• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsåkarens snuttefilt.......

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är inte antalet elprylar man släpar med sig som drar el, det är de man använder som tär på batteriet.
Seppo's elförbrukning räknar jag grovt till 700Wh/dygn, det är inte en hög förbrukning utan högst normal.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Oj, det var mycket el er bil drog, skumt.
Det längsta vi har stått på samma plats utan el var 5 dagar.
Då var toakassetten full så vi fick åka vidare.
Vi har 2 x 95Ah och 150W solceller.
Och batterierna visade 90% innan vi åkte.
Vi har kompressorkyl (dvs 12V ej gasol), LED-lampor, laddar mobiler, iPads, pannlampor, powerbanks, router, och tittar på TV på kvällarna så vi ransonerar inte på strömmen.

En 1500w inverter som står på i många timmar för att ladda ett par tandborstar, egenförbrukningen är säkert mycket högre än vad tandborstarna tar, kanske bortåt 1 A, kaffebryggning på el drar också en hel del, kanske invertern är på permanent?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
En 1500w inverter som står på i många timmar för att ladda ett par tandborstar, egenförbrukningen är säkert mycket högre än vad tandborstarna tar, kanske bortåt 1 A, kaffebryggning på el drar också en hel del, kanske invertern är på permanent?
Jag mätte mätte tomgångsspänning på Invertern till ca 1A, D-Smart ca 1A och Routern 1.5A. Bilstereon och TV när de är igång ca 1.5A var, ladda PC'n drar 2.5A osv. Det går åt ström lite här och där...
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
vi besöker ofta Hyltena camping eller ställ plats vilket vilket man föredrar att benämna platsen där fins ett antal elplattser vi var där tidigt en gång vi hade backat ner ibland träden solen sken det var härligt väder där var fullt vid elen så kom två alkov bilar parkerade vid häcken och väntade på el plats de väntade på ett par som packade ihop skulle dra man såg tydligt hur närvösa dom var väntade på att dom skulle åka, så han kom och frågade väntar ni på elplats nej det gör vi inte då kan därblir en plats ledig nu då kan vik koppla inn oss där ja gärna för mig vi arstått en timme och väntat på el vi var på första parkett till upplevelsen hon i husbilen tog ut en el kabel halv sprang ner till el platsen och stack kabelen i uttaget han hade knappt stannat bilen innan hon kopplade bilen ma såg hur drog en djup suck nu var dom färdiga men icke han skulle klossa bilen medan kabeln satt i det var ett skådespel vi upp upplevt tdigare på kampingar,
detta var på vår hsvagns tid
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
300mA felström är alldeles för mycket för personsäkerhet när det gäller 230v 20-30mA är normalt.

Håller helt med. Jag slumpade bara fram en jordfelsbrytare ur Ahlsells produktkatalog för att påvisa att JFB är ett begrepp som används i branchen sedan länge :)

//Jocke
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
- Ullared GeKås ställplats.
Visa bilaga 198453
3 husbilar och en husvagn, priset är 100 kr, ingen el. 2 av husbilarna hade HBK märket där bak på bilen.

Ullared GeKås Camping,
Visa bilaga 198454
Samtidigt över 200 bilar på campingen, alla med elkabeln kopplad till stolpen till priset 280 kr.

Om du träffar Boris, chefen på GeKå´s, viska då i hans öra..."psst, vill ha du ha lite bättre beläggning på ställplatsen, sätt dit elstolpar!"

TommyD
[/QUOTE]

Din bild Tommy, av Ullareds ställplats, stämmer inte med min.
Nu är det en övernattningsplats för de som bara har som mål att besöka varuhusen på dagen.
När det inte är coronatider går det bussförbindelse till vuruhuset vid säsong.
Då kan du låta bilen stå kvar. Nu måste du köra till varuhuset. Därför så tomt dagtid.
Givetvis också mindre kunder på grund av Corona.
_20200901_104121.JPG

_20200901_103908.JPG
Ovanför incheckningen finns också ställplats, eftersom behov finns när allt rullar på som normalt.
Så visst finns en hel del husbilsåkare som har allt med sig även el.
Ett plus för Ullared ett företag som har insett vår köpstyrka.
Och då av människor som själv vill bestämma var och hur slantarna skall användas.
El eller ej el.
Krister.
 

Bilagor

  • _20200901_104121.JPG
    _20200901_104121.JPG
    564 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Lite kunskapsfrågor för diskussion

Ingen el / snuttefilt är ansluten till bilen.

Portabel växelriktare / inverter inpluggade i 12V uttag inne i bilen.
Tandborsten är på laddning.
Kabeln till laddaren är skadad, 230V
Du kommer åt den trasiga delen.
Vad händer

Det finns en möjlighet att ansluta växelriktaren till skyddsjord.
Hur gör du / eller brukar göra

Du har en portabel jordfelsbrytare ansluten till växelriktaren också.
Du kommer åt den skadade kabeln
Vad händer

Hur fungerar en jordfelsbrytare och löser den ut i alla situationer.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Intressant att följa detta med husbilars elförbrukning. Min erfarenhet är att många tror att det går att "fri-campa" med en husbil i flera dygn. En har ju solceller om flera watt...
Vi har en Kabe 780LXL -18 som i original har en 115Ah bodelsbatteri. Vi testade en gång att se hur hur många dagar vi kunde vara ute i det fria utan laddmöjligheter men med solcellspanel om 130W. Det var ganska exakt 32 timmar när D-Smart systemet sa ifrån och allt elektriskt i bodelen dog. Vi hade inte haft några riktiga högförbrukare på så något besviken var vi ju. När jag kom hem mätte jag hur mycket ström som försvinner ur batteriet med olika förbrukare anslutna. I åtanken att ett blybatteri ger ut bara ca 50% av energiinnehållet innan det är slut så var jag inte alls längre förvånad efter att gjort dessa mätningar. Solcellespanalen ger under väldigt bra förhållanden max 500Wh per dag. Nu har jag ett 150Ah litiumbatteri (jag slängde blybatteriet) installerad och övervakning av ström in/ut. Under de tre veckor vi åkte runt norra Sverige (350 mil) behövde vi inte vara elanslutna en enda gång (solcellerna gav minimalt under denna period). Vi stod vid en å i 3 dygn och som var det längsta sammanhängande stoppet. Vi använder en 1500W inverter till tandborstladdning, kaffekokaren och laddning av PC. 5 dygn verkar vara max vad batteriet klarar av (glöm invertern) och då är den nog nere i ca 15% av maxkapaciteten. Strömförbrukningen skiljer sig ju självklart från bil till bil.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Själv vill jag inte ha ställplatspriset inbakat i övernattningen.
Jag är så glad att det finns så många olika typer med olika behov o önskemål.
Må var och en njuta på sitt sätt

Skriver bara de som vill ha el, blir det den uppfattninen som styr de som bygger ställplatser.
De tror att alla måste ha el.
För den tysta en massan som byggt sina bilar på ett miljövänligt sätt för att i största möjliga grad ej vara uppkopplad mot elstolpe.
De blir tvingade att betala för något som de ej behöver vid ett då fast ställplatspris.

Först var våra behov tömning och fyllning.
Sen kom toalett.
Sen var det duschar.
Nu el.
Gärna bokning som eventuellt kräver bemanning.

Vad blir nästa behov.
Börjar våra husbilar bli sämre?

Detta är inte tanken med ställplats, detta är camping.

Detta är min syn.
Krister.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Lite kunskapsfrågor för diskussion

Ingen el / snuttefilt är ansluten till bilen.

Portabel växelriktare / inverter inpluggade i 12V uttag inne i bilen.
Tandborsten är på laddning.
Kabeln till laddaren är skadad, 230V
Du kommer åt den trasiga delen.
Vad händer

Det finns en möjlighet att ansluta växelriktaren till skyddsjord.
Hur gör du / eller brukar göra

Du har en portabel jordfelsbrytare ansluten till växelriktaren också.
Du kommer åt den skadade kabeln
Vad händer

Hur fungerar en jordfelsbrytare och löser den ut i alla situationer.
Har man mer än ett uttag kopplat efter invertern så skall det sitta en jordfelsbrytare och säkring på inverterns utgång. Nolla och skyddsjord skall vara hopkopplade på inverterns utgång och skyddsjorden ansluten till bilens chassi (=plåten).

MVH
Hans
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag var inkopplad på el i Agadir i mltten av februari. Eftersom det ingick i campingavgiften. Sen två dygn i norra Sverige under tiden som jag tvättade kläder.

För övrigt utan extern el. Det är många månader.
Kör iofs nästan varje dag. I aug endast några enstaka mil per dag.

Har solceller.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Skriver bara de som vill ha el, blir det den uppfattninen som styr de som bygger ställplatser.
De tror att alla måste ha el.
För den tysta en massan som byggt sina bilar på ett miljövänligt sätt för att i största möjliga grad ej vara uppkopplad mot elstolpe.
De blir tvingade att betala för något som de ej behöver vid ett då fast ställplatspris.

Först var våra behov tömning och fyllning.
Sen kom toalett.
Sen var det duschar.
Nu el.
Gärna bokning som eventuellt kräver bemanning.

Vad blir nästa behov.
Börjar våra husbilar bli sämre?

Detta är inte tanken med ställplats, detta är camping.

Detta är min syn.
Krister.
Om efterfrågan från de som besöker en plats är att de vill ha allt som finns på en camping, inkl. bokning, så kommer säkert ägaren till platsen att se till att uppfylla önskemålen och ta betalt för dom. Blir priset för högt uteblir folk och då får man som platsägare hitta på något annat om man vill ha några intäkter.

Nu tycks ju de som besöker husbilsplatser vara villiga att betala en hel del för att få service. De observationer som har kommit fram i den här tråden tycker jag visar med all önskvärd tydlighet att pengar inte är ett problem. Hade det varit så, så hade ju de platser som har hög servicenivå, och höga priser, varit tomma men det är dom ju inte. Snarare tvärtom.

För övrigt tycker jag distinktionen mellan ställplats och camping börjar förlora sin betydelse. Många ställplatser med service är i realiteten husbilscampingar. Ännu mer så när en del av dom dessutom välkomnar husvagnar. Sedan finns det ju massor med platser som kan kallas ställplatser som är helt renons på service (Stalon t.ex.) men det finns också en hel del campingar, typ "naturcamping", som också är renons på service. Så vad är skillnaden egentligen?

MVH
Hans
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Många här verkar ju tycka att de som betalar 50 kr extra för att få el på ställplatsen gör en dålig affär. Är det så?
Gasol - El: Om du vill duscha, diska etc i husbilen och därför håller 65 grader i varmvattenberedaren hela dygnet går det åt ca 4 kWh bara för att hålla värmen samt ytterligare någon kWh för varmvattnet du förbrukar. Ditt absorptionskylskåp drar om det går kontinuerligt ca 170 W, räkna med att det över ett dygn blir 2-3 kWh om det inte är stekhett ute. Om du byter din gasolflaska på en bensinstation får du räkna med att det kostar minst 50 kr/kg. Energivärdet i gasol är knappt 13 kWh/kg men lite går bort i värmeförluster så räkna med att du får ut 10 kWh/kg, dvs 50 kr för 10 kWh. Om du sparar 10 kWh gasol genom att välja el på ställplatsen går du alltså plus på elen om du annars skulle bytt gasolflaska på en dyr bensinstation. Är man dessutom "rädd" för riskerna med gasol blir ju valet ännu enklare.
12V el - 230V el: Om man skall vara oberoende av 230V under sommarhalvåret bör man helst ha solfångare och dubbla batterier. Att installera detta på husbilsverkstad kostar i storleksordningen 10.000 kr. För 10.000 kr kan man stå 200 nätter med el för 50 kr (förutsatt att man ändå skulle stått på ställplats eller camping).
Det är alltså inte självklart att det är "dyrt" och en onödig kostnad att betala 50 kr extra för att få el.
Däremot begränsas ju urvalet av möjliga övernattningsplatser och man måste förflytta sig tidigt på förmiddagen för att vara säker på att få en elplats på nästa ställe.
Själv fyller jag gasol för 25 kr/kg och har alltid fulla flaskor inför varje ny resa. Jag har solceller på taket och kör som regel ett par timmar varje dag så batteriet är fulladdat inför kvällen. Denna sommar har jag stått med el två gånger under värmeböljan i augusti. Jag hade då med en portabel AC så att hundarna kunde få en dräglig temperatur när vi lämnade dem i husbilen.

/CG
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
- Ullared GeKås ställplats.
Visa bilaga 198453
3 husbilar och en husvagn, priset är 100 kr, ingen el. 2 av husbilarna hade HBK märket där bak på bilen.

Ullared GeKås Camping,
Visa bilaga 198454
Samtidigt över 200 bilar på campingen, alla med elkabeln kopplad till stolpen till priset 280 kr.

Om du träffar Boris, chefen på GeKå´s, viska då i hans öra..."psst, vill ha du ha lite bättre beläggning på ställplatsen, sätt dit elstolpar!"

TommyD

Din bild Tommy, av Ullareds ställplats, stämmer inte med min.
Nu är det en övernattningsplats för de som bara har som mål att besöka varuhusen på dagen.
När det inte är coronatider går det bussförbindelse till vuruhuset vid säsong.
Då kan du låta bilen stå kvar. Nu måste du köra till varuhuset. Därför så tomt dagtid.
Givetvis också mindre kunder på grund av Corona.
Visa bilaga 198649

Visa bilaga 198650
Ovanför incheckningen finns också ställplats, eftersom behov finns när allt rullar på som normalt.
Så visst finns en hel del husbilsåkare som har allt med sig även el.
Ett plus för Ullared ett företag som har insett vår köpstyrka.
Och då av människor som själv vill bestämma var och hur slantarna skall användas.
El eller ej el.
Krister.
[/QUOTE]

Mina besök var lördagen den 22 augusti vid 17.30 och söndagen den 23 augusti vid 15-tiden. Vet bara att det samtidigt var ganska fullt med husbilar på campingen. Troligen fylldes det på senare både på ställplatsen och campingen. Men att campingen är populärare än ställplatsen för GeKås husbilsbesökare det är jag ganska säker på, efter ett antal besök på orten.

Visste inte att bussförbindelsen skulle vara borttagen, vilket förklarar en del av det lilla antalet bilar på plats.

Vi är överens, GeKå´s är duktiga att servera vad vi vill ha och tjänar bra pengar på det har jag förstått. :)

Tommy
 
Toppen