• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordfelsbrytare

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Någon som vet om det finns lösa brytare för europadon?

Varominte: Kan man montera en jordfelsbrytare vid den gamla centralen inne i bilen? Göra själv?

//Lille hemelektrikern
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

2151402l.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Jordfelsbrytare

Hej, fördelen med att koppla in en "riktig" jordfelsbrytare eller göra en egen dosa är att den inte släpper om det blir strömavbrott eller någon annan råkar att dra ur din sladd en kort stund.
De som finns i 230V utförande och sätts mellan kontakten och skarvsladden löser ju även ut vid strömlöst och måste då återställas (vilket sällan eller aldrig en vilsen granne gör om han råkar dra ur din sladd av misstag).

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Jordfelsbrytare

Någon som vet om det finns lösa brytare för europadon?

Varominte: Kan man montera en jordfelsbrytare vid den gamla centralen inne i bilen? Göra själv?

//Lille hemelektrikern

Fordon gäller inte behörighet på, men det finns 3 eller 1 fasiga jordfelsbrytare, ex vis Jula och btema har, alla faser + Neutrallledare in på resp stift, och ut andra änden (skyddsjord förbi).

testa med tesknappen regelbundet
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

I en fordons installation skall det vara två-polig brytning.
Fasledaren kan ju vara olika beroende på hur kontakten är isatt
/Thomas
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Personskyddsbrytaren är ju tvåpolig och dess "jordfelsutlösning" styrs av att det uppstår skillnad i strömstyrka mellan de två polerna om en av polernas ledare kommer i kontakt med något som leder bort 30 mA eller mer. 30 mA anses ju vara den maximala ström som en människa tål. Som jag ser det är det egalt om nollan går genom den ena eller andra polen på brytaren - men helt säker är jag inte.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Någon som vet om det finns lösa brytare för europadon?

Varominte: Kan man montera en jordfelsbrytare vid den gamla centralen inne i bilen? Göra själv?

//Lille hemelektrikern

Skarvsladd med jordfelsbrytare, man kan använda övergångar Schuko-IEC till denna om man inte byter don. Då skyddar du även din anslutningskabel. På den andra bilden kan du se hur det blir efter ombyggnad när kapslingen är borta.

1926927n.jpg
 

Bilagor

  • IMG_3460.jpg
    IMG_3460.jpg
    363,5 KB · Visningar: 61

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Tror inte att detta fungerar. I ett nätanslutet system sker strömåterledningen via jord. Nollan skapas i en elcentral genom att man förbinder nollskenan med jordskenan. Eftersom jordfelsbrytaren arbetar med fas och nolla och strömmen följer minsta motståndets lag, så löser brytaren om endera ledaren läcker ström, exempelvis genom människokroppen, direkt till jord.

I en inverter finns ingen fas eller nolla i egentlig mening, endast en växelspänning mellan två likvärdiga poler. Det innebär att någon strömavledning mot jord inte kan ske och då fyller inte jordfelsbrytaren någon funktion. Observera att det inte räcker att jorda invertens chassi.

Förstår att många tycker detta är krångligt men starkström är livsfarligt! Det måste därför poängteras att det finna inga skydd som löser ut om man kommer i direktkontakt med båda polerna samtidigt. Får man 230 VAC direkt genom kroppen så är man alltid illa ute! Därför vore det tacknämligt om någon, som verkligen är expert på dessa frågeställningar, för HBK´s räkning, tog fram ett faktablad som beskriver alla aspekter på elsäkerheten i en husbil.

Med vänlig hälsning! Thomas Eriksson
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Hej.

Jag är ingen expert men så mycket vet jag att nollskenan och jordskenan i en elcentral som sitter i en husbil eller husvagn absolut inte får vara förbundna med varandra. Om de är förbundna kan jordstiften i vägguttagen bli strömförande när man ansluter husbilen/vagnen till 230V. Detta beror på att man inte vet vilken sida på uttaget man ansluter till som är fas resp. nolla, och eftersom man kan vända den gamla typen av stickpropp 180 grader samt att man även om det är ett CEE-don man ansluter till inte kan vara säker på att det är rätt kopplat. Alltså får inte noll och jordskenorna vara förbundna i en elcentral som sitter i husbil eller husvagn.

Mvh / Roland
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Roland och Ingegerd/
En elcentral i ordets kompletta betydelse har du knappast i en husbil som anslutes med 230 VAC via förlängningskabel. Däremot har husbilen en kopplingsdosa eller plint där de båda polerna samt jord utgör separata kopplingspunkter. Nollan och jorden är ju redan separerade innan de når husbilen så därför är inte något problem att ansluta en jordfelsbrytare.
När man i en elanläggning väl har skapat en nolla från jord, får man, som sagt, aldrig koppla ihop dessa igen senare i systemet!

Arne B/
Jag mätte spänningen på min 300 W - inverter och mellan polerna var det 224 VAC. Mellan jord och polerna var det 202 respektive 22 VAC. Mätte också om det fanns något mellan polerna och jord vid frånslaget läge och det gjorde det inte. En jordfelsbrytare skulle alltså inte fungera i detta fall.

Om du nu istället har en inverter där ena polen är ansluten till lokal jord kan du ändå inte vara säker på att du avleder tillräckligt med ström för att utlösa jordfelsbrytaren om du kommer i kontakt med en strömförande kardel i en skadad kabel. Å andra sidan lär du inte ta skada själv heller då... Kanske bättre att inte jorda invertern överhuvudtaget?

S
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

I frånslaget läge behövs väl inte jorfelsbrytaren på invertern?

Om man skulle få ström genom kroppen så är inte strömmen lika i båda polerna(Fas o Nolla) då löser den ut vid ca 30 mA och mer.

Jordningen på invertern blir ändå jordan via förbrukaren om den har jordad sladd.
Sedan är den nog jordad via 12 V minus.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Jag ville med mina mätningar visa att invertern i praktiken inte är ansluten till jord även om dess hölje är det. Eftersom det fanns spänning mot jord i båda polerna kan ju inte någon av dem vara kopplad som nolla. Detta bekräftades ju också av att det inte fanns någon kontakt mellan polerna och jord vid frånslaget läge. Försöker bara uttrycka mig lite kortfattat för att påvisa att det då inte kan ske någon återledning via jord eftersom sådan möjlighet inte finns i kretsen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Jordfelsbrytare

Jag har ingen inverter och min fråga blir då: Måste man ha två jordfelsbrytare, en på vardera pol eftersom man inte vet vilken som är fas. Vidare: Har det någon betydelse om landströmsstolpen också har brytare?

:confused:
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

Nej räcker med den som du har fast installerad i bilen och den ska bryta båda vid fel.
Stolpen bör ha jorfelsbrytare. Du är oskyddad mellan stolpe och bil om det inte finns jorfelsbrytare på stolpen.
Vid felkopplad kabel eller stolpe kan bilen bli strömförande trots jorfelsbrytare på bilen.
(Fasen kan kopplas till jordstiftet på kabeln)
 
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytare

ajaj.jpg

Finns inverter där 220 V är galvanisk kopplad till jord. Se tidigare Scheman i mitt inslag.

Inverern kan det också uppstå fel så att 220 V sidan får galvanisk koppling till jord.
Detta kanske inte upptäcks för än det uppstår fel på någon förbrukare och då är det kanske försent.
Jorfelsbrytarens uppgift att skydda för personskada-. BILLIG?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jordfelsbrytare

En jordfelbryter egentlig personskyddbryter måler om det er en forskjell i strømmen i de to lederene og ser ikke på jord i det hele tatt. Dette passer bra med det norske el-nett som ikke har noen nolla og jord flyter helt fritt uavhengig av elnettet. Har målt spenninger på godt over 300V mot jord fra begge ledere. Mer normalt er å få jord omlag midt mellom de to lederene.

Ved kontroll av jordfeilbrytere er det størrelsen på feilstrømmen som måles, for normalt bruk maks 30mA for annet bruk finnes det brytere for maks 10mA feilstrøm.
 
Toppen