor som jag har som elgenerator på jobbet, en 4 cylindrig Turbo intercooler motor. den har heller inget som jag kan se att den får en extra duch av diesel. Denmotorn jobbar med något högre varvtal än bussen som ger max 1600Rpm.
 

Bilagor

  • 2012-08-18 11.58.52.jpg
    2012-08-18 11.58.52.jpg
    1,4 MB · Visningar: 8
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Husbilsbygge av buss

lastbilsdieslar och personbilar brukar oftast ha en rökbegränsare på pumpen och den känner av insugtrycket.
Det finns dom som inte har men då har man ganska liten effekthöjning
Industri motorer och maskiner har inte alltid rökbegränsare.
Ska du bara ta ut lite extra effekt så prova med att skruva upp orginalpumpen något,risken är att den kommer ge rökpuffar vid gaspådrag innan turbon hinner varva upp ordentligt.
 
Toppen